Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Hilleberg Keron 4 GT.


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å kjøpe Hilleberg Keron 4 GT. Vi er en familie på to voksne og to barn.  Blir til vandring i fjellet først og fremst vår til høst, men håper på vinterturer etter hvert. Vet det fins mange lettere telt, men orker ikke trengsel når familien er på tur.

Noen som har erfaringer med teltet, og som kan anbefale eller komme med innvendinger?

Endret av Thomas_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Keron 3GT. Forskjellen er jo at 4GT er bredere og 5cm høyere innertelt. Tja, jeg vil si at det er jo et ekstremtelt de luxe som tåler "alt" av vær/vind når det er satt opp korrekt. Enormt yttertelt med forteltrom ut av en annen verden!

Vi er 2 voksne og 1 barn på tur. Hater dårlig plass og derfor Keron3GT. Men det er for lite etter min mening. Vi burde hatt 4GT. Så hvis skal ha 2+2 så vil jeg si 4GT er for smått og vil bli trangt. Såfremt du ikke har 2 babyer da. Men med tenåringer på eget liggeunderlag Exped så er 3GT for lite for 3 personer, men passe for 2 voksne og en baby som krever lite plass. Jeg bruker Keron 3GT som et tomannstelt nå og det er akkurat passe. Vinterstid synes jeg det er et passe vintertelt for 1 mann og hund. Til nød kan man ha 2 voksne + hund. 

Men ikke sant, dette med plass er subjektivt og du vil garantert få noen som nå sier de er en familie på 5 stk og som har volleyballturneringer inni Keron 4GT da 😂 Øyet som ser mht plass og det beste er å slå det opp innrede med samme type underlag og få familien inn i det i butikken. Alternativt kan du sjekke ut Bergans Wiglo LT4. Mener det kan være et bedre alternativ om du ikke må ha ekspedisjonsteltet til Hilleberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har vurdert Nallo 4GT også, men ser at Keron vil være et bedre alternativ hvis friluftslivet vårt utvikler seg. Ser også ut til at Hilleberg-eiere er mer fornøyde enn feks Helsport-eiere, ut ifra det jeg har lest. Wiglo har jeg ikke vurdert så mye ennå, men skal sjekke det ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo og Keron er jo to helt forskjellige telt med totalt forskjellig bruksområde. Skal du samenlikne telt med nallo må du nok se på Kaitum.

anbefaler ikke nallo og nammatj telt da de har skrånende vegger. Kaitum og keron har rette vegger. For de av oss som liker "space" så er jo dette avgjørende 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit Hilleberg Keron 4 GT som eg har hatt nokre år no. Me brukar det til 2 vaksne og inntil fire born. Både eg og sambuaren min er korte nok til at når me har med alle kidsa så kan me sove på tvers i forteltet. Dersom me må pga ver, greier me også¨få skvisa alle inn i innerteltet under soving.

Når vekt er viktig bytter me det avogtil ut med to mindre lettvektstelt, men me synes alle at det er hyggeligast når me kan dele telt, og kidsa kosar seg i posane medan dei vert servert nysteikte pannekaker frå forteltet. Me avviklar heile frukoststunda utan at nokon har måtta bevega seg ut av posen eller flytta seg, det gir ei fin ro og ein god start på dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har eit Hilleberg Keron 4 GT som eg har hatt nokre år no. Me brukar det til 2 vaksne og inntil fire born. Både eg og sambuaren min er korte nok til at når me har med alle kidsa så kan me sove på tvers i forteltet. Dersom me må pga ver, greier me også¨få skvisa alle inn i innerteltet under soving.

Når vekt er viktig bytter me det avogtil ut med to mindre lettvektstelt, men me synes alle at det er hyggeligast når me kan dele telt, og kidsa kosar seg i posane medan dei vert servert nysteikte pannekaker frå forteltet. Me avviklar heile frukoststunda utan at nokon har måtta bevega seg ut av posen eller flytta seg, det gir ei fin ro og ein god start på dagen.

Herregud så koselig det hørtes ut 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at noe mindre plass i teltet enn Kaitum 4 GT ønsker jeg ikke, og forskjellen opp til Keron 4 GT er jo bare 1kg. Mener da at det kan være verdt å gå for Keron som er mer solid og anvendelig under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum 4GT er litt lettere, men det skrår litt her og der. Det betyr at det netto kan det virke litt mindre romslig.

Jeg har Keron 3GT, Keron teltene har rette vegger i lengden, og veggene er bratte på sidene. Det betyr at arealet du ser på tegninge kan mer eller mindre utnyttes til fulle, og det er dermed ikke noe "lureareal" som er så skrått at det ikke kan brukes til noe. Høyden er også lik i hele lengden på teltet.

