Gå til innhold
  • Bli medlem

Island i februar


gull

Anbefalte innlegg

Jeg og ei venninne skal til Island i februar, og lurer på om dere har tips til fine dagsturer rundt på Island på denne tiden? Vi tenkte å reise rundt på forskjellige plasser, det vi rekker på fem dager. Vi tenkte å kanskje leie en campervan så vi står litt fritt til hvor vi kan overnatte. Har noen erfaring angående dette? alle tips taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dusinvis av favoritter på Island (etter ca et dusin turer, har kommet ut av tellingen), men skal korte meg i fatthet.Hvis det er første gang på Island så må en jo få med seg klassikeren "golden triangel": Gullfoss, Thingvellir og Geysir (Strokkur). Det rekker en fint på en dag.

 På denne tiden av året er vel alle F-veier/ veier i innlandet stengte. 

To gode alternativer som en rekker på mindre enn 5 dager er enten rundt Snæfellsneshalvøya vestover fra Reykjavik eller østover forbi flere fosser ca til Jøkulsarlon , et veldig spesielt sted hvor breen kalver ut i et vann. Usikker hvordan Jøkulsarlon er om vinteren, har kun vært der om sommeren.

Det er mange (andre) entusiaster som reiser til Island og nettet bobler over av info. Et tips til turer på egen hånd er å se på de ulike buss/reisearrangørene sine turer. Da kan plukke ut noen av reisemålene og dra dit på egen hånd.

EDIT: et par nyttige lenker: 

webcam samling: http://www.livefromiceland.is

vei&vær : http://www.road.is

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på å reise langs nordsiden av Island, det er bare mye kjøring og lite å se. Det er sørkysten som har de fleste severdighetene og har du tid nok så kommer du kanskje like til Myvatn som ligger nordøst i landet. Det er ikke sikkert at Myvatn er så veldig spesielt om vinteren for da er nok alle fuglene borte. Hvis du velger å kjøre sydkysten så er kanskje Reykjadalur et sted å besøke. Det er en grei spasertur så sett gjerne av en halv dag + +  til denne turen. http://unlockingkiki.com/reykjadalaur-hot-springs-iceland/  Du tar av fra hovedveien ved et sted som heter Hveragerdi et stykke før du kommer til Selfoss. Et stykke lenger østover langs hovedveien ligger Thorvaldseyri. Jeg tror dette er Islands største bondegård. De dyrker store mengder raps, men om vinteren er det nok ikke så stor aktivitet. Denne garden ble helt begravd i aske under det siste store vulkanutbruddet på Eyjafjallajökull i mars 2010. Etter dette utbruddet så har de laget et lite turistsenter like ved veien, men det er sikkert stengt om vinteren. Her har de blant annet en kino hvor de viser film fra dette vulkanutbruddet, og hvis det er folk hjemme så er det sikkert mulig å få komme inn og se. (Islendingene er veldig hyggelige og de som driver garden snakker godt engelsk.) Det var en helt spesiell opplevelse å sitte i en mørk kinosal og se denne filmen og høre på lyden / drønnene fra dette utbruddet. Filmen er tatt opp ved hjelp av fly eller helikopter, og og de selger kopier av filmen pluss en del andre suvenirer og egenprodusert rapsolje. 

erupts_web1.jpg.4e15c2e3b62a78c77a8d5161591bc9d4.jpgthe-thorvaldseyri-family-farm-beneath-eyjafjallajokull-iceland-EWD41K.jpg.ae6d10fd29806ec2bb38ded23160764b.jpg

Vær forberedt på dårlig vær. Det pleier ikke å være så mye snø, men det blåser mye og siden avstanden til havet er liten stort sett over alt så har du høy luftfuktighet som gjør at kulden virker ekstra kald. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig gode forslag- vi skal definitivt sjekke ut Reykjadalur! og det golden triangle er også et must see :) Vi tenkte også å sette av en dag til hesteridning og kanskje gå på isbre. Jeg har vært veldig usikker på hva man bør pakke til en slik tur, siden som dere nevner, så kan været variere voldsomt!  Er det noen andre dagsturer dere anbefaler, der man for eksmpel kan gå inn til en hytte, slik vi gjør i Norge? Jeg vet jeg kan sikkert google meg frem til det meste altså, men så setter jeg veldig stor pris på hva andre har erfart også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gull skrev:

