Gå til innhold
  • Bli medlem

Nallo 3 eller Helsport Superlight fjellheimen 3 som solo-/2-manns telt?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg lagde en tråd tidligere ang. valg av ett billig solotelt som også kunne huse 2 personer. Jeg har slått det fra meg, og kjøper skikkelig vare i stedet.

Teltet blir brukt hele året, primært helgeturer. Ofte solotur, noen ganger 2 personer. Ikke i ekstremt vær, men det kan jo alltids oppstå litt uventet drittvær. Jeg er 170 høy.

Jeg har kommet fram til 2 aktuelle telt modeller, siden vektforskjellen på 2-manns og 3-manns er så liten velger jeg 3-manns.
- Helsport fjellheimen superlight 3 camp
- Hilleberg Nallo 3.

Fordelen med Helsport er pris, størrelse og vekt. Ulempen er dårligere slitestyrke, og så hører jeg rykte om for dårlig ventilasjon? Det er primært dette med (for) dårlig ventilasjon som stopper meg.
Fordelen til Nallo er slitestyrke, at det trenger mindre "gulvplass" og det sies at det har bedre ventilasjon. Ulempen er vekt, lite fortelt og litt mindre takhøyde.

- Jeg trenger nok plass til å ligge i innerteltet og koke/smelte snø i forteltet. Det tror jeg Nallo har også, men klart helsport har jo ballplass.
- Teltet må være solid nok til å kunne ha en tørkesnor i taket.
- Teltet må ikke bråke for mye i vind.
- Teltet må holde greit på primusvarmen. Er det i det hele tatt noen forskjell her?
- Ang. ventilasjon: Er det slik at Helsport blir for varmt om sommeren, eller blir det for mye kondens om vinteren? (Eller begge deler?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal jeg ikke uttale meg for sikkert, men jeg er også på jakt etter nytt telt. Står mellom Hilleberg Kaitum 3gt, Nallo 3gt og Helsport Lofoten 3/ 4 pro Camp.

- Superlight- serien til Helsport har ikke mulighet til å stenge ventilasjonen til innerteltet fullstendig, da det alltid er en liten glippe myggnetting øverst i døren/ dørene. Dette er jeg ikke heeelt sikker på, men det kan være en liten blemme dersom du ønsker å telte om vinteren. Dessuten har det bare én høy ventil, samt skjørteventil bak. 
- Helsport Fjellheimen har visst mye plass, men det skråner veldig bakover mot fotenden. På den måten mister man en god del plass, hvertfall hvis man er rundt 190 cm som meg.
- Hilleberg Nallo skal også lide av det samme problemet som Fjellheimen, men har fått inntrykk av at det kanskje skråner litt mindre.

Derfor kikker jeg nå på Kaitum 3GT og Lofoten 3/ 4 pro Camp. Jeg ringte Helsport for å høre om fotenden skråner like mye som Fjellheimen, og de sa at den bakerste stangen var plassert lenger bakover slik at det ville være mindre helling/ skråning ned mot føttene. Dette må jeg evt se nærmere på selv.

Dette er bare synsing fra min side, men det kan være greit å ta til ettertanke mtp valget ditt. Det er mange her inne som har erfaringer med ett og sikkert flere av teltene som kan gi deg noen litt mer konkrete svar. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Kimmern said:

Superlight- serien til Helsport... Dessuten har det bare én høy ventil, samt skjørteventil bak. 
 

Nå har jeg ikke gravd frem Fjellheimen SL teltet her hjemme for å sjekke men ihht bilder så har det lufteventiler oppe både forran og bak i ytterteltet, itillegg til luftemulighet nede bak?

(Når det er skrevet, jeg bruker andre telt en dette på vinteren.)

20170212_160316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Nå har jeg ikke gravd frem Fjellheimen SL teltet her hjemme for å sjekke men ihht bilder så har det lufteventiler oppe både forran og bak i ytterteltet, itillegg til luftemulighet nede bak?

(Når det er skrevet, jeg bruker andre telt en dette på vinteren.)

