Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker forslag til mat på lengre gåtur.


Brynjar

Anbefalte innlegg

hei fjellfolk

planlegger en lengre gåtur i seintsommer/tidlig høst, Voss-Bergen. så lurte jeg på om det var noen her på forumet som hadde noen formeninger om hvilken type mat som er bra å ha med seg. har ikke noe stort ønske om å bære overdrevent tungt da det blir en del stigning på turen, å alt skal bæres på ryggen. Har selvfølgelig med Real Poser men ønsker noe annet også da jeg satser på å fiske en del langs løypen. ris å pasta er vel det første som kommer til tankene men om det kunne være noe annet som kanskje smaker litt bedre i lengden.🙂 Maten vil enten bli laget på primus eller bål der det er mulig.

turen blir ca 9 mil lang å regner vel med å bruke 7-9 dager(da jeg ikke har noe hast med å komme frem, i tillegg var det mange vann langs løypen😉) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil sikkert få mange forslag, men jeg vil innskrenke meg til ett:  Vestlandslefsa. 

58b1c2e74d69a_880215-1054061.jpg.52e3aeba5716cedac6c9ddf11f88e7d9.jpg

Jeg brekker den i to, på tvers lav rillene, og oppbevarer den i en isboks.  Siden den er tørr veier den lite, og når du etter en lang og hard dag får lyst på litt godt til kaffen gjør du som følger:

1.  Hell vann over - så mange biter du vil ha

2.  Legg noen bitene  over hverandre i en plastpose og knyt for.

3.  Sett over kaffen om ca 10 minutter

4.  Etter 15 - 20 minutter er lefsene bløte og du kan smøre på smør og  strø litt sukker og kanel på

5.  Rull dem som en pølse . og nyt.

58b1c5612a907_10-18Vestlandslefse(384x640).jpg.6a6be7d9b1d7af2b61257e90399a97da.jpg

Og det samme jeg er i siget:  Hvorfor ikke tørke  f eks løk og gulrot?  Tørk dem gjerne i stekeovn på ca 35 grader med døren på gløtt.  De er tørre når du tar litt og putter i en plastpose.  Blir det ikke kondens er de ferdige.

Det jeg her tørker veier godt over en kilo før tørking og etterpå kun et par hundre gram.  Utmerket i Bergens fiskesuppe, sammen med noen fiskebiter.  For du skal vel fiske litt?

 

58b1c64aab548_10-4Mattrke(640x384).jpg.307fe84825b089ab1b7b37e08df19fe4.jpg58b1c6591f2be_10-5Mattrking(640x447).jpg.6a418fbeb8d71b0b14eff2dc173eab8f.jpg58b1c6675dfd9_10-6Mattrking(640x172).jpg.37bce4261657812af492be996b34394f.jpg

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar, de lefsene ser lovende ut, er ikke umulig at det blir noe sånt i sekken🙂

planen var å fiske i de vannene som jeg kommer over, men vill ikke satse på at det blir fisk hver gang. har mer lyst å ha fisken som en god bonus der jeg får

har en sånn tørkemaskin som du har avbildet. men fant egentlig aldri helt ut hvordan den fungerer. prøvde å tørke noe biff kjøtt (skjært vekk fettet som var på) men etter 18 timer så var dem ennå ikke helt tør, mer myke og fuktige enn hva jeg hadde blitt fortalt at de skulle være. tror det var på rundt 50-55 grader de ble tørket på. men etter det ble tørkemaskinen plasert på hyller der den ble stående.men vis det er noen her på forumet som har en form for fasit på tempratur og tid på tørking er dere hjertlig velkomen til å dele, er ikke fremed for å prøve nye ting som for eksempel å lage egene poser med turmat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok helt sikkert info om tørking av mat her på forumet hvis du søker.

Støtter deg i at du ikke skal satse på å få fisk hver gang, ta med deg litt mat som du liker. Skal du ligge i telt eller på hytter? Uansett, så byr sikkert anledningen seg til å stikke innom ei hytte av og til for å proviantere litt.

Jeg gikk selv ruten du skisserer i fjor høst, men motsatt retning, fra Dyrkollbotn til Bavallen, fantastisk tur. Selv liker jeg å ha med litt luksus mat, slik at man kan variere. Biff med tilbehør (gulrot, løk, saus, ris/potetmos) den ene dagen og boks lapskaus (fra DNT hytter) neste.

Det betyr jo at sekken blir litt tyngre, men pokker heller, middagen er dagens høydepunkt :) Dessuten blir jo sekken lettere underveis. Mat sekken trenger ikke veie så altfor mye hvis man er litt selektiv.

Et annet tips til mat er polarbrød, skivet brun ost, gul ost, syltetøy på flaske, litt smør osv. Smaker utrolig deilig til frokost og lunsj. Men veier litt da.

