Gå til innhold
  • Bli medlem

Er denne Segebaden pulken ett bra kjøp?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg skal se på en pulk i morgen, jeg skal bruke den selv (ikke på hund). Jeg har fjellpulken drag liggende fra barnepulken.

Kom over denne på finn.no, jeg har avtalt med selger allerede, så jeg henter den i morgen tidlig hvis den ser grei ut: https://www.finn.no/91741788

Er dette en grei transportpulk å bruke til den prisen? Ser den veier en del, og det Har vel kanskje betydning? Fordelen er at den er ferdig og klar til bruk, selv om den sikkert er veldig gammel.

 

 

(Nå har jeg linket til annonsen, så vær grei å ikke saboter salget om du selv kunne tenke deg pulken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns dette ser helt greit ut. Jeg har selv samme pulk, men i treverk og og ville ikke bytte den ut. Et eller annet sted her på forumet har jeg vel en tråd som beskriver oppussing av trepulken min. Samme pulk bruker jeg i video på turen min fra Spidsbergseter til Sjusjøen, som også ligger her på forumet. 

Det er klart at disse pulkene veier litt, men om den du linker til har samme "båtfassong"(litt vanskelig å se) som den i tre behøver du aldri gå ut av draget for å rette veltet pulk☺️. Ikke noe å si på prisen om den er like fin som bildene viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Da var jeg eier av transportpulk :) Den er flat i bunnen, ut til to messingskinner, så skrår den oppover ut til sidene. Så den har nok litt "båtform", jeg synes ihvertfall den virker veldig stabil ja.

Den kan ikke ha vert mye brukt, det er jo omtrent ikke striper under den. Jeg tror jeg var heldig, det var mange som hadde ringt, så det nyttet ikke å prute (men det er lov å prøve seg).

Fjellpulkendraget er 1 cm for smalt til å passe, så jeg har bestilt to dragfester fra fjellpulken til 183kr inkl. frakt. Totalt veldig billig for en komplett pulk med trekk og tilnærmet ingenting i transportkostnader. 

Noen som vil kjøpe ett pent brukt komtedrag for stor hund? :) 

Noen som har tips til fint pulkterreng omkring bergen?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mareng

Er i gang med å pakke den for første gang.

Jeg må si at det romslige trekket, med kroker på en side og D-ringer på andre siden, fungerer helt fenomenalt når jeg byttet ut tauet med strikk. Lynkjapt å åpne/lukke, og lasten ligger som limt fast i dørken. Null stress med votter såklart 👍

Dykkebagen ble døpt om til pulkbag. Ikke av den letteste typen, men solide saltvannsbestandige glidelåser som aldri kiler seg og kan betjenes med tykke votter 😊

Bagen er vel strengt tatt ikke nødvendig, men man må jo tømme pulken når den skal inn på toget (i følge telefondamen hos NSB), og da er den grei å ha.

IMG_0003.thumb.JPG.97788751ba32c202754587ebc3accf95.JPGIMG_0002.thumb.JPG.431d38b9f3dba1ae1e0b311fb7ce46ae.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette ser veldig bra ut. Ser ut til å være tilnærmet samme mål på din pulk som det er på min. Har baggen i midten og en plastkasse foran og en bak. Den ene plastkassa har jeg mat i og den med primus og parafin holder jeg på andre siden av baggen. Er nok små sjangser for lekkasje, men ønsker å være sikker på at ikke parafinen kommer i kontakt med maten. Dårlig mage i telt på vinteren er absolutt ikke stas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen kan være i brukbar stand og kan brukes på en hund av passende størrelse. Selve draget som er i rotting har trolig mistet mye av sin opprinnelige form og bør enten kasseres eller dampes og bøyes tilbake til slik den en gang var. Slik det er nå ser bøylen/buen veldig vid og flat ut og kan bli for lav for en hund å gå med. Den vil da ende opp med å dunke hunden i nakken.

Endret av Gisle Uren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng

Gikk helt supert på denne turen, sett bortifra at jeg har fått bentennelae i den ene akilles-senen av turen med pulk (WTF??? Har aldri hatt noe sånt før). Aner ikke hvorfor, og SYKT plagsomt!!

Pulken ble 35 kg, og det er vel grei vekt, eller?