20170212_160316.jpg

Det stemmer nok.

I følge det jeg har fått med meg er disse ventilene små, og gir ikke så veldig god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Terka skrev:

Nå har jeg ikke gravd frem Fjellheimen SL teltet her hjemme for å sjekke men ihht bilder så har det lufteventiler oppe både forran og bak i ytterteltet, itillegg til luftemulighet nede bak?

(Når det er skrevet, jeg bruker andre telt en dette på vinteren.)

20170212_160316.jpg

Hvordan er det med støy i duken på dette teltet i litt vind, kontra f.eks. Nallo 3? Jeg har hørt at SL duken til helsport støyer noe mer enn andre telt, men jeg vet jo ikke om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Helsport Rondane Light 3. Dette er nesten helt likt Fjellheimen bare litt lavere. Samme plassering og størrelse på ventiler, og jeg har aldri hatt problemer med konsens. Teltet har blitt brukt hele året og i absolutt all slags vær (foruten full storm). Plassering av telt og vindretning har kanskje noe å si. Jeg setter alltid opp teltet med vinden fra fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Terka skrev:

Nå har jeg ikke gravd frem Fjellheimen SL teltet her hjemme for å sjekke men ihht bilder så har det lufteventiler oppe både forran og bak i ytterteltet, itillegg til luftemulighet nede bak?

(Når det er skrevet, jeg bruker andre telt en dette på vinteren.)

Her har jeg tatt feil ser jeg, det er selvfølgelig ventiler både foran og bak:)

 

22 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Du må ikke stenge for ventilasjon verken sommer eller vinter, det gir deg garantert kondensproblemer.

Enig i at null ventilasjon betyr kondens, men jeg vil fortsatt ha muligheten til å regulere selv hvor mye ventilasjon som kommer gjennom teltet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen SL har dør i duk i innerteltet, med litt mesh øverst. Er der noen tungtveiende bakdeler med denne løsningen?

Er det lufteluke i innerteltet ved fotenden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kvitknekt skrev:

Jeg har et Helsport Rondane Light 3. Dette er nesten helt likt Fjellheimen bare litt lavere. Samme plassering og størrelse på ventiler, og jeg har aldri hatt problemer med konsens. Teltet har blitt brukt hele året og i absolutt all slags vær (foruten full storm). Plassering av telt og vindretning har kanskje noe å si. Jeg setter alltid opp teltet med vinden fra fotenden.

Støyer teltet mye i litt vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Fjellheimen SL har dør i duk i innerteltet, med litt mesh øverst. Er der noen tungtveiende bakdeler med denne løsningen?

Er det lufteluke i innerteltet ved fotenden?

Uten å ha noe særlig erfaring fra mange andre telt, fungerer denne løsningen bra for mitt bruk. Det er lufteluke i toppen ved fotenden som vist på bildet over, og i toppen ved forteltet. Luften kommer da gjerne både fra undersiden av ytterteltet i fotenden, og gjennom ventilasjonen der, strømmer inn gjennom ventilasjonsluke i innerteltet tilsvarende den på toppen av ytterteltet, går gjennom mesh-en på døren og ut ventilen i forteltet. Luftgjennomstrømmingen får også hjelp av varmen du produserer inne i teltet.

Akkurat nå, Mareng skrev:

Støyer teltet mye i litt vind?

Duken jeg har, som er en light duk og ikke superlight, støyer ikke i det hele tatt. Den er ganske "myk" og tøyelig, så den slår ikke i vinden. Det er selvfølgelig viktig å sette opp teltet stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kvitknekt skrev:

Uten å ha noe særlig erfaring fra mange andre telt, fungerer denne løsningen bra for mitt bruk. Det er lufteluke i toppen ved fotenden som vist på bildet over, og i toppen ved forteltet. Luften kommer da gjerne både fra undersiden av ytterteltet i fotenden, og gjennom ventilasjonen der, strømmer inn gjennom ventilasjonsluke i innerteltet tilsvarende den på toppen av ytterteltet, går gjennom mesh-en på døren og ut ventilen i forteltet. Luftgjennomstrømmingen får også hjelp av varmen du produserer inne i teltet.