Til frokost kjører jeg en variant som funker både på vinteren og ellers:

70-80 gr Frokost mix fra for eksempel Rema

15 gr solsikke kjerner

20 gr roseiner

4 ss tørrmelk.

Dette blander jeg i porsjonsposer, slik at det er bare til å blande inn vann, varmt eller kaldt.

Og utfra dette skjønner dere sikkert at jeg er dårlig på å pakke lett sekk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Brynjar skrev:

takker for svar, de lefsene ser lovende ut, er ikke umulig at det blir noe sånt i sekken1f642.png

planen var å fiske i de vannene som jeg kommer over, men vill ikke satse på at det blir fisk hver gang. har mer lyst å ha fisken som en god bonus der jeg får

har en sånn tørkemaskin som du har avbildet. men fant egentlig aldri helt ut hvordan den fungerer. prøvde å tørke noe biff kjøtt (skjært vekk fettet som var på) men etter 18 timer så var dem ennå ikke helt tør, mer myke og fuktige enn hva jeg hadde blitt fortalt at de skulle være. tror det var på rundt 50-55 grader de ble tørket på. men etter det ble tørkemaskinen plasert på hyller der den ble stående.men vis det er noen her på forumet som har en form for fasit på tempratur og tid på tørking er dere hjertlig velkomen til å dele, er ikke fremed for å prøve nye ting som for eksempel å lage egene poser med turmat. 

Min tørke har jeg kjøpt på Jula, og den kostet under kr 300.  Stort sett pga lukten tørker jeg kun løk i den, i garasjen,.  Ellers er det lettere og mer behagelig å bruke stekeovnen. 

Når det gjelder tid gjør som jeg skrev tidligere. 

-  Ta noe av det du tørker ut av ovnen og avkjøl det

-  Putt det inn i en Zippose og lukk.

-  Blir det kondens må du tørke litt lengre.  Verre er det ikke.

Det eneste jeg ikke har fått ordentlig til å tørke er poteter.  Det hjelper ikke om jeg forveller potetene i 5, 10 eller 15 minutter.  Tørket resultat blir noe seige greier.

Og så tørker jeg tomatbønner.  Bare legg litt aluminiumsfolie i bunnen og hell innholdet utover. 

Og er du ute etter litt snacks er tørket løk og gulrot virkelig snadder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker MYE bananer og epler som snack når jeg er på tur. Det er faktisk så godt at det har erstattet vanlig godteri hos meg. Jeg har problemer med å spare det til jeg dra på tur.....mango var også en hit.

Har også laget myeferdig retter med stort hell....

Endret av Peppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro sin rotmos synes jeg er veldig god og den klassiske potetmosen til mills. Fin sammen med litt beef jerky eller saltkjøtt på siden eller til fisk. Kan gjerne ha i litt tørket grønnsaker om man enten lager selv eller kjøper (http://www.iherb.com/pr/Just-Tomatoes-Etc-Organic-Just-Veggies-4-oz-112-g/37762). Pleier også lage egne blandinger med posemat da jeg blir litt lei av real hele tiden. 

Parmesan og andre harde oster holder seg lenge på tur og er fine å ha i sekken for å få litt variasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder diverse suppeposer heller, Der har du i prinsippet mye ferdig tørket mat til en billig penge.

Har eksprimentert litt hjemme med suppeposer som base. Man trenger ikke å lage straight suppe med dem. Har testet litt med å bruke suppeposer som base med mindre vann, hive oppi diverse andre godsaker pluss smør og krydder. Har da laget endel tykke "grøter" (mindre vann) som smaker utrolig godt. Blir nok at jeg lager noen ferdig rasjonerte zip poser med diverse suppe blandinger. Så mikser jeg til med annet som er med på turen. 

Resultatet blir litt som en real pose men smaker bedre og kan varieres nesten i det uendelige. Enkelt, billig og en fin avveksling :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost eller lunch pleier jeg gjerne å litt fersk mat som holder noen dager (brød etc) før jeg går over på annet som holder lengre (knekkebrød, tubemat ++), i tillegg så blir det en del havregrøt (bjørns lettkokte havregryn +  Nestlé Viking tørrmelk + vann) med mandler, rosiner, kanel og sukker til frokost da dette holder lenge både i oppevaring og i magen som energikilde før jeg må spise mer.

