Gå til innhold
Jonas1986

Hjelp med valg av isbor!?!?!?

Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Noen spesiell grunn til 130mm? Husk at jo større omkrets jo tyngre å borre sånn generelt :) 

Jonas bor nordpå - her er det litt størrelse på fisken ;-)  + at det er flott trening å perforere litt is. Alt skal ikke være så lett ;-) 

110 blir fort litt snaut om du finner et bra vann. Det blir nesten 130 også så jeg går med et 150 for da blir det garantert ikke problem den dagen drømmefisken tar. 

Sørpå fisket vi en del gjedde på isen. Da kjørte vi med 205. Det holdt. Har vært med på gjedde som måtte presses opp av 150 med minst mulig margin, men opp av 205 går alt. 

Nordpå går de fleste med 130, mens de som banner på at de aldri skal få problem med at drømmefisken kiler seg kjører 150. 

På østlandet fikset vi MYE - da var det kun bor med krone og Rantanen og tilsvarende som be brukt. Her nordpå har jeg prioritert et borr ala Mora Expert. Forlenger i skaftet, enkelt å ha med 2 sett løse skjær om man vil. Det borres mye mindre her under ørret og røyefiske enn da jeg drev med f.eks abborfiske på østlandet - da satt man manks 5 minutter pr hull så det ble mye borring og man satt mer pris på et dyrt borr. Her nordpå klarer jeg meg mer enn bra nok med enklere, lettere og billigere borr.....

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Frilufta said:

Kjenner ikke til Mora Expert, men hvis forrige taler går god, så stoler jeg på det. 

Jeg er litt usikker på modellen, men det er det av dagens mora-borr som ligner mest på mitt synes jeg. Det som er anderledes er det "leddet" Hvor man bøyer skaftet ved transport. Det ser anderledes ut på mitt...

Skal se om ikke vi kan finne et par bilder av mitt her: 

WM - _MG_4181.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.