Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidlige gytevandrere - Hardangervidda i juni?


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
På ‎08‎.‎02‎.‎2017 den 13.25, Tom42 skrev:

Ingenting er som å planlegge.  Til nå er jeg ferdig med å planlegge høstturen, og har nå kastet øynene på Geitvassdalen - i juni, Men lurer på hvordan er det med snø så tidlig?  Trenger synspunkter.

Mulig jeg har vært for upresis.  Prøver igjen.  Vurderer, meget sterkt, å gå fra Mårbu til Geitvsdalen i juni.  Snøforholdene vil selvsagt variere fra år til år, men i et "normalår":  Er det mulig å komme frem, sånn nogenlunde "tørrskodd", eller må jeg satse på ski/truger?

589d64c3e430d_5-2TR2005UtsiktovertGeitvassdalen(640x480).jpg.14ef48f2cefe86127b86e852f3149d04.jpg

589d64d9e58dd_5-12TR05Geitvassdalen(640x480)(2).jpg.42577bbc62eba2b720bd5e80868bf927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe godt kjent på østvidda, så jeg kan ikke hjelpe deg. Imidlertid ser det vel ut som vi er på vei mot et noe under normalår i dette området, i alle fall så langt. Da med utgangspunkt i snøkartet på senorge.no. Det kan jo sikkert endre seg dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det var et år jeg planla tur rundt 20.juni, men etter en del ringerunder utsatt jeg turen til senere grunnet relativt mye snø. Et annet problem etter snøsmelting var mye vann og våt grunn. Mener å huske at det var ganske mye snø det året. Jeg har gått ruta flere ganger, dvs. Mårbu - Lågaros - Geitvassdalen, men ikke i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎02‎.‎2017 den 10.21, JanRH skrev:

Det var et år jeg planla tur rundt 20.juni, men etter en del ringerunder utsatt jeg turen til senere grunnet relativt mye snø. Et annet problem etter snøsmelting var mye vann og våt grunn. Mener å huske at det var ganske mye snø det året. Jeg har gått ruta flere ganger, dvs. Mårbu - Lågaros - Geitvassdalen, men ikke i juni.

@JanRH.  Takk for godt tips når du skriver:  "Et annet problem etter snøsmelting var mye vann og våt grunn" 

Antagelig må jeg vade over en bekk, og det kan jo by på utfordringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎02‎.‎2017 den 10.14, Bjørja skrev:

Jeg er ikke noe godt kjent på østvidda, så jeg kan ikke hjelpe deg. Imidlertid ser det vel ut som vi er på vei mot et noe under normalår i dette området, i alle fall så langt. Da med utgangspunkt i snøkartet på senorge.no. Det kan jo sikkert endre seg dog.

@Bjørja.  Takk for svar og godt tips!  Jeg åpnet "senorge.no", markerte punktet jeg ønsket å sjekke.  Fikk opp et rødt + og fikk meldingen "Loading"  Ventet både lenge og vel, men ingen ting skjedde.  Men, som alltid trenger jeg info etter "teskjemetoden".  Så please

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senorge.no henger seg av og til opp. Så da er det bare å laste opp siden på nytt å prøve. Området du spør etter pleier å være blant de tidligste som blir is og snøfrie på vidda. Men om du tenker midten av juni så må du håpe på en litt tidlig vår om forholdene skal ligge til rette utifra hva jeg kunne se på senorge.no For det er i tidligste laget, men det ser ut som om at ca 1 av 5 år så skal det fungere sånn ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tklami skrev:

Senorge.no henger seg av og til opp. Så da er det bare å laste opp siden på nytt å prøve. Området du spør etter pleier å være blant de tidligste som blir is og snøfrie på vidda. Men om du tenker midten av juni så må du håpe på en litt tidlig vår om forholdene skal ligge til rette utifra hva jeg kunne se på senorge.no For det er i tidligste laget, men det ser ut som om at ca 1 av 5 år så skal det fungere sånn ca

Skal du være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.