Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til fjell og løype


Jod-R

Anbefalte innlegg

Hei

Først litt kjapt om meg. Det er ca 15 år siden sist jeg gikk på ski (12-15 års alderen) så man kan anta at erfaringsnivået er lik null. Etter å ha sett på andre når jeg er ute å går og et ønske å komme meg mer ut i vinterstid så nå skal jeg og madammen ha oss ski nå. 

Hun har lyst til å kun gå i ferdig laget løyper (vet ikke hvor mye av de det finnes oppe på fjellene) mens jeg har lyst til å ha muligheten til å bevege meg litt utenfor løypene (ikke noe ekstreme greier da). Vi begge to gidder ikke å holde noe på med smøring av ski så jeg har tenkt at felleski må være tingen. Vi bor i Tromsø området så det er jo fjell i området man sikkert kan gå på. Det blir vel hovedsaklig dagsturer med og uten sekk. 

Har lest sykt mye de siste dagene og det er ikke så altfor lett å bli klok. Det jeg tror er en fornuftig løsning (gjerne kom med andre forslag) er Åsnes Gamme 54 med BC bindinger. Jeg tenker slik at siden de er bredere enn vanlig langrennsski så vil de være mer stabile å bruke uansett føre (inkludert i løype) og med det fellesystemet så kan man bruke de i løype og utenfor uten å stresse og tenke på smøring. Så da er jo spørsmålet hvor bra virker de i løype?

 

Er det store ulemper med de iforhold til rene langrennsski, må nesten innrømme at jeg har kun søkt på "fjellski" så jeg kan være noe farget i synet mitt nå. Som sagt så er jeg helt nybegynner og noob i ski verden så det er bare å komme med andre forslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke Gamme skia selv, men beskrivelsen av de tilsier at de skal være brukbare både i og utenfor løype. Selv bruker jeg Åsnes Nansen med kortfeller når jeg er på tur med ski og pulk. Veldig fornøyd med mine Nansen ski, jeg har den tradisjonelle fjellski bindinga-Voille 3 pin tror jeg det heter. Den gir noe bedre stabilitet i utforkjøringer.

Fjellski med feller gir deg ganske kraftig redusert glid nedover også faktisk, men en kan sette de inn med en slags felleglider, en får jo også vanlige tradisjonelle langrennski med integrerte feller. Kanskje det er et godt valg for din sambo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på rett spor, men må velge hvor mye du går i fjellet versus løype. Gamme ski er utmerket for mer kupert fjellterreng enn løype.

For madammen ville jeg søkt på "markaski", "turski" eller "lette fjellski" med feller.

Markaski/turski er ett segment for de som går mest i løype, men som gir mer stabilitet og helt greie for små turer ut av løypa. De er betydelig lettere enn tradisjonelle fjellski, kan ha lettere sko og glir mye bedre i løyper.. Disse dreper ikke skigleden :-). 

Typiske bredder foran:

Klassiske langrennski : 45 mm

Marka/turski: 55 mm

Allround fjellski: 65 mm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kraftig påtrykk fra seksåringen og fruen, nydebutterte jeg i langrennsporet, etter 27 års fravær. Du har nok mye bedre forutsetninger til å bli flink på ski, men jeg ville vurdert en ren marka/turski. Dersom det gir mersmak, så ville jeg kjøpt fjellski i tillegg. Jeg tror fort du blir frustrert med en tradisjonell fjellski om det blir mye turer i oppkjørte løyper. Særlig dersom madammen har mer egnede ski til slik kjøring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellforum.no/forums/topic/41530-nye-ski-bindinger-og-støvler/?page=2#comment-377710

Her er en fersk tråd rundt temaet.

Skal du gå i oppkjørte spor, kjøp et par med langrennsski med integrerte feller, da får du mye større glede av å gå i sporene.

Fjellski i spor, ja de går nedi sporet og du kommer deg fremover, men skal du bruke feller på fjellskia vil de bremse relativt mye nedi sporene, så det vil aldri bli noe annet enn labbing i sporene på fjellski.

For meg er spor og fjellski kun noe som jeg kombinerer dersom det er en liten bit med spor frem til der jeg har tenkt meg ut av sporet, skal jeg være i sporet bruker jeg langrennsski. Ser du for mye på kombibruken ender du som regel opp med noe som ikke er optimalt for noe av delene.

Så jeg ville veldig klart definert bruken og valgt å satse på kun en av hestene. Spor: Langrennski, Utenfor spor: Fjellski og ikke lagt for mye vekt på at de skal brukes i spor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar så langt :)

Bare for å høre, hvor bra/dårlig virker Gamme 54 med 35mm mohair felle i løype?