For middag på tur så er jeg i læremodus selv da jeg ofte kjører KISS på tur og ønsker å bli litt bedre på å lage litt bedre mat på tur. Har derfor ikke noen tips å komme med, bortsett fra at ferdigstekt kjøttdeig holder en stund, porsjonsposer med ris, pasta, tørket krydder, generelt mat man spiser hjemme som skal tilsettes vann på samme måte som real turmat eller kan varmes opp igjen. Kombiner det med suppeposene som @Tor-Erik-L-77 nevner så har man mye forskjellig mat å gå på.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også ferdigsteke/halvsteke ingredienser til "pytt i panne" - Her kan du sette sammen akkurat det du selv har lyst til. Har ofte laget ferdig endel porsjoner med dette hjemme kvelden før. Pleier å bli skikkelig "lukus" pytt i panner :) Når du halvsteker mye av dette på forhånd så tar det utrolig mye mindre plass, veier mindre og er meget letvint og bare varme i panna når du er på tur.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ikke undervurder diverse suppeposer heller, Der har du i prinsippet mye ferdig tørket mat til en billig penge.

Har eksprimentert litt hjemme med suppeposer som base. Man trenger ikke å lage straight suppe med dem. Har testet litt med å bruke suppeposer som base med mindre vann, hive oppi diverse andre godsaker pluss smør og krydder. Har da laget endel tykke "grøter" (mindre vann) som smaker utrolig godt. Blir nok at jeg lager noen ferdig rasjonerte zip poser med diverse suppe blandinger. Så mikser jeg til med annet som er med på turen. 

Resultatet blir litt som en real pose men smaker bedre og kan varieres nesten i det uendelige. Enkelt, billig og en fin avveksling :) 

Sier meg enig i dette. Jeg har også laget varianter av dette og putter opp i noen gode pølsesnabber og smør, mye god næring i slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjetil E. skrev:

Tørke kjøtt i den var det jeg tenkte på.. Har hørt at folk har benyttet dehydrator for å lage jerky..

Nei, ikke enda.  Men det står på blokka - etter 20 april.  Men en ting er å tørke, en helt annen ting er å bruke, Dvs hvordan "oppfører" det tørkede produktet seg.  Stikkord er:  Riktig tilførsel av væske, hvor lang tid tar det før det kan brukes, smak og konsistens.

Jeg har prøvd meg på poteter.  Jo, da de så fine ut ferdig tørket, men var å spise dem- - - - - -.  Prøvde med forvelling:  5 min, 10 min, 15 min, så tørke, men de forble like seige.  Har ikke helt gitt opp prosjektet.  Kanskje en telefon til Toro kan hjelpe.

-----------------

Forresten jeg har☹️ tørket kjøtt en gang.  Gru og redsel,  et under at vi overlevde.  Pakket inn et kjøttstykke i et dertil egnet tøystoff og hengte det på et skyggefullt sted - midt på sommeren.  I august tok jeg det ned og skar det i terninger.  Ingen klagde, men velsmakende var det ikke.  Harskt er sikkert den rekke beskrivesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser det er kommet menge svar mens jeg har vært vekke🙂 er i all hoved sak snakk om telt, kanskje noen netter under åpen himmel vis været tillater det.

lurer veldig på å dra frem tørkeren fra boden igjen å gjøre et nytt ærlig forsøk på tørking. Men er litt usikker på hvordan re-hydrering av diverse ting vil påvirke smaken av det. samt hvordan er det å tørke ferdig kokte grønsaker (gulerøtter, brokkoli, løk osv) for jo mer som er ferdig å kun trenger varmt vann jo bedre blir det på brenner å mindre brennstoff som må bæres med 😉

er det noen som har noe erfaring med å tørke annet kjøtt enn biff, tenker da i retning av kylling og svin. 

 

tenker jeg må begynne å sette opp noen oppskrifter der jeg prøver meg fram med hvor mye som må til for å holde kroppen i live etter en del timer på beine. noen her på det store vidden av et Forum som kanskje kan hjelpe meg med en ca nærings liste som bør være i retten, tenker da på antall karb, fett, protein osv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Havregrøt som ikke griser til en kjele, altså hjemmelaget "instant havregrøt" lager jeg.

Sånn omtrent dette er en porsjon:

- 120g lettkokte havregryn
- 15g frømix
- 20g tørrmelk
- Litt salt
- 15g sukker
Kjøres passelig i blender. Ferdig pulver blir ca 3 dl pulver, uferdig ca 4dl.
Tilsett ca 3 dl kokende vann over blandingen og vent noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2017 den 22.10, martin.m skrev:

Sier meg enig i dette. Jeg har også laget varianter av dette og putter opp i noen gode pølsesnabber og smør, mye god næring i slikt.

