Gå til innhold
  • Bli medlem

Urberg 2-Person Tunnel Tent. Solo/2-manns telt?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter ett billig telt som skal brukes av meg, og noen ganger 2 personer. Når det er to personer blir det ikke brukt på snø. Når det blir brukt av meg kan det brukes til det meste, men ikke under noen som helst ekstreme forhold. Jeg er 170 høy og slank.

Ett Hillebergtelt med GT fortelt er det jeg ønsker mest, men det er helt utelukket pga. pris. Prisen er vesentlig, men jeg kan gå opp i pris om jeg får veldig mye mer ut av det og er åpen for gode forslag som jeg bør se nærmere på.

Jeg har sett at blandt annet Helsport Nordmarka 2 er anbefalt på forumet som ett helt ok solo-begynnertelt som også kan huse to personer. Med det som utgangspunkt har jeg prøvd å finne bedre alternativer, og har funnet "Urberg 2-Person Tunnel Tent" for 1799,- på outnorth.no.

Som sammenligning med helsport nordmarka 2 har dette større innertelt, større fortelt, veier det samme, koster det samme og innerteltet går ned til bakken. 

Noen tanker om dette teltet? Jeg er ikke veldig erfaren med dette, og trenger noen råd. Finner lite info på nettet om dette teltet.

EDIT: Jeg fikk høre fra outnorth kundeservice at det ikke er ventilasjonsåpning i innerteltet i fotenden, kun i ytterteltet mente han. Har det noen betydning?

urberg-2-person-tunnel-tent.jpg

 

Endret av Mareng
La til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Høres ikke ut som noen bra løsning uten ventilasjon i innerteltet. Du må ha gjennomlufting, ellers får du kondensproblemer. Har hatt Helsport Nordmarka 2 i noen år, ikke det største 2 manns teltet, men fungerer greit. Greit for to på tur, men ikke til å bo i over lengre tid. Har prøvd det i liten kuling på Hardangervidda, virker solid. Det er god  ventilasjon.. 

 

WP_20150714_001.thumb.jpg.6576fe816d972c351b796b0409aa1b23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enligt måtten är det ett stort 1-mans tält. Det finns massor av sådana på markanden som marknadsförs som 2-manstält, men där man inte får in 2 pers i det. Visst, 2 asiater som är 160cm lång kan du få in, men inte skandinaver eller anant storväxt folk.

Detta tält är bara 88 cm brett i bak. Ett liggunderlag är i regel ca 50 cm brett, så man får inte plats med 2 liggunderlag i bredd, än mindre packning för 2 personer om dom 2 personerna skall vara inne i tältet samtidigt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er målene på Nordmarka 2. Du får greit inn to liggeunderlag forutsatt at de er av den typen som smaler av nedover. Jeg kjøpte dette teltet for 4 år siden da jeg etter mange års fravær skulle begynne med friluftsliv igjen og ikke ville bruke for mye penger før jeg fikk se hvordan det gikk. Jeg er 187 høy, så det er litt snaut med takhøyde, men det nye Helsport Ringstind Superlight teltet mitt har også samme takhøyden så noe problem er det ikke. Jeg har også det standard Ringstind teltet, her er takhøyden 1 M, det er mer komfortabelt. For to voksen karer kan det bli litt for trangt, men dame eller bikkje går. På outlet siden til Helsport.no finnes det ofte mange gode tilbud. Der har jeg kjøpt 4 ryggsekker og 2 telt pluss klær til kona. 

WP_20150728_012.thumb.jpg.110f7c68521c3ed39f101b351e6c383e.jpgnordmarka_2_grunnriss.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det blir vel som det pleier å bli, jeg går all in for å ikke bli skuffet, så jeg ser på dyrere telt.

hva med helsport fjellheimen superlight 2, eller 3. Er det gode telt til mest solo bruk og av og til 2 personer. Ser det er kun 200g som skiller de, og 2 cm i diameter på pakket størrelse. Det er vel ikke så mye?

Er dette gode telt, eller er det andre telt i samme klasse som jeg heller bør se på. De må tåle litt vinterbruk også, men det blir i noenlunde brukbart vær. Jeg er hjemme under ekstremvær.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Ser også at fjellheimen superlight 3 har 5cm ekstra høyde. Sikkert greit å ha det?

Skal du har leir over noen dager er det alltid mer komfortabelt å ha mer takhøyde. På fotturene mine nå bruker jeg Ringstind Superlight for å spare vekt og volum. På kanoturer vil jeg nå framover bruke standard Ringstind som har 10 cm mer høyde, det merkes. I tillegg har jeg Nordmarka tarp. I kanoen er ikke vekt og volum viktig. Under tarpen vil jeg i år også bruke Helinox bord og stol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.