Gå til innhold
  • Bli medlem

Downmat 7LW eller UL 7 LW?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Skal kjøpe nytt Exped Downmat 7 LW eller UL-versjonen. Brukes, vår, høst og vinter.

Stoffet er tynnere da det er litt lettere, men sikkert mindre holdbart. Er opptatt av at det holder tett. Har Bamse i bunn. Ev. andre anbefalte underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Synmat Hyperlite til sommerbruk og Downmat til vinterbruk. Hyperliten er ekstremt tynn i stoffet. Har ikke skjedd noe enda, men jeg ville ikke hatt tilsvarende stoff vinterstid når det er litt mer kritisk. 

Når det gjelder langsgående kontra tverrgående kanaler er det en evig diskusjon og koker vel ned til smak og behag. Personlig sover jeg mye bedre på Exped da de langsgående kanalene gjør at jeg ikke ruller av så lett. Ligger rett og slett stødigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 20 år på ulike Thermarest var det godt å falle til ro på 9 cm Exped. Dattera har 7 cm og det synes jeg er nesten like comfy. Er jo også sånn at 7 cm jevner ut ujevnheter i bakken bedre enn et på for eksempel 3 cm. Synes jeg da. Greit å slippe knitring fra underlaget også. Noen Thermarest knitrer når man beveger seg.

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

wistler: Jeg tror også Exped og langsgående kanaler funker best for meg også.

RuneH: Burde nevnt at ryggen min har det best på et mykere underlag. Før kunne jeg sove godt med Bamse på en steinblokk på Gaustaryggen, men alderen har satt sine spor :)

SnorreL: Vurderte 9 cm Exped, men er redd det blir litt høyt i mitt Ringstind 2. Hadde jeg hatt telt med rette vegger ville jeg nok vurdert det. Mulig det blir litt stort og tungt til bæring på ryggen. Knitring er et godt poeng. Litt lyd tåler jeg vel. Det blir nok Exped.

Fant denne, men kun noen underlag er testet http://www.hektapatur.no/pub_docs/files/tester/Liggeunderlag-oppblasbare-VILL-2-2017.pdf Det er jo ingen langtidstest, så holdbarhet over tid blir ikke testet.

Endret av Turlyst
Lagt til test og kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exped Synmat UL 7MW til vår sommer og høst. R verdi 3,5 eller 3,9 mener jeg huske. Mer enn varmt nok for meg i den perioden. Vinterstid brukes jeg Exped Synmat UL 9MW. R-verdi 5,9. Har brukt et Downmat UL 7LW på vintertur og frøs ikke med det i mars heller. Synes faktisk Synmat 9LW UL er bedre og varmere å ligge på.

Jeg er kanskje litt grådig og synes på mange måter downmat UL er så dyrt at jeg gikk for Synmat 9LW UL til kampanjepris 1200,- på fjellsport.no.

fordelen med UL versjonen er at der en en slik pumpebag inkl i prisen, de andre versjoner tror jeg denne må kjøpes utenom( de som ikke er UL).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, rbhelle skrev:

 

(...)fordelen med UL versjonen er at der en en slik pumpebag inkl i prisen, de andre versjoner tror jeg denne må kjøpes utenom( de som ikke er UL).

Integrert pumpe som jeg synes fungerer svært bra både i Synmat 9 LW og Synmat 7M (som er de jeg har selv).

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk igjennom beholdningen av liggeunderlag her i huset tidligere denne uken og kom fram til følgende liste som kanskje kan være interessant for andre ut fra R-verdi, vekt & pakkevolum osv.

Hos oss så har Thermarest Xtherm liggeunderlagene blitt de som brukes mest, samt at reinsdyrskinn og saueskinn brukes som sitteunderlag.

 EDIT: På vinteren/snø bruker jeg ofte bamse under et oppblåsbart. Og er vi flere og har pulk brukes "byggisolasjonsmatte" som har vært diskutert i annen tråd nylig som heldekkende underlag i innerteltet. Det utgjør mye komfort.

EDIT2: XTherm isolerer overraskende bra, mener å huske de har oppgitt bruksområde ned til -26°C. Kombinert med lav vekt og pakkevolum så er det supert på tur.

Exped DownMat 9 LW

Exped Downmat 9 LW en stor utgave av den populære lillebroren DownMat 9 M. Den er ekstra bred og ekstra lang noe som gjør den godt egnet for overnatting under åpen himmel eller for de som trenger et større liggeunderlag med ekstrem tykkelse og isolasjonsevne. Underlaget består av kanaler fylt med impregnert dun som sikrer lang levetid. Den integrerte pumpen sørger for enkel oppfylling uten tilførsel av fuktig luft. Dette gjør at dunspensten og isolasjonsevnen opprettholdes over lang tid. Med 9 cm tykkelse ligger du meget komfortabelt uansett årstid. Leveres med pakkpose og reparasjons-kit.

