Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 15,5 DR til to voksne og to små barn?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tilgang på en brukt Ally 15,5 DR til en fin pris.

Er denne stor nok til meg og kona, og våre to jenter på 2 og 5 år? Vi voksne er ikke så høye heller.

Vi ønsker plass til enkel bagasje for overnatting i telt 1-2 netter.

Er denne kanoen stor nok, også noen år framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på 14 dagers tur med to kamerater og full oppakning, vi brukte en 16,5 ally og hadde god plass. Med så små barn er det nok ikke noe problem å få plass, de kan eventuelt sitte på sekkene i midten dersom dere har med mye utstyr.  en 16,5 er ikke mye større enn en 15,5. tror det er snakk om 10 cm i lengden og 10 cm i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15, og den er ikke akkurat stor. Når man sier 10 cm i lengde og 10 i bredde så høres det lite ut, men det blir faktisk en økning i bredden på 10 cm i flere meters lengde.. Det er mye volum. Det kan for eksempel bety forskjellen på å ha en sekk liggende på tvers eller på langs. 15,5 er flattvannsmodellen. Den er bedre å padle enn den andre om man ikke skal i elver, men har nok noe lavere fribord.

Når det er sagt, er det helgeturer sommerstid så kan man begrense oppakningen ganske mye. Med oppfinnsom pakking så går det, men det ville vært bedre i en større modell. Når barna har lagt på seg 20-40 cm hver, så begynner det å bli trangt.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Ally allround 15. Vi er to vokse og en hund i denne. Når vi pakker ned hver vår sekk samt kanotralla er det ikke plass til noe særlig mer i denne. Dersom du skal ha en kano for to vokse og to barn i noen år fremover tror jeg dette blir for lite. Dersom jeg kunne valgt størrelse på nytt ville jeg muligens ha tatt den største  ally allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Ingen vits i å bruke penger på noe som jeg kanskje ikke blir fornøyd med. Så jeg avventer ett evt. kanokjøp :)

Sånn tralle/rulle til kano. Finnes det noen enkle DIY-måter å gjøre dette selv på, billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Sånn tralle/rulle til kano. Finnes det noen enkle DIY-måter å gjøre dette selv på, billig?

Styr for all del unna Biltema sin kanotralle, og modeller med lignende hjul. Jeg var strålende fornøyd med min biltema tralle helt til jeg var midt inne i nordmarka med ett hjul som var totalt ødelagt.

biltemakanotralle.jpg.4a2ef0442a21a2707624d9e3528ceb18.jpg

Kjøpte etter dette Nordmarka tralla fra westsystems og skjønner nå at jeg burde kjøpt denne med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 16,5 dr selv. Brukt med inntil to voksne og 2 bikkjer(husky) og bagasje. Begynner bli trangt da. På få netter er det greit men på tur over mange dager blir det såpass last at kano ligger litt lavt i vannet og blir litt tregere enn nødvendig. Til 2 voksne og 2 barn vill jeg skaffet 18 dr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Twistar skrev:

Styr for all del unna Biltema sin kanotralle, og modeller med lignende hjul. Jeg var strålende fornøyd med min biltema tralle helt til jeg var midt inne i nordmarka med ett hjul som var totalt ødelagt.

biltemakanotralle.jpg.4a2ef0442a21a2707624d9e3528ceb18.jpg

Kjøpte etter dette Nordmarka tralla fra westsystems og skjønner nå at jeg burde kjøpt denne med en gang.

Min blir nok brukt i nærområdet. En kilometer på grusvei kanskje. Da er den gjerne god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Min blir nok brukt i nærområdet. En kilometer på grusvei kanskje. Da er den gjerne god nok?

Den funker sikker fint en sesong eller to eller tre, avhengig av hvor mye last du har i kanoen når den er på tralla og hvor mye du bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Twistar skrev:

Den funker sikker fint en sesong eller to eller tre, avhengig av hvor mye last du har i kanoen når den er på tralla og hvor mye du bruker den.

Ja, den blir nok ikke brukt så ofte, og jeg går nok ikke så langt at det er kritsik om den svikter (bare ganske kjipt). Men veldig greit å vite, takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min biltematralle er sikkert 10 år, og har vært brukt "en god del".. Den der støtta må man bare fjerne med en gang, da den smeller nedi steiner osv, men ellers funker den greit for moderat bruk. Min har vært gjennom Nordmarka 5-6 ganger i alle fall. De med litt større hjul er helt klart bedre, ikke minst fordi de kan slås sammen.. Problemet med dem er at de har så tynne hjul at de skjærer mye mer nedi vått terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Min biltematralle er sikkert 10 år, og har vært brukt "en god del".. Den der støtta må man bare fjerne med en gang, da den smeller nedi steiner osv, men ellers funker den greit for moderat bruk. Min har vært gjennom Nordmarka 5-6 ganger i alle fall. De med litt større hjul er helt klart bedre, ikke minst fordi de kan slås sammen.. Problemet med dem er at de har så tynne hjul at de skjærer mye mer nedi vått terreng.

Min holdt i 1 sesong og 1,5 ture(r) før det ene hjulet tok kvelden. Brukte den ikke spesielt hardt, stort sett på grusveier i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får en god pris på kanoen, så er det jo bare å kjøpe den. Ally er noe av det lettest omsettelige som finnes på Finn.no.

Når du drar på tur med 2 voksne og 2 barn i en 15,5 foter. Så dropp seter, sitt på bagasjen. Jeg vil tru at det går helt fint, selv om en større er å foretrekke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være en ide' å stikke innom en forhandler og se med egne øyne. Når trådstarter skriver at høyden på de voksne ikke er så høyt, antar jeg at bena ikke er over gjenomsnittet lange.

En 15,5 holder for de aller fleste, selv om større er å foretrekke. Det er også å foretrekke en eletrisk motor, men svært få trenger det. 

Endret av Helge1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.