Tusen takk for utrolig gode forslag- vi skal definitivt sjekke ut Reykjadalur! og det golden triangle er også et must see :) Vi tenkte også å sette av en dag til hesteridning og kanskje gå på isbre. Jeg har vært veldig usikker på hva man bør pakke til en slik tur, siden som dere nevner, så kan været variere voldsomt!  Er det noen andre dagsturer dere anbefaler, der man for eksmpel kan gå inn til en hytte, slik vi gjør i Norge? Jeg vet jeg kan sikkert google meg frem til det meste altså, men så setter jeg veldig stor pris på hva andre har erfart også :)

Du kan jo prøve Landmannalaugar, men hytta er nok stengt på denne tiden av året. Det er stort sett bare fastboende som klorer seg fast på denne øya i vinterhalvåret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Landmannalaugar 

Ellers så har jeg gått fra Hellisheidi, et termisk varmeanlegg et stykke vest for Reykjadalur, over Hengil, som er et fjell sør for Thingvallavatn, og videre østover til Reykjadalur. Denne turen tok ca. 8 timer i passe behagelig tempo og gikk gjennom svovelgule, svarte og dampende juv, forbi lavarygger som så ut som svære slaggfyllinger i områder med gruvedrift, grønne blomsterenger med klare iskalde bekker og fjelllandskap med stein formet av vind til de flotteste kunstverk. MEN DET VAR OM SOMMEREN.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten ting til. Når du er i Reykjavik så ta deg en tur i kirken, https://no.wikipedia.org/wiki/Hallgrímskirkja. Jeg går ikke i kirken uten å være innvitert, men ble tatt med inn i kirken  i Reykjavik bare for å se. Jeg tror den er åpen 24 - 7. Et gedigent betongbygg, men når du kommer inn så er det en helt spesiell atmosfære. Det er som å komme inn i et "dødt rom", hvis du vet hva det er. Et rom uten etterkang. Det var utrolig spesielt å oppleve den stillheten. Akkurat som om vinteren "når alle lyder pakkes inn i vatt".

59291776_baadb1c492_z.jpg

P.S.

Fronten på kirka ser faktisk nesten ut som en Torshammer.

En liten kuriositet hvis du kommer til Akureyri:

Under andre verdenskrig stod det noen fine glassmalerier i en kirke i England, Coventry Cathedral  i Coventry, West Midlands. Disse ble ødelagt under tyskernes bombing og ble tatt ut og pakket bort for at de ikke skulle gå tapt. Etter krigen så manglet noen av glassene og de ble da regnet for å være tapt. Noen år år senere, etter krigen, under byggingen av kirken i Akureyri på Island, så dukket de plutselig opp på Island og de ble da gitt i gave til kirken. De ble montert i veggen over alteret og der står de den dag i dag. UK er informert, men har gått med på at glassene nå kan få stå der de står.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig, den må jeg se! Takk igjen for tips! Landmannalaugar høres helt magisk ut, jeg må høre med Islenderne hvordan de tror det er om vinteren. Jeg ser hyttene er ofte brukt som et basepunkt om vinteren for folk som går på langrennski  (på linken du la ut)- det kan jo hende det går an å leie et par ski å gå innover en dag :) Takk igjen, dette hjalp meg masse! Skriv gjerne mer om det er noe annet du kan komme på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på Landmannalaugar om vinteren. Veiene inn fra nord er stengt om vinteren.
(Vises også på kart fra www.road.is.)  Jeg var i området i juli i fjor og landskapet er mektig fint.
Dette er en kjent rute /område på Island ["deres Beseggen"] og jeg har lest at det er noen begrensninger på hvor en kan overnatte etc.
Se f.eks: http://www.nat.is/travelguideeng/hiking_laugavegur.htm
Ruta fra sør derimot starter ved Skogafoss , som sammen med nærliggende Seljelandsfoss (som en kan gå på baksiden av) er en severdighet i seg selv,  burde være tilgjengelig siden den ligger nær vei nr 1. Jeg har gått dagstur opp den dalen/langs elven.