For det første, er markaski / turski og lette fjellski det samme? Har sett litt på Fischer E89 som ser ut som passer i den kategorien, antar at Åsnes sitt motsvar til den er vel Mountain Race 46 eller 48 og Mountain Touring 51. Disse vil funke bra i spor, men duge utenfor hvis jeg har forstått det rett? Hvis noen som har info om de Åsnes skiene så er det bare å fortelle. Går det an å bruke de med feller i spor for å slippe å smøre? Det neste som virker enda bedre i spor er vel rene langrennsski (sport/racing) som er vel super tynn og kan ikke svinge utenfor spor (og sikkert enda lettere å falle på?). Hvis jeg har misforstått alt dette med markaski/turski så gjerne forslå noen gode modeller i den kategorien.

Ellers så kom jeg over følgende diagram som viser noen av skiene som er nevnt her. Det virker ikke som at det er så stor forskjell på hastighet (som tilsvarer å gå bortover i og utenfor løype?) på Gamme og E89, dessverre så er ikke de andre Åsnes skiene der.

ski.thumb.png.d62331c6302c554d117aa9b9d9764ca0.png

Ser at det er mange spørsmål her nå, men håper på å få gode svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2017 den 21.07, Jod-R skrev:

Takker for mange gode svar så langt :)

Bare for å høre, hvor bra/dårlig virker Gamme 54 med 35mm mohair felle i løype?

For det første, er markaski / turski og lette fjellski det samme? Har sett litt på Fischer E89 som ser ut som passer i den kategorien, antar at Åsnes sitt motsvar til den er vel Mountain Race 46 eller 48 og Mountain Touring 51. Disse vil funke bra i spor, men duge utenfor hvis jeg har forstått det rett? Hvis noen som har info om de Åsnes skiene så er det bare å fortelle. Går det an å bruke de med feller i spor for å slippe å smøre? Det neste som virker enda bedre i spor er vel rene langrennsski (sport/racing) som er vel super tynn og kan ikke svinge utenfor spor (og sikkert enda lettere å falle på?). Hvis jeg har misforstått alt dette med markaski/turski så gjerne forslå noen gode modeller i den kategorien.

Ellers så kom jeg over følgende diagram som viser noen av skiene som er nevnt her. Det virker ikke som at det er så stor forskjell på hastighet (som tilsvarer å gå bortover i og utenfor løype?) på Gamme og E89, dessverre så er ikke de andre Åsnes skiene der.

ski.thumb.png.d62331c6302c554d117aa9b9d9764ca0.png

Ser at det er mange spørsmål her nå, men håper på å få gode svar :)

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marka/turski - uten stålkanter, lettere oppbygning, noe spenn, men som oftest kan man gå uten å trykke ned, lite innsving.

Lette fjellski - vanlig med stålkanter, noen tyngre, mer robuste materialer, kan ha litt eller lite spenn, litt mer innsving.

Generelt om feller for fjellski:

              Langfeller - dårlig glid, godt feste (pulk, toppturer)

             Kortfeller: litt bedre glid, litt dårligere feste, kan ha veldig dårlig feste om gjennomslagsføre (bortover og litt oppover turer)

Spesialutgaver:

            Markaski med feller - dårlig glid, men godt feste (skia har stort sett for dårlig spenn)

           "Konkurranseski" med integrerte feller -  overraskende god glid, men krever riktig vekt og aktiv "trykk" ved fraspark.  

           Treningski med integrerte feller - oppleves som sikrere, også ved rolig diagonalgang (noe mykere spenn for de med dårlig teknikk eller som        ønsker rolig gange)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler først og fremst vanlige langrennski med integrert fell. Vær nøye med å få tilpasset skiene til vekta din. Ski er ikke bare trening, men også sosialt. Det er morsomt å gå flere i lag, og da tenker jeg det er greit å ha en ski som holder tritt med vennegjengen i sporet.

For de fantastiske turene der du bestemmer selv når løypa skal svinge er jo klart fjellski best. 

Tenk litt over hva du blir å bruke mest, og legg pngene dine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

«Treningski med integrerte feller - oppleves som sikrere, også ved rolig diagonalgang (noe mykere spenn for de med dårlig teknikk eller som        ønsker rolig gange)»

Noen eksempler på «Trenings ski»?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at felleski markedet tok av er det lurt å sjekke siste "best i test" . Google : "treningsski med feller" .. i farten kommer jeg på Rossignol R-skin og Madshus Ultrasonic Classic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent har gått i oppkjørte spor og på fjellet (stikket løype og litt utenfor) på Rossignol R-Skin. Det går fint med på fjellet med markaski så lenge du ikke trenger å gå først. Altså er det noen som har gått der og det er et form for spor så vil det funke. Ikke like bra som fjellski, men du kommer deg frem og tilbake, og opp og ned.

Men typiske langrennsstaver har kun små trinser og det fungerer definitivt ikke på fjellet, de vil ofte synke for langt ned i snøen. Enten må du ha 2par, et par langrenn og f.eks ett par teleskop (2-delt). Eller du kan prøve å få fatt på "Leki Carbon", med disse stavene følger det med 2 sett med plater i forskjellig størrelse som du kan skru fast på den opprinnelige trinsa. Dermed får du større trinseareal så de også kan fungere til fjellbruk. XXL har hatt de tidligere, prisen er også relativt gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.