Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skal kjøpe nytt telt, sikkert tråd nummer 200 med samme emne


ChristianL

Anbefalte innlegg

Kjøpte mitt første telt i fjor, et helsport svalbard 3 high camp. Kjøpte footprint sammen med teltet og syntes over 5kg ble vel mye å drasse på. Er ikke på vinterturer heller. Gleden var derfor stor da jeg fikk vite at helsport reinsfjell superlight kom nån i februar i 3-mannsversjon (synes 2 blir for lite). Det jeg derimot ikke visste var at de kom med en pro-versjon som jeg også tenker kan være aktuell. Er ikke interessert i å ha et så sabla tungt telt, men kan gjøre et lite unntak for reinsfjell pro 3. Noen som har eventuelle tips som kan hjelpe meg?

Ønsker:

2 innganger

Plass til 2 personer, men muligheten til å skvise inn 3 dersom det skulle være nødvendig

Bagasjerom med plass til sekk på rundt 100 liter i bagasjerommet

Takhøyde slik at jeg kan sitte innendørs i Helinox Ground chair dersom været krever mye innetid i teltet

Mulighet til å henge opp og få tørket enkelte plagg

God kvalitet slik at glidelåser og lignende ikke så lett går i stykker

Tåle litt ruskevær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke vektforskjellen mellom Reinsfjell superlight og pro kan forsvares, selv om pro er større. Selv om de har rette sidevegger, så har du mer glede av dette om de er i lengderetningen på teltet og ikke på tvers. Har du tanker om å svelge vekta på pro, ville jeg heller sett på Hilleberg Kaitum 3GT som har omtrent samme totalvekt men vesentlig mer utnyttbar plass. Tunelltelt gir generelt bedre plass pr vektenhet, med mindre du synes du må ha et kuppeltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg Reisfjell Superlight 2 og kunne ikke vært mer fornøyd med det. Jeg bruker det året rundt men mest på vinter eller på topptur. Foretrekker hengekøye når det er mulig. Med sine 1,9 kg og sitt lille volum så er det helt genialt.

Ift stol, jeg ville aldri brukt Helinox Ground stol i et telt. Da ber du om å ødelegge teltduken. Anbefaler Exped Liggeunderlag og Exped chair kit. Helt magisk og alt du trenger. Letter en Helinocen og tar mindre plass i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/5/2017 den 14.08, MountainGoat skrev:

Selv har jeg Reisfjell Superlight 2 og kunne ikke vært mer fornøyd med det. Jeg bruker det året rundt men mest på vinter eller på topptur. Foretrekker hengekøye når det er mulig. Med sine 1,9 kg og sitt lille volum så er det helt genialt.

Ift stol, jeg ville aldri brukt Helinox Ground stol i et telt. Da ber du om å ødelegge teltduken. Anbefaler Exped Liggeunderlag og Exped chair kit. Helt magisk og alt du trenger. Letter en Helinocen og tar mindre plass i sekken.

Har høvelig bestemt meg at neste telt blir rent kuppeltelt, både med tanke på ventilering og at det er selvstående uten bardunering. Var i utgangspunktet reinsfjell 3 superlight jeg skulle kjøpe, men etter å ha sett pro ble jeg usikker. Er litt usikker basert på hva jeg har lest, om glidelåser, stangkopper osv er solide nok på superlightserien. Tenker også at bunnduk osv blir mer skjør. Ser også at forteltene på superlight er en del mindre, noe som jeg lurer på blir for lite til å lagre sekkene der. Noen av dere som har erfaringer med superlight-telt fra helsport? Har exped og chairkit allerede, men sitter noe foran bålet også og synes at bål + oppblåsbar stol er skummel kombinasjon, tenkte derfor å kjøpe ground chair og bruke mammut-underlaget mitt som er en del mindre.

Endret av Christian Johan Liland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med superlight versus vanlig stoff har vært mye diskutert. Alle praktiske erfaringer viser at superlight langt i fra er så skjørt som mange tror, det tåler mye bruk og juling.
Selvfølgelig vil det være noe mindre holdbart en tykkere og kraftigere stoffer men for de fleste så veier vektfordelen enkelt opp for dette. Valg av matriale blir derfor en vurdering rundt vekt og volum - Skal man på langtur med sekk så må man selv vurdere hvor mange kilo ekstra du vil bære for å få et større telt eller et mer "solid" telt.

