Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av pudder/topptur ski


Utpåfisketur

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av ski til djupare daga, men før enn eg kjøper inn noko vil eg forhøre meg med dykk ekspertane smile

Kjører ein dag i dag på wayback 88/174. Er sjølv ca 181, 97 kg. Stått aktivt på ski i to sesonga og finn størst glede i å suse igjennom en skog kontra åpent terreng. På ein tur til skianlegg blir nok 65-70% av dagen brukt i skogen. 70% av turane i ein sesong blir gjort med felle på.

Så ja, ser etter nokre ski som gir fin flyt, er leikne i svingane, tilgivande og jobbar godt med meg når dei har feller på. Umulig?

Har jo svært lyst til å prøve denne full rocker teknologien, men om eg har skjønt det rett gir den dårligare grep ved bruk av feller. Er det mykje dårligare grep? Har og lest at breide ski kan være problematisk når ein går skrått opp ei fjellside. Dersom snøven har lava ned, har det noko å sei?

Ei ski eg har sett meg ut er Volkl v-werks bmt 122. Ser der er ein bmt 109, dog føler eg waybacken 88 alt dekka mykje av bruksområdet til 109 og ønsket går meir mot ei reinspekka pudderski. Kan det stemme? Det er vell her eg treng råd. Er det ein revolusjonerande forskjell på 88 kontra 122 mtp flyt? Eg rekna med teknikken min er langt fra tipptopp og at her er mykje å ta inn.  Vil 109 gi nok flyt og lurare å satse mtp felle og topptur? 

Ved fullrocker ski - kan ein satse på litt lengre ski då? Butikken eg forhørte meg anbefalte bmt 122 176 til mitt bruk. Har lest at nokre meina ved fullrocker kan ein godt satse på lengre ski ettersom kontakten med snøen er svært sentrert til midten av skia.

Ellers tar eg imot tips til andre ski med stor takk! 

Og enda ein stort takk til alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er ski kun for dyp snø, så trenger du ikke være så bekymret for grep med feller. Det er vanskelig å holde så brede ski på kant i traverseringer, men det er jo ikke så farlig om snøen er dyp. Da har hele sålen kontakt med snøen, uansett.

Mine "vanlige" toppturski er 89 under midten, og jeg valgte derfor 118 for de dype dagene (Åsnes Bratt). Nå har denne vinteren vært elendig så langt, så de har ikke blitt brukt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Utpåfisketur skrev:

Butikken eg forhørte meg anbefalte bmt 122 176 til mitt bruk.

For kjøringens del er 176 veldig kort til deg.

Hvis du skulle hatt en til kun kjøring ville jeg sagt 190++ avhengig av hvilke lengder den skien du ender med kommer i.
Husk også at flyten ikke bare har med bredden å gjøre, men totalen av arealet, i tillegg til utforming og rockerprofil.
En grunn (den eneste?) til å velge noe kortere er at de blir lettere å dra med seg i oppoverbakkene. Når du skal ha en så stor ski som om  mot 122 spiller det kanskje ikke så stor rolle? Her blir det et kompromiss mellom vekt oppover og flyt nedover.

20 timer siden, Utpåfisketur skrev:

Er det ein revolusjonerande forskjell på 88 kontra 122 mtp flyt?

Ja.
Det er nok også en revolusjonerende forskjell på dine 88 og bmt 109, eller bmt 94 for den saks skyld. Dette pga formen på skien og rockerprofil. Hvis du går litt opp i lenge vil det også gjøre mye med både flyt og kjøreopplevelse.

Jeg er jo i utgangspunktet for å ha mange par ski, men hvis jeg var deg og wayback 88 var den eneste skien jeg skulle komplettere er jeg ikke sikker på om jeg ville valgt noe så stort som bmt 122, i alle fall ikke uten å ha en plan om å fylle ut i mellom.
Det er færre og færre produsenter som lager så store ski, og en av grunnene til det er at de litt smalere skiene dekker opp veldig mye. (hovedgrunnen er selvsagt at de selger dårlig, men det er jo litt fordi de har et smalt bruksområde (pun inteded))

bmt 109 som du har nevnt selv vil nok gi deg en helt annen opplevelse enn wayback 88 og er antagelig en mer anvendelig ski enn 122.
Selv har jeg countdown 114 som hverdagsski når jeg kjører heis, men det er en eldre og tyngre modell, så det er litt mye å dra på på topptur. Der har jeg lowdown 102, som duger til det aller meste. Har også en mer ren pudderski, men de har fått stå og støve lenge. Drar dem vel frem hvis jeg noen gang får dratt til Japan...

