Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er det å ha Ripstop innertelt?


i72

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har en formening om hvor viktig det er med ripstopmaterialer i innertelt for bruk i hardt vær? Er det så hard belastning på duken til innerteltet at dette er viktig?

Ser gamle Helsporttelt bruker nylon/polyamid innertelt uten ripstop, mens dagens telt bruker impregnert polyester med ripstop.

Setter pris på om noen vil dele sine erfaringer eller meninger om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Mareng

Jeg tenker som så at det er liten kjangse for å ødelegge innerteltet, og om man gjør det er det ikke så kritisk som med ytterteltet.

Jeg har ett fjellreventelt med ripstop i inner og yttertelt. Det står i bruksanvisningen at om man får en rift i en duk må den repareres og syes umiddelbart, ellers vil riften raskt bli større. Da kan ikke ripstop fungere så veldig bra tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke med at ripstop i innertelt er noe stort poeng selv om mange telt har det. Innerteltet vil aldri stå så stramt eller bli utsatt for de krefter som på ytterteltet. Men muligens kan de med ripstop benytte lettere stoff.

Fjellreven prøver nok bare å sikre seg her, jeg har modda et helsport telt (la inn ekstra lufteluke nede for vinterbruk) og riv testa delene jeg klipte ut.

Ingen tvil om at ripstop gjør jobben, også med kutt inn i stoffet :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke at man har forsterket ett materiale med ripstop, men at man kan bruke tynnere ripstopmateriale enn det hele duken ville mått være og dermed spare vekt/volum.


Ripstop/ikke ripstop er helt underordnet, sålenge teltet veier det det skal og tåler det det skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Humbug said:

Er det ikke?

Kommer nå helt ann på hva slags bunnduk en har. Her har helsport i pro serien ikke ripstop på teltene som er i den robuste enden av skalaen, mens de som er i superlight serien har. Fjellreven teltet mitt som nå er en 4 år gammelt har ikke ripstop i bunnduk men har det i inner og yttertelt.

 

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stig Erik Olsen said:

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor ikke bun duk er ripstop. 

Mest sannsynlig er bunnduk-materialet i seg selv sterkt nok. Poenget med rip-stop er jo å ha en sterkere tråd hver x antall millimeter, men samtidig slippe å bruke den sterke (og dermed tyngre) tråden på hele stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.