Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket tennstål fungerer best?


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

På 6.2.2017 den 23.09, Hege P. skrev:

Jeg bruker aldri tennstål inne i et telt. Lett å lage hull i bunnduken. Selv om du klarer å styre gnistende noenlunde er risikoen for "villgnister" for stor.

Jeg gjør det motsatt, for treningens skyld. En lighter som backup. Og den er enklere å tenne en røyk med. :)

Vil si at å fyre opp primusen i innerteltet rett på duken så ville jeg hatt helt andre ting å bekymret meg for enn et pittelite hull i bunnen pga en gnist 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Mareng

Litt OT, men det handler om tennstål.

Jeg har med meg fyrstikker på tur når jeg skal bruke primus som forvarmes med rødsprit, det er vanskelig å få fyr på og rettet gnistene til korrekt sted med tennstålet. Med bensinprimus hvor jeg forvarmer med bensin har jeg ikke trengt å bruke fyrstikker for å tenne på, da holder det med tennstålet. Dette har jeg prøvd i ned til 10 minusgrader.

Får man like lett fyr på bensinen ved 20-30 minusgrader ved hjelp av tennstål? Eller bør man ha med fyrstikker til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mareng skrev:

Litt OT, men det handler om tennstål.

Jeg har med meg fyrstikker på tur når jeg skal bruke primus som forvarmes med rødsprit, det er vanskelig å få fyr på og rettet gnistene til korrekt sted med tennstålet. Med bensinprimus hvor jeg forvarmer med bensin har jeg ikke trengt å bruke fyrstikker for å tenne på, da holder det med tennstålet. Dette har jeg prøvd i ned til 10 minusgrader.

Får man like lett fyr på bensinen ved 20-30 minusgrader ved hjelp av tennstål? Eller bør man ha med fyrstikker til dette?

Jeg får iallefall fyr i mer enn 20 minusgrader på min Soto Muka med LMF 2.0 stål. Bruk av tennstål har pittelitt med teknikk å gøre også.

Bruker forøvrig tennstål som backup til Soto XT Torch. Kan faktisk ikke huske sist jeg benyttet fyrstikker på tur.

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg er nå eier av 2 tennstål. Light my fire army, og light my fire mini.

Army er kraftige saker på 50 gram, mini er en liten sak på totalt 14g inkludert river og tau som er grei til å tenne bensinprimusen med. Army er mer for bålbruk. Mini klarer å tenne på tørkepapir og slikt også, men det kommer ikke i nærheten av så mye gnist som fra Army.

. Jeg tok å "frisket opp" riveren til Army tennstålet i dag. Jeg tok en metallfil og filte på kanten i drag mot den siden man holder fra seg når man lager gnist. Du verden for en forskjell! Dobbelt så mye gnister, riveren har alt å si! Kan anbefales om riveren begynner å bli litt brukt. Bare som ett tips ;)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ett tips for å styre gnistene er å bruke tennstålet til å holde fast neveren eller hva du nå skal bruke for å få flammer.

Når det gjelder det å tenne rødsprit så er det greit å holde strikeren i ro og dra tennstålet opp.

Ellers er min erfaring at de tennstålene jeg har prøvd fra biltema og light my fire funker bra; men biltema sitt er mye billigere.

En ting jeg husker jeg slet med da jeg kjøpte mitt første stål var det at jeg ikke forsto at de var belagt med noe som funka dårlig å tenne opp med. Noen få drag så forsvant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2018 at 8:13 PM, Æljmækk said:

En ting jeg husker jeg slet med da jeg kjøpte mitt første stål var det at jeg ikke forsto at de var belagt med noe som funka dårlig å tenne opp med. Noen få drag så forsvant det.

Jeg tror de ikke er belagt med noe, derimot er det vel et tynt lag med oksidering som naturlig legger seg utenpå? Det skjer selv hvis det er godt brukt og for eksempel blir liggende ubrukt i lengre perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2018 den 9.51, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg tror de ikke er belagt med noe, derimot er det vel et tynt lag med oksidering som naturlig legger seg utenpå? Det skjer selv hvis det er godt brukt og for eksempel blir liggende ubrukt i lengre perioder.