Keron GT teltene er gjennomførte til minste detalj, har enda ikke greid å finne en eneste irriterende egenskap med teltet mitt. De trenger selvsagt litt plass der de skal slås opp, og er ikke blant de letteste, men finner dere ut at Keron 4GT er stort nok til dere, så er det er godt valg. Forskjell fra Kaitum er også at det er myggnetting i ventilene og du kan ha kun myggnetting som stengsel i det store forteltet på Keron.

Den buede døra er genial, du kan reise deg opp og ut av inngangen, eller stige inn og bøye deg ned. Har du f.eks footprint og en liten matte å stå på på innsiden, kan du trå inn på matta, ta av deg skoene på vanlig måte og så krabbe videre inn. Skal du ut, setter du støvlene ute, reiser deg opp og ut av åpningen, og trår oppi støvlene på utsiden. Litt annen prosedyre om det regner, men du kommer deg raskt og smidig ut da også uten å bli våt på knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/28/2017 den 21.33, Thomas_B skrev:

@Tessatroll vil du si at Keron 4 GT er greit å bære med seg på tur? Det blir ikke for stort? Lurer litt på Kaitum 4 GT også, men ønsker samtidig et ordentlig solid telt. Har ikke sett noen av teltene i virkeligheten.

Det er ikkje akkurat det teltet eg hiv bakpå 50 liters-lettvektssekken, men elles er det ingen problem å bere det med seg. Det er sjølvsagt noko voluminøst. Har du vurdert Keron 4 i staden for 4GT? Ville eg vurdert dersom eg ikkje hadde ein skokk med kids.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎02‎.‎2017 den 20.51, Thomas_B skrev:

Takk for svar! Har vurdert Nallo 4GT også, men ser at Keron vil være et bedre alternativ hvis friluftslivet vårt utvikler seg. Ser også ut til at Hilleberg-eiere er mer fornøyde enn feks Helsport-eiere, ut ifra det jeg har lest. Wiglo har jeg ikke vurdert så mye ennå, men skal sjekke det ut!

Det vil være å forenkle verden litt :-) , både Helsport og Hilleberg har bredt spekter av telt og segmentert markedet i normal, semi, og proff segment. Begge har normalt bra rep service og jeg vil si likeverdige på de fleste områder. Men brandinga er noe forskjellig, Hilleberg finner du sjelden på salg. De har valgt en profil lik den som du finner blant dyre biler. Dyrt, stort sett veldig bra, men ikke nødvendigvis så mye bedre enn andre merker og mer lavprisa modeller. Men brandinga treffer veldig godt i ett marked preget av "usikkerhet" og mange velger gjerne det dyreste, da er de "sikre" på at de har det beste. Du ser det samme innen soverposer, dunjakker, randonee utstyr, terrengsykler osv..

Jeg ville ha brukt noe mer tid på behov, skal du kun ha telt for vår til høst og bære det + mye annet for barna ville jeg fokusert mye mer på vekt og volum, og valgt noe annet enn KERON for "enkle" turer.

Keron er bra, jeg har det selv, men jeg har også Helsport telt som jeg ville preferert for den årstiden når det skal bæres på rygg.

Til sammenlikning:

Helsport Fjellheim Superlight 4 Camp : størrelse : 19x42 cm, vekt totalt: 2,3 kg, pris 8500 kr

Hilleberg Keron 4 GT: størrelse: ? (mitt 3 GT er stoort),  vekt totalt 5,4 kg, pris 13995 kr

3 kg mer for sommertur er mye..men skal du gå kort eller har megasvær sekk og prioriterer "svært god plass til å være fjelltelt" så blir ikke Keron feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet blir ikke kun et fjelltelt, men vil bli brukt av meg og 2 sønner (med kona innimellom) på alt fra camping med bil til fjellturer, og forhåpentligvis utvidelse av sesongen etter hvert. Når det gjelder fjellturer liker jeg best å være over tregrensen, så litt vær må det tåle. Samtidig er det deilig å ha plass når man er på camping. Hadde ikke penger vært et tema, så hadde det jo blitt en modell til hver type tur nesten. Men jeg prøver å sikre meg et telt som kan dekke behovene for styrke og komfort, og skjønner at noe mer vekt må beregnes enn et rent fjelltelt for vandring.

