Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan man registrere PLB selv?


Tubb

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe PLB fra utlandet for å spare noen tusen. Forhandlerne av disse krever at jeg registrerer enhetene hos dem; og tar gebyr på rundt 500.- for dette. 
Er ikke dette en registrering jeg kan gjøre selv? Jeg har også forstått det slik at å ha en slik enhet registrert på seg i Norge koster 450.-,i året, mens i andre land er det gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, man får hjelp. Men slik jeg har forstått det er det ditt land som er ansvarlig for registrering, og gi din enhet en unik ID (min har LC4649). Om jeg fyrer av denne i Antarktis vil den gå til redningssentral med ansvar for området, og disse vil ha et register, eventuelt kontakte hovedredningssentralen i Norge. Om du leser her http://www.nkom.no/teknisk/ekomutstyr/personlig-nødpeilesender/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nødpeilesender ser du at du kan programmere selv, men du må dokumentere til NKOM at programmeringen er korrekt utført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ulempen med å kjøpe/registrere i utlandet er at det vil ta lengere tid å skaffe informasjon/kontaktpersoner osv. for norsk redningstjeneste.

det er ganske tullete at det skal koste 450kr for privatpersoner å ha disse registrert i Norge. Men skal du i hovedsak ha den med på turer der norske redningsmyndigheter har ansvar ville jeg registrert i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske tullete at Nordmenn må betale årsavgift på et system som er ment for å være gratis, ja. I alle andre land er det gratis. Men vi nordmenn er jo så vant til avgifter fra før, så hva gjør det med en til? 😁😝

Endret av Tubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2017 den 8.21, jakro skrev:

Jo, man får hjelp. Men slik jeg har forstått det er det ditt land som er ansvarlig for registrering, og gi din enhet en unik ID (min har LC4649). Om jeg fyrer av denne i Antarktis vil den gå til redningssentral med ansvar for området, og disse vil ha et register, eventuelt kontakte hovedredningssentralen i Norge. Om du leser her http://www.nkom.no/teknisk/ekomutstyr/personlig-nødpeilesender/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nødpeilesender ser du at du kan programmere selv, men du må dokumentere til NKOM at programmeringen er korrekt utført. 

https://www.406registration.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg har litt tungt for det, men å betale en årsavgift på 450kr slik at enheten er registert i Norge, og at register blir oppdatert. Det fører også til at enheter som ikke er i bruk blir tatt ut og øker sikkerheten for de som er igjen. Stiller meg spørsmål om hvor viktig sikkerheten er når under 500kr i året er et problem........

PLB er ikke leiketøy, når den utløses settes det igang et voldsomt apparat. Kontroll og tilsyn med dette bør være helt på topp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.