De fleste tennstål har en form for coating som må skrepes vekk for å fungere optimalt :-) Hva med Tennstålene fra Casstrøm? Da kan du kjøpe med en fin kniv å ha i sliren la med :-P Jeg var helt overbevist om at dette var samme som Light my fire stålene, men de gir bedre knist i all slags vær.

https://www.casstrom.com/knives/fire-steel/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt fyrstål fra Hultafors en stund nå, og synes de fungerer veldig bra. Passe store er de også (10 cm, og 1 cm tykke). De kommer med hull til snor, og leveres med ei strikkløkke. Det eneste jeg synes kunne være bedre er denne strikken. Den bør være i en lett synlig farge, ikke svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med mine eBay-tennstål. Billige og overaskende gode. Ser ut til å være samme typen som "fiskekongen" har lagt ut bilde av tidligere i tråden :) 
25,- pr stk eller 205,- for 10 stk..

De er 90mm lange + håndtak og 8mm tykke. Gnistrer meget bra i forhold til andre jeg har.
Skraperen er og veldig god, den har god skarp kant med grad på slik at den tar godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.2.2017 den 22.01, a_aa skrev:

Ligner veldig på denne billige saken: http://www.ebay.com/itm/Camping-Survival-Ferrocerium-Magnesium-Flint-Striker-Fire-Starter-Lighter-Rod/351825170565?rt=nc

Merkenavn er Unbrand/Generic iflg selgeren, det er jo fort gjort å glemme, ja :) 

Synes dette ligner veldig :  http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=91775

Det blir markedført som Lifesystems , som igjen ligner veldig på disse jeg har kjøpt 2 av på eBay: https://www.ebay.com/itm/Camping-Survival-Magnesium-Flint-And-Steel-Striker-Fire-Starter-Lighter-Stick/272356800666?hash=item3f69baf89a:g:zEQAAOSw-kdXw-5F:rk:1:pf:1&frcectupt=true

Hmmmm.... 

Oi, fikk ikke med meg posten over her. Er vel samme tingen går jeg ut fra ;-D

Endret av TomWithoutVom
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er et Light my Fire, Scout Firesteel 2.0 "glow in the dark", Lime på vei til meg for en drøy 70,- lapp.

Om det lyser som en middnattsol etter å ha vært begravd en god stund i sekken, og det deretter taes fram i stummende mørke gjenstår å se.. Eller kanskje litt "belysning" fra hodelykta må til..

Produktnavnet var ganske langt i alle fall så det må jo være bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
fiskekongen skrev (På 7.2.2017 den 18.59):

Dette er uten tvil den beste jeg har brukt. Husker ikke merke

 

s-l1600.jpg

Har kjøpt det på eBay fra Kina. Beste jeg har vært borti. Skulle kjøpe et til, men har ikke funnet ny selger på eBay. Havnet her på "bildesøk" hos Google. Løp og kjøp hvis dere ser det.

Endret av Papsen
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Nybegynner på tennstål. Kjøpte et lite på Jula i går og dro til skogs i dag.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/tennstal-007397/

Testet både med ryggen på kniven som er slipt 90 grader og den medfølgende strikeren. Forsøkte både oppfliset tennbrikett og bjørkenever, men syntes dette var vanskelig å tenne bål med, og endte med å bruke fyrstikk. Følte at mye av problemet var at retningen på gnistene var vanskelig å forutsi, så de traff ikke så godt. Men også når gnister traff, så slukket gnistene før materialet tente. Jeg gjør garantert noe feil, men vet ikke helt hva.  

Bruker dere mye "tennmateriale", slik at "blinken" som skal treffes er stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (23 minutter siden):

Nybegynner på tennstål. Kjøpte et lite på Jula i går og dro til skogs i dag.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/tennstal-007397/

Testet både med ryggen på kniven som er slipt 90 grader og den medfølgende strikeren. Forsøkte både oppfliset tennbrikett og bjørkenever, men syntes dette var vanskelig å tenne bål med, og endte med å bruke fyrstikk. Følte at mye av problemet var at retningen på gnistene var vanskelig å forutsi, så de traff ikke så godt. Men også når gnister traff, så slukket gnistene før materialet tente. Jeg gjør garantert noe feil, men vet ikke helt hva.  

Bruker dere mye "tennmateriale", slik at "blinken" som skal treffes er stor?

Hei

Jeg bruker utelukkende tennstål på tur og det er mye en treningssak hvor greit det fungerer, så gi ikke opp.

Jeg lager "blinken" så stor som mulig. Bjørkenever lager jeg supertynne lange strimler av. En knyttneve stor haug tar gnistene lett. 

Et godt tips for å treffe bedre med gnistene er å holde kniven stille og dra i tennstålet istedetfor motsatt. Et annet tips jeg bruker er å ha med litt bomull (sånn som kvinnfolk bruker i trynet) i lomma på tur buksa. Det tar en gnist godt og brenner lenge nok til å antenne en tennbrikett. 

