Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lavt/høyt telt fyrer dere primus i?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg er på teltjakt. Kjøpte meg nettopp ett telt, men returnerte det da jeg ser det var for lavt til at jeg tør å fyre primus i ytterteltet. (Fjellreven Abisko Lite 3). Jeg venter nå på at de får Abisko Shape 3 inn på lager, det er 110cm på det høyeste i yttertelt og 100 cm på det høyeste i innertelt.

Materialet var i tillegg veldig tynt/lett, og fjellreven behandler ikke teltene med brannhemmende stoffer fordi de er giftig. Vet ikke om det har noe å bety for smeltepunktet for stoffet.

Jeg har fyrt mye i kuppelteltet mitt, men der er innerteltet 132 cm høyt, så det er totalt bekymingsfritt for meg (men det er ett stort 4-manns telt). Hvor høyt vil dere ha det over brenneren før dere tør å fyre primus i innertelt/yttertelt?

Jeg har eksperimentert litt i garasjen, og med mine brennere på full guffe blir det så varmt 60 cm over gulv at jeg akkurat klarer å holde hendene der. 80cm over gulv betydelig kaldere. Dette var full effekt uten kjele.

Ved snø kan man jo grave seg litt ned, så da går det nok greit med de fleste yttertelt. Det er ved snøfritt og i innerteltet man ikke har denne muligheten.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har eksperimentert litt i garasjen, og med mine brennere på full guffe blir det så varmt 60 cm over gulv at jeg akkurat klarer å holde hendene der. 80cm over gulv betydelig kaldere. Dette var full effekt uten kjele.

Er det nødvendig å fyre med full guffe i teltet? Jeg har benyttet brennere i telt som er bare 110 cm høye uten noe problem. Når man skal fyre for å holde varmen i teltet er det vel mer sjelden behov for å fyre med full guffe. 

Problemet er ofte ved opptenning av bensinbrennere, der den første flammen kan bli veldig høy. Derfor tenner jeg slike brennere utenfor teltet eller i gropen utenfor innerteltet før jeg tar brenneren inn i innerteltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fyrt utallige timer i Storsylen men tror ikke høyden er noe problem, det er vel heller hvor nærme duken langs sidene som er skummelt, Telt duk, standard Nylon 6,6 har en smelte temp på ca 250 grader. jeg har vært fall alltid tenkt at hvis jeg kan holde hand der duken er så går det. Og har ikke brent opp enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min omnifuel (med bensin) inni mitt Hilleberg Jannu mange, mange ganger i forbindelse med matlaging og for av og til få litt lunk inne i teltet. Jannu har 100 cm. som max høyde. Det jeg pleier å gjøre er å fyre den opp utenfor, som @Kjell Iver, og så løfte brennerplate med flaske og brenner inn etter at jeg har fyrt opp.
Bruker som regel ikke full effekt utenom oppkoking av mat og smelting av snø til vann, men når jeg skal ha den for å få litt ekstra varme i teltet (ikke så ofte) så har jeg skrudd godt ned fra full effekt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut slik dere forklarer. Det er sånn jeg har tenkt også, ved å skru ned litt på effekten så er man rimelig safe hvis det ikke blir for varmt å holde hånden over. Forutsatt at man har skikkelig brett hvor benneren står fast og kontroll på ventilasjon og slikt. Vannflaske er jo greit å ha liggende ved siden av brenneren i tilfelle.

3 manns telt er bredt, så til siden er det nok ingen problem.

@Stig Erik Olsen, ser at polyester og polyamid smelter rundt 250 grader også. Så om man kan holde hånden over vil jeg og anta at det bør være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Litt usikker på hvor høyt det er, men jeg fyrer med gass i Moment DW fra Tarptent. Det er såpass på grensen at jeg bytta fra toppmontert brenner til en med slange. Fyrer kun med gass i den.

mtdw_dimensions.png.1a37ffc92705d9b265fce9de8905bb4f.png

Ja, her var det ikke god plass 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Det høres fornuftig ut slik dere forklarer. Det er sånn jeg har tenkt også, ved å skru ned litt på effekten så er man rimelig safe hvis det ikke blir for varmt å holde hånden over. Forutsatt at man har skikkelig brett hvor benneren står fast og kontroll på ventilasjon og slikt. Vannflaske er jo greit å ha liggende ved siden av brenneren i tilfelle.

3 manns telt er bredt, så til siden er det nok ingen problem.