Duken jeg har, som er en light duk og ikke superlight, støyer ikke i det hele tatt. Den er ganske "myk" og tøyelig, så den slår ikke i vinden. Det er selvfølgelig viktig å sette opp teltet stramt.

Blir teltet normalt varmt ved primusfyring? Som andre telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kvitknekt skrev:

Ingen anelse, da jeg aldri har fyrt med primus inne i teltet.

Ok.

Med tanke på døren til innerteltet som er i delvis netting. Blir det ikke varmt på sommmeren, om det er mygg ute og man trenger frisk luft til innerteltet? Andre telt har ofte mulighet til å bare ha nettingen lukket i døren, men det er kanskje bra nok allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg har for lite erfaring med Fjellheimen SL teltet til å si noe om vindstøy osv. Har hatt det for kort/korte turer til det. I høstferien i fjor (uke 40) ble dette teltet benyttet på vestlandet. Blå himmel og sol, vindstille, varmt på dagen, litt rått på kvelden/fuktig luft , og bikka under null på natta.. før sola igjen varma opp og tørka ting utpå formiddagen. Fekk en del kondens i ytterteltet da, men det trur eg hvilket som helst telt ville fått. Opplevde det dog aldri som et problem. 

Har også brukt Helsport Svalbard på sommeren når det ikke var andre alternativer, null kondensproblemer da. Bruker ofte kuppeltelt med god lufting på turer hvor jeg ikke trenger plass til 3-4 pers i teltet.

Tror det å sikre god sirkulasjon av luft er nøkkelen mtp kondens. Vinterstid må det veies opp mot sikring mot varmetap.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva med Fjellreven Abisko lite 3?

Ligner veldig på Nallo, men:

- det er litt mindre innvendig, litt lavere takhøyde, men det skrår mindre, så ved den laveste buen er de like høye.

- forteltet er litt større enn på nallo

- veier 2,2 kg, altså 400g mindre.

- mulighet for å rulle opp hele forteltet

- mulighet for å ha dørene halvveis åpne

- mulig å rulle opp fotenden (svært god ventilasjon om det skulle bli varmt).

Evt. Fjellreven Abisko shape som veier 2,6 kg, samme som nallo, 100 cm på det høyeste, og ett veldig stort fortelt. Samme funksjoner som Abisko lite.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bedømme ut fra filmene over, ser det ut for at innerteltdørene i begge teltene blir liggende i teltbunnen når de er åpne. Det er temmelig idiotisk etter min mening, jeg hadde et telt en gang med en slik konstruksjon, og det var sykt irriterende. Den var i veien hele tiden, og det er opplagt risiko for å ødelegge glidelåsen. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke gjør det på den vanlige måten, at man trekker døren ut til en side og knyter/klipser den fast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på sånne tips, det hadde jeg ikke tenkt på engang.

EDIT: men det er kanskje noe jeg kan leve med, om teltene ellers har mange gode egenskaper.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt fjellreven Teltene.

Disse har desidert best lufting, både vinter og sommer. To store høye ventiler som ikke kan snø igjen, og så er det greit å kunne "åpne opp" forteltet, så føler man seg ikke så innestengt av ett fortelt. Greit å kunne få lys.

Teltet jeg har i dag er 132 høyt (kuppeltelt), jeg har ingen erfaring med telt som ikke er høyere enn 95 cm i innerteltet. Er dette for lavt? Hvordan vil det oppleves, for dere som har prøvd det ut før?

Vil abisko shape være verdt den ekstra vekten ifht. abisko lite?

