Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen, Monsen og Mattis


David S.

Anbefalte innlegg

Annonse

Sett de tre siste episodene nå, og er fortsatt litt skuffet over hvor korte episodene er. Nesten to hele episoder med seiling uten vind, og når fotturen på 20 dager begynner er det mer fokus på blytunge sekker og skaden til Mattis.. Gledet meg til å se mye fra Børgefjell når de viste introen i første episode fra denne turen, men hele Børgefjell fikk ca 1 minutt og 30 sek skjermtid, der halvparten var filming av rein.. Bare fotturen i seg selv kunne fått 2-3 episoder, om ikke mer.. De klippet hardt og brutalt på slutten virker det som.

La og plutselig merke til noe når jeg så gjennom Alaska-turen for å sjekke noe. Trodde de bare var 3 på tur i Alaska, men jeg teller da virkelig 4 personer i leiren her(ep. 2, 12:52-12.56)....?!?! Fikk de besøk?

Untitled-1.thumb.jpg.292528931f540303cfdb255fa32cc9fd.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Kristian, det virket som de gasset på sørover til fots etter at Mattis hadde gitt seg og filmet svært lite. Mulig de gikk tomme for strøm eller var restriktive med kamerabruk, men det var en fryktelig brå avslutning. For meg som tv-titter virket det som om målet med å gå Nordland på langs var viktigere for de enn å nyte turen og naturen sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en veldig subjektiv ting men jeg er også misfornøyd med klippingen og hva de tar med. Det som gjorde Monsen turene spesielle er tatt vekk, og nåfokuserer de 90% på naturen og traskingen. Tidligere var det kanskje 50% trasking, 30% camp og 20% diverse annet. De har ikke klart å få frem en eneste god scene fra camplivet, og har disponert helt feil i forhold til hva jeg syns er viktig.

NRK skriver i kampanje at de har brukt 67millioner på monsen produksjon fra 2005 fordi han er megapopulær. Likevel minimerer de tv tiden hans og klipper bort halve turen.

 

Når det gjelder «fjerdemann» lar jeg tvilen komme til gode og tipper det er fugleskremsel (våtdrakt). Det er for dårlig kvalitet på den avstande

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2021 at 1:15 AM, Fjellfilmeren said:

Savner bedre fargelegging og slikt som hører med i den moderne influencer scenen.

Hvis den siste filmen du linker til (han som elsker å vise frem seg selv) er eksempel på den "moderne influencer scenen" så fri og bevare meg vel. Det meste er feil med den filmen, jeg blir bare stresset av å se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (37 minutter siden):

Sett de tre siste episodene nå, og er fortsatt litt skuffet over hvor korte episodene er. Nesten to hele episoder med seiling uten vind, og når fotturen på 20 dager begynner er det mer fokus på blytunge sekker og skaden til Mattis.. Gledet meg til å se mye fra Børgefjell når de viste introen i første episode fra denne turen, men hele Børgefjell fikk ca 1 minutt og 30 sek skjermtid, der halvparten var filming av rein.. Bare fotturen i seg selv kunne fått 2-3 episoder, om ikke mer.. De klippet hardt og brutalt på slutten virker det som.

La og plutselig merke til noe når jeg så gjennom Alaska-turen for å sjekke noe. Trodde de bare var 3 på tur i Alaska, men jeg teller da virkelig 4 personer i leiren her(ep. 2, 12:52-12.56)....?!?! Fikk de besøk?

Untitled-1.thumb.jpg.292528931f540303cfdb255fa32cc9fd.jpg

Du er ikke alene om å ønske lengre episoder og mer Monsen på TV. Samtidig prøver jeg å være så takknemlig som mulig for det lille vi får. Kanskje vi er et lite marked i forhold til NRK sin totale målgruppe for slike programmer, men det hadde vært interessant med langversjoner av slike turer og ikke minst av andre turer Monsen har vært på tidligere, hvis det er råmateriale til noe sånt naturligvis. 

