Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner - overnatting i skog - hva trenger vi?


Tempus

Anbefalte innlegg

Løypevalget kan jeg ikke si noe om, men kjøp kart, og øv på å bruk det! Jeg regner meg selv som forholdsvis god på orientering, jeg finner jo fram i mørket på finnmarksvidda, men jeg fikk en skikkelig trøkk i trynet da jeg skulle prøve meg i de østlandske skoger - det var vanskelig det! 

Pakketips og ideer til mat finner du overalt på forumet, men min nye favoritt som jeg vil anbefale alle, er kjøttkaker. Kanskje ikke det aller letteste valget, men med toro-saus og potetmos veier det ikke så mye mer enn annen middag. Hvis du må ha noe grønt er 5-minutters ertestuing et godt og lett alternativ. Og så går det fort! hele middagen er ferdig på 10-15 minutter! (real turmat tar omtrent 10-12 min, du må jo koke vannet før du kan begynne å vente på at det skal bli ferdig ;) )

Et annet tips er pannekaker. bland pulver og vann i en flaske, rist godt og stek - magisk godt til både frokost og lunsj. En liten teflonpanne av billigste type veier omtrent det samme som en turstekepanne, men steker ofte jevnere. (server med bacon og eplemos - og kanskje en kremtopp hvis du gidder å dra den med deg hele turen)

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse
On 2/2/2017 at 9:51 AM, Per Fredrik said:

Er nok ikke enig med deg. Tror ikke en skal råde nybegynnere eller erfarne for den saken skyld til å dra avgårde uten kart og kompass. Så godt er det ikke merka i marka. Møtte sjøl to tyske ungdommer på Krokskogen i fjor sommer. De hadde ikke kart da de synes det var for dyrt. De bad om hjelp for de visste ikke helt hvor de var eller hvor langt de hadde igjen. 

Det er aldri feil å kunne kart og kompass.

Har sjøl gått rundt i tåka og leita etter en elgpost i et område jeg er lommekjent, så jeg er helt klart enig med Per her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 5.57, Bård B skrev:

Du spør om drikkevann, jeg drikker nå hvertfall vann fra bekker i marka. Må vel innrømme et jeg også kan finne på å drikke fra stillevann også-har aldri blitt sjuk av det, heller ikke antydning til "reisemage"

Det er mulig jeg har over snittet god mage for jeg drikker veldig ofte vann fra innsjøer, sist nå for 2 uker siden da vi var 10 dager ved Vonsjøen i Femunden, samt Rogen, Bredåsjøen og Läsjön på vei til og fra, fra Kärringsjön. Har også drukket vann i en uke fra Tjørull i 2016, et vann som får vann inn fra elver med bebyggelse rundt. Under slike forhold henter jeg vann på de steder der det er mest bevegelse i vannet, og aldri i områder med mye siv. Nå vil det jo bli slik at av det totale vanninntaket så vil sikkert 30-50% av det bli kokt enten i middagen og/eller på kaffekjelen, så det er ikke alt som er ubehandlet.

 

Har også drukket vann som kommer ut av myren, men stort sett på steder der det er litt bevegelse og vannet har fått litt fart på seg, så ofte et lite stykke nedenfor selve myren. Smaker noen gange litt "kjeller", men det har en fantastisk temperatur på varme dager :)

 

Har alltid hatt med kulltabletter, men i år var de ikke å finne, det var bare en flytende mikstur å oppdrive og siden denne var betraktelig tynger enn et brett med tabletter ble det til at vi ikke kjøpte. Den hadde nok blitt med om det ikke var for at vi skulle til 850 meters høyde der det er lite av beitedyr ol. som kan være smittekilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.2.2017 at 3:17 PM, Tempus said:

Vi er tre jenter som planlegger å gå fra Skar i Oslo til Harestua i Oppland i sommer.
Turen har vi funnet her  http://www.lommekjent.no/ruter/1290272 
Lengden er i følge nettsiden 51km.

Hvordan går turen?
Er Dere begynt eller har Dere gitt opp? 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.