Gå til innhold
  • Bli medlem

Oversikt over gapahuker og åpne koier i Norge


wakananka

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Ivan Lé Hjelmeland skrev:

Det er bare utrolig trist å høre - når du har lagt så mye arbeid bak det, så skal noen bare rappe eierskapet til det og det utilgjengeliggjøres for deg. Går det greit om jeg også forsøker å ta kontakt med han/henne? 

Jeg lager nytt kart som blir bedre og mer presist. Jeg har tatt kontakt med vedkommende og ikke fått noe respons. Så jeg tror ikke det har noen hensikt. Men det er jo misbruk av andres konto selvfølgelig. Så har meldt det til google. Det er et reklamebyrå som satser stort på turistsider på nettet. Men hvis det oppdages feil med kartet så må de jo nesten forvente at folk tar kontakt. Og det er jo generelt dårlig reklame siden jeg tviler  på at de retter opp i feilene. De har denne siden også: https://www.turerinorge.no/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.7.2019 den 15.11, wakananka skrev:

Han har gått inn på min gmailknt. som desverre var åpen grunnet den autopålogginga. Så gått inn på kartet og endret eierskap til seg selv. Det kan man åpenbart gjøre inne på gmailen. Endret tekst som jeg hadde skrevet om kartet. Og lagt det ut på nettstedet  sitt visithvaler og endel andre steder uten at man kan gi tilbakemelding om feil og denslags til meg. Så jeg kommer ikke lenger inn på det kartet. Jeg har sendt ham mail og også meldt ifra til google men ikke hørt fra noen av dem. Jævla surt. Og ikke minst idiotisk. Får ikke retta opp feil eller døde linker eller noe som helst. Men blir nytt og bedrekart  etterhvert! Oppdaterer her.

Du burde anmelde det til politiet. Å gå inn på eller endre ting på din konto uten ditt samtykke er straffbar datakriminalitet.

Endret av Kjetil Aleksander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 2.00, wakananka skrev:

 Jeg har desverre hatt på autoinnlogging.

Vil dette si på en offentlig PC som andre også bruker? Hvis det er slik, så syntes jeg det er veldig spesielt at den/de som har brukt denne PCen etterpå tilfeldigvis driver disse nettstedene som nå kartet brukes på.. Og er du da 100% sikker på at det er slik det har blitt stjålet, og at det ikke er noen andre måter/smutthull man kunne fått tak på all denne infoen?

Jeg har også tenkt litt på den teorien som nevnes over her, at det kanskje er en konto her inne eller andre plasser som linken har blitt delt på, som kan ha stjålet innholdet på en eller annen "lur" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wakananka Man kan ikke flytte eierskapet av kartet tilbake til deg, men det er i grunnen rart at de har klart å flytte dette i det hele tatt. Det skal ikke egentlig være mulig og dessuten er det helt unødvendig. Google har nemlig støtte for kopi av datalag, uavhengig av om man eier det opprinnelige kartet eller ikke. Uansett så har jeg lastet ned en kopi av kartet og her kommer instruksjoner for hvordan du kan starte på nytt igjen med de opprinnelige punktene:

Gå til: https://www.google.com/maps/d/

Logg inn med din bruker.

Klikk på "Opprett et nytt kart" oppe til venstre.

Gi kartet et navn oppe i venstre hjørne igjen.

Under "Informasjonslag uten navn" kan du klikke på "Importer",

Der kan du laste opp følgende fil:

Kart og oversikt åpne gapahuker og koier hytter i Norge.kmz

Da får du en feilmelding om at to kolonner ikke kunne lastes opp. Det kan du bare se bort fra. Det har ingen praktisk betydning så vidt jeg kan se.

Hvis noen da har en nyere backup enn den over (fortrinnsvis i formatene kml, kmz, gpx eller csv), så kan vi få med de siste punktene også. Det er litt jobb, men vha. Excel så kan vi finne ut hvilke punkter som mangler i denne listen.

Håper dette var til hjelp. :)

 

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2019 den 23.38, Ivan Lé Hjelmeland skrev:

Jeg har kopi av data, så for min del gjelder det jo egentlig bare å oppdatere mine data hyppig. Jeg synes bare det er utrolig trist at du har mistet tilgangen til kartet :( 

Men så lenge jeg ikke får oppdatert så får jo ikke du ny info. Jeg kan sende deg info om endel feil. Har klart å legge noen koier ved feil vann osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Freebird skrev:

@wakananka Man kan ikke flytte eierskapet av kartet tilbake til deg, men det er i grunnen rart at de har klart å flytte dette i det hele tatt. Det skal ikke egentlig være mulig og dessuten er det helt unødvendig. Google har nemlig støtte for kopi av datalag, uavhengig av om man eier det opprinnelige kartet eller ikke. Uansett så har jeg lastet ned en kopi av kartet og her kommer instruksjoner for hvordan du kan starte på nytt igjen med de opprinnelige punktene:

Gå til: https://www.google.com/maps/d/

Logg inn med din bruker.

