Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak Sphere MTI 3-season veldig kald!?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en ajungilak mti 3 season sovepose for en stund siden. Jeg synes ikke denne holder det den lover med tanke på temperatur-rating. https://www.skittfiske.no/avdelinger/friluftsliv/soveposer/fiberposer/mammut/mammut-sphere-mti-3-season-180cm-lett-sovepose-med-lav-pakkevekt-175269-p0000216128

Jeg sover med vinduet åpent hele året, er ikke en mann som fryser lett.

Om jeg ligger i denne posen, og temperaturen blir ned til 5 grader om natten blir det kaldt når varmeflasken ikke lenger er varm. Jeg sover da med ullsokker, "strikketøfler", ullundertøy, ullgenser, og lue/balaclava. Underlag exped synmat 9ul. Jeg har selvfølgelig gått på do, spist og alt dette. Utgangspunktet er at posen er fylt med mye varm luft fra varmeflasken når jeg kryper nedi.

Jeg er 170 høy, så 180 posen passer ypperlig, og den smale passformen er helt perfekt for meg.

 Jeg ser jo at denne fiberposen er en del tynnere enn eks. ajungilak kompakt 3 season, men pga dette superfantastikse mti-endurance fyllet har den fått samme temperaturrating.

Jeg prøver å reklamere på posen, da den ikke står til forventingene jeg hadde til kjøpet, og jeg mener den ikke holder det den lover... Jeg har sovet 4 netter i posen, og fryser hver gang...

Hva burde jeg forvente av denne posen egentlig?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Går ut i fra at du ligger i telt og ikke under åpen himmel? Har du et godt underlag, spist godt med mat, vært på do og tatt en lett hopperunde rundt teltet, mener jeg følgende:

- Jeg ville forventet at den holdt meg varm ned til T-comfort (2 grader), uten lue, ullgenser og varmeflaske.

- Med lue, ull-undertøy, ullsokker, lakenpose, ev. en tynn ullgenser, bør den holde ned til T-limit (-4 grader).

Hadde nok akseptert at varmeflaske må til ved T-limit, selv om jeg ikke har trengt det i mine dunposer. Min erfaringer er at jeg føler meg varmere i en dunpose enn i en fiberpose med tilsvarende temp.område. Veldig subjektiv oppfatning! Jeg bruker alltid lakenpose og lue nær frysepunktet. Ligger helst med lue og med hetta under meg, men er det kaldt nok må hetta på.

Varenummer 2410-01383
Laveste komforttemperatur for menn (i følge EN 13537) -4 °C
Laveste komforttemperatur for kvinner (i følge EN 13537) 2 °C
Ekstrem temperatur (i føølge EN 13537) -21 °C
Maks temperatur (i følge EN 13537) 23 °C
Sesong 3-sesong

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posen burde jo kunne brukes godt under fem varmegrader, men som du skriver så er det svært individuelt når man begynner å fryse. Så da kan det kanskje være en mulighet å teste en lignede sovepose fra et annet merke for å bruke som referanse? Er jo også viktig å lukke posen godt rundt hals og hode slik at varme ikke unnslipper der. Hvis underlaget ditt er det med en R-verdi på 6 så burde jo det også være varmt nok i massevis. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JanRH skrev:

Går ut i fra at du ligger i telt og ikke under åpen himmel? Har du et godt underlag, spist godt med mat, vært på do og tatt en lett hopperunde rundt teltet, mener jeg følgende:

- Jeg ville forventet at den holdt meg varm ned til T-comfort (2 grader), uten lue, ullgenser og varmeflaske.

- Med lue, ull-undertøy, ullsokker, lakenpose, ev. en tynn ullgenser, bør den holde ned til T-limit (-4 grader).

Hadde nok akseptert at varmeflaske må til ved T-limit, selv om jeg ikke har trengt det i mine dunposer. Min erfaringer er at jeg føler meg varmere i en dunpose enn i en fiberpose med tilsvarende temp.område. Veldig subjektiv oppfatning! Jeg bruker alltid lakenpose og lue nær frysepunktet. Ligger helst med lue og med hetta under meg, men er det kaldt nok må hetta til.

Varenummer 2410-01383
Laveste komforttemperatur for menn (i følge EN 13537) -4 °C
Laveste komforttemperatur for kvinner (i følge EN 13537) 2 °C
Ekstrem temperatur (i føølge EN 13537) -21 °C
Maks temperatur (i følge EN 13537) 23 °C
Sesong 3-sesong

 

Samd i alt, med unntak av det med dun vs fiber. 

Altså, posen bør prestere betre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkigt att du inte är nöjd men du har nog två  val - Behålla eller sälja.

Skall du vinna framgång med en reklamasjon så måste du visa att din sovsäck inte håller det som påstås. Dvs du måste kunna genomföra en EN 13537. Det är en standard test på lik linje med bränselförbrukning på bilar idag, hur många klarar av att köra sin bil  på de siffrorna som biltillverkaren påstår? En viss avvikelse accepteras nog men inte mycket.

Vill du läsa på om EN13537 så kan du göra det här.

Du ser dig själv inte som en "frysepinne" men du kanske måste göra det när du köper sovsäck? För min egen del så ligger min komfortgräns mycket närmare den kvinnliga än den manliga på mina sovsäckar (jag är man).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jada, sover i telt med innetelt i hel duk, og i fint vindstille vær. Har kun sovet i hagen med sammen med min datter,  med denne posen foreløbig. Hun er varm, men det er en barnepose fra Mountain Hardwear.

Lukker såklart så godt det går. Nakkekraven, og kun nese og munn ut hetten.

Underlaget er varmt nok i massevis ja. Blir dessverre vanskelig å låne en annen pose. Så da er vel salg kanskje den eneste muligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frø du hele natta eller utpå natta? 

Har en erfaring fra slikt selv når jeg har lagt meg med for mye klær, og gjerne hatt varmeflaske. Godt og varmt når en legger seg og lett å sovne. Men har da våknet på natta at det er kaldt. Etter et par slike netter tok jeg og sjekket litt. Fant da ut at trøye innerst var rå. Har da tydeligvis svettet første del av natta, når trøye ble rå så ble et kaldt, begynte etter det å legge meg med minst mulig klær og heller ta på en genser hvis det er kjølig.

Kjenner ikke til dette fyllstoffet i posen du har kjøpt så vet ikke om det holder det det lover. Har bare dunposer selv. Som regel bør det være et par grader varmere enn t limit for meg. Men jeg har bikke andre klær ann boxer og headover eller lue på når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med mindre klær også, blir bare kaldere. Siden jeg kun går fra huset, og rett ut i teltet, så er sot jeg har på meg tørt og varmt, og er det fremdeles utpå natten. Det var en god tanke, men desverre ikke forklaringen.

uten