Selv har jeg to sessonger bak meg med Ringstind superlight i aktiv bruk både på snaufjell og skog, så langt har det ikke oppstått noen kvalitets problemer, rifter, hull eller andre problemer og jeg er ikke spesielt forsiktig av meg. De fleste andre her inne med superlight telt har samme erfaringer som meg.

Hvis bruk er tenkt til mange lange vandringer med sekk så vil jeg si at superlight er et enkelt valg, om det skal brukes til mere "koseturer" og "camping" så ville jeg kanskje ikke valgt superlight.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Dette med superlight versus vanlig stoff har vært mye diskutert. Alle praktiske erfaringer viser at superlight langt i fra er så skjørt som mange tror, det tåler mye bruk og juling.
Selvfølgelig vil det være noe mindre holdbart en tykkere og kraftigere stoffer men for de fleste så veier vektfordelen enkelt opp for dette. Valg av matriale blir derfor en vurdering rundt vekt og volum - Skal man på langtur med sekk så må man selv vurdere hvor mange kilo ekstra du vil bære for å få et større telt eller et mer "solid" telt.

Selv har jeg to sessonger bak meg med Ringstind superlight i aktiv bruk både på snaufjell og skog, så langt har det ikke oppstått noen kvalitets problemer, rifter, hull eller andre problemer og jeg er ikke spesielt forsiktig av meg. De fleste andre her inne med superlight telt har samme erfaringer som meg.

Hvis bruk er tenkt til mange lange vandringer med sekk så vil jeg si at superlight er et enkelt valg, om det skal brukes til mere "koseturer" og "camping" så ville jeg kanskje ikke valgt superlight.

Har du merket noe til hvor solid bunnduken på superlightserien er? Leste en plass at en som har brukt flere superlight-telt har måttet skifte glidelås to ganger og tenker at dette kan være uheldig om det skjer på snaufjellet i litt ruskevær. Er også litt usikker på hvor myte vannsøylen har å si. Ser også at pro-versjonen er oppgitt med opphengspunkter innvendig for klestørk, noe som ikke er oppgitt på reinsfjell superlight. Har forsåvidt også kikket på fjellräven abisko view, men er generelt i tvil på hva jeg skal gå for. Bytter nå ut helsport svalbard 3 som jeg har brukt med footprint, så senker uansett teltvekten med halvannet kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse rykter og uheldige historier om ødelagte glidelåser og annet rask vil du finne uansett hvilket telt du googler på. Litt tvilende til om oppheng for klessnor bør være et tungtveiende argument også ;)

Jeg har brukt mitt ringstind i øsende regnvær og mye vind over flere dager helt uten problemer eller dramatikk. Altså det er mer en bra nok :)

Det at uhell skjer med telt må du uansett regne med uansett hva du velger, det meste kan nød repareres i felt om du har med litt basis remedier. Helsport har i tillegg meget god kunde service og fikser det meste for enten en liten sum eller helt gratis.

Som nevnt så er det mange parametere i telt valg, hvilke akkurat du vektlegger må bli opp til deg og tenkt bruksområde. Når det gjelder superlight så kan du være ganske trygg på materialet i seg selv vil tåle både regn og vind i store mengder både på fjell og vidder. Har så langt ikke funnet andre brukere av superlight som mener noe radikalt annerledes om akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at superlighten tåler valper som hopper opp på teltet osv å :P Sånn ellers er jeg super fornøyd med kvaliteten, brukt den mye på vinterstid i skikkelig snøvær også, stått som en påle! Kompisen min sitt Bergangs telt falt sammen på Hardangervidda under stormen, og måtte flytte inn til meg. Så den har fått vist litt :) jeg har valgt å legge inn bunnduk i min for å spare bunnduken da, så der kan jeg kanskje ikke uttale meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Løse rykter og uheldige historier om ødelagte glidelåser og annet rask vil du finne uansett hvilket telt du googler på. Litt tvilende til om oppheng for klessnor bør være et tungtveiende argument også ;)

Jeg har brukt mitt ringstind i øsende regnvær og mye vind over flere dager helt uten problemer eller dramatikk. Altså det er mer en bra nok :)

Det at uhell skjer med telt må du uansett regne med uansett hva du velger, det meste kan nød repareres i felt om du har med litt basis remedier. Helsport har i tillegg meget god kunde service og fikser det meste for enten en liten sum eller helt gratis.

