Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal, skal ikke kjøpe Arcteryx Alpha ar


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til en beslutning. Har fått en ny ARcteryx alpha ar til en god pris (3800 kroner). Jakken passer fint i lengde og størrelse til mitt bruk og jeg er fornøyd, men spørsmålet er: Trenger jeg virkelig denne jakken? I lys av klimaforandringer samt slunken konto, prøver jeg å la være å kjøpe nye ting jeg ikke har bruk for. Denne jakken ble bestilt fordi jeg skal til en lengre fjelltur på Island og gå og har fått streng beskjed av slekningene om å ta med en regntett jakke som har plass til en islandsk ullgenser under. Videre har jeg ønsket meg en jakke som er vanntett, men har pusteegenskaper samtidig. 

Jeg har imidlertid allerede en regnjakke, Marmot precip, semidårlige løsninger og drivhuseffekt, men fortsatt en regntett jakke som gjør jobben. Til alt annet har jeg min fjellreven keb jakke som lufter godt og er vannavvisende nok til at jeg kan bruke den i litt regn. Jeg har også en eldgammel Bergans Isogaisa, men vanntettheten på den er ca i samme kategori som Fjellrevenjakken.

Så: Skal jeg investere i en ny jakke, eller beholde det gamle? Er denne jakken så bra at den er verdt det eller skal man gå for det gamle? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er jo egentlig bare deg selv som kan svare på det. Spørsmålet er vel om du kan bruke 3800,- på noe annet som gir like stor glede. Jeg husker ikke hvem som sa det, men det var på P2, "folk burde bruke penger på opplevelser, ikke materielle ting". Jeg tenker at det er mye sant i det. 

Skal man først kjøpe en god jakke er det vel mest miljøvennlig å kjøpe noe som varer. Slik sett er det nok smart å kjøpe god kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørja skrev:

Tja, det er jo egentlig bare deg selv som kan svare på det. Spørsmålet er vel om du kan bruke 3800,- på noe annet som gir like stor glede. Jeg husker ikke hvem som sa det, men det var på P2, "folk burde bruke penger på opplevelser, ikke materielle ting". Jeg tenker at det er mye sant i det. 

Skal man først kjøpe en god jakke er det vel mest miljøvennlig å kjøpe noe som varer. Slik sett er det nok smart å kjøpe god kvalitet.

Godt spørsmål: Svaret her er at pengene eller vil bli brukt til 3 dagers ubetalt fri til bruk i norges villmark, så JA, pengene kan definitivt brukes på noe som gjør meg gladere.

Jeg lurer allikevel på om en god skalljakke allikevel er verdt de pengene.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar over her, har du ikke "råd" til jakken så bruker du det du har :) 

Men hvis du har satt av pengene til å kjøpe en ny jakke, så har du funnet en solid jakke fra et merke som er anerkjent og den vil definitivt gi deg mye turglede.
 
Du får en skalljakke i toppsjiiktet til en verdi av en skalljakke i mellomsjiktet. 

Neste spørsmål blir jo da om du vil ha bruk for en så avansert teknisk jakke? Utenom den ene turen du skal til Island. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!!! :) Når man har en jakke som gjør "alt"  så er det lett å pakke også.  Ikke bare får du mindre vekt i kofferten neste gang du skal tre på dej et Widerøefly å besøke vestlandsfamilen du har også handlet Vestlandsbunad;) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det vanskelig så har Sportsnett noen størrelser av damemodellen av Theta AR til 2990,-

Passer noen av de til deg er det et godt valg, samme materialene som Alpha AR.
Theta jakken er rumpesid, og har separat krage som ikke er integrert i hetta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye jakka vil vel gi deg komfort og glede lenge etter turen til Island.
En 3 dagers ubetalt tur her i Norge er jeg sikker på at du klarer å klemme inn senere uansett ?  😁
Og da med en jakke som beskytter deg mot ruskvær!
I mitt hode så er ny jakke en invistering i velvære i flere år fremover og ikke kun glede i 3 dager.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar folkens, utrolig hyggelig at folk engasjerer seg i noen mindre dilemmaer også😁.

Denne soga endte med jakken kjøpes og at jeg selger: 

-Ipad mini 

-Marmot precip jakke

Videre skal Bergansjakka til en liten brush up hos Bergans før den enten selges eller gis videre til noen som trenger, har en idé om at integreringen jo må gå bedre dersom disse nye nordmennene får tilgang til norsk friluftsliv så jeg tenkte å gi det i den retningen. 

Tusen takk for bra innspill! 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.