Slik jeg ser det er høyden det eneste som taler imot fjellreven teltene. (Og denne glidelåsen i døren i innerteltet, men den kan jeg leve med).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å finne mye erfaringer på nettet fra disse fjellreven teltene, det er jo ganske nye. Jeg gikk for Abisko Lite 3, virker som ett godt allround telt som tåler mye vind. Det var billigere enn Abisko Shape, lettere, tar mindre plass i sekken, en stang mindre, trenger mindre plass til oppsett. Det har større fortelt enn Nallo 3, og bedre ventliasjon enn alle andre aktuelle telt jeg har sett på under både vinter- og sommerforhold. Gapahuk funksjonen ser også grei ut, får fin "kontakt" med uteomgivelsene.

Siden det blir brukt en del som solotelt, så er vekten på 2,2 kg også spiselig. To stenger gjør det lett og raskt å sette opp. Jeg forflytter meg vanligvis hver dag.

Fargen, det stod mellom blått eller sandfarget. Blått var på lager og dermed var valget tatt :)

På tur med familien på familievennlige steder blir nok Marmot Vapor 4P fortsatt tatt med. Der kan jeg neste stå oppreist i midten.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 22.40, Mareng skrev:

Jeg liker veldig godt fjellreven Teltene.

Disse har desidert best lufting, både vinter og sommer. To store høye ventiler som ikke kan snø igjen, og så er det greit å kunne "åpne opp" forteltet, så føler man seg ikke så innestengt av ett fortelt. Greit å kunne få lys.

Teltet jeg har i dag er 132 høyt (kuppeltelt), jeg har ingen erfaring med telt som ikke er høyere enn 95 cm i innerteltet. Er dette for lavt? Hvordan vil det oppleves, for dere som har prøvd det ut før?

Vil abisko shape være verdt den ekstra vekten ifht. abisko lite?

Slik jeg ser det er høyden det eneste som taler imot fjellreven teltene. (Og denne glidelåsen i døren i innerteltet, men den kan jeg leve med).

Jeg hadde et Akto fra Hilleberg og dette er ifølge tegninger 95cm høyt på midten. Jeg er 170cm høy og rett og slett hatet det lave teltet selv på midten. Du sitter som en krøkket mann og det er rett og slett bare vondt. Så et telt som er 95cm innvendig høyde over hele hadde jeg for egen del aldri vurdert. Det er rett og slett for lavt synes jeg. Minimum 105cm over hele innvendig tak, helst mer er min mening. Derfor ser jeg nå kun på 2 alternativ for solotelt. Det er Hilleberg Staika og Exped Orion Extreme 2 med hhv 110 og 130cm innvendig høyde. Men nå er jo dette kuppeltelt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har returnert Abisko Lite 3. Dette fordi jeg synes forteltet ble for lite til at jeg føler det trygt å fyre primus i forteltet når man ikke kan grave kuldegrop. Høyden i teltet var grei for meg, og kvaliteten virket helt enormt bra. Stoffet var ekstremt tynt, men Abisko serien er jo lette telt.

Da står jeg igjen med 3 alternativ:

Det jeg egentlig har tenkt å gå for er Abisko Shape 3, 2,5 kg. Laveste buen i forteltet har jeg fått oppgitt til 72cm, og med mine beregninger blir dermed høyden midt mellom den høye og lave stangen i ytterteltet 91 cm. Det blir omtrent her primusen står. Det smaler såpass mye i fotenden, at å få inn 3 er helt urealistisk, men det er heller ikke intensjonen for meg. Fordelen med dette teltet er at man kan rulle opp ytterteltet i fotenden og i forteltet, samt at man har ventilasjonsåpning i døren, og dermed kan få enestående ventilasjon. http://www.fjallraven.no/abisko-shape-3
58ac8ffb53ce2_Abiskoshape3.PNG.b54bf00ed39f76e3e2617357504e9d2c.PNG

Men så lurer jeg også litt på om abisko endurance 2 kunne vert noe. Litt mindre plass i innerteltet, men fortsatt plass til 2 for teltet smalner lite mot fotenden og er 5 cm lengre. Samme vekt, 2,5 kg, men ikke mulighet til å rulle opp fortelt og yttertelt i fotende i varmt vær. Fordelen her er veldig god høyde i hele forteltet til primusen: http://www.fjallraven.no/abisko-endurance-2