Endret av Aurejeger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (28 minutter siden):

Nybegynner på tennstål. Kjøpte et lite på Jula i går og dro til skogs i dag.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/tennstal-007397/

Testet både med ryggen på kniven som er slipt 90 grader og den medfølgende strikeren. Forsøkte både oppfliset tennbrikett og bjørkenever, men syntes dette var vanskelig å tenne bål med, og endte med å bruke fyrstikk. Følte at mye av problemet var at retningen på gnistene var vanskelig å forutsi, så de traff ikke så godt. Men også når gnister traff, så slukket gnistene før materialet tente. Jeg gjør garantert noe feil, men vet ikke helt hva.  

Bruker dere mye "tennmateriale", slik at "blinken" som skal treffes er stor?

Hvis det er disse brune tennbrikettene som ofte kommer enten i en bøtte med løse firkanter eller i plater ala sjokolade, så hjelper det å flise dem opp litt før man sender gnistene på dem. Det er mulig å tenne dem uten å gjøre noe men det tar mer tid og flere forsøk som oftest. Jeg har som oftest med en snusboks som jeg har disse tennbrikettene i, delt opp i mindre biter, får vel plass til ca. 10 av dem i en boks. Har også brukt disse pinnene med harpiks-ved som man får kjøpt og spikker av noen fliser av det for å hjelpe tennbriketten.

Det er lett å bli litt frustrert i begynnelsen, som @Aurejeger skriver så er det en treningssak og ting går mye bedre når du finner ut hvilke teknikker som fungerer for deg. Og selv om man har gjort det mye så er det noen ganger slik at det ikke er like enkelt som det en youtube video gir inntrykk av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (2 timer siden):

Et godt tips for å treffe bedre med gnistene er å holde kniven stille og dra i tennstålet istedetfor motsatt.

Som regel slik jeg også gjør det ved fyring av bål.  Slik er det enklere å få gnistene til lande der man ønsker det. Og man unngår at kniven skyver "knusket" unna., noe som lett kan skje når man beveger kniven over stålet (fra deg) vs stålet over kniven (mot deg). (Andre ganger kan det være "best" om fyrstålet holdes i ro og man skraper nedover med kniven/skarpen, f.eks. om man vil antenne en primus eller spritbrenner og derfor vil holde litt avstand når man antenner. Da får man heller leve med litt spredning.)

Ellers verdt å merke seg @rofferdal at det er forskjell på fyrstål. Noen er hardere enn andre og krever da enda hardere stål i skrape/kniv. Skraper som følger med ulike fyrstål eller ellers ikke alltid av beste sort. Er stålet i skrapen eller kniven for mykt (ifht fyrstålet) blir det magert resultat. Det samme om knivryggen man skraper mer er lettere avrundet.  Et mykere fyrstål gir ellers flere gnister, gitt like forhold. Man får kort sagt skrapet av mer materiale når fyrstålet er mykere.  (Er fyrstålet nytt, skraper man først vekk eventuell lakkering på overflaten på den siden man vil bruke først.)

Er man i tvil om fyrstålet er for hardt for kniven/ skraperen man bruker;  test fyrstålet mot ryggen av ei vanlig husholdingssaks (gitt at ryggen er rett). Selv har jeg det ene bladet fra ei lita husholdingssaks liggende i bålposen (knekker saksen i festet slik man får to sakseblader med hvert sitt håndtak). Funger utmerket som skraper. Kan også bruke selve eggen av saksebladet ved behov.
 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd. Jeg testet litt mer hjemme, og fikk fyr på bomull og tørt gress, men ikke neveren jeg fant på noen gamle bjørkekubber som var ute.  Jeg tror den var for gammel, litt rå og vanskelig å "fluffe" opp slik at man fikk tent noe.  Jeg eksperimenterte litt videre og endte med å lage noen bomullspads med 10-20 dråper stearin fra en gammel lysestump på som jeg pakket inn i alufolie. De var lette å tenne og brant ca 1 minutt.  God nok tid til å få fyr på den gamle neveren jeg hadde, og fra det er det lett å fyre et bål. Jeg kommer til å forsøke med kun tennstål og det jeg finner i naturen også videre, men har med disse bomullsdottene med stearin som backup.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt brannfakkel (no pun intended):

Med forslagene om å bruke tennbriketter, bomullpads og annet "hjemmefra" for å hjelpe tennstålet, hvorfor ikke da bare bruke lighter eller fyrstikker? 😁