Vi har ikke TV i heimen, så jeg ser disse seriene på nett. Skulle ønske kvaliteten på streamingen var høyere, for nå er det også en del av kvaliteten og naturformidlingen i slike serier jeg føler forsvinner gjennom dårlig streamingkvalitet.

Angående fire personer i bildet så må jeg si du er observant! Mulig @Friluftsnoob har rett. Våtdrakt og et grønt liggeunderlag som henger til tørk. Godt mulig de fikk besøk også, men at vedkommende ikke ville bli filmet eller at det ikke passet inn i klippingen å inkludere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange timer med råmateriale. Monsen fortalte på et foredrag om hvor mange timer han hadde filmet, og at han fikk sjokk over hvor lite som ble brukt. Men for de som ønsker litt mer Monsen, så har faktisk Jan og Mattis tatt seg en tur aleine. Hadde helt glemt at de hadde en youtubekanal, men nå har de oppdatert den med en kjempetur. Og den har med de tingene jeg har savna! 

 

https://www.youtube.com/watch?v=TsTbmLDKb_4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 time siden):

Hvis den siste filmen du linker til (han som elsker å vise frem seg selv) er eksempel på den "moderne influencer scenen" så fri og bevare meg vel. Det meste er feil med den filmen, jeg blir bare stresset av å se på den.

Det er kanskje aldersrelatert. Tidene forandrer seg og gamle helter dør synger Vestlandsfanden. Jeg skifter kanal når eldre menn skal sitte stille og fortelle foran kameraet på stativ i lange strekk, for det er så utrolig kjedelig å se på. Hvis jeg vil se på leirliv, så drar jeg heller ut og lager mitt eget.

Høres bra ut at episodene fra Nordland har kommet ut nå, de skal jeg også se.

Så at noen bemerket lav strømmekvalitet - NRK ønsker å konkurrere mot Netflix og de andre store om markedsandeler. Men når jeg har 4K OLED DolbyVision HDR tv, så er det ganske kjipt å måtte se på 1080p REC.709 fra NRK :P Skulle ønske de oppgraderte teknikken litt oftere enn hvert tredje skuddår.

Slik det er nå, er naturfilm 10x bedre på Netflix og Disney+ (Nat Geo) nettopp pga. 4K HDR strømming. Detaljrikdommen gjør at HD blir som å se på film gjennom et slørete filter, det er så lite detaljer i HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfilmeren skrev (5 minutter siden):

Det er kanskje aldersrelatert. Tidene forandrer seg og gamle helter dør synger Vestlandsfanden. Jeg skifter kanal når eldre menn skal sitte stille og fortelle foran kameraet på stativ i lange strekk, for det er så utrolig kjedelig å se på. Hvis jeg vil se på leirliv, så drar jeg heller ut og lager mitt eget.

Høres bra ut at episodene fra Nordland har kommet ut nå, de skal jeg også se.

Så at noen bemerket lav strømmekvalitet - NRK ønsker å konkurrere mot Netflix og de andre store om markedsandeler. Men når jeg har 4K OLED DolbyVision HDR tv, så er det ganske kjipt å måtte se på 1080p REC.709 fra NRK :P Skulle ønske de oppgraderte teknikken litt oftere enn hvert tredje skuddår.

Slik det er nå, er naturfilm 10x bedre på Netflix og Disney+ (Nat Geo) nettopp pga. 4K HDR strømming. Detaljrikdommen gjør at HD blir som å se på film gjennom et slørete filter, det er så lite detaljer i HD.

Vel, Joe Robinet har gjennomsnitt på 200 000 seere pr episode. og 90% av tiden spikker han på en pinne mens han prater om et eller annet. (setter det på spissen, men det skjer ikke akkurat mye). Noen av de mest populære youtuberne er pratsomme sjeler. 