Vann er ikke egnet til å slukke lette vesker som bensin. Det er jo helt grunnleggende (hvertfall for oss som har vært røykdykkere). Bruk branntrekanten, så en kjele oppned slukker det meste. Uten oksygen dør det meste, bortsett fra batteribranner. Et brannteppe er og gull verdt, veier nesten ikke noe. Husk at oppfyring og bruk av primus i telt krever litt tankegang. Hva skal du med full effekt, mange primus er rundt 3000 watt i et lite telt? Har du ikke noe å få all den effekten over i må det jo gå galt. Vær våken, tilstede i situasjon og tenk på hva du gjør! 

Du bryter jo alle regler som produsenter har satt. Ergo så må du ha kunnskap om hva du gjør. Er det bare deg på tur så er det vel greit om du skader deg, men har du ansvar for andre så er det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Radiosugge skrev:

Vann er ikke egnet til å slukke lette vesker som bensin. Det er jo helt grunnleggende (hvertfall for oss som har vært røykdykkere). Bruk branntrekanten, så en kjele oppned slukker det meste. Uten oksygen dør det meste, bortsett fra batteribranner. Et brannteppe er og gull verdt, veier nesten ikke noe. Husk at oppfyring og bruk av primus i telt krever litt tankegang. Hva skal du med full effekt, mange primus er rundt 3000 watt i et lite telt? Har du ikke noe å få all den effekten over i må det jo gå galt. Vær våken, tilstede i situasjon og tenk på hva du gjør! 

Du bryter jo alle regler som produsenter har satt. Ergo så må du ha kunnskap om hva du gjør. Er det bare deg på tur så er det vel greit om du skader deg, men har du ansvar for andre så er det værre.

Her må du skille på FLYTENDE bensin og FORDAMPET bensin. helt forskjellig.  Og når det gjelder opptenning av primus i telt, ja, det er slurt og trene utenfor teltet, men det er ikke noe magi bak det. 

En ting til, reglene produsentene har satt er for og ha ræva si fri.

Endret av Stig Erik Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke dette bli en tråd som handler om bensinsøl, brann i telbunnen og alle farene med primus i telt. Det er nok av sånne tråder.

Det var helst hva folk anser som "trygg" høyde i telt for å fyre primus i sitt telt jeg var interessert i. ("Trygg" = overkommelig risiko). 

@Radiosugge, jeg tenkte vannflasken helst til å slukke en evt. begynnende brann i teltduk (tak, vegg). Man vet jo aldri hva som skjer, og da tror jeg en flaske vann er bedre enn ingenting. Når det gjelder brann i fuelsøl på gulvet har du nok helt rett, men jeg tviler på kjelen er effektiv i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Stig Erik Olsen skrev:

En ting til, reglene produsentene har satt er for og ha ræva si fri.

Ja det stemmer, har konstruert litt, og derfor drevet med CE merking og risikoanalyse. Men går du utenfor det de har satt, kommer du ikke så langt. Det er ofte gjennomtenkt det som står der, selv om du ikke er enig. Vil du gå utenfor dette bør du ha kunnskap. 

@Mareng test litt selv, lag litt bål på primusen i trygge former og hold en kjele opp ned over primusen. Du vil bli forbauset. Du må ta flammen ved rota. Legg gjerne ut her hvordan det går.

Risikovurdering i felt krever ofte erfaring, det som er utrygt for noen er helt innafor for andre. Dette er et åpnet forum, og lista blir derfor lav. Energimengden i det som er i en 0,6 l bensinbrenner er nok til å flytte en bil 10 km. Så det er store krefter. To dråper bensin godt blandet, kaster en telefonkatalog rett i taket med voldsom kraft. En 230 grams gassboks på et bål gir en 20-25 meter høy flamme. Så vil du leke, så vit litt hva du gjør. Er ikke hysterisk men realistisk med etterhvert noe erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Radiosugge skrev:

Ja det stemmer, har konstruert litt, og derfor drevet med CE merking og risikoanalyse. Men går du utenfor det de har satt, kommer du ikke så langt. Det er ofte gjennomtenkt det som står der, selv om du ikke er enig. Vil du gå utenfor dette bør du ha kunnskap. 

@Mareng test litt selv, lag litt bål på primusen i trygge former og hold en kjele opp ned over primusen. Du vil bli forbauset. Du må ta flammen ved rota. Legg gjerne ut her hvordan det går.

