Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av tursekk


Anbefalte innlegg

Annonse
11 minutter siden, Eirik Halvorsen skrev:

Noen som kan anbefale en god tursekk og for den saks skyld ett enkelt 3 manns telt. (Som ikke trenger koste skjorta) 

Kona, 10åringen og meg selv skal på telt tur i fjellet i vår/sommer .

 

Osprey Atmos AG 65ltr.

Kan kun anbefale dyre telt da jeg ikke ser på billigtelt. Men de fleste tunneltelt fra Hilleberg, Helsport og Exped er gode. Ta også en kikk på MSR telt da de er luftige og lette.

skal du ha superbillige telt som er enkle så finner du noe på Europris som er rimelige. Ofte er disse dog tunge og ikke alltid enkle å sette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Eirik Halvorsen said:

Noen som kan anbefale en god tursekk og for den saks skyld ett enkelt 3 manns telt. (Som ikke trenger koste skjorta) 

Kona, 10åringen og meg selv skal på telt tur i fjellet i vår/sommer .

 

Jeg vil tro at en 65 liters sekk vil være i minste laget utifra hvem som skal være med. Vil tro at du må over 85 Liter

I forhold til telt så er helsport Nordmarka 3 på xxl et ok telt som ikke koster så mye. Om dere 3 skal være i teltet så vil det bli ganske trangt, men det lar seg gjøre. En tommelfingerregel er at en kjøper med plass til 1 mer en det som skal være med. Så til 3 stk et firemannstelt. 

I forhold til sekk så kunne det vært greit å vite litt hvor mye bagasje som skal være med før anbefalingene kommer. Men om du skal bære for deg og 10 åringen så må du nok se på litt større sekker. Og jo tyngre sekken blir, desto mer kreves av bæresystemet som igjen gjør sekken dyrere. Skal du gå veldig kort så kan du klare deg med nesten hva som helst bare den er stor nok. Men om det skal bli noen kilometer så er en god sekk veldig god å ha da den vil være mye mer behagelig å bære

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? Skal du bære alt for 3 i en sekk? Jeg mente selvsagt en slik Atmos for hver av dere voksne. Med alt for 3 stk i en sekk ville jeg sagt at 85ltr er for lite og tipper du bør vurdere Para ranger eller helst recon pack pakkramme. Kan ikke tenke meg du kommer under 20-25 kg for 2 voksne og 1 snart tenåring, derfor pakkramme. Regner med at når du sier telttur i sommer så snakker vi noen flere dager enn bare en overnatting i hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet selv med et Nordmarka 2 teltet for 3 år siden, Nordmarka serien som Helsport  lager for XXL er et godt tilbud, bra pris, bra kvalitet. Har opplevd det på Hardangervidda i kuling og regn, solid og ingen lekkasje. Ellers ta en titt på outlet siden til Helsport. Her er veldig gode tilbud på telt, ryggsekker og soveposer. Har selv kjøpt 2 telt og fire ryggsekker der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Atmos 65AG kan jeg skrive under på. Har vært en åpenbaring for min rygg. Samboer har også denne, bare i dameversjon, og det virker som hun er ditto fornøyd. Dette forutsetter selvsagt at dere skal kjøpe hver sin. 65L blir som nevnt for lite hvis du skal bære alt i en sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en uhorvelig mengde forskjellige sekker på markedet og en tilsvarende variasjon i kroppsfasonger og rygglengder, så om du har mulighet bør du dra til en forhandler og finne en som passer deg. Da har du også mulighet til å prøvepakke sekken og se hvilken størrelse du trenger til ditt bruk.

Ikke kjøp sekk uprøvd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.