Klikk på "Opprett et nytt kart" oppe til venstre.

Gi kartet et navn oppe i venstre hjørne igjen.

Under "Informasjonslag uten navn" kan du klikke på "Importer",

Der kan du laste opp følgende fil:

Kart og oversikt åpne gapahuker og koier hytter i Norge.kmz 164 kB · 0 downloads

Da får du en feilmelding om at to kolonner ikke kunne lastes opp. Det kan du bare se bort fra. Det har ingen praktisk betydning så vidt jeg kan se.

Hvis noen da har en nyere backup enn den over (fortrinnsvis i formatene kml, kmz, gpx eller csv), så kan vi få med de siste punktene også. Det er litt jobb, men vha. Excel så kan vi finne ut hvilke punkter som mangler i denne listen.

Håper dette var til hjelp. :)

 

Han har klart å overføre eierskapet siden han jo har vært 'meg'. Det står på aktivitetsloggen på gmailkontoen min at han har vært inne der 19.jan og endra hovedteksten/info om kartet. Også at han var inne der 24.jan. og da står han plutselig som eier. Det er vel for at jeg ikke skal endre teksten igjen. Der står det jo også at det er jeg som har laga kartet. Han ville vel ikke ha med det. Var ikke klar over at jeg kunne importere. Skal prøve når jeg kommer på en pc. Men nå er jeg godt i gang med nytt kart. Men da skulle jeg gjerne ha sletta det gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Vil dette si på en offentlig PC som andre også bruker? Hvis det er slik, så syntes jeg det er veldig spesielt at den/de som har brukt denne PCen etterpå tilfeldigvis driver disse nettstedene som nå kartet brukes på.. Og er du da 100% sikker på at det er slik det har blitt stjålet, og at det ikke er noen andre måter/smutthull man kunne fått tak på all denne infoen?

Jeg har også tenkt litt på den teorien som nevnes over her, at det kanskje er en konto her inne eller andre plasser som linken har blitt delt på, som kan ha stjålet innholdet på en eller annen "lur" måte.

Kartet er det mange som har tilgang til, men uten endringsmuligheter. Kartet er ikke hemmelig. Men at jeg ikke komner inn på det lenger for å endre/redigere er jo jævla teit! Aktivitetsloggen sier at han har vært inne på gmailen min 2 ganger. 19. Jan har han endra info om kartet. 24.jan har han overført eierskapet til seg. Kjekt med logg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi vet av åpne hytter som ikke er avmerket på kartet, kan komme med koordinater til deg Wakananka så får du lagt dem inn.

Har en del i Nord-Troms

BTW... suveren jobb som er gjort.

 

Endret av In reach
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wakananka Hvis en person faktisk har brukt din Gmail konto så bør du med en gang sørge for å bytte passord og aktivere 2 faktor autentisering! Deretter importerer du oversikten på nytt og endrer lenken her på forumet. På den måten vil den gamle oversikten bli utdatert og vi her på forumet kan kose oss med en ny oversikt som er oppdatert og vedlikeholdt.

Så håper jeg ikke du bruker samme passord og brukernavn på alle andre tjenester du benytter for hvis uvedkommende har fått tilgang til din google konto så har dem også adgang til alle andre tjenester.

Hele greia kunne vært unngått hvis du hadde aktivert 2 faktor autentisering. Noe forøvrig alle bør gjøre! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden fikk en negativ utvikling og jeg har fjernet et par nylige innlegg.

Hold dere innenfor forumets retningslinjer og ikke vass utti innhold, herunder personangrep og lignende som kan oppfattes som sjikane eller lignende mot enkeltpersoner eller grupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 17.50, Tor-Erik-L-77 skrev:

@wakananka Hvis en person faktisk har brukt din Gmail konto så bør du med en gang sørge for å bytte passord og aktivere 2 faktor autentisering! Deretter importerer du oversikten på nytt og endrer lenken her på forumet. På den måten vil den gamle oversikten bli utdatert og vi her på forumet kan kose oss med en ny oversikt som er oppdatert og vedlikeholdt.

Så håper jeg ikke du bruker samme passord og brukernavn på alle andre tjenester du benytter for hvis uvedkommende har fått tilgang til din google konto så har dem også adgang til alle andre tjenester.