Risikovurdering i felt krever ofte erfaring, det som er utrygt for noen er helt innafor for andre. Dette er et åpnet forum, og lista blir derfor lav. Energimengden i det som er i en 0,6 l bensinbrenner er nok til å flytte en bil 10 km. Så det er store krefter. To dråper bensin godt blandet, kaster en telefonkatalog rett i taket med voldsom kraft. En 230 grams gassboks på et bål gir en 20-25 meter høy flamme. Så vil du leke, så vit litt hva du gjør. Er ikke hysterisk men realistisk med etterhvert noe erfaring. 

Jeg er enig i at man skal være komfortabel med eget utstyr. Men de bildene du tegner stemmer ikke med virkeligheten. Det er slike utsagn som" To dråper bensin godt blandet, kaster en telefonkatalog rett i taket med voldsom kraft." og "En 230 grams gassboks på et bål gir en 20-25 meter høy flamme" som bare en ren tullprat. jeg bor på landet og jeg har sprengt ett godt antall gassbokser. Ja kanskje en 11kg lager 25m høye flammer men har også opplevd at trykket fra en 450g gass boks slukker bål. 
Vær så snill og ikke gjør folk mer redd for fyring i telt. De få dødsfall som har skjedd er av kullosforgiftning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt behov for å fyre med full flamme når det ikke kokes, har jeg funnet en passende stein å legge oppå primusen slik at varmen ikke 'slikker' opp langs teltduken. Det har fungert veldig bra. Men det kan være verd å huske på at steinen er glovarm lenge etter primusen er skrudd av. Så ikke ta på den med bare hendene :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boksen ble lagt i et rør som var splintsikkert. Alt trykket gikk oppover. Dette for at vi skulle stå ganske nærme for å merke kreften. Mulig at dette ble mere rettingsstyrt enn et vanlig bål. Kurset var for røykdykkere. Fant en filmsnutt på nettet. Vet ikke skalen....

 

De to dråpene var på et kurs i Ex. De ble blandet og var beregnet, slik at blandingen var optimal. Formålet var å vise hvor lite som skulle til. 

Ønsker ikke å skremme, men og ha kunnskap om hva du gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor Magne skrev:

De gangene jeg har hatt behov for å fyre med full flamme når det ikke kokes, har jeg funnet en passende stein å legge oppå primusen slik at varmen ikke 'slikker' opp langs teltduken. Det har fungert veldig bra. Men det kan være verd å huske på at steinen er glovarm lenge etter primusen er skrudd av. Så ikke ta på den med bare hendene :-) 

prøvde det samme en gang og da sprakk steinen og datt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Radiosugge skrev:

Boksen ble lagt i et rør som var splintsikkert. Alt trykket gikk oppover. Dette for at vi skulle stå ganske nærme for å merke kreften. Mulig at dette ble mere rettingsstyrt enn et vanlig bål. Kurset var for røykdykkere. Fant en filmsnutt på nettet. Vet ikke skalen....

 

De to dråpene var på et kurs i Ex. De ble blandet og var beregnet, slik at blandingen var optimal. Formålet var å vise hvor lite som skulle til. 

Ønsker ikke å skremme, men og ha kunnskap om hva du gjør. 

Jeg er 100% enig i at kunnskap er sikkerhet, men og si at den flamme fra gassboksen er 25m høy så du også innrømme er en stor overdrivlese. det skremmer folk. 

Og hva du lærte på ett Ex kurs er vel heller ikke relevant til telt livet. Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med fyring i telt. men kan ikke i jeg er enig i det du sier og jeg føler du skremmer folk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sitter er jeg vel 90 cm høy, blir jeg omgitt av flammer, bryr jeg meg katta om det er en eller 20 meter med flammer over meg. Så jeg tror jeg trekker med fra denne diskusjon og glemmer det jeg har lært som røykdykker, konstruktør, ingeniør og friluftsmann, teori og praktiske forsøk som viser ytterpunkter, og starter å lytte til dine råd som erfaren teltfyrer........

10-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Radiosugge skrev:

 

@Mareng test litt selv, lag litt bål på primusen i trygge former og hold en kjele opp ned over primusen. Du vil bli forbauset. Du må ta flammen ved rota. Legg gjerne ut her hvordan det går.

Forbauser meg ikke, jeg har aldri forventet å kunne slukke en brenner på den måten heller. Jeg har selv vert på noen røykdykkerkurs og slukket branner der, men ikke jobbet noe videre med brannslukking.

Jeg stenger primært drivstofftilførselen hvis det skulle "skje noe" slikt med brenneren, og har forhåpentligvis god nok avstand til tak/vegg at evt. flammer uansett ikke vil nå brennbart materiale. Etter 17 år med brenner nummer 1, og 7 år med brenner nummer 2 kjenner jeg oppførselen til brennerene ganske godt. 

