Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose


Oinakka

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Helsport's sovepose Trollheimen X-Trem Lady? Jeg vurderer å kjøpe denne. Har en skrekkopplevelse med med den soveposen som jeg har nå (Tyin) og det har ført til at jeg ikke har sovet ute vinterstid på fem år!!! Men nå må jeg sove ute siste helga i mars og leter etter en god (og ikke altfor dyr) sovepose. Kommer til å ligge på et bamseunderlag + reinskinn. Kommer også til å ligge med en fleecepose. Overnatting blir i fjellheimen midt i Sverige så jeg forventer alt fra null til minus 20 grader. Jeg har forberedt meg med to nalgene flasker for å varme opp posen. Spørsmålet er nå: holder det med en Trollheimen X-Trem Lady... Jeg vil ikke kjøpe en ren dunpose så dere trenger ikke foreslå dun 😊

Blir VELDIG glad for svar!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Nimrad skrev:

Jeg vil tro den er litt vel kald for slike forhold. Jeg regner med du er dame? I så fall skal du tolke "T-comf" som din komforttemperatur. -2 er nok ikke godt nok. Har du sjekket Warmpeace Viking? De er billige til dunposer å være.

-2? Den posen som nevnes er Helsport Trollheimen X-Trem Lady med T-Comf -17. Denne med varmeflasker og fleecepose vil nok holde i massevis :)

Endret av Twistar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Saraabeiramar skrev:

Vad hände med Tyin sovsäcken? 

Jag har samma, så jag blir direkt osäker 1f632.png

Jeg kjøpte min tyin-pose for 17 år siden da jeg bodde på Svalbard. Fungerte fint i snøhule dengang. Men for noe år siden deltok jeg på et vinterkurs på Finse i regi av DNT. Vi opplevde -25 grader første natta og -30 den neste. Jeg hadde kun et reinskinn den første natta - trodde jeg skulle dø av kulde (hahaha). Natt nr to fikk jeg låne et bamseunderlag som jeg la under reinskinnet. Varmet også opp soveposen med ei nalgene flaske. Fikk heldigvis sove litt på natt nr to. Konklusjonen er: Underlag er alfa&omega. Det samme gjelder oppvarming av posen. Men jeg tar ingen sjanse på ei ny natt i tyin-posen dersom temperaturen kryper nedover... 😶 Tror du  Helsport's Trollheimen X-Trem Lady er like varm/kald som tyin-posen? I så tilfelle må jeg heller se meg om etter en annen pose.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nimrad skrev:

Jeg vil tro den er litt vel kald for slike forhold. Jeg regner med du er dame? I så fall skal du tolke "T-comf" som din komforttemperatur. -2 er nok ikke godt nok. Har du sjekket Warmpeace Viking? De er billige til dunposer å være.

Har du erfaring med Warmpeace Viking når det blir litt fukt i teltet? Klapper den fort sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har Tyin (mange varianter, forutsetter at det er en av de varmere) så ville jeg heller spandert pengene på et skikkelig underlag. Da vil du sove mye mer komfortabelt også. F.eks. Exped Downmat 7.

Ser nå at Tyin posen er 17 år gammel. Det kan jo tenkes at den har tapt seg litt om den har ligget i kompresjonstrekket alle disse årene.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.