Gå til innhold
Gjest Mareng

Hvor lavt/høyt telt fyrer dere primus i?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mareng skrev:

Det høres fornuftig ut slik dere forklarer. Det er sånn jeg har tenkt også, ved å skru ned litt på effekten så er man rimelig safe hvis det ikke blir for varmt å holde hånden over. Forutsatt at man har skikkelig brett hvor benneren står fast og kontroll på ventilasjon og slikt. Vannflaske er jo greit å ha liggende ved siden av brenneren i tilfelle.

3 manns telt er bredt, så til siden er det nok ingen problem.

Vann er ikke egnet til å slukke lette vesker som bensin. Det er jo helt grunnleggende (hvertfall for oss som har vært røykdykkere). Bruk branntrekanten, så en kjele oppned slukker det meste. Uten oksygen dør det meste, bortsett fra batteribranner. Et brannteppe er og gull verdt, veier nesten ikke noe. Husk at oppfyring og bruk av primus i telt krever litt tankegang. Hva skal du med full effekt, mange primus er rundt 3000 watt i et lite telt? Har du ikke noe å få all den effekten over i må det jo gå galt. Vær våken, tilstede i situasjon og tenk på hva du gjør! 

Du bryter jo alle regler som produsenter har satt. Ergo så må du ha kunnskap om hva du gjør. Er det bare deg på tur så er det vel greit om du skader deg, men har du ansvar for andre så er det værre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, Stig Erik Olsen skrev:

En ting til, reglene produsentene har satt er for og ha ræva si fri.

Ja det stemmer, har konstruert litt, og derfor drevet med CE merking og risikoanalyse. Men går du utenfor det de har satt, kommer du ikke så langt. Det er ofte gjennomtenkt det som står der, selv om du ikke er enig. Vil du gå utenfor dette bør du ha kunnskap. 

Skjult lenke - logg inn for å se den test litt selv, lag litt bål på primusen i trygge former og hold en kjele opp ned over primusen. Du vil bli forbauset. Du må ta flammen ved rota. Legg gjerne ut her hvordan det går.

Risikovurdering i felt krever ofte erfaring, det som er utrygt for noen er helt innafor for andre. Dette er et åpnet forum, og lista blir derfor lav. Energimengden i det som er i en 0,6 l bensinbrenner er nok til å flytte en bil 10 km. Så det er store krefter. To dråper bensin godt blandet, kaster en telefonkatalog rett i taket med voldsom kraft. En 230 grams gassboks på et bål gir en 20-25 meter høy flamme. Så vil du leke, så vit litt hva du gjør. Er ikke hysterisk men realistisk med etterhvert noe erfaring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Boksen ble lagt i et rør som var splintsikkert. Alt trykket gikk oppover. Dette for at vi skulle stå ganske nærme for å merke kreften. Mulig at dette ble mere rettingsstyrt enn et vanlig bål. Kurset var for røykdykkere. Fant en filmsnutt på nettet. Vet ikke skalen....

De to dråpene var på et kurs i Ex. De ble blandet og var beregnet, slik at blandingen var optimal. Formålet var å vise hvor lite som skulle til. 

Ønsker ikke å skremme, men og ha kunnskap om hva du gjør. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg sitter er jeg vel 90 cm høy, blir jeg omgitt av flammer, bryr jeg meg katta om det er en eller 20 meter med flammer over meg. Så jeg tror jeg trekker med fra denne diskusjon og glemmer det jeg har lært som røykdykker, konstruktør, ingeniør og friluftsmann, teori og praktiske forsøk som viser ytterpunkter, og starter å lytte til dine råd som erfaren teltfyrer........

10-4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.