Tror de fleste har forskjellige oppfattelse av hva som er viktig, men Monsen har allerede satt opp en vinnerformel, og mange ønsker å se ham fortsette med det. Det er ganske mange elementer som gjør monsen populær, og når man fjerner noe av dette er det lov å bli litt skuffet (spesielt når man har ventet 3 år :P ). Det virker som Nrk bare har gjort en halvgod jobb for å få det ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig kun i det med klippingen fra siste del av Nordlandsepisoden. Jeg vil tippe at dynamikken og filming blir litt annerledes og ensformig med 2x Monsen gjenværende i gruppen, så filmingen og klippingen ble rushet igjennom til mål.

Jeg likte i hvert fall formatet godt utenom denne siste biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende nok så syns jeg den biten med seilingen i de første episodene var underholdene og jeg koste meg, men gledet meg til de skulle til Børgefjell.. Og der var de i 3 sekunder og så var de ved Nordlandsporten og ferdig, så det var skikkelig nedtur. De kunne garantert ha laget dobbelt så mange episoder enn dette, evt. filmet mer innhold som er seerverdig. Men er fornøyd med at det i det hele tatt er friluftsliv på boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Martin HJ said:

Overraskende nok så syns jeg den biten med seilingen i de første episodene var underholdene og jeg koste meg, men gledet meg til de skulle til Børgefjell.. Og der var de i 3 sekunder og så var de ved Nordlandsporten og ferdig, så det var skikkelig nedtur. De kunne garantert ha laget dobbelt så mange episoder enn dette, evt. filmet mer innhold som er seerverdig. Men er fornøyd med at det i det hele tatt er friluftsliv på boksen.

Dette var helt klart ikke det beste stykke friluftsfilm Monsen har laget, det virket som han gikk litt på tomgang. Moro med seiling/padling, men det ble kanskje litt mye av det, og litt langtekkelig før de endelig kom frem til Sundsfjorden. Resten av turen var usedvanlig uinteressant til Monsen-film å være.
Håper han tar seg en solotur snart, da er han på sitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere om at han har lagd mer spennende episoder som kan sees omigjen uten å tape seg. Denne her ser jeg nok ikke på nytt. Men det er interessant å se at selv monsen og co kan rote seg borti for tunge sekker og for ambisiøse dagsetapper. Vil tro de hadde sett for seg mer fisking og filming enn de fikk gjort pga tidsnød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her handler kun om klipping og prioriteringer, ikke Lars Monsen, vedder på at Lars har Flere titalls timer med filming. Alle de tre elsker å filme og prate på kamera. . Trasking, sol, dyreliv og vittige kommentarer under trasking ble prioritert. Samt gaver.

Bål, fiske, matlaging, skravling og telttalk ble nedprioritert.

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Monsen serien og har sett de eldre flere ganger. 

Det kommer flere og flere "amatør" videoer på youtube, selv liker jeg best de som forteller en god historie, om det er 720p eller 4k spiller ingen rolle for meg, og det er ikke bare lett å lage en video fra en helgetur, deler noen filmer selv men det er ikke bare enkelt men artig at flere deler 20-30 min videoer fra turene sine.

Noe er filmer med dialog noe uten. innhold må man ha, så en mnd. tur som blir til 60min film har naturligvis litt "forflytnings innhold" 

 

fint at folk fortsetter å dele videoer og at dette har fått et lite løft :)

Endret av André Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (1 time siden):

Jeg liker Monsen serien og har sett de eldre flere ganger. 

Det kommer flere og flere "amatør" videoer på youtube, selv liker jeg best de som forteller en god historie, om det er 720p eller 4k spiller ingen rolle for meg, og det er ikke bare lett å lage en video fra en helgetur, deler noen filmer selv men det er ikke bare enkelt men artig at flere deler 20-30 min videoer fra turene sine.