(Disclaimer: Jeg har tennstål, lighter, fyrstikker og tennbriketter i "bålkittet". Alt blir rotert på ettersom hva jeg gidder)

Fra delvis spøk til alvor:
Noe som funker bra for meg med et relativt dårlig tennstål og tørr bjørkenever:
Dra kniven på overflaten (oversiden) av bjørkeneveret for å lage bittemså "shavings" som krøller seg opp. Det er en fordel om de ikke kuttes helt av. Deretter holder jeg enden av stålet ned på disse små strimlene og holder de på plass (underlaget bør være hardt), slik at tenneren til stålet kan dras effektivt flere ganger og treffe rett på mål uten at alt forsvinner når du kommer borti. Disse små strimlene/sponet er veldig lett antennelige, så den minste gnist som treffer bør sette i gang en flamme.
Jeg husker ikke fra hvor jeg så dette tipset først, men det revolusjonerte opptenning med tennstål for min del i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sneakyowl said:

Dette er kanskje litt brannfakkel (no pun intended):

Med forslagene om å bruke tennbriketter, bomullpads og annet "hjemmefra" for å hjelpe tennstålet, hvorfor ikke da bare bruke lighter eller fyrstikker? 😁

(Disclaimer: Jeg har tennstål, lighter, fyrstikker og tennbriketter i "bålkittet". Alt blir rotert på ettersom hva jeg gidder)

Fra delvis spøk til alvor:
Noe som funker bra for meg med et relativt dårlig tennstål og tørr bjørkenever:
Dra kniven på overflaten (oversiden) av bjørkeneveret for å lage bittemså "shavings" som krøller seg opp. Det er en fordel om de ikke kuttes helt av. Deretter holder jeg enden av stålet ned på disse små strimlene og holder de på plass (underlaget bør være hardt), slik at tenneren til stålet kan dras effektivt flere ganger og treffe rett på mål uten at alt forsvinner når du kommer borti. Disse små strimlene/sponet er veldig lett antennelige, så den minste gnist som treffer bør sette i gang en flamme.
Jeg husker ikke fra hvor jeg så dette tipset først, men det revolusjonerte opptenning med tennstål for min del i hvert fall.

For å være litt alvorlig i spøken: Jeg må innrømme at jeg liker backupløsninger. Jeg har med fyrstikker (men hva om de blir våte eller brukes opp?) Jeg har med tennstål (men hva om jeg ikke finner noe som kan fyres opp?) Så for å svare på spørsmålet: Jeg liker backupløsninger. Derfor er det med bomullpads. Det kan for øvrig også være vanskelig å få fyr med fyrstikker i visse situasjoner, og da kan tennbriketter etc være kjekt å ha med.  Man trenger ikke ha med så mange, men et par veier ikke så mye, og det er en "forsikring" jeg er villig til å betale for med den ekstra vekten.

Jeg opplevde i går at gammel bjørkenever ikke lot seg flise opp på den måten du beskriver. Så med to dagers erfaring med opptenning med tennstål (som er uendelig mye mer enn ingen erfaring og likevel veldig lite), så er konklusjonen at man må ha materiale som er ganske lett å tenne og at bjørkenever ikke alltid fungerer (ihvertfall sammenlignet med bomull og bunten med tørre gresstrå jeg fant ved et gjerde et par meter unna neveren som ikke ville la seg flise opp eller tenne med stålet. 

Det med fast underlag hjalp veldig og var en stor forbedring fra da jeg forsøkte å tenne "rett i bålet" ute på tur.  Ulempen med fast underlag er selvsagt at man da må overføre flammen fra der du tenner opp til det som skal fyres opp, men det fikser man alltids (der kunne den dårlige neveren faktisk brukes). :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Med forslagene om å bruke tennbriketter, bomullpads og annet "hjemmefra" for å hjelpe tennstålet, hvorfor ikke da bare bruke lighter eller fyrstikker?

Eller hvorfor ikke bare holde seg hjemme? Der har man jo det meste, strøm og greier. 😄

Men fra spøk til revolver:  I et fuktig klima og i mangel av greiner full av sevje eller annet knusk, så går det fort et par esker fyrstikker før man får fyr på fuktig materie. Da er det kjekt for en turgåer å kunne fyre opp en bomullsdott med vaselin på som brenner en god stund. Lenge nok til at noe av det som vi fant der vi var tar fyr og forsetter å tørke det vi fyller på med. Men, men, en god bushcrafter får sikker fyr på det meste, ja sikkert også under vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.