58ac91d01d37f_Abiskoendurance2.PNG.7525ff35efa8baa48f2c16e689c9c889.PNG

Så har man jo alltids Abisko Endurance 3. Her har man jo god bredde i hele teltet, god høyde i innertelt og fortelt, rikelig med plass til to personer. Den veier 3 kg, og jeg tenker at dette teltet blir litt unødvendig stort og tungt til mitt bruk, spesielt på tur alene. Hadde jeg visst at jeg ofte kom til å være to personer hadde dette vert mer aktuelt: http://www.fjallraven.no/abisko-endurance-3

58ac91d194bde_Abiskoendurance3.PNG.5f655d93f6794921eb033332bb23cf17.PNG

 


Hva tenker folket? Har jeg kommet fram til en riktig konklusjon med å velge Abisko Shape 3, eller har noen andre synspunkter?
 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Jeg har returnert Abisko Lite 3. Dette fordi jeg synes forteltet ble for lite til at jeg føler det trygt å fyre primus i forteltet når man ikke kan grave kuldegrop. Høyden i teltet var grei for meg, og kvaliteten virket helt enormt bra. Stoffet var ekstremt tynt, men Abisko serien er jo lette telt.

Da står jeg igjen med 3 alternativ:

Det jeg egentlig har tenkt å gå for er Abisko Shape 3, 2,5 kg. Laveste buen i forteltet har jeg fått oppgitt til 72cm, og med mine beregninger blir dermed høyden midt mellom den høye og lave stangen i ytterteltet 91 cm. Det blir omtrent her primusen står. Det smaler såpass mye i fotenden, at å få inn 3 er helt urealistisk, men det er heller ikke intensjonen for meg. Fordelen med dette teltet er at man kan rulle opp ytterteltet i fotenden og i forteltet, samt at man har ventilasjonsåpning i døren, og dermed kan få enestående ventilasjon. http://www.fjallraven.no/abisko-shape-3
58ac8ffb53ce2_Abiskoshape3.PNG.b54bf00ed39f76e3e2617357504e9d2c.PNG

Men så lurer jeg også litt på om abisko endurance 2 kunne vert noe. Litt mindre plass i innerteltet, men fortsatt plass til 2 for teltet smalner lite mot fotenden og er 5 cm lengre. Samme vekt, 2,5 kg, men ikke mulighet til å rulle opp fortelt og yttertelt i fotende i varmt vær. Fordelen her er veldig god høyde i hele forteltet til primusen: http://www.fjallraven.no/abisko-endurance-2

58ac91d01d37f_Abiskoendurance2.PNG.7525ff35efa8baa48f2c16e689c9c889.PNG

Så har man jo alltids Abisko Endurance 3. Her har man jo god bredde i hele teltet, god høyde i innertelt og fortelt, rikelig med plass til to personer. Den veier 3 kg, og jeg tenker at dette teltet blir litt unødvendig stort og tungt til mitt bruk, spesielt på tur alene. Hadde jeg visst at jeg ofte kom til å være to personer hadde dette vert mer aktuelt: http://www.fjallraven.no/abisko-endurance-3

58ac91d194bde_Abiskoendurance3.PNG.5f655d93f6794921eb033332bb23cf17.PNG

 


Hva tenker folket? Har jeg kommet fram til en riktig konklusjon med å velge Abisko Shape 3, eller har noen andre synspunkter?
 

Jeg har forrige modell av abisko shape 3. Har flere ganger kokt vann og latt primusen stå på i forteltet uten å tenke at det skal være noe problem i forhold til høyden. Har også bare latt den brenne litt for å få varme. Så jeg tror du ikke du tenker feil her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tklami skrev:

Jeg har forrige modell av abisko shape 3. Har flere ganger kokt vann og latt primusen stå på i forteltet uten å tenke at det skal være noe problem i forhold til høyden. Har også bare latt den brenne litt for å få varme. Så jeg tror du ikke du tenker feil her 1f60a.png

Takk. Det var nyttig å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.