Noe er filmer med dialog noe uten. innhold må man ha, så en mnd. tur som blir til 60min film har naturligvis litt "forflytnings innhold" 

 

fint at folk fortsetter å dele videoer og at dette har fått et lite løft :)

Joda, enig i at forflytning er en del av turen. Tror bare kunsten ligger i hvor mye tid de ulike delene skal få. Så handler det jo om preferanser fra de som ser på, og dermed er det ikke noe rett og galt. 

For meg syns jeg den beste oppskriften er (røft anslag)

1. Kort snutt hjemmefra med forberedelser av turen. (1-2min)

2. Kort snutt med reisen i bil til fjellturen (gjerne med en tur innom lokale butikken for å handle de siste matvarene). (1-2min)

3. Kort snutt fra man kommer frem til parkeringsplassen og man begynner å gå (1min). Med liten intro om hva som skal skje. )

4. Gåetappen frem til første camp (1-2min)

5. Kort snutt med camp liv(koking av vann, henting av vann, sanking av ved/bålfyring (4-5min pr dag). Gjerne splittet opp rundt måltidene. 

6. Fisking (2-3min pr dag)

6. Dagsmarsjen (1-3min pr dag)

For de som liker å prate til kameraet kan det gjerne fortelles om turen og komme med praktiske tips underveis. Er du trygg på kamerabruk så del gjerne interaksjon med andre også, hvis de ønsker å la seg filme.

 

Dette vil gjøre innholdet variert. Man vil få med mange deler av turens gleder.

 

 

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (1 time siden):

Joda, enig i at forflytning er en del av turen. Tror bare kunsten ligger i hvor mye tid de ulike delene skal få. Så handler det jo om preferanser fra de som ser på, og dermed er det ikke noe rett og galt. 

For meg syns jeg den beste oppskriften er (røft anslag)

1. Kort snutt hjemmefra med forberedelser av turen. (1-2min)

2. Kort snutt med reisen i bil til fjellturen (gjerne med en tur innom lokale butikken for å handle de siste matvarene). (1-2min)

3. Kort snutt fra man kommer frem til parkeringsplassen og man begynner å gå (1min). Med liten intro om hva som skal skje. )

4. Gåetappen frem til første camp (1-2min)

5. Kort snutt med camp liv(koking av vann, henting av vann, sanking av ved/bålfyring (4-5min pr dag). Gjerne splittet opp rundt måltidene. 

6. Fisking (2-3min pr dag)

6. Dagsmarsjen (1-3min pr dag)

For de som liker å prate til kameraet kan det gjerne fortelles om turen og komme med praktiske tips underveis. Er du trygg på kamerabruk så del gjerne interaksjon med andre også, hvis de ønsker å la seg filme.

 

Dette vil gjøre innholdet variert. Man vil få med mange deler av turens gleder.

 

 

Det du skriver opp her er jo et "manus" eller rammene om du vil, slik du ønsker å se en film. For min egen del, så filmer jeg når vi er på tur, er ikke inneholdet bra eller mye nok. så klipper jeg det bare sammen til eget arkiv. Men dersom man opplever noe på en tur man kan tenke at andre vil se, og man kan ha en rød tråd og historie så er det jo i klippen man velger hvordan man skal ha sluttresultatet. Uansett moro at flere filmer, og det vil selvfølgelig være stort spenn i både kvalitet og historier basert på erfaring også sikkert. Og type film, noen prater mye og rister kamera, noen har dårlig lyd men mye fisking osv. så det får være plass til alle, så velger man å se fra de man liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (3 minutter siden):

Det du skriver opp her er jo et "manus" eller rammene om du vil, slik du ønsker å se en film. For min egen del, så filmer jeg når vi er på tur, er ikke inneholdet bra eller mye nok. så klipper jeg det bare sammen til eget arkiv. Men dersom man opplever noe på en tur man kan tenke at andre vil se, og man kan ha en rød tråd og historie så er det jo i klippen man velger hvordan man skal ha sluttresultatet. Uansett moro at flere filmer, og det vil selvfølgelig være stort spenn i både kvalitet og historier basert på erfaring også sikkert. Og type film, noen prater mye og rister kamera, noen har dårlig lyd men mye fisking osv. så det får være plass til alle, så velger man å se fra de man liker :)