Veltet ikke èn gang på 4 mil, og da gikk jeg akkurat som jeg ønsket, der jeg ønsket.

Men i enkelte utforkjøringer går det jo ganske fort, ihvertfall med min kjøring, og med litt snøfonner hopper pulken til tider noe høyt 😂. Begge plaskassene knuste under turen. Hvordan sørger man for at disse overlever? Må man legge en tynn matte med skumplast eller noe i front av pulken, der hvor plastkassene ligger? Finnes det mer solide gjennomsiktige plaskasser enn disse fra Clas Ohlson?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at pulken svarte til forhåpningene. Det er en særs fin fasong på skroget på disse pulkene så stødig er den. 35 kg pulk er helt innafor syns nå jeg. Har ikke sprukket mine kasser og de er vel enten fra Clas eller Obs og antakelig like tynne. Denne plasten blir vel litt sprø i kulde og da skal det vel ikke mye til ved slag og dunk etc. Som jeg nevnte tidligere så har ikke mine 2 kasser fysisk kontakt og nedover bakker går det skikkelig smått med meg så de får nok ikke spesielt mye juling. Jeg har forøvrig ikke noe polstring rundt / under kassene, men siden de ligger mot hver sin ende av baggen flekser det vel litte grann. Synd med betennelsen, men flott at du hadde en super tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Gikk helt supert på denne turen, sett bortifra at jeg har fått bentennelae i den ene akilles-senen av turen med pulk (WTF??? Har aldri hatt noe sånt før). Aner ikke hvorfor, og SYKT plagsomt!!

Pulken ble 35 kg, og det er vel grei vekt, eller?

Veltet ikke èn gang på 4 mil, og da gikk jeg akkurat som jeg ønsket, der jeg ønsket.

Men i enkelte utforkjøringer går det jo ganske fort, ihvertfall med min kjøring, og med litt snøfonner hopper pulken til tider noe høyt 1f602.png. Begge plaskassene knuste under turen. Hvordan sørger man for at disse overlever? Må man legge en tynn matte med skumplast eller noe i front av pulken, der hvor plastkassene ligger? Finnes det mer solide gjennomsiktige plaskasser enn disse fra Clas Ohlson?

Betennelse i akillesen pga pulktrekking er ikkje uvanleg om det er ein uvandt aktivitet eller det er lenge sidan sist, og er ei av flere årsaker til at ein til stadigheit gidd dra rundt på eit kobbel bråkete og lite sjarmerande dekk før ein skal på lengre turar

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
11 timer siden, Tessatroll skrev:

Betennelse i akillesen pga pulktrekking er ikkje uvanleg om det er ein uvandt aktivitet eller det er lenge sidan sist, og er ei av flere årsaker til at ein til stadigheit gidd dra rundt på eit kobbel bråkete og lite sjarmerande dekk før ein skal på lengre turar

Jeg tenkte faktisk tanken flerw ganger, men jeg var redd noen ville ringe mentalsykehuset for å finne ut hvem som var på rømmen om jeg ble oppdaget 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Jeg tenkte faktisk tanken flerw ganger, men jeg var redd noen ville ringe mentalsykehuset for å finne ut hvem som var på rømmen om jeg ble oppdaget 1f61d.png

Jeg har sett friskuser trekke dekk opp Tarlebøveien ved Svartediket gjentatte ganger. Ikke én gang har Sandviken drøyet med å rykke ut. Så velg sted med omhu. Tystere finnes over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg har sett friskuser trekke dekk opp Tarlebøveien ved Svartediket gjentatte ganger. Ikke én gang har Sandviken drøyet med å rykke ut. Så velg sted med omhu. Tystere finnes over alt.

HAHA! 👍😂

Jeg bor på Askøy (jeg er ikke en infødt, heldigvis), så jeg får finne meg ett sted her ute. Men her er de muligens så vant med mye rart fra  innavlet, at de ikke hever ett øyebryn engang av dekktrekking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mareng skrev:

HAHA! 1f44d.png1f602.png

Jeg bor på Askøy (jeg er ikke en infødt, heldigvis), så jeg får finne meg ett sted her ute. Men her er de muligens så vant med mye rart fra  innavlet, at de ikke hever ett øyebryn engang av dekktrekking...

Du får finne deg et dekk og ta det med til Åsebøskogen eller ut på Valen på Herdla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.