·         Integrert pumpe

·         Pakksekk og reparasjons-kit følger med

·         Fyllmateriale: Dun 700 dunspenst, 320g

·         Yttermateriale: 150D/75D Polyester, TPU Polyether Film Laminate, Hydrolysis resistant

·         R-verdi: 8,0

·         Temperatur ned til: -38°C

·         Tykkelse: 9cm

·         Lengde: 197cm

·         Bredde: 65cm

·         Pakkstørrelse: 27xØ15cm

·         Vekt: 1240g

 

Mammut SoftSkin Mat CFT Large  3 stk

Et av de mest komfortable og varmeste selvoppblåsbare liggeunderlagene.

  • StretchTX, materialet former seg etter kroppen.
  • Wave Foam, fyllmateriale med meget god isolasjon og antiskli overflate..

·         Mål sammenpakket - 68 x 14 cm.

·         R-verdi - 6,3.

·         Tykkelse - 7,5 cm.

·         Bredde - 66 cm.

·         Lengde - 198 cm.

·         Vekt - 1790 gram.

 

 

Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Large

Therm-a-Rest NeoAir Xtherm tilbyr utrolig mye varme i forhold til vekt. Den har et mykt teksturert no-slip stoff for bedre komfort og nærmest lydløst hvile. Flere reflekterende TermaCapture™ lag gir XTherm en ekte vinterisolasjon uten den høye vekten eller de store kanalene som vanligvis finnes i gode vinterunderlag. Pakksekk og reparasjonssett er inkludert.

·         Isolasjon: Reflekterende TermaCapture™

·         Yttermateriale top: 30D ripstop nylon

·         Yttermateriale bunnen: 70D nylon

·         R-verdi: 5,7

·         Tykkelse: 6,3cm

·         Lengde: 196cm

·         Bredde: 63cm

·         Pakkstørrelse: 28xØ11cm

·         Vekt: 570g

 

Therm-a-Rest NeoAir Xtherm Regular – 2 stk

Therm-a-Rest NeoAir Xtherm tilbyr utrolig mye varme i forhold til vekt. Den har et mykt teksturert no-slip stoff for bedre komfort og nærmest lydløst hvile. Flere reflekterende TermaCapture™ lag gir XTherm en ekte vinterisolasjon uten den høye vekten eller de store kanalene som vanligvis finnes i gode vinterunderlag. Pakksekk og reparasjonssett er inkludert.

·         Isolasjon: Reflekterende TermaCapture™

·         Yttermateriale top: 30D ripstop nylon

·         Yttermateriale bunnen: 70D nylon

·         R-verdi: 5,7

·         Tykkelse: 6,3cm

·         Lengde: 183cm

·         Bredde: 51cm

·         Pakkstørrelse: 23xØ10cm

·         Vekt: 430g

 

Therm-a-Rest NeoAir XLite – Regular

Therm-a-Rest NeoAir XLite er revolusjonerende lett. Den gir mer varme og komfort per vekt enn noen andre tre-sesongen luftmadrasser. En patentsøkt teknologi sørger for denne ytelsen til en minimal vekt og et mindre pakkvolum enn en liters vannflaske. Det nye yttermaterialet er både mykere og mer slitesterkt uten at dette går utover vekten. Dette er liggeunderlaget for den som skal bære lett, men samtidig ligge komfortabelt gjennom sommerhalvåret. Pakksekk og reparasjonssett er inkludert.

·         3-Season

·         Yttermateriale top: 30D ripstop nylon

·         Yttermateriale bunnen: 30D ripstop nylon

·         R-verdi: 3,2

·         Tykkelse: 6,3cm

·         Høyde: 183cm

·         Bredde: 51cm

·         Pakkstørrelse: 23xØ10cm

·         Vekt: 350g 

 

Mammut Ajungilak Bamse Extreme  2 stk

Ajungilak Bamse Extreme liggeunderlag er et meget godt underlag for helårsbruk. Bamse Extreme er meget solid, trekker ikke vann og har lang levetid. God friksjon mot snø, teltduk og sovepose hindrer at du sklir av underlaget i løpet av natten. Svært god rive- og slitestyrke.

·         Lengde: 186cm

·         Bredde: 60cm

·         Tykkelse: 14mm

·         Vekt: 0,65kg

·         R-verdi: 3,5

 

 

THERMAREST RidgeRest Classic

RidgeRest er et suverent liggeunderlag for vår, sommer og høst. Den patenterte RidgeRest- konstruksjonen fra 1986 representerer fortsatt det ypperste av kvalitet innen liggeunderlag i lukket celleplast, og det spesialutviklede polyetylenmaterialet er mykere, lettere og mer slitesterkt enn konkurrentene. Utformingen av underlaget er temmelig genialt, med daler som fanger luften i små lommer for god isolasjon, og rygger som fordeler trykket og sørger for utmerket komfort uten at du må ta hensyn til at underlaget kan punktere.
 

  • Vekt: 400 gram

·         Størrelse: 51 x 183 x 1,5 cm

·         Pakkstørrelse: 51 x 20 cm

·         R-verdi: 2,6

·         Produsentens anbefalte temperaturgrense: Ca 0ºC

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har synmat 7lw. Har ikke fått hull på det ennå, men har ikke utsatt det for de største påkjenningene. Men har 2 ganger opplevd delaminering... ene gangen var første natta med underlaget. Men fjellsport var helt supre og sendte meg nytt etter å ha mailet de ett par bilder.

men for en comfort. Fin bredde og lengde, kan ligge å slenge litt på det, uten å måtte balansere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er muligheten for delaminering høyere på noen modeller fremfor andre? UL vs standard? 

