Gå til innhold
  • Bli medlem

Reisetips Chamonix


HansM

Anbefalte innlegg

Hei,

Drar 5 dager til Chamonix i midten av mars. Har med turorientert rando-utstyr og håper på å få både en tur med overnatting og litt god heisbasert kjøring.

Noen som har tips til:

- Guide?

- Turer man kan gå på egenhånd med konservativ holdnign og grunnleggende kunnskaper om snø?

- En todagers rando-tur med overnatting? 
- Områder med god kjøring utenfor løypene?

- Spisesteder?

- Gode butikker?

- Andre ting det kan være kult å gjøre i Cham?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har bara varit i Chamonix en gång på vintern (en kort dagstur också på sommaren). På vinterturen så åkte vi bara i området kring Grand Montetes (+ Valle Blance). Det var jag och en karl som åkt mycket i området. Vi hade strålande sol alla dagar, och då passar Grand Montetes bra. I dålig sikt är det odugligt, men då finns ett par andra anläggningar som ligger lägre så man ser något. På Grand Montetes är det kö de luxe varje morgon. Var där i god tid. Du får stå ut med 45 minuter i kö, thats it. Det är bra när du kommer upp.
Området runt Retour Pendant är rena julafton. Løypa är grön, så nästan ingen åker där. Men kan kör ju inte løypa, ned utan rakt fram. Förstklassig off piste. Var observant i skogen bara... Massa små hak, busk och djävulskap. Det finns också en trevlig kiosk vid liften som säljer öl, nötter och enklare mat.
Annat bra är att köra Glacier des Rognos. Massa sprickor i breen, och det finns också fina (seriösa) rännor att köra lite till vänster från den stora knölen du ser när du kommer ut och skall starta vid pisten. Kör med guide om du inte vet exakt vad du gör och inte kör där andra har kört.
Det går också att köra ned till höger, men det har jag inte provat.
Missa inte Chalet Refuge de Lognan när du är i Grand Montet. Mycket bra lunchställe. Trång, men trevligt. Bra mat.

När du är i Chamonix så måste du upp på Aiguille du midi. Ofta seriös kö på morgonen, så åk upp senare. Vi drog upp vid 12-tiden, knappt folk då. Vi körde ned Valle Blance, en klassisk tur. Massa folk, men det finns sprickor i breen. Kör där andra har kört, eller hyr en guide som kan ta dig med på en specialare.

Körning utanför löyperne gör folk i massor. Kommer det nysnö blir ALLT, precis allt, uppkört första dagen. Snöförhållanden i alperna i år har varit "si och så" och skall du ut på egna turer så kolla med lokala entusiaster eller hyr guide. Det är mycket bre, och dom är potentiellt farliga. Valle Blance är dock säker om man kör standardvägen och inte hittar på konstigheter på vägen. Man passerar minst ett bra lunch-ställe på vägen ned (lite avsides från standardvägen, men du ser hytten när du kommer dit. Bara att följa skidspåren. Ta med stegjärn, det är ofta stenhårt ut till starten från kabinen upp. Många kör med klättersele på, utifall man kör ned i en spricka och måste hämtas. Vi gjorde inte det och en del lokala tyckte vi var konstiga.

 

Edit: Det är ett jäkla häftigt ställe alltså. Bara att sitta nede i byn på caféet och dricka kaffe är coolt!

Endret av Johan2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på Valle Blanch er det kanskje trygt å følge spor, men er det noe sted i verden du ikke skal stole på at det er trygt å følge spor, så er det i Chamonix. Du aner ikke om han som kjørte der før er verdensmester i frikjøring, om han hadde med seg klatretau for å rappelere ned til sin private pudderspot, eller om han hadde fallskjerm på ryggen. I Chamonix er det litt flere gærninger enn ellers i verden.

Ellers vil jeg anbefale guide. Det er for lenge siden jeg var der til at jeg kan anbefale en bestemt guide, men min erfaring er at guide er "dyrt", men likevel verdt pengene. Etter å ha gått i kø opp en fjellside sammen med guiden vår ble vi først litt skuffet når det var oppkjørt der vi skulle ned på baksiden. Så dro guiden ut til siden, og opp en 50 meters bakke, og fant 1000 høydemeter urørt pudder bare 200 meter den totalt oppkjørt fjellsiden. Hvis du har råd til bare én dag med guide ville jeg tatt den tidlig i oppholdet. Guiden vår delte i alle fall villig vekk hvor han mente vi burde dra på egenhånd de neste dagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Akkurat på Valle Blanch er det kanskje trygt å følge spor, men er det noe sted i verden du ikke skal stole på at det er trygt å følge spor, så er det i Chamonix. Du aner ikke om han som kjørte der før er verdensmester i frikjøring, om han hadde med seg klatretau for å rappelere ned til sin private pudderspot, eller om han hadde fallskjerm på ryggen. I Chamonix er det litt flere gærninger enn ellers i verden.

Ellers vil jeg anbefale guide. Det er for lenge siden jeg var der til at jeg kan anbefale en bestemt guide, men min erfaring er at guide er "dyrt", men likevel verdt pengene. Etter å ha gått i kø opp en fjellside sammen med guiden vår ble vi først litt skuffet når det var oppkjørt der vi skulle ned på baksiden. Så dro guiden ut til siden, og opp en 50 meters bakke, og fant 1000 høydemeter urørt pudder bare 200 meter den totalt oppkjørt fjellsiden. Hvis du har råd til bare én dag med guide ville jeg tatt den tidlig i oppholdet. Guiden vår delte i alle fall villig vekk hvor han mente vi burde dra på egenhånd de neste dagene.

Det er alltid verdt pengene med guide om man skal kjøre backcountry på et fremmed sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På så kort tur så er guide alle dagene bankers for å få kvalitet pr time. Book guide på forhånd, forklar hva du/dere ønsker, da har guiden(e) mulighet for å planlegge et bra opplegg.

Courmayeur på andre siden av Mt. Blanc er 45 minutter unna med buss. Greit å ha i bakhodet og sjekke ut om forhold/vær skulle være dårlig på den franske siden. 

Ellers så er det bare å glede seg! Skal komme et dump med snø nå snart.

Bildene nedenfor er fra den Italienske siden av Mt.Blanc.

FB_IMG_1482789556944.jpg

FB_IMG_1485350917387.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.