Hele greia kunne vært unngått hvis du hadde aktivert 2 faktor autentisering. Noe forøvrig alle bør gjøre! 

Jeg har bytta passord for lengst. 2 faktor autentisering aner jeg ikke hva er. Hele poenget er jo at jeg har hatt på autopålågging. Lett å glemme når man logger seg inn og ikke klikke på Ikke lagre passord. Holder på med nytt kart og ny lenke blir det da selvfølgelig . Men synd at det gamle kartet blir liggende ute uten korrigeringer. Skulle gjerne ha fjerna den gamle linken. Men ikke noe å gjøre med det! Legger ut ny link etterhvert!

Endret av wakananka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, wakananka skrev:

2 faktor autentisering aner jeg ikke hva er

To-faktor autentisering vil si at du i tillegg til brukernavn/passord også må bruke en metode til for å verifisere at det virkelig er deg, feks godkjenne på telefon, når du logger inn fra en ny PC.
Du bør absolutt sette opp to-faktor autentisering.

Veiledning og litt mer info om to-faktor finner du her, https://www.google.com/landing/2step/?hl=no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Kjellingvatnet i Gildeskål ligger Thaihuset som er åpent for alle, og også en åpen gamme ca. 50 m lenger bort. Thaihuset inneholder en bred brisk og en liten vedovn. Gamma har ildsted både inne og ute. Idyllisk plass kun 300 m fra kystriksveien.

Thaihuset copy.jpg

Thaihuset 2 copy.jpg

Gamme copy.jpg

gamme 2 copy.jpg

Fjell thaihuset copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny bruker her, men har lest mye på forumet. 

Øyerfjellet er, som mitt brukernavn kanskje tyder på, stedet jeg ferdes mest. Ser på det gamle kartet ditt at fjellstyret sine åpne buer her inne allerede er plottet inn. Vil legge til at de er godt i gang med ny Skjelbu like ved den gamle. Den gamle har sprekker i grunnmuren og står i fare for å falle sammen. 

Ellers vil jeg legge til et par gapahuker:

Våsjøen - stor gapahuk med mulighet for å overnatte. Utedo ved siden av. 2 båter til fri benyttelse. Eneste aberet er at dette er en av de mest populære og anvendte stedene av både pensjonister, småbarnsfamilier, ungdommer og fiskere. Ikke forvent å ha plassen for deg selv.

Jogrimen - mer som et le for vind og regn enn en fullverdig gapahuk. Er en benk som en person kan overnatte på dersom en ikke er alt for høy. Fine teltplasser rundt og flere bålplasser.

Mjøvatnet - gapahuk med for smal benk til overnatting i mine øyne. Den er dog romslig, flat og uten bord i midten så en kan ligge på bakken på liggeunderlag.

Kriksvika- gapahuk. Ikke vært der selv, populær badeplass. 

Bildene er fra Jogrimen.

LRM_EXPORT_603036335665095_20190707_195636211.jpeg

LRM_EXPORT_603108217611043_20190707_195748089.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎05‎.‎2019 den 23.46, wakananka skrev:

Etter hvert kan det bli litt tungvint å finne den nye lenken. Kunne den vært festet øverst i denne tråden?

Kartet er veldig fint!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Øyerfjelljenta skrev:

Hei! Ny bruker her, men har lest mye på forumet. 

Øyerfjellet er, som mitt brukernavn kanskje tyder på, stedet jeg ferdes mest. Ser på det gamle kartet ditt at fjellstyret sine åpne buer her inne allerede er plottet inn. Vil legge til at de er godt i gang med ny Skjelbu like ved den gamle. Den gamle har sprekker i grunnmuren og står i fare for å falle sammen. 

Ellers vil jeg legge til et par gapahuker:

 

 

LRM_EXPORT_603036335665095_20190707_195636211.jpeg

LRM_EXPORT_603108217611043_20190707_195748089.jpeg

Supert! Har du koordinatene på gapahukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, wakananka skrev:

Supert! Har du koordinatene på gapahukene?

Usikker på om dette blir riktig format. 

Mjøvatnet: 10.6258092, 61.3119918

http://finnposisjon.test.geonorge.no?x=10.6258092&y=61.3119918&id=A

Jogrimen:10.6402566, 61.3952484

http://finnposisjon.test.geonorge.no?x=10.6402566&y=61.3952484&id=A

Våsjøen: 10.4546897, 61.3873743

http://finnposisjon.test.geonorge.no?x=10.4546897&y=61.3873743&id=A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.