Gå til innhold
  • Bli medlem

Plastposer i skisko..


AK74

Anbefalte innlegg

Så en liten filmsnutt av noen som putta plastposer oppi skiskoene før tur. Er det noen her som har prøvd dette? Fungerer dette som en slags dampsperre slik at en unngår at skoene blir veldig fuktige? Tenkte prøve dette hvis det kan føre til at skiskoene holder seg tørre på lengre tur. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange her på FF som både har prøvd og benytter seg av dette. Hvis du søker opp dampsperre i søkefeltet finner du mye info. Et eksempel:

Jeg forsøkte dette for første gang i år, og syns det var veldig effektivt. Jeg kjører oppsettet med Alfa Northpole utgaven, med ullkartank og dobbel dampsperre, et oppsett som mange polfarere og folk her inne benytter. Det krever litt ekstra fot stell på kvelden, men jeg syns gevinsten er såpass stor at det er det verdt. Jeg er MEGET fornøyd med denne løsningen og gnagsår problemene er så godt som borte, fordi ullkartankerne beskytter så godt og man får flere friksjonslag som ikke gnager på huden.

Har du vanlige skisko, kan det lønne seg å ha en tynn ullsokk innerst, så en dampserre pose og en mellomtykk/tykk ullsokk utenpå der. De betyr at de innerste sokkene blir blaute, men de tørker raskt over primusen, dessuten gir de en fin odør i teltet :)

Jeg syns du skal prøve det og se hva du syns. Flere her bruker plastposer fra Vinmonopolet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

 

11 minutter siden, JonDee skrev:

Det er mange her på FF som både har prøvd og benytter seg av dette. Hvis du søker opp dampsperre i søkefeltet finner du mye info. Et eksempel:

Jeg forsøkte dette for første gang i år, og syns det var veldig effektivt. Jeg kjører oppsettet med Alfa Northpole utgaven, med ullkartank og dobbel dampsperre, et oppsett som mange polfarere og folk her inne benytter. Det krever litt ekstra fot stell på kvelden, men jeg syns gevinsten er såpass stor at det er det verdt. Jeg er MEGET fornøyd med denne løsningen og gnagsår problemene er så godt som borte, fordi ullkartankerne beskytter så godt og man får flere friksjonslag som ikke gnager på huden.

Har du vanlige skisko, kan det lønne seg å ha en tynn ullsokk innerst, så en dampserre pose og en mellomtykk/tykk ullsokk utenpå der. De betyr at de innerste sokkene blir blaute, men de tørker raskt over primusen, dessuten gir de en fin odør i teltet :)

Jeg syns du skal prøve det og se hva du syns. Flere her bruker plastposer fra Vinmonopolet.

 

 

 

Supert, takk for svar:-) Prøvde å søke litt først her på forumet, men skjønner at jeg er litt dårlig på det :)

 Dette skal jeg prøve. Jeg har bare helt enkle skisko uten så veldig god plass, men to par tynne ullsokker og plast tror jeg skal gå uten at det blir for trangt. Da skjønner jeg at det er lurt å ta seg en tur på polet før tur ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sikkert gjort den klassiske feilen som jeg og flere andre har gjort, med å ikke huke av på "alt innhold" før du trykker "søk". Forsøk det og resultatet blir ganske annerledes :)

 

Du har ikke så god plass nei, men en tur på polet og et par tynne gjør sikkert susen :)

Vet at flere bruker brødposer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.