Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun eller syntetisk sovepose?


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Ser etter ny sovepose.  Aldri hatt dunpose før, men synes feks Mountain Equipment Glacier ser veldig fin ut. Har lest mye om fordeler og ulemper hos begge deler, men tenkte å høre om noen har noen konkrete erfaringer, og hva dere synes er mest behagelig og praktisk. På den andre siden har jeg også vurdert Helsport Alta winter (syntetisk). Ser nemlig etter pose som kan brukes til sent på høsten på fjellet.

Takker for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det positive med dun er uten tvil vekt og at den komprimeres veldig godt. Det negative er følsomhet for fukt. Jeg har en mountain equipment helium pose som jeg syns er veldig god, føler mye mer fluffy enn en typisk syntetpose. Jeg syns funposen er veldig behagelig å ligge i. Praktisk så vil en syntetpose som tåler litt mer fukt kanskje være, men så lenge jeg husker å lufte funposen godt når jeg kan så syns jeg ikke det byr på de store problemene. Nå skal det sies at jeg ikke bruker dunposen på vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunpose bruker jeg så lenge det ikke er vinter. Det blir rett og slett for mye fukt og kondens vinterstid for min del. Men nå bruker jeg pulk vinterstid så vekt blir ikke noe jeg vurderer så alt for mye. Har en Warmpeace Viking 600 for tidlig vår-sen høstbruk hvor jeg har gode muligheter for lufting. Den kan anbefales.

Sommerstid bruker jeg Mammut Sphere UL Spring som holder ned til rundt null grader. Blir det kaldere, så må jeg på med klær i posen.

 

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått helt over til dunposer. Synes de er mykere og bedre å sove i. Så føles de mer luftig hvis blir litt varmere enn komforttemp for posen. Synes syntposer blir klammere. Så er det jo hyggelog vekt og volum på dunposer. Jeg overnatter bare i telt så mye fukt har ikke vært noe sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som de over her. Opplever for mye fukt og kondens på vinterstid. Mye av dette er fordi jeg bor og er mest på tur på vestlandet, hvor luftfuktigheten gjerne er høyere. Om sommeren har jeg dunpose ned til omtrent null. Om vinteren eller i "skulderperiodene" bruker jeg syntet. Det er jo litt bakvendt, siden det er om vinteren vektbesparingen hadde vært størst. Men, men, viktigst for meg er tryggheten om at dunet ikke plutselig skulle kollapse i løpet av natten midt oppå fjellet. Skjer det på sommeren er det ikke like stor krise som på vinteren. 

Det koker nok ned til erfaring. Jeg trenger mer erfaring med overnatting vinterstid, og det er kanskje bedre luftfuktighet på høyfjellet og på østlandet enn rundt Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det nok ikke så mye vinterovernatting, men kanskje etter hvert. Har også lyst på en pose som tåler overnatting under åpen himmel. Jeg vurderer dun fordi jeg kommer til å bære alt på ryggen (vekt). Men man blir jo usikker, siden det er en liten investering.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet. Dere som velger syntet foran dun; har dere faktisk opplevd problemer pga fukt eller er det bare "frykt" for problemer pga mye fukt? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har våknet veldig ofte på vinteren med ganske mye rim/fukt på oversiden av dunposen, men selv ved 3 overnattinger så har det ikke rukket å bli et problem. Til lange ekspedisjoner skjønner jeg det veldig godt, for da får du ikke tørket ut av posen underveis, men til 2-3 overnattinger er min erfaring at det helst bare går ut over nervøsiteten min enn faktisk selve dunet.

 

Det finnes for øvrig dun som er behandlet med vannavstøtende midler som skal gjøre at det tåler mer vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@ThomasBDen pustende siden av vindsekken over soveposen kan fungere. Mulig det kan komme noe fukt på posen, dvs. svette som ikke kommer ut.

Jeg har dunpose med impregnert dun, i tillegg til litt mer vannavstøtende ytterstoff - ikke et must. Ingen problemer å ligge under åpen himmel med dunsovepose. Regnvær er selvfølgelig dumt, men rim og litt kondens tørker opp.

Styrer du unna nedbør bør det gå bra. Du kan jo alltids ta med deg en tarp om du er usikker - problem løst ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en rimelig dunpose i 3.5 år nå(Mammut Lahar 3-sesong) , som har hatt få netter i telt, og mange under åpen himmel eller presenning og i lavvo. Aldri hatt problemer med fukt, men jeg legger f.eks. fjellduken over posen om det drypper/dusjer fra lavvoduken, da jeg antar mengden kondens er lavere enn regnsprut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.