Det finnes drøssevis av andre gode ski i den klassen også. bmt-skiene til volkl får vel gjevt over svært gode tilbakemeldinger og vi nok være et trygt valg uansett hvilken av dem du går for.
Et tips kan være å kjøpe et abonnement på friflyt, da får du tilgang til alle testene deres på friflyt.no. Der har de laget en ganske fin oversikt over alt som er testet i forskjellige klasser.

Edit: ser nå at bmt kommer i opp til 186. Hvis du går for bmt er det lengden å gå for. Kan ikke skjønne annet enn at butikken du snakket med var tomme for den lengden

Endret av Bøygen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

176 på fullrocker-skidor blir troligen inte helt lyckat.

Som vanligt vid skidköp för toppturer/freeride så rekomenderar jag EVI. Prodeceras i Oppdal, avsedda för norska förhållanden. Inte dyrare än dom kinesiska produkter som "Dom Stora Märken" säljer. EVIs sök-motor-manick hjäpler dig automatiskt att hitta rätt med avseende på vikt, längd och typ av åkning. Jag själv kör på Fundamentalisme 994. 

Annars så finns SGN som nuemra produceras hos Åre Skidfabrik. Generellt dyrare än EVI. Konstrueras i Sogndal. Även Extrem (som produceras på samma ställe) har flera bra toppturmodeller, om man gillar dom. Finns en butik i Voss som säljer Extrem, ananrs är det beställning från Sverige som gäller. 
Jag har ett par Extrem P100. Väldigt bra "allround" skidor, men skall du åka mycket puder skulle ja rekomendera något som är lite bredare. 

Andra alternativ som jag kan rekomendera är Black Crows Navis Freebird och 4front Renegade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle svar!

No gjorde eg akkurat det som dykk ikkje anbefalar.. Uten å ha lest anbefalingane dykk kjem med - berre så det er sagt.

Var nemlig på strandafjellet i dag og lånte nokre pudderplanka. 120 bredde, 183 full rocker. Tidligare har eg kun prøvd 88 bredda så må seie at overgangen til 120 bredde var som ein draum! Heilt rått!! For første gong fekk eg ei stor bølge med snø fra topp til tå mens eg svinga meg nedover. For ein kjenlse! Blei frelst og sprang til sjappa og kjøpte 122 skia i 176.

Butikken hadde 186 lengd, Bøygen, men anbefalte meg 176 når eg fortalte at eg ville ha ei leiken ski til skogsbruk. Så lytta til selgaren som kom med gode råd, litt etter kva eg har følte passa meg og sjølvsagt kompisar. Samt når eg kjørte 183 skia følte eg responsen litt for seig når eg måtte ta kjappe svinga gjennom "busker og trær". Kan jo alltids ha med teknikk å gjer det og menmen. Det finn vi fort ut av! :-)

Kom til sunnmøre Lompa, her er nok av snø for alle! :))

Sgn togga skia frista veldig, Johann2000, men fekk en veldig god deal på bmt + kingpin 13 så gjekk for det.

Var jo litt urovekkane å lese svara no som at 176 blir veldig kort samt at det trulig ikkje blir heilt "lyckat". Er vandt med 174 ski i 88 bredde og har mange flotte tura med det, så tenke 176 blir rått med 122 bredde. 

Igjen, takk for alle svar og måtte dykk for mykje snø å breie dykk i! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en finfin pudderski. 😊

Har selv gått noen turer sammen med turvenner som har BMT 109, og det er fin toppturski. Selv har jeg bruk Nunataq som toppturski de siste sesongene, denne er en "slektning" av BMT skiene, og har 2 m større svingradius en modellen du har. (30 m R i lengd 186 cm).

Jeg synes det er interessant å se hvs folk anbefaler men synes det er uhorvelig vanskelig å anbefale noe selv uten å kjenne personen oppå skia.

Dette fordi nåværende teknikk, "aggressivitet"/vilie, osv avgjør mye på hvordan skia "kjøres" og dermed oppleves. Og mange har et mål/ønske om å bli bedre på ski og ønsker en ski som utfordrer litt og som må kjøres aktivt for å få en god respons, mens andre vil ha en ski som oppleves som leken ut av plasten uten at de må kjøre den aktivt. Og noen liker generelt kortere ski, mens andre liker lengre. Vi er alle litt forsjellige på de fleste områder, heldigvis! 😁

Selv er jeg 175 cm, ca 80 kg og har kjørt på ski fra ca kroppslengde og opp til ca to meter. De lengste skiene mine ble brukt som storfjellsski, stabile i høy fart offpiste, men var også veldig morro å kjøre i relativt tett skog.