Ikke lett dette, så ingenting er avgjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2017 at 3:06 PM, Thomas_B said:

Det jeg tenker er at noe mindre plass i teltet enn Kaitum 4 GT ønsker jeg ikke, og forskjellen opp til Keron 4 GT er jo bare 1kg. Mener da at det kan være verdt å gå for Keron som er mer solid og anvendelig under alle forhold.

Veldig lett å tenke slik og da baller det ofte på seg både her og der. For meg er 1 kg veldig mye på turer fra vår-høst. Vinter med pulk er noe annet, men på sommerturer er 1kg ca maksgrensen for totalvekten jeg gidder å bære av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kimmern skrev:

Jeg vurderte et Kaitum 3 GT til vandring, men da jeg så hvor stor pakkposen var og kjente på vekten, kastet jeg det fra meg med en gang. Det er ganske enormt, men ellers virker det bra.

Pakker man stenger og duk hver for seg så blir de fleste telt greiere å få i sekk ☺️
I TS sitt tilfelle så kan vel kansje noen andre i turfølget bære stengene slik at vekt blir litt mer fordelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heile kjem jo sjølvsagt an på kor mange de er :) Vårt Keron 4GT vert både brukt til vinterturar og som familietelt. Når me er 4-6 på tur, er vekta totalt sett spiseleg. Om me er 2 - 3 på lengre turar med pulk, er den også spiseleg, samt gir ein komfort over tid som i alle fall mine noko lyske-stive sambuar sett pris på :) Men som sagt; me har andre alternativ også, på dei turane der vekt er viktig. Då brukar me heller to lette telt, eller går utan innerteltet dersom det berre er verbeskyttelse me treng, og ikkje insektsbeskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Kaitum 4 GT også kan være veldig aktuell. Fine løsninger, feks å åpne hele fronten på forteltet, samt at det er lettere enn Keron.

Sikkert noen aktuelle typer fra Helsport også. Skal sjekke ut det. Har bare en litt dårlig feeling, i og med at tilbakemeldinger fra kundeservice der ikke har vært noe bra. Litt dårlige svar og lite imøtekommende. Man tenker jo sitt da, hvis man kjøper dyre ting derfra og oppfølgingen ikke er noe bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke lest alt, men jeg sitter med intrykk av at folk stort sett skryter veldig av Helsports kundebehandling. (samme kan jeg gjøre de få gangene jeg har vært i kontakt med de. Ryddig og greit. Positive opplevelser derfra.....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Keron 4GT- vi er to voksne + en 6åring og tidvis har vi en hund også med. Det er et svært telt med mye plass. At vekten er i grenseland med tanke på sommerturer og ryggsekk skal jeg være enig i, men det går! Finnes både letter og billigere alternativ. Ikke avskriv Helsport, det er dyktige på service og lager gode telt. Har både Hilleberg og Helsport telt i mange varianter selv.  

Kjøper du Keron får du et telt som tåler mye. Jeg valgte dette teltet fordi vi er på tur høyt og lavt året rundt. Sikkerheten vinterstid må jeg betale for i litt extra vekt sommerstid. Men det valget står jeg for. Jeg vil ikke ha noen bekymringer når det kommer dårlig vær. En sak du må vurdere selv er om du trenger et slikt telt eller om du kan gå litt ned på kravet. Men som et familietelt, for bruk året rundt, kan du trygt vurdere Keron.

Kaitum er et godt alternativ! Står fjellstøtt med litt lavere vekt. Invester i extra stenger om du vil ha enda mer styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sandstad skrev:

Har Keron 4GT- vi er to voksne + en 6åring og tidvis har vi en hund også med. Det er et svært telt med mye plass. At vekten er i grenseland med tanke på sommerturer og ryggsekk skal jeg være enig i, men det går! Finnes både letter og billigere alternativ. Ikke avskriv Helsport, det er dyktige på service og lager gode telt. Har både Hilleberg og Helsport telt i mange varianter selv.  

Kjøper du Keron får du et telt som tåler mye. Jeg valgte dette teltet fordi vi er på tur høyt og lavt året rundt. Sikkerheten vinterstid må jeg betale for i litt extra vekt sommerstid. Men det valget står jeg for. Jeg vil ikke ha noen bekymringer når det kommer dårlig vær. En sak du må vurdere selv er om du trenger et slikt telt eller om du kan gå litt ned på kravet. Men som et familietelt, for bruk året rundt, kan du trygt vurdere Keron.

Kaitum er et godt alternativ! Står fjellstøtt med litt lavere vekt. Invester i extra stenger om du vil ha enda mer styrke.

Er Kaitum laget for å kunne ha doble stenger? Vurderer sterkt dette teltet nå ja. Synes muligheten for å åpne fronten så veldig fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.