Gå til innhold
  • Bli medlem

De beste turene i Sogn


setal

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Sogndal og har lyst til å gå flere fotturer i 2017 enn jeg gjorde i 2016. Jeg har ikke vært på så mange topper enda, men har kjøpt meg bil nå og er litt mer portabel. Så langt kommer jeg på at jeg har vært på Storehogen, Solvornsnipa, Nuken, Stedjeåsen og Molden. Er ute etter både korte og lengre dagsturer + turer med en overnatting. Liker best turer der jeg kommer til en tydelig topp med god utsikt (og det er vel disse det er flest av her i området også) og jeg foretrekker å gå i mer eller mindre åpent fjellandskap, ikke så mye skog. Hvor er dine favoritturer? Tenker i hovedsak på turer jeg kan ta med utgangspunkt i Sogndal, men ingenting i veien for å kjøre en time eller to for å komme til start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bor jo i paradis. Topper og fjell over alt jo. Misunnelig. Du har jo ikke så lang vei til Hurrungane heller. 

Jeg kan ikke så mange navn på topper der, unntatt Togga. Bratt rett opp men en fin tur. 

Det finnes en egen bok for toppturer, både sommer og vinter, for Sogn. Du burde kjøpe den. DNT selger den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Gittiamo skrev:

Du bor jo i paradis. Topper og fjell over alt jo. Misunnelig. Du har jo ikke så lang vei til Hurrungane heller. 

Jeg kan ikke så mange navn på topper der, unntatt Togga. Bratt rett opp men en fin tur. 

Det finnes en egen bok for toppturer, både sommer og vinter, for Sogn. Du burde kjøpe den. DNT selger den. 

Ja, veldig fine forhold her! Nå gjelder det bare å velge ut det beste av alle mulighetene. Jeg har sett mye på ut.no og har boken opptur Sogn og Fjordane. Mange muligheter, så nå jobber jeg bare med å sortere ut hva jeg har lyst til å prøve meg på først. Når skisesongen er over!

Togga er rett borti her, så den skal jeg definitivt ta når snøen forsvinner. Var på ski i området der i går, så fikk sett litt på terrenget. Skal sjekke ut boken du nevner! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kan være du allerede har den boka jeg tenker på. 

Jeg skal tilbake til Sogn så fort jeg kan. Er jo så vakkert der 1f60d.png

Ja, kanskje det er den samme. Den er i alle fall veldig god, men med hundrevis av turer er det ikke så lett å bestemme seg for noe! Har fått laget meg en god liste nå da, og det er jo lenge til fottursesongen begynner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du bilen fra Sogndal og kjører riksvei 55 "Sognefjellsveien" oppover en times tid (ca 7 mil), kommer du til Turtagrø, en fin innfallsport til Jotunheimen. Mange turer beskrevet i "Opptur Jotunheimen" :) Når du begynner å gå tom for topper klin inntil Sogndal, er det utrolig mange fine i dette området, vel verdt en biltur :thumbsup: Har selv bare vært på to av dem, Soleibotntid og Dyrhaugstind - begge var virkelig flotte opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a_aa skrev:

Tar du bilen fra Sogndal og kjører riksvei 55 "Sognefjellsveien" oppover en times tid (ca 7 mil), kommer du til Turtagrø, en fin innfallsport til Jotunheimen. Mange turer beskrevet i "Opptur Jotunheimen" :) Når du begynner å gå tom for topper klin inntil Sogndal, er det utrolig mange fine i dette området, vel verdt en biltur :thumbsup: Har selv bare vært på to av dem, Soleibotntid og Dyrhaugstind - begge var virkelig flotte opplevelser.

Takk for tips! Har sett at Turtagrø kan være et fint startpunkt for mange fine turer. Skal notere meg Soleibotntind og Dyrhaugstind! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området rundt Fjærland er utrolig fint! Flatbrehytta ved Supphellebreen der er helt nydelig. Slakkafjellet og Hesteggi gir fin utsikt over Sogndal, men da må du starte med å gå i en del skog. Ellers er Store Haugmelen en fin topp, da kjører du til Kaupanger først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, powpow skrev:

Området rundt Fjærland er utrolig fint! Flatbrehytta ved Supphellebreen der er helt nydelig. Slakkafjellet og Hesteggi gir fin utsikt over Sogndal, men da må du starte med å gå i en del skog. Ellers er Store Haugmelen en fin topp, da kjører du til Kaupanger først. 

Takk for disse tipsene! Hesteggi har jeg allerede notert meg, men Flatbrehytta var ny! Så på bilder nå og det ser jo helt nydelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.