Jeg har hatt ski fra Atomic, K2, Kneissl, Line, Rossignol, Salomon, Stöckli, Völkl, ++ uten at der gjør at jeg kjenner nye ski fra dem/andre merker ut fra annet en andres omtale og reviews.

Tilbake til Völkl skiene. Som nevnt så kan du komme til oppleve at det blir et gap mellom de gamle skiene dine og BMT på 122 midtbredde. Skal du bruke dem på "norske toppturforhold" hvor det er en miks av vindhard snø og løssnø så vil dem nok kunne oppleves dom litt tunge å få på kant, og at dem slipper litt om du ikke kanter nok. Og at du kjenner det litt i leggene når du traverserer der der er hard. (Synsing basert på erfaring ved bruk av mine Nunataq med 107 midtbredde). Det dine med disse skiene er at selv om de ihht produsenten har "full rocker" så er den laget i såpass mild utgave at du i realiteten kjører skia som en bakkeski/uten rocker at skia kjøres i nær hele skiens lenge på hard føre. (Se bildet hvor Völkl Nunataq er stillt opp ved siden av noen Line Prophet med litt rocker og tapper.)

Her er hva produsenten skriver om skiene...

With a full carbon fiber construction and lightweight multi- layer wood core, the BMT 122 features a full rocker design and early-taper sidecut, for the ultimate powder performance after a self-powered ascent.

The Nunataq features a shape of 139_107_123, for the skier seeking a touring ski that is wide enough to take on deep powder descents. With Völkl’s ELP full rocker design, the Nunataq is maneuverable in deep snow, yet very smooth and precise should the skier encounter hard snow.

Jeg tror du har fått deg en kongeski for de virkelig gode dagene, gratulerer! 😀
 

Foresten, kjøp ferdig tilpassede feller med Völkl sitt innfestningsløsning. Veldig fornøyd med den løsnignen.

Sunnmøre høres bra om dagen for oss med snøabstinenser! (Det ene teltet mitt er på tur der denne helga mens jeg er fullbooket i sør-øst.. 😜😁)

 

20170225_094041.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terka! Flott svar!

Det er heilt sant - vanskelig å anbefale ski. Ein kan dele egne erfaringen og tips utifra det men til slutt er det opp til personen som kjøper skia og ta til seg råd og tips, tenke over bruk og kjørestil , altså vurdere kva som passer en. Nokre går nok på ein smell, nokon treff mens andre er midt i mellom. Sånn æ're bare tenke je! :-)

Var ute å testa skia, 40 cm med slush. Føltes ikkje ut som om eg var i kontakt med snøen hehe. Utrulig god respons, heiv seg inn i svingen med en gong. Dog skulle jo ikkje alt gå som planlagt, innen to minutt smalt det fra høgre skoa i ein sving og ski funksjonen var ute av drift. Måtte komme meg i gå funksjon på høgre fot... Scott cosmos 2 anbefalast ikkje. Det er 14/15 modellen,  inne i sin 3 sesong no uten spesiell hard kjøring. Eg kjem ikkje til å kjøpe scott igjen. 

At det kunne være så stor forskjell på "full rocker" ante eg ikkje, 122 skia ser ut som en sak midt i mellom dei to vil eg sei. Fella kjøpte eg med skia, så den fekk eg prøve i går. Kjempe system, og god felle syns eg sammenligna med g3 alpininst (som har begynt å dra på åra no).

Vurdera å kjøpe nye sko då eg ikkje stola på mine scott lengre. Tenke det ryk i venstre sko snart uti fra det eg har lest på nettet.

Nokon anbefalingar? :) Normal rist (trur eg). Scotten satt gått på, kanskje litt smal rundt teena. Var fornøgd med gå funksjonen og syns det satt godt på nedatt. Kanskje litt slapp rundt leggen. Usikker på kva info dykk treng her for å kunne anbefale. Treng ikkje noko super lette greie men heller ein solid støvel som tåler litt. Dog går det ofte, utifra det eg har sett, utover kor mange grader "frihet" det blir for leggen. Likte veldig godt 60* som scotten har. 

 

Takk for hjelp so langt! 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.