Gå til innhold
Tor-Erik-L-77

Hvilket tennstål fungerer best?

Anbefalte innlegg

Da jeg handlet min fantastiske "Bushbox" fra en nettbutikk i Danmark kjøpte jeg også med et stort Skjult lenke - logg inn for å se den. Slites nok ikke ned med det første. Kjempefornøyd! Desverre er de visst utsolgt for øyeblikket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke testet det i regn. Brukt det på de siste ettermiddagsturene mine. Gir solide gnister når jeg bruker ryggen til kniven som striker. Bruslettokniver er slipt (ryggen) slik med hensikt (90 grader, skarp kant). Strømengkniven måtte jeg bryne litt på de fem centimenterne nærmest skaftet for å få den i stand til å stryke av gnister.

Endret av Hege P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker aldri tennstål inne i et telt. Lett å lage hull i bunnduken. Selv om du klarer å styre gnistende noenlunde er risikoen for "villgnister" for stor.

7 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tennstål regner jeg kun som en backup til bålfyring.

Jeg gjør det motsatt, for treningens skyld. En lighter som backup. Og den er enklere å tenne en røyk med. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk av tennstål krever at man er litt nøye med tennmaterialet. Tynne flak av bjørkenever, skavet til "ull" med bladryggen for eksempel. Eller veldig finskåret tørt trevirke. Eller en oppflusset tennbrikett. Eller en liten dash rødsprit om man har.

Endret av Hege P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt fyrstål fra Skjult lenke - logg inn for å se den en stund nå, og synes de fungerer veldig bra. Passe store er de også (10 cm, og 1 cm tykke). De kommer med hull til snor, og leveres med ei strikkløkke. Det eneste jeg synes kunne være bedre er denne strikken. Den bør være i en lett synlig farge, ikke svart. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.