Som nevnt så er det mange parametere i telt valg, hvilke akkurat du vektlegger må bli opp til deg og tenkt bruksområde. Når det gjelder superlight så kan du være ganske trygg på materialet i seg selv vil tåle både regn og vind i store mengder både på fjell og vidder. Har så langt ikke funnet andre brukere av superlight som mener noe radikalt annerledes om akkurat dette. 

Ringstind 1 eller 2 du har? Hvordan synes du størrelsen på bagasjerommet på dette er? Får du plass til ryggsekk her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Christian Johan Liland said:

Ringstind 1 eller 2 du har? Hvordan synes du størrelsen på bagasjerommet på dette er? Får du plass til ryggsekk her?

Jeg har ringstind superlight 1-2 :) Anbefaller denne tråden for endel gode tips og erfaringer rundt denne modellen. Jeg har gjort noen modifikasjoner på mitt telt, flere andre har også gjort det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Christian Johan Liland skrev:

 Ser også at pro-versjonen er oppgitt med opphengspunkter innvendig for klestørk, noe som ikke er oppgitt på reinsfjell superlight. 

Det er noe hemper i Reinsfjell 2 superlight. Kan det være det formålet med disse er?

På 04/02/2017 den 23.52, Christian Johan Liland skrev:

Kjøpte mitt første telt i fjor, et helsport svalbard 3 high camp. Kjøpte footprint sammen med teltet og syntes over 5kg ble vel mye å drasse på. Er ikke på vinterturer heller. Gleden var derfor stor da jeg fikk vite at helsport reinsfjell superlight kom nån i februar i 3-mannsversjon (synes 2 blir for lite). Det jeg derimot ikke visste var at de kom med en pro-versjon som jeg også tenker kan være aktuell. Er ikke interessert i å ha et så sabla tungt telt, men kan gjøre et lite unntak for reinsfjell pro 3. Noen som har eventuelle tips som kan hjelpe meg?

Ønsker:

2 innganger

Plass til 2 personer, men muligheten til å skvise inn 3 dersom det skulle være nødvendig

Bagasjerom med plass til sekk på rundt 100 liter i bagasjerommet

Takhøyde slik at jeg kan sitte innendørs i Helinox Ground chair dersom været krever mye innetid i teltet

Mulighet til å henge opp og få tørket enkelte plagg

God kvalitet slik at glidelåser og lignende ikke så lett går i stykker

Tåle litt ruskevær

Den største utfordringen med spec-en din er mulighet til å sitte på en groundchair inne i teltet. De færreste lette telt er over 100-105cm i innerhøyde på det høyeste. Sittehøyden på en groundchair er vel nærmere 20cm, så du skal ha en ganske kort rygg om du ikke ønsker å ta oppi taket. Jeg er ikke spesielt høy (178), men jeg er nødt til å sitte på det høyeste punktet i teltenene mine på et exped dm9 om jeg skal unngå å ta oppi taket. Og da er det ikke mye om å gjøre. Hvis du i tillegg vil ha tørkeloft så senker du takhøyden med minst 5 cm, og i praksis sikkert 10. 
Hvis målet er å ha beina inne i teltet samtidig så tror jeg du kommer til å slite om du ikke kjøper et lengre tunneltelt hvor topphøyden er i lengderetningen.

De andre kravene som plass til bagasje, god kvalitet, og ruskevær får du på alle telt i prisklassen til Fjällräven, Hilleberg og Helsport. Om det skulle være utfordringer med holdbarhet er det sannsynligvis tilfeldig og vil være dekket av reklamasjonsrett. Reklamasjonsrett hjelper deg ikke i stormen på fjellet, men uansett hva du velger så kan du ikke sikre deg 100% mot tilfeldigheter og uhell.
Det beste er vel å lese værmeldingen før du drar på tur.