Ja er vel ikke noe fasit på hva folk liker. Men hva som er kjedelig for en person trenger ikke være kjedelig for andre. Jeg syns ikke det er så ekstremt spennende med 5minutter bjørn(har sett nok av dette), men jeg blir aldri lei morrabålet. Eller å se noen søke ly under tarpen mens det øser ned. Folk er forskjellig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morosamt at de predikerer å pakke lettere før fottur-delen gjennom Nordland, men ender opp med sekker på 40-45 kilo som gjør turen til et et slit når man alt er et par dager på etterskudd. Med manglende tid og overskudd så forsvinner gjerne de gode"filmatiske" vinklingene og øyeblikkene; og man ender opp med noen litt slitne gubber som halser etter å komme fram i tide. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (41 minutter siden):

Og de gavene.. Gir meg ingenting som seer, bare forundring at de gidder å dra med seg ekstra vekt iform av dårlig humor. 

Tja, i første sesong så var det noen ordentlig morsomme gaver. MP3 spiller er en gave til dem begge. Fred og ro fra turpartner kan være flott. Jeg tror nok den har vært i bruk etter tur også.

Men ballonger og plastluer kunne de spart seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (4 timer siden):

Og de gavene.. Gir meg ingenting som seer, bare forundring at de gidder å dra med seg ekstra vekt iform av dårlig humor. 

Dårlig humor, for hvem? Som seer skjønner jeg jo at dette er intern og dels "broderlig" humor, og jeg skjønner også at de deler den med oss for å vise at de har det gøy på tur. At de samtidig klarer å formidle at man kan kose seg på tur uten angst for litt ekstra vekt i sekken  er bare kjekt spør du meg (men det gjør du vel neppe).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (4 timer siden):

Dårlig humor, for hvem? 

For meg, som seer. 

 

zimwalker skrev (4 timer siden):

Som seer skjønner jeg jo at dette er intern og dels "broderlig" humor, og jeg skjønner også at de deler den med oss for å vise at de har det gøy på tur. At de samtidig klarer å formidle at man kan kose seg på tur uten angst for litt ekstra vekt i sekken er bare kjekt spør du meg (men det gjør du vel neppe).

Ja det er knallgøy å gi kameraten sin med blytung sekk, som sliter med foten, 2 kg ekstra å bære på iform av pilker og annet metall - for å dra frem et eksempel på dårlig humor. De hadde nok faktisk hatt godt av en ørliten angst for ekstra vekt i sekken på denne turen og de drøye dagsetappene, det hadde ihvertfall jeg hatt ja. De klarte å formidle at det gikk hardt utover kropp og sjel, så det er jo bra. 

zimwalker skrev (4 timer siden):

(men det gjør du vel neppe).

Jeg vet godt å kose meg på tur uten å være altfor redd for vekten på sekken, hvis du har sett noe av det jeg har formidlet her inne på dette forumet. Men holder meg veldig langt unna 40+ kg og bruker hodet når sekken pakkes. Hva som er humor er subjektivt såklart, men for meg så er det å dra med seg masse tung drit som metall og tranflasker til en annen turkompis på langtur dårlig humor.

Endret av Martin HJ
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (46 minutter siden):

Jeg vet godt å kose meg på tur uten å være altfor redd for vekten på sekken,

Betviles ikke, men jeg tror du kanskje du leste meg litt ut av kontekst her.  Jeg skrev :"At de samtidig klarer å formidle at man kan kose seg på tur uten angst for litt ekstra vekt i sekken er bare kjekt spør du meg (men det gjør du vel neppe)"
Altså, jeg regnet ikke med at du ville spørre meg om det "er bare kjekt", for du hadde jo alt gjort deg opp en mening om dette..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.