Spesielt myggnetting brenner ekstremt bra, langt bedre enn selve duken.

Nå er det brann/smelting av teltduk (vegg/tak) jeg var mest ute etter, og hvor lavt/lite telt andre tar kjangsen på å fyre i. For meg virker det som de fleste som har svart også har risikovurdert noenlunde likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med diskusjon rundt tema da, og støtter fullt ut at man ikke skal skremme folk, og at man skal kjenne sin primus og ha respekt for den.

Selv har jeg Svalbard High 3 camp med 110 cm på det høyeste i innerteltet. Ingen problem med å fyre Omnifuelen i innerteltet, selv med klær på tørkeloftet. Men under forvarmingen har jeg alltid en kjele klar opp/ned fordi noen ganger kan flammene under forvarmingen slikke litt vel høyt.

Dette med primus fyring handler også om hvilke telt rutiner man har. Noen fyrer kun i ytterteltet, andre i innerteltet. Selv gjør jeg det siste, syns det gir den beste komforten og jeg kommer raskt i posen.

 

Endret av JonDee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert men, en test du kanskje kan gjøre som kan hjelpe deg til å ta et valg:

 

1.Sett på brenneren på den effekten du pleide å ha i teltet som var 132 høyt. 

2. Ta hånda over brenneren. Start gjerne på 150, og så gå nedover til 132. Hvor varmt føles dette? Gå deretter nedover, klarer du å gå ned til 92cm? Klarer du å holde hånden over brenneren på 92cm uten å få vondt? Da må det i så fall tilsi at det aldri vil ta fyr i duken (i høyden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Keron 3GT fyres både i yttertelt og i innertelt. Innerteltet fyrer jeg kun i for å tørke litt tøy eller for kosen sin del.

Innerteltet til Keron 3 er vel 105cm. Ikke akkurat kjempehøyt, men føler det er trygt selv med kjempeflammen til Soto Muka. Justerer den dog noe ned da det ikke er behov for å ha så veldig mye varme der inne.

Soto Muka som fyres i ytterteltet gir god varme i innerteltet også, så ser egentlig ikke helt poenget.

oppfyring og forvarming skjer alltid i kuldegropen. Har jeg ikke kuldegrop så er kasserollen klar, just in case.

 

IMG_9752.jpg

IMG_9785.jpg

P1020743.jpg

P1020740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Radiosugge skrev:

Hvis jeg sitter er jeg vel 90 cm høy, blir jeg omgitt av flammer, bryr jeg meg katta om det er en eller 20 meter med flammer over meg. Så jeg tror jeg trekker med fra denne diskusjon og glemmer det jeg har lært som røykdykker, konstruktør, ingeniør og friluftsmann, teori og praktiske forsøk som viser ytterpunkter, og starter å lytte til dine råd som erfaren teltfyrer........

10-4

Støtter det du har informert om, var selv på sikkerhetskurs hos AVINOR for en tid tilbake.Enkelte lar seg aldri forvirre av fakta, Så er det jo også sånn at når noen kaller andres erfaring for tullprat og skremsler da senkes diskusjonsnivået slik at de fleste av oss bruker heller tiden på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Ingen ekspert men, en test du kanskje kan gjøre som kan hjelpe deg til å ta et valg:

 

1.Sett på brenneren på den effekten du pleide å ha i teltet som var 132 høyt. 

2. Ta hånda over brenneren. Start gjerne på 150, og så gå nedover til 132. Hvor varmt føles dette? Gå deretter nedover, klarer du å gå ned til 92cm? Klarer du å holde hånden over brenneren på 92cm uten å få vondt? Da må det i så fall tilsi at det aldri vil ta fyr i duken (i høyden). 

Var omtrent sånn jeg gjorde, men jeg har testet hovedsakelig med full effekt. Med 111C på parafin og simmerlite med meget bra trykk i tanken er smertegrensen på ca. 60 cm over gulvet, 80 cm er betydelig kaldere. Testet med full effekt fordi jeg ønsker å være safe selv om jeg skulle glemme å skru ned effekten.

Men dette er jo seriøst "bro-science" uansett, det beste er nok å kjenne på duken i teltet vil jeg tro, og lytte til erfaringene fra andre.

Følger meg trygg nok på at ett tremannstelt med 110 cm i yttertelt og 100 cm i innertelt ikke skal by på noen problemer. Ser at mange av dere andre gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.