Ruten REs beskriver fra Hellisheidi kjenner jeg ikke, men høres fristende ut. 

Du nevner tur på isbre.  Det finnes sikkert flere muligheter, men jeg har sett at det ble arrangert turer på breen ( i alle fall i sommersesongen) fra Skaftafell. Dette er en nasjonalpark med turmuligheter.
http://www.vatnajokulsthjodgardur.is/english/hiking/skaftafell/
Jeg har gått ruten til Svartifoss for en del år siden. De har også en grei campingplass  ved Skaftafell.

Flere av operatørene (busstur i flokk) arrangerer også turer til bre, men jeg har ikke deltatt på noen slike buss-fellesturer (er nok ikke et typisk flokkdyr.-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gull skrev:

Helt utrolig, den må jeg se! Takk igjen for tips! Landmannalaugar høres helt magisk ut, jeg må høre med Islenderne hvordan de tror det er om vinteren. Jeg ser hyttene er ofte brukt som et basepunkt om vinteren for folk som går på langrennski  (på linken du la ut)- det kan jo hende det går an å leie et par ski å gå innover en dag :) Takk igjen, dette hjalp meg masse! Skriv gjerne mer om det er noe annet du kan komme på

Island er utrolig flott, men jeg tror du glemmer at det er Februar ;-) Været er ekstremt skiftende på Island og særlig på denne tida av året. Jeg var der i Mars for to år siden og kjørte Arctic Trucks. Vi kom ikke inn til Landmannalaugar. Vær og føre ble for dårlig. Istedet valgte vi å reise inn til Thórsmørk. Selv det ble strabasiøst nok og vi var ikke fremme før langt på natt. Dagen etter skulle vi kjøre på breen, men måtte avbryte på grunn av whiteout.

Ikke meningen å være negativ, men ha litt flere alternativer og vær klar for å endre planene raskt etter været :-)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.road.is. skal jeg ta med meg, kjempegreit å ha denne oversikten når jeg er der :) Jeg så også begrensninger på overnatting, så jeg tror vi har landet på å bestille en campervan :)

 

33 minutter siden, whistler skrev:

Island er utrolig flott, men jeg tror du glemmer at det er Februar ;-) Været er ekstremt skiftende på Island og særlig på denne tida av året. Jeg var der i Mars for to år siden og kjørte Arctic Trucks. Vi kom ikke inn til Landmannalaugar. Vær og føre ble for dårlig. Istedet valgte vi å reise inn til Thórsmørk. Selv det ble strabasiøst nok og vi var ikke fremme før langt på natt. Dagen etter skulle vi kjøre på breen, men måtte avbryte på grunn av whiteout.

Ikke meningen å være negativ, men ha litt flere alternativer og vær klar for å endre planene raskt etter været :-)
 

Jeg syns ikke du er negativ, veldig greit at du informerer om dette. Jeg vet jo lite om hvordan vinteren er på Island, så veldig fint å få tilbakemeldinger på det :)  Jeg ser det har vært veldig mildt siden nyttår, så det kan hende vi er heldig, men det er meldt klart vær og en del kaldere når vi kommer dit. Det er synd om Landmannlauger er stengt, men jeg håper å finne en lignende tur vi kan gå på denne årstiden også! Fikk også et tips om at det var en fin gåtur og fine kilder på Hverageroi - har noen av dere vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hveragerdi (ved reykjadalen) som nevnt over har visstnok veldig bra utendørs svømmebasseng.  Og så finner du eldhestar (eldhestar.is) rett utenfor hveragerdi der du kan dra på ridetur.  Vi var der I November (bodde på eldhestar hotellet) - relativt hustrig å ri men også veldig fint -bl.a. da vi startet på tur I mørket og red inn I soloppgangen:-).  De låner ut kjeledresser etc. til ridning (evt regntøy om det trengs) så du trenger bare vanlige varme klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.