Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets feltjakkee.


sherpa

Anbefalte innlegg

Annonse

coldskills har taiga CPA08 i multicam, det er skaljakka som er i bruk med FS nå til dags, ellers er gen1 arcteryx alfa fremdeles i bruk med KJK og div. andre. Men når du er så u-spesifikk i hva du leter etter så er dette veldig vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, norsegear(tidligere equipnor) har ikke inne jakker som FS bruker per dags dato. De har mye bra, men ikke taiga CPA08, som nevnt over er multicam jakka som FS bruker nå. Et raskt bildesøk på forsvarets mediasenter viser bilder tatt nylig med taiga jakka i bruk. Her er ett eksempel: http://mediearkiv.forsvaret.no/fotoweb/archives/5000-Alle bilder fra 2010-2016/Indekserte bilder/2016/06/20160607tk_R0977.jpg.info#c=%2Ffotoweb%2Farchives%2F5000-Alle%20bilder%20fra%202010-2016%2F%3Fq%3DFS

Arcteryx alfa gen1 har ikke vert sett i operasjonel bruk siden 2012, den ble mest sannsynlig erstattet rundt 2014/2015, her er bilde av den i bruk i 2012(under søk/redningsaksjonen på kebnekaise) http://mediearkiv.forsvaret.no/fotoweb/archives/5000-Alle bilder fra 2010-2016/Indekserte bilder/P1000483.JPG.info#c=%2Ffotoweb%2Farchives%2F5000-Alle%20bilder%20fra%202010-2016%2F%3Fq%3Dkebnekaise

Ellers brukes cato ringstads gamle m/2002 i norskskog fra tid til annen, men da når personell fra FS bruker vanlig norsk uniform, ikke i kombinasjon med multicam.

Håper jeg informerte litt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bildet du linker til ser vi også en kar fra MJK i taiga cpa08 jakke i svensk vinter-kamo, noe som forsterker min tanke om at taiga cpa08 jakka er FS nye skalljakke, arcteryx jakka har ikke vært sett operasjonelt side 2012(muligens noe video fra innsiders- serie om FSK siden den tid, ukjent tidspunkt for disse dog), men siden disse videoklippene/bildene er av offiserer er det min mening at jakken er byttet ut ganske nylig og offiserene fremdeles ikke har fått de nye taiga jakkene, eller at de muligens ikke kommer til å få dem i det hele tatt. Og ja, dette er kun min mening og ikke hard fakta, men den er godt forsterket av samtaler med en kar fra KJK(som har gode kontakter i MJK) og litt tid brukt på både offentlige og private bilder fra disse avdelingen. TMBN har såvit jeg vet aldri fått utlevert arcteryx jakka, kun privat innkjøp som av en eller annen grunn har blitt tolerert, som mye annet i den avdelingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 0.13, vikern skrev:

I bildet du linker til ser vi også en kar fra MJK i taiga cpa08 jakke i svensk vinter-kamo, noe som forsterker min tanke om at taiga cpa08 jakka er FS nye skalljakke, arcteryx jakka har ikke vært sett operasjonelt side 2012(muligens noe video fra innsiders- serie om FSK siden den tid, ukjent tidspunkt for disse dog), men siden disse videoklippene/bildene er av offiserer er det min mening at jakken er byttet ut ganske nylig og offiserene fremdeles ikke har fått de nye taiga jakkene, eller at de muligens ikke kommer til å få dem i det hele tatt. Og ja, dette er kun min mening og ikke hard fakta, men den er godt forsterket av samtaler med en kar fra KJK(som har gode kontakter i MJK) og litt tid brukt på både offentlige og private bilder fra disse avdelingen. TMBN har såvit jeg vet aldri fått utlevert arcteryx jakka, kun privat innkjøp som av en eller annen grunn har blitt tolerert, som mye annet i den avdelingen. 

Høres riktig ut :) 

Noen her som har noe erfaringer med Taiga jakken da? Arcteryx leverer jo kvalitet, men har hørt lite om taiga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor militærjakke? Disse jakkene er tilpasset forsvarets behov og det er ikke sikkert at de passer sivilt bruk bedre enn en sivil jakke. Sivile jakker er ofte bedre tilpasset sivilt bruk og det er ikke sikkert du sparer så mye på å kjøpe forsvarsmodellen.

Jeg har en del utstyr fra min tid i forsvaret, og noe ble kjøpt etterpå, men det brukes veldig sjelden. Det blir som regel sivile klær og utstyr. Det er ofte både lettere og bedre tilpasset mitt behov. Militær feltjakke brukes når jeg er ute og inspiserer og rensker fuglekasser. Da blir det en del klatring i trær og feltjakken tåler noe mer enn en sivil jakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, REs skrev:

Hvorfor militærjakke? Disse jakkene er tilpasset forsvarets behov og det er ikke sikkert at de passer sivilt bruk bedre enn en sivil jakke. Sivile jakker er ofte bedre tilpasset sivilt bruk og det er ikke sikkert du sparer så mye på å kjøpe forsvarsmodellen.

Jeg har en del utstyr fra min tid i forsvaret, og noe ble kjøpt etterpå, men det brukes veldig sjelden. Det blir som regel sivile klær og utstyr. Det er ofte både lettere og bedre tilpasset mitt behov. Militær feltjakke brukes når jeg er ute og inspiserer og rensker fuglekasser. Da blir det en del klatring i trær og feltjakken tåler noe mer enn en sivil jakke.

Kommer helt ann på hva trådstarter skal bruke jakken til. De jakkene som er nevnt ovenfor er teknisk veldig avanserte 3 lags goretex jakker. De er lagd for å tåle endel hardere bruk en sivile jakker. Ser for meg at denne typen jakker fint kan brukes til Jakt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 10.17, Vandrefalk skrev:

Jeg brukte i mange år denne: https://helikon-tex.com/#!/Surplus/ECWCS/KU-EC1-NL. Riktignok ikke særlig norsk, men det klart beste og mest slitesterke plagget jeg har hatt noensinne. Vet ikke hvordan dagens gen III-jakker er, men det er vel ikke sikkert at de ligger til etters for de norske...

 

har og en helicon-tex jakke, faktisk den som er på profilbildet mitt, grei kvalitet og någenlunde billig. 

 

12 timer siden, 2an skrev:

Høres riktig ut :) 

Noen her som har noe erfaringer med Taiga jakken da? Arcteryx leverer jo kvalitet, men har hørt lite om taiga. 

Har lenge hatt lyst på taiga jakke, de som har den er tydeligvis ganske fornøyd. Bla. Ulf Lindroth og han som driver coldskills

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.