På skitur synes eg ein knorr suppepose av typen som ein skal ha 5-6 dl vatn i, saman med nokre bitar kjøtt og ein halv pose potetmos er ein god lunsj :) Eg tilberedar suppa i ein liten matthermos kring første tepause, så den får trekke (treng litt lenger tid enn rett-i-koppen), så lagar eg potetmosen med ein god klatt smør og ekstra kjøtt, og heller suppa over. På forrige tur var også potetgull i suppa/potetmosen/realen/maten ein slager, ulike smakar passar til ulik mat, og er eit godt ernæringsmessig tilskot. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/18/2017 den 19.52, Mareng skrev:

Havregrøt som ikke griser til en kjele, altså hjemmelaget "instant havregrøt" lager jeg.

Sånn omtrent dette er en porsjon:

- 120g lettkokte havregryn
- 15g frømix
- 20g tørrmelk
- Litt salt
- 15g sukker
Kjøres passelig i blender. Ferdig pulver blir ca 3 dl pulver, uferdig ca 4dl.
Tilsett ca 3 dl kokende vann over blandingen og vent noen minutter.

Husk at når du blender kornet så vil du 'forhåndsfordøye' det og opptaket vil gå raskere. Da metter det kanskje mindre enn det hadde gjort enn om en spiste det grovere. 

En kan senke opptakshastigheten ved å tilsette fett også. Dersom det er praktisk mulig tilsetter jeg alltid smør i grøten. Det finnes også fløtepulver en kan bruke i stedet for tørrmelk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
23 minutter siden, Prebb skrev:

Husk at når du blender kornet så vil du 'forhåndsfordøye' det og opptaket vil gå raskere. Da metter det kanskje mindre enn det hadde gjort enn om en spiste det grovere. 

En kan senke opptakshastigheten ved å tilsette fett også. Dersom det er praktisk mulig tilsetter jeg alltid smør i grøten. Det finnes også fløtepulver en kan bruke i stedet for tørrmelk. 

Jeg har laget vanlig grøt og dette til lunch mange ganger, og det virker som en grøt som har kokt på vanlig vis faktisk metter mindre. Har kanskje noe med at kornene er mer møre og gjennombløte om de blir kokt enn å bare trekke i kokende vann? Gassproduksjonen derimot kan vel være individuell, men reduseres noe ved lengre kokoing av grynene, men en fis i soveposen varmer bedre enn en kubbe på peisen 😝

Det blir uansett ikke mel, langt derifra, men den suger til seg vannet litt bedre. Skal der bli veldig fint må det males, og da hadde det vel kanskje vert en merkbar forskjell om det med metthet stemmer.

Å koke vanlig grøt utgår ofte pga. oppvask og drivstofforbruk.

Fløtepulver (Coffe Mate) har jeg prøvd, det kan ikke anbefales smaksmessig ifht. viking helmelkspulver som også har en del fett. En smørklatt på grøten gir både fett og masse god smak.

Men det funker fint med hele havregryn også om du vil ha det i større biter, men det blir mer "havresuppe", så tar det mer volum i sekken. Lettkokte havregyn tar 30% mer plass om de ikke er knust i blender, så store havregyn tar vel kanskje 40-50% mer volum, tipper jeg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har laget vanlig grøt og dette til lunch mange ganger, og det virker som en grøt som har kokt på vanlig vis faktisk metter mindre. Har kanskje noe med at kornene er mer møre og gjennombløte om de blir kokt enn å bare trekke i kokende vann? Gassproduksjonen derimot kan vel være individuell, men reduseres noe ved lengre kokoing av grynene, men en fis i soveposen varmer bedre enn en kubbe på peisen 1f61d.png

Det blir uansett ikke mel, langt derifra, men den suger til seg vannet litt bedre. Skal der bli veldig fint må det males, og da hadde det vel kanskje vert en merkbar forskjell om det med metthet stemmer.

Å koke vanlig grøt utgår ofte pga. oppvask og drivstofforbruk.

Fløtepulver (Coffe Mate) har jeg prøvd, det kan ikke anbefales smaksmessig ifht. viking helmelkspulver som også har en del fett. En smørklatt på grøten gir både fett og masse god smak.

Men det funker fint med hele havregryn også om du vil ha det i større biter, men det blir mer "havresuppe", så tar det mer volum i sekken. Lettkokte havregyn tar 30% mer plass om de ikke er knust i blender, så store havregyn tar vel kanskje 40-50% mer volum, tipper jeg.

Jeg tenkte ikke på Coffee mate. Det er ikke en gang melk. Fløtepulver kjøpte jeg i Sverige på naturcompagniet. Det er frysetørket kremfløte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risnegrynsgraut til frukost, men krev litt meir brensel. Dersom du skal vera minmalist så går du for havregryn-tørrmjelk-torka frukt med meir og heller berre på varmt vatn, då sparar du litt brensel. 

Enig med forrige taler, fårepølser, spekeskinke, pepperoni gjer seg godt i ulike pastapakker og andre tørrmatvarianter. Proteintilskot med lang holdbarhet og med masse salt :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.