Regner med at høyt trykk og tung vekt øker belastningen på sideveggene, men samtidig har jeg lest her på forumet at lette personer har opplevd delaminering. Mulig jeg tar feil her?

Legger ved denne https://isakfriluft.wordpress.com/2016/07/11/test-av-exped-synmat-7-lw/ Siden @ViktorS har opplevd delaminering med Synmat 7 LW passer jo lenken fint inn 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Terka skrev:

@Espen Øruder kanskje inne på noe. 1f602.png

Hardt oppblåst liggeunderlag og/eller brå bevegelser som å "kaste" seg nepå liggeunderlaget skaper brå og store belastninger på sammenlimte vegger og overganger.  Litt mindre luft og litt varsom forflytninger gjør nok mye ift å ikke få delamineringer.

Ja, det er det jeg har praktisert til nå, uten noen uhell i form av delaminering. Dumt å kaste seg ned på underlaget.

Skulle man få et kraftig mareritt kan brå bevegelser forekomme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

@Espen Øruder kanskje inne på noe. 1f602.png

Hardt oppblåst liggeunderlag og/eller brå bevegelser som å "kaste" seg nepå liggeunderlaget skaper brå og store belastninger på sammenlimte vegger og overganger.  Litt mindre luft og litt varsom forflytninger gjør nok mye ift å ikke få delamineringer.

Hvis man er en som kaster seg inn i teltet og kaster/hopper med en BMI på 30 på liggeunderlaget, så mener jeg bestemt man har helt andre problemer enn om underlaget delaminerer....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, rbhelle said:

Hvis man er en som kaster seg inn i teltet og kaster/hopper med en BMI på 30 på liggeunderlaget, så mener jeg bestemt man har helt andre problemer enn om underlaget delaminerer....

 

Joda. Ser den. Men jeg skal glatt innrømme, selv om jeg ikke er nær en BMI på 30, at jeg har hatt dager hvor jeg etter en lenge tur eller tung topptur ikke er verdens mest elegante der jeg knekker kroppen på plass i innerteltet. Det kan fort bli litt stakkato bevegelser før man bikker over i hvileposisjon. 😂 Heldigvis ikke såå ofte jeg er i den tilstanden. 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JanRH skrev:

Er muligheten for delaminering høyere på noen modeller fremfor andre? UL vs standard? 

Regner med at høyt trykk og tung vekt øker belastningen på sideveggene, men samtidig har jeg lest her på forumet at lette personer har opplevd delaminering. Mulig jeg tar feil her?

Legger ved denne https://isakfriluft.wordpress.com/2016/07/11/test-av-exped-synmat-7-lw/ Siden @ViktorS har opplevd delaminering med Synmat 7 LW passer jo lenken fint inn 1f609.png

Jeg er nå en som bruker det jeg har av turmateriell godt og vel så det. Hopper dog ikke hverken på teltduk eller underlag. Ikke skjedd noe delaminering med mitt Synmat UL 7 eller 9 enda. Må kanskje bruke det i minimum 1 år før det skjer kanskje... ;-)

En lett person som slenger seg oppå underlaget når det er proppet full av luft sier seg selv er en smule ugunstig og sikkert ikke beskreven bruksmåte? Har ikke lest bruksanvisningen til mine underlag, har bare brukt hodet ift at det er flere sømmer på det og at det er i et UL materiale. Bamse underlaget som hverken har sydde sømmer, er oppblåsbart eller er i et UL materiale blir mishandlet. Forsvaret har dette som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Joda. Ser den. Men jeg skal glatt innrømme, selv om jeg ikke er nær en BMI på 30, at jeg har hatt dager hvor jeg etter en lenge tur eller tung topptur ikke er verdens mest elegante der jeg knekker kroppen på plass i innerteltet. Det kan fort bli litt stakkato bevegelser før man bikker over i hvileposisjon. 😂 Heldigvis ikke såå ofte jeg er i den tilstanden. 😁

Enig, heldigvis ikke så ofte man er i den tilstanden. Skal vel glatt innrømme at det er noe mer stakkato bevegelser hos meg som ikke nødvendigvis skyldes utmattelse, men mer alderstynget kan man si. Holder hardt å innrømme det, men Aktoen ble solgt fordi kroppen er ikke like bøyelig som den en gang var for bare 10 år siden...selv for meg som er konkurrerende styrkeløfter.

Jeg ruller meg opp på underlaget jeg, for å unngå bare klappe sammen 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Downmat 7LW delaminerte etter to års bruk... helt uten forvarsel og akkurat idet jeg satte meg forsiktig på det, så det virker litt virkårlig. Har hatt mange netter på det uten trøbbel. Damas Synmat delaminerte på 4. natta. 

Uansett syntes jeg Exped er verdt det så lenge det ikke blir trøbbel med reklamasjon (Og så lenge det ikke skjer dag to på en ukestur) 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.