Og ja. I langvarig regnvær så får du kondens omtrent uansett. Luftfuktigheten jevner seg ut mellom inne og ute så lenge du ikke har noe som endrer den. Som f.eks. konstant fyring i teltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med både helsport fjellheimen 3camp og ringstind, ingen av de i ultralight utgave:) men skulle jeg ha kjøpt meg nytt telt i dag, hadde jeg skulle sjekket ut abisko eller keb dome fra Fjellreven. Satte opp ett keb dome sist sommer, og førsteinntrykket var meget bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2017 den 0.06, Christian Johan Liland skrev:

Har høvelig bestemt meg at neste telt blir rent kuppeltelt, både med tanke på ventilering og at det er selvstående uten bardunering. Var i utgangspunktet reinsfjell 3 superlight jeg skulle kjøpe, men etter å ha sett pro ble jeg usikker. Er litt usikker basert på hva jeg har lest, om glidelåser, stangkopper osv er solide nok på superlightserien. Tenker også at bunnduk osv blir mer skjør. Ser også at forteltene på superlight er en del mindre, noe som jeg lurer på blir for lite til å lagre sekkene der. Noen av dere som har erfaringer med superlight-telt fra helsport? Har exped og chairkit allerede, men sitter noe foran bålet også og synes at bål + oppblåsbar stol er skummel kombinasjon, tenkte derfor å kjøpe ground chair og bruke mammut-underlaget mitt som er en del mindre.

Jeg er veldig fornøyd med mitt. Jeg og en kompis bruker det masse vinter som sommer og har to sekker i hver vår inngang og det er fortsatt masse plass til matlaging i fortelt. Jeg har til og med hat med Norrøna Recon Pack 125L sekk inn i forteltet og laget mat i samme fortelt uten særlig problemer. Ja Superlight teltene til helsport tåler mindre enn de andre modellene, men dette er også en konsekvens når du ønsker mindre vekt. Jeg har brukt mitt relativt mye uten noe footprint underlag og har ikke opplevd skader på duk enda. Jeg komme ikke til å bytte det ut. Eneste som kan være verdt å tenke på en at på vinter så tåler ikke superlight like mye snølast som ekstrem teltene gjør. 

ift Exped, jeg bruker mitt rundt bålet. null stress. Har enda ikke ødelagt det pga bålet. og om så så har jeg alltid med repsett som er lett å bruke. Da slipper du å bære på unødvendige ting.

Masse lykke til med telt handel, håper du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MountainGoat skrev:

Jeg er veldig fornøyd med mitt. Jeg og en kompis bruker det masse vinter som sommer og har to sekker i hver vår inngang og det er fortsatt masse plass til matlaging i fortelt. Jeg har til og med hat med Norrøna Recon Pack 125L sekk inn i forteltet og laget mat i samme fortelt uten særlig problemer. Ja Superlight teltene til helsport tåler mindre enn de andre modellene, men dette er også en konsekvens når du ønsker mindre vekt. Jeg har brukt mitt relativt mye uten noe footprint underlag og har ikke opplevd skader på duk enda. Jeg komme ikke til å bytte det ut. Eneste som kan være verdt å tenke på en at på vinter så tåler ikke superlight like mye snølast som ekstrem teltene gjør. 

ift Exped, jeg bruker mitt rundt bålet. null stress. Har enda ikke ødelagt det pga bålet. og om så så har jeg alltid med repsett som er lett å bruke. Da slipper du å bære på unødvendige ting.

Masse lykke til med telt handel, håper du blir fornøyd :)

Takk for mange gode tips. Har bestemt meg nå for at jeg kjøper et Helsport Reinsfjell 3 Pro og kommer nok til å supplere med et ringstind i nærmeste framtid. Ettersom det av og til kommer til å være 3 stk i teltet fant jeg ut at de 20 ekstra centimeterne kommer godt med. Når det i tillegg er mer takhøyde, oppheng for klessnor, større fortelt og bedre slitestyrke fant jeg ut at jeg tror det for min del vil være verdt 1400 (eventuelt 700 per mann) gram ekstra for dette teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.