Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Marmot Vapor 3p


jonasali

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg Marmot Vapor 3p fra Magasinet. Men ble brått litt usikker etter jeg kjøpte den, og lurer på om jeg skal bytte den i noe annet før jeg åpner den. Er det noen som har erfaring med dette teltet? Kjøpte den for 2400.

Jeg skal bruke den på vår, sommer og tidlig høst i Finnmark på kortere turer gjerne 2-4 netter. Bor på Varangerhalvøya og været skifter fort her, og det er lite le.

Alle innspill er velkommen. Jeg har som sagt kjøpt teltet, så det er litt høyere terskel for bytte, men kan vurdere det om noen andre har gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ekstremt god plass i innerteltet, forteltene er ikke så store.

Det er samme telt som Marmot tungsten 3p, men vapor har hel duk i innerteltet, så du får ikke ett trekkfullt innertelt. Ytterduk går ikke ned til bakken, med de fordeler og ulemper det medfører. Du får god utlufting av kondens er en posetiv ting.

Jeg har prøvd mitt i hagen, og det overlevde en skikkelig storm, men la seg ganske mye i vinden. Jeg tror kvaliteten er bra, det virker sånn.

Til den prisen, om du vil ha ett telt med stort innertelt, synes jeg det er ett veldig bra!

Se marmot tungsten 3p på youtube for sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Har sånn høvelig klart å finne ut hva som skille de ulike Marmot-teltene

Tungsten: mesh-innertelt

Limestone: Halvt duk og halvt mesh-innertelt

Men så kommer jeg til Vapor og Fortress, her sliter jeg med å finne forskjell. De er oppgitt med samme materialer i ytter- og innertelt, samt bunn men Vapor har likevel høyere vannsøyle i ytterduk og bunn (Vapor 3000 og 5000 mm vs Fortress 1500 og 2000 mm), men Fortress er 100 g tyngre? 

Er dette basically samme teltet? 🤔

Screenshot_20220805-135116_Chrome.thumb.jpg.f9fff42d3d8cb6f1ef6efff1632ef6cb.jpg

Marmot Vapor 3p

Screenshot_20220805-135021_Chrome.thumb.jpg.8dff0429dfd38a5298217e5e85f11488.jpg

Marmot Fortress 3p

Endret av ingen87
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte fjellsport for noen år siden om forskjellen på vapor og fortress. Dem mente vapor var mer et 4 sesongs telt, og 3 sesonger for fortress. Har forresten sett folk klage på oppgitte pakkvekter, samt at de kommer med få plugger/barduner. Kan hende at fjellsport nå har rettet på det. 

Hvis jeg skulle komme på noe negativt å si så er det mangel på myggnetting i ventiler. Særlig for sommerbruk i Finnmark. 

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det begge?

 

Myggnetting i ventiler er nesten et must.. 

 

Jeg ser at teltene er oppgitt til 3 og 4 sesong, og ulik vannsøyle, men jeg skjønner ikke hvorfor det blir forskjell når det er samme stoff som blir brukt i ytterduk og bunn? 🤔

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Vapor 4P. Det er stort. Mitt veier 4,2 eller 4,4 med plugger til alle fester og barduner. Måtte supplere med 4 plugger når det ble kjøpt.

Det har helt tett innertelt, men man kan ha full myggnetting i dørene til innerteltet.

Ventilene i ytterteltene kan være åpen eller stengt. Ikke myggnetting i ventilene der, det er meningsløst for myggen kommer inn i fortelt uten gulv uansett. Aldri kondens i innerteltet, og sømmene er helt tette i regn. Det er ventilasjon langs bakken også på teltet. Dragerne på glidelåsene er av bardunsnor slik at de ikke bråker i vinden.

Teltet har enormt god plass og takhøyde innvendig, taket er nesten flatt og veggene er meget bratte. Stengene er vinklet nede, og har da vertikale sider nederst.

Telter fungerer ypperlig i masse regn, snø og mild/moderat vind. I mye vind blir det mye vindfang på ett så stort telt med få og lange stenger og det er vanskelig å sette opp/ta ned om det blir ruskevær. 3p er nok bedre der.

Forteltene er små. Men innerteltet er såpass stort at det ikke betyr mye for vår del. Andre ulemper er relativt stort volum og en del vekt nedpakket, samt kjipe bardunsnorer og strammere (lett å bytte om man vil). Kvaliteten er selvsagt en del hakk under premium, men bedre enn festivaltelt. Gulvet er tett.

Legger ved noen bilder av teltet.

FF5DC6DD-5853-46FD-9D31-D54F394CC0C8.jpeg

9138D3ED-6236-4CB4-A64F-5A00A6308622.jpeg

2555B99D-6EF5-41E9-B521-9C4D0A3B35C2.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 6.8.2022 den 0.02):

Gjelder det begge?

 

Myggnetting i ventiler er nesten et must.. 

 

Jeg ser at teltene er oppgitt til 3 og 4 sesong, og ulik vannsøyle, men jeg skjønner ikke hvorfor det blir forskjell når det er samme stoff som blir brukt i ytterduk og bunn? 🤔

Hei, det har en lang ventil nede og en vanlig ventil i taket. Mener å huske at det kun er en av de som er uten myggnett. Og det er på innerteltet ja. Ble en dealbreaker for meg. Men som det sies så kan du ventile med dørene også. Syntes kanskje limelight var mer interessant som godværstelt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Oksen skrev (På 9.8.2022 den 18.08):

Hei, det har en lang ventil nede og en vanlig ventil i taket. Mener å huske at det kun er en av de som er uten myggnett. Og det er på innerteltet ja. Ble en dealbreaker for meg. Men som det sies så kan du ventile med dørene også. Syntes kanskje limelight var mer interessant som godværstelt 😊

Var helt sikker på at det var på begge, men da er det evt. de i taket som er uten, da jeg primært har benyttet de nede og de har myggnett. Selv har jeg Vapor 3p, og gikk for det fremfor Tungsten mest pga. høyere vannsøyle og at det oftere er på tilbud - så det nettopp var på tilbud hos XXL til 1999,- og da mener jeg det er en uslåelig deal.

Kan for øvrig bare føye meg i rekken av å være fornøyd med teltet, og en får mye for pengene - nei det er ikke premium, men allikevel mange gode løsninger og en god "pakke". Har benyttet teltet i over 2år, i alt fra tykk furuskog på Østlandet til værhard høst i Sør-Varanger og teltet har levert hver eneste gang.

Det er anbefalt å kjøpe ekstra plugger som det nevnes, og anbefaler også en mindre pakkpose til selve teltdukene, da en får komprimert det langt bedre enn hvordan det kommer fra fabrikk. Det er superlett å sette opp, og 5åringen i huset klarer dette enkelt selv, og det samme gjelder nedpakking - merk at man ikke kan pakke ned inner- og yttertelt sammen, og dermed egner seg dårlig for å sette opp når det regner.

Det største "drawbacket" etter min mening på 3p-utgaven (og sikkert de øvrige også) er ytterteltet. Det er ett stort og ett mindre, hvor det minste best egner seg for å sko og kaffekjele, mens det store akkurat klarer å romme et par pakksekker. Minuset er dog at ytterteltet ikke går helt ned til bakken pga. ventilasjonsløsningen, og følgelig bør en ikke bruke plassen i ytterteltet helt ut til åpningen mtp. regn.

Uansett vil jeg varmt anbefale teltet, om en får tak i dette på tilbud - til fullpris er det godt mulig det er andre alternativer som er bedre.

300018058_402003282042233_202288325979533783_n.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.