Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i kaldt vær, med 6-åring


Otoen

Anbefalte innlegg

Vurderer to netter i telt til helga, med poden på 6 år. Pilking. 

Har Wiglo lt4 og benytter primus til oppvarming. 

Problemet er at det er spådd kaldt, kan fort bli 15-18 minus om natta. Dagtid sol og 8-10 minus. Utfordringen med det å evnt få tørket noe klær er jo der, veit ikke om dette lar seg gjøre i teltet. Og blir det varmt nok i teltet?? 

Hva tenker dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal vel gå fint. Jeg har aldri fyrt noe særlig i teltet til oppvarming, og det går bra uansett.  I teltet sitter/ligger dere i soveposene, og så har han på seg lue og votter og tjukk jakke. En jervenduk er også greit å ha over/rundt soveposen. Ville ikke regnet med å tørke klær, men det pleier ikke å bli vått heller i de temperaturene. Bare børst av snøen gått før dere går inn, og ha med ekstra sokker og sånt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde varmen inne i teltet er stort sett aldri noe problem. Derimot med isfiske, borring og mye vann så er min erfaring at barna ofte blir våte både på ben og hender. Å tørke på vintertid er nesten umulig så jeg ville derfor hatt med flere parr votter og sokker som et minimum slik at du bare enkelt bytter til tørt. Med isfiske så er skotøy også ganske utsatt så sørg for at fottøyet tåler endel vann, eventuelt ekstra sett med sko.

Min erfaring med barn er at om de fryser så vil det veldig ofte være på bena og eventuelt henda så sørg for skikkelig margin her med mye varmt skift.

Ellers så kan 2 netter i telt med en 6 åring under veldig sure/kalde forhold fort bli noe kjedelig da de jo fort kjeder seg om det blir mye tid inne i teltet uten andre aktiviteter - dette vill avhenge veldig av temperaturer og vind/snø osv... Er det dårlig med "bett" så går de ganske raskt lei pilkingen også :) Kan være lurt å ha litt planer for annen aktivitet når pilking og teltliv eventuelt blir kjedelig for poden. Ofte prøver jeg å få med en kamerat til guttungen, er de 2 eller flere barn så er min erfaring at det blir mindre syting og at de oftere finner ting å gjøre og leke sammen sånn generelt

Jeg har hatt med ungene på turer fra de var omlag 6 år selv så har litt erfaring, selv om det ikke har blitt så mange vinterturer i telt enda. Har vurdert det selv :) For min del så tror jeg to hele netter i telt på vinterstid i kalde temperaturer fort kan bli litt "overkill". Du kan kanskje vurdere å korte inn en dag om det skulle bli litt tragiske forhold sånn generelt?

Ellers ønsker jeg deg en riktig god tur uansett, det er jo alt håp som er ute heter det :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, ha med nok tørre klær. Og bytt heller for ofte ift aktivitetsnivå.

Ligner han på poden her og blir klam på bena, ha med ekstra tørre sokker. (Et triks som også brukes av voksne på kalde/lengre turer er ullstrømpe innerst, deretter plastpose, og så ny ullstrømpe og sko. holder fukt fra kroppen adskilt fra sko/isolasjon) Dere trenger nok ikke det på denne korte turen. (Samme prinsipp men motsatt er også fint når poden plomper uti med skoene for n'te gang i når plussgradene er her. Ta på tørre og varme strømper, deretter plastposer som holder  fukten ute, og så skoene.))

Jerven duk er kjekt å ha. Vi har f.eks. hatt heldekkene "liggeunderlag" i innerteltet, deretter et liggeunderlag pr pers, barna i sovepose mellom to voksne (når mulig..), og jervenduk som ligger over alle i teltet (Da deler man på varmen fra hverandre).

En god sovepose til poden, evt hans barnepose inni en voksenpose gjør underverker mtp komforttemperatur.

Og å ha bra isolasjon mot bakken er enda viktigere for barn enn for voksne mtp liggeunderlag.

Ellers så er det bare å nyte opplevelsen. Barn lever lenge på slike turer. Kjempeinitiativ! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med slike positive svar, tusen takk! 

Er fortsatt noe usikker på hva vi gjør, kan fort bli kaldt med mange timer på isen også... Planen er jo kun telekos og pilking, men det vannet vi har sett oss er ca timen å gå på ski til, så muligheter for å ta en skitur også... Men, poden er superivrig på pilking, så er nok det han vil drive med fremfor skitur., utfordringa er nok å kle seg godt nok mens man er på isen. I teltet skal vi nok få varmen.. Sist vi lå ute dekket jeg hele bunnen med ett svært ullpledd, pluss liggeunderlag m.m.. Smart med slikt ullpledd, tungt, men men:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at siden junioravdelingen både er mindre, tynnere og fryser lettere så er det å holde dem varme viktig. I tillegg til å holde interessen oppe. JEg kan sitte på isen og fiske i "månedsvis", men selv om de små synes det er morsomt så hender det at de enten blir litt lei eller kalde.

