Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av isbor!?!?!?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkt å kjøp meg ny isbor, men har ikke peiling ka som e bra?? Trur eg vil ha med 130mm... jo lettere jo bedre, å helst med integrert forlenger.. så må det selvfølgelig vær enkelt å få tak i nye skjær :) Å bil ha med minst mulig mikkmakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spesiell grunn til 130mm? Husk at jo større omkrets jo tyngre å borre sånn generelt :) 

Selv har jeg et 110mm Mora Nova som er et meget solid og godt borr. Den nye serien heter Mora Nova Black og har integrert forlenger. Spørs jo budjsettet du har og hvor mye bruk det er tiltenkt. Var tilbud på skittfiske ser jeg for dette:
https://www.skittfiske.no/avdelinger/isfiske/isbor/alle/mora-nova-black-110mm-isbor-182186-p0000238564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Noen spesiell grunn til 130mm? Husk at jo større omkrets jo tyngre å borre sånn generelt :) 

 

Jonas bor nordpå - her er det litt størrelse på fisken ;-)  + at det er flott trening å perforere litt is. Alt skal ikke være så lett ;-) 

110 blir fort litt snaut om du finner et bra vann. Det blir nesten 130 også så jeg går med et 150 for da blir det garantert ikke problem den dagen drømmefisken tar. 

Sørpå fisket vi en del gjedde på isen. Da kjørte vi med 205. Det holdt. Har vært med på gjedde som måtte presses opp av 150 med minst mulig margin, men opp av 205 går alt. 


Nordpå går de fleste med 130, mens de som banner på at de aldri skal få problem med at drømmefisken kiler seg kjører 150. 



På østlandet fikset vi MYE - da var det kun bor med krone og Rantanen og tilsvarende som be brukt. Her nordpå har jeg prioritert et borr ala Mora Expert. Forlenger i skaftet, enkelt å ha med 2 sett løse skjær om man vil. Det borres mye mindre her under ørret og røyefiske enn da jeg drev med f.eks abborfiske på østlandet - da satt man manks 5 minutter pr hull så det ble mye borring og man satt mer pris på et dyrt borr. Her nordpå klarer jeg meg mer enn bra nok med enklere, lettere og billigere borr.....

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora Nova er vesentlig bedre enn Heionla i råtten våris, men ved mange kuldegrader dannes mye is på boret. Det er bakgrunnen for black serien. De oppgir at isdannelse på spiralen er grunnen. Jeg mener problemet sitter nede ved knivene og bruker ikke dette boret ved fiske på fjellet midtvinters. Da sverger jeg til Heinola. 

Skulle jeg valgt ett bor (til all slags fiske) hadde jeg valgt Heinola 155mm. Husk også at ved kikkefiske er det gull verdt med noen ekstra mm. 

Kjenner ikke til Mora Expert, men hvis forrige taler går god, så stoler jeg på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frilufta said:

 

Kjenner ikke til Mora Expert, men hvis forrige taler går god, så stoler jeg på det. 

Jeg er litt usikker på modellen, men det er det av dagens mora-borr som ligner mest på mitt synes jeg. Det som er anderledes er det "leddet" Hvor man bøyer skaftet ved transport. Det ser anderledes ut på mitt...

Skal se om ikke vi kan finne et par bilder av mitt her: 



 

WM - _MG_4181.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2017 den 21.31, Tor-Erik-L-77 skrev:

Noen spesiell grunn til 130mm? Husk at jo større omkrets jo tyngre å borre sånn generelt :) 

Selv har jeg et 110mm Mora Nova som er et meget solid og godt borr. Den nye serien heter Mora Nova Black og har integrert forlenger. Spørs jo budjsettet du har og hvor mye bruk det er tiltenkt. Var tilbud på skittfiske ser jeg for dette:
https://www.skittfiske.no/avdelinger/isfiske/isbor/alle/mora-nova-black-110mm-isbor-182186-p0000238564

13mm er av den enkle grunn at det er rikelig med ørretvann og røyevann der snittvekta ligger på godt over kiloet og opp til godt over 2 kilo.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg er tydeligvis ikke så godt vant med storfisk da jeg sjelden for ørret eller abbor på over kiloen 1f606.png 
Men ser jo helt klart at 110 kan bli snaut for den virkelige store fisken!

Helt ærlig så blir det ikke tur om det ikke er fisk over kiloet å få, så er nok litt bortskjemt med fiskemulighetene i nærområdet :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet UR rantanen (rød med krone) tidligere og har vel egentlig vært fornøyd, med unntak av at forlengersaken monteres på nedsiden av boret. Dette syns jeg er veldig tungvindt og mange ganger har jeg opplevd at jeg ikke kommer i gjenneom selv med forlengeren på.

Kjøpte derfor et Mora teleskopbor i fjor - grønt og sammenleggbart.

I dag - når jeg kom ut på isen - så jeg at den settskruen hadde falt ut (på teleskopet), så borret var ubrukelig. Nå var det ingen stor krise, og jeg fant fort en skru på hytta, men det er allikevel en liten påminning om at disse skruene kan være en svakhet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jonas1986 skrev:

Endt forresten opp med Mora Nova black 130 :) så i morra bi det testing :D

Et godt valg. 

Du bør skaffe deg et sett (eller to) med ekstra kniver. Jeg fant ikke i nettbutikken hos Jan Leirud nå, men vet han har hatt dette før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Frilufta skrev:

Et godt valg. 

Du bør skaffe deg et sett (eller to) med ekstra kniver. Jeg fant ikke i nettbutikken hos Jan Leirud nå, men vet han har hatt dette før. 

Fikk me et sett med ekstra kniva og adapter til skrumaskin :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket bor man kjøper så holder ikke knivene evig, men de kan slipes. Et lite tips er å sette knivene inn med f.eks. vaselin etter bruk. Da ruster de ikke og rust er ofte eggens verste fiende. Det begynner fort å ruste hvis boret f.eks. blir liggende en dag eller to i bilen, og da ryker eggen med en gang.

Jeg har selv opplevd å komme på fiskeplassen og fått hull i isen bare på grunn av at andre fiskere så hvordan jeg slet og tilbød meg å låne deres isbor.

 

BAD HOLE-1.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har hatt et svart Mora Lazer II 130mm i mange år. Teleskopisk. Lang forlenger integrert. Aldri hatt problemer. 


For vann med sjanser for enda grovere fisk (2kg + + ) har jeg et blått Royal Viking (Sølvkroken-varemerke) 150mm bor - det også med teleskopforlenger integrert. Ikke like langt som Mora-boret når det er maks forlenga, men jeg har hittil ikke møtt på forhold hvor rekkevidda ikke har holdt. Dette boret er også merkbart lettere i vekt enn Mora-boret.   

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.