Gå til innhold
  • Bli medlem

Frese fellespor i langrennsski


SturlaJ

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, du bør ha en foring inni hullet og lime den fast så ikke det kommer vann inn i trekjernen, hvis ikke risikerer du at kjernen råtner. Det du ikke ser er at Åsnes foringen ikke er bare et avlangt spor, det er en kant inni der også som sørger for at festet sitter. Du må også foreta en kvalifisert vurdering hvor du skal ha festet. Foringen må også slipes til for å passe tykkelsen på skiene, og altså sitte rett vei i hullet. Hvis du ser på en Åsnes ski, så sitter ikke sporet sentrert i lengderetningen på foringen, det er på grunn av hakket inni.

Jeg har reparert/byttet foring i en av mine ski, og jeg fikk løs foring ved å henvende meg til Åsnes. Regner ikke med de strør om seg med foringer, så du bør si du skal reparere en ski og ikke bygge om..og forhåpentligvis får du 4stk.

Til Fisher sitt system regner jeg med du må ha en anordning oppå skien, men kjernen må uansett beskyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mååååå ha superfeste, men setter pris på glid også, så hadde jeg investert 249kr i litt smøretape:

http://www.milslukern.no/product.html/rex-tape-universal-kald-5-6parski

Har gått på en applikasjon av den over siden mars ifjor og har hatt suksess med den på alt fra -10 til +5 grader. Vil si den fungerer bedre jo mer isete og jævlig det er. Det eneste den ikke liker er skikkelig kaldt + ikke oppkjørte løyper + nysnø. Da blir det trått. På den andre siden, med feller kunne du nok like gjerne ha tatt av deg skiene på samme føret. :P

Det er viktig å sjekke spennet i skiene før du tar den på. I motsetning til vanlig smøring som blir slitt vekk på noen km hvis du har smurt for langt, så sitter denne bedre enn isklister ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blackbrrd skrev:

Hvis du ikke mååååå ha superfeste, men setter pris på glid også, så hadde jeg investert 249kr i litt smøretape:

http://www.milslukern.no/product.html/rex-tape-universal-kald-5-6parski

Har gått på en applikasjon av den over siden mars ifjor og har hatt suksess med den på alt fra -10 til +5 grader. Vil si den fungerer bedre jo mer isete og jævlig det er. Det eneste den ikke liker er skikkelig kaldt + ikke oppkjørte løyper + nysnø. Da blir det trått. På den andre siden, med feller kunne du nok like gjerne ha tatt av deg skiene på samme føret. :P

Det er viktig å sjekke spennet i skiene før du tar den på. I motsetning til vanlig smøring som blir slitt vekk på noen km hvis du har smurt for langt, så sitter denne bedre enn isklister ;)

100% enig i alt Blackbrrd skriver her. Hele familien har brukt smøretape de siste åra og vi ser oss ikke tilbake til vanlig smøring. Skal dog ha felleski når langrennski skal kjøpes neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.