Vi har gjerne med noe som kan akes på. På kortere turer kan det godt være såpass tungt som en kjelke. På de lengre turene kan det være så enkelt som et par søplesekker. Å klatre opp skråninger for å ake ned igjen gir både fin varme og god avveksling. 

Jeg har nå handlet inn så alle har sin egen fjellduk, for det er som du sier en større utfordring å holde dem varme mens de er utpå. Det holder dem lengre varme og gir også fint le (mot både vind og sol) når de skal kikkefiske. Kikkefiske holder dem i gang mye lengre er min erfaring. Så derfor prioriteres det å fiske der det er grunt nok til at de kan se bunn med fjellduken trukket over hodet for å dempe reflekser fra sol og annet i overflaten. Knust/most eggeskall er derfor også alltid med på slike turer. Ved å strø disse i hullet er det enklere å så bunn og derfor lettere å følge med og derfor holder de også lengre ut. 

 

_MG_1658-Edit.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisker ikke så mye, så hvordan man holder fiskende småfolk varme skal jeg ikke uttale meg om. Min ikke-fiskende unge holder seg stort sett i aktivitet på egen hånd hvis vi er i ro. Det har vel hendt at jeg har hatt med et rumpeakebrett, men ellers finner hun gjerne ut av ting på egen hånd. Mye av leken bryr hun seg ikke om å forklare meg, men jeg har i alle fall fått med meg at hun kan lage hoppbakke, grave hytter/huler/levegger eller noe helt annet, klatre i trær og lage snømann og samle diverse saker og ting hun finner i skogen. Dette gjelder nå som hun er 10, men også for 4 år siden da hun var 6. 

Det hender hun bli kald og vil inn for å varme seg, eller at jeg skjønner at hun er kald og må kommanderes inn. Da kryper hun ned i soveposen, drikker kakao og leser eller blir lest for. Kan også ta en runde yatzi eller vri åtter eller noe sånt. Og så er det ut igen etterpå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er tragisk altså.. Fineste vinterdagene ila vinteren nå, med ca 30 cm nysnø, blå himmel og sol. 4 minus... Rett og slett perfekt.,, hjemme er familien med 4xforkjølelse, 2xvannkopper ( godt å få d ferdig på begge unga), og 1x øyekatarr.... Snakker perfekt vinterferie... Hau! Jaggu godt ski vm starter i dag:). Gull til Northug! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å begrave frustrasjonen og se hva dere får til av trivelige ting inne/hjemme ut fra dagsformen.

Sykdom og andre typer formdupper passer aldri inn når de kommer, og de kommer uansett. (Har en på 8 og ei på 7, og har fått litt erfaring med slikt nå.. 😂)

Hos oss drar vi jevnlig ut for å spise lunch, middag og/eller kveldsmaten i hagen eller skogen i nærområdet, hele året. Og telte i hagen, når tidsklemma gjør at vi ikke rekker å dra lenger. Det er opplevelser for de små det også.

Generelt; planer endrer seg, ting må "optimaliseres" ut fra dagsform på de små, og går ikke ting slik som de voksne planla så er det som regel kun vi voksne som er skuffet.. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg - nuh har jeg hatt 2 helger på rad med unger med feber og når de endelig var sendt av gårde på vinterferie med besteforeldre og jeg hadde pulken klar for skikkelig fjelltur så var det selvsagt min tur med feber og halsbetennelse og skikkelig influensarunde! Eneste positive er at det slo ut før jeg kom meg av gårde. 

Heia Norge! 

Det er så nære jeg kommer ski denne uken også!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja er det ikke typisk:/. Unga er klare for barnehage og skole nå i morgen, etter vannkopper. Men, formen til oss foreldre er fortsatt dårlig:(. Jeg pleier å trene daglig, og nå 12 dager uten trening pga sykdom er frustrerende.... Men, får trøste seg med at det ikke er noe alvorlige greier:). 

Satser på telttur om litt:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endelig ble det tur på gutta krutt:). To netter i påskevær med påsketemp:). Fikk noen kjekke erfaringer også... Bergans Wiglo lt4 er et supert telt med digg plass for to, men man bør gå over alle barduneringstråder før tur. Denne gangen løsnet to stk når jeg satte opp teltet. Godt det var varmt vær, men dette kunne vært kjipt hvis ekstremvær... 

En annen erfaring er med primus sin multifuelbrenner til stormkjøkken. Fungerer toppers, men kjeler havner veldig nære brenneren så kjeler etc danner sotlag. Her er planen å juster (bøye litt) opp alubeina som kjeler hviler på slik at de kommer høyere opp. Skal se på dette i ettermiddag. 

Pulkposen revnet i det jeg skulle stappe en siste ting ned før turen opp til vannet. Fikk stroppet det hele godt nok for turen opp, men ved nedpakking så tok jeg i bruk Fjellpulken orginal. Denne var helt topp i og med at man da har en pakkpose med godt volum:). 

 

En strålende tur ble det, men dessverre ikke noe fisk:/. Men gode opplevelser. Bilder kommer ila kvelden:). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.