Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til system med hansker og votter


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei, 

Ser jeg har et behov for å oppgradere opplegget mitt med bekledning for hendene. 

Bruken er primært ordinær frilufts camping sommer som vinter. 

Nå har jeg et par merino ull liners, et par vel brukte skinnhansker med kunstig foring, et par forede softshell hansker, en tykk ullvott og en billig vindtett overtrekksvott. 

Det jeg ønsker er tips til et par gode hansker som tåler en støyt som "arbeidshansker" og som gir god fingerfølelse, dvs at jeg kan gjøre relativt mye med dem, gjerne med utskiftbart for. Og et par vind- og vanntette votter som tåler mange minus, og med utskiftbart for. 

Har kikket på Hestra og Black Diamond primært, kjenner ikke til Norrøna sine alternativer, og Arcteryx blir nok for dyrt. 

Skinn vs kunstig? Ullfor vs kunstig for? Hvor mange "deler" trengs til å dekke de fleste behov for arbeid med en camp, men og holde kulden på avstand? 

Takker og bukker for alle innspill! 

Mvh

Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har tynne liners så kan jeg anbefalle disse:

resampler.jpg.4ac1b17305a07de6a9f66b36378976d5.jpg58b4db3a0da45_resampler(1).jpg.b4657e2248b4f28a1a2796cf11144555.jpg

https://www.magasinet.no/bekledning/hansker-votter/harkila-proshooter-hanske-str-xl?gclid=CjwKEAiAuc_FBRD7_JCM3NSY92wSJABbVoxBFyLXU_AhvkI9LR8NeL3bwcjGN3chPQhOIOCruwe3SxoCPCrw_wcB

Har brukt disse hanskene endel siste året og de fungerer meget bra både vinter og sommer. De gir bra fingerfølelse og du kan gjøre ganske mye fikling med disse. Det geniale er at de tynne linerhanskene jeg har fra Brynje også kan brukes sammen med disse. Da kan du også jobbe en stund når det er minusgrader uten å bli kald på fingerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk kjøpt ett par fòrete montasjehansker med skinngrep på Clas Ohlson. http://www.clasohlson.com/no/Tegera-235-montasjehanske/Pr408442000. Syntetisk fòr. Meget god fingerfølelse med disse, og de tåler mye juling. De har kun i størrelse 8 og 10, og er ikke veldig store i størrelsen. Så om du har veldig store hender må du nok finne en annen hanske.

Ellers bruker jeg Hestra sine vindvotter (uten skinngrep) med strikkevotter (ull) eller tovete votter inni. Skinngrep er godt til arbeid, men trekker vann og tørker sent. Jeg synes at strikkevotter som ikke er tovet er varmere, mykere, gir mer følelse gjennom og tørker fortere.

Merino liners har jeg ikke, men det er på "skal kjøpe" listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Sealskinz Dragon Eye hansker. De fungerer for meg i aktivitet (som skigåing) og jakt i ned til 15 minusgrader. Men skal sies at jeg bruker forsvarets vindvotter med ull før jeg har blitt varm nok av skigåing/jaktgåingen. Dvs det holder å ta et skikkelig drag opp en bakke for å få opp pulsen, så brer varmen seg nok fra indre kropp og ut i fingrene. Da drar jeg av vindvottene fra forsvaret og bruker hanskene fra Sealskinz derfra og ut turen. Etter hver stopp hvor aktiviteten er stillesittende, ja så er det på med forsvaret vindvotter med ull innervotter og få litt puls før jeg skifter igjen. Har et par steindyre North face votter i prima et eller annet som ikke kan måle seg med forsvarets vindvotter med ull inni. 

Sealskinz Dragon Eye kan også brukes med touchtelefon hvis det er avgjørende. De er tettsittende og gir ikke meg en klumpete følelse. Har prøvd utolig mange ulike hansker. De kanskje aller beste som er mest brukt om høsten og tidlig vinter under jakt er Forsvarets uniformshansker til serviceuniformen. De er delvis foret innvendig og i lammeskinn utenpå. Dritt dyre, men når du har slitt dem litt så er de fantastisk bra. De er mørk brune. Du får kjøpt de på Forsvarets Uniformsutsalg, FUNIF. Tror dog de koster 7-8-900 kroner, men helt rå til sitt bruk. Tørker også meget raskt. Rart at de er "paradehansker" til finuniform (ikke gallahansker nei) og ikke brukshanskene. Men de er nok for dyre rettog slett. Har også et par lammeskinnshansker beregnet for varmere forhold, type sommerstid. Disse er også fantastisk, men tror bare du får de om du tjenestegjør i forsvaret. Evt finner noen som selger de brukt på finn.no. De gis ikke ut til vanlige soldater og befal lengre, men kun til de som skal på oppdrag i utlandet. Men kommer du over slike, så skal du bare kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppdatering

Besøkte Hestra butikken i Oslo, og det ble et par Ergo Grip hansker i dels skinn, dels vind og vanntett materiale, samt et par Swiss Wool votter som er vind og vann avvisende. Begge romslige nok til liner på innsiden. Ser frem til å teste de, især hanskene da fingerfølelsen var noe helt utenom hva jeg har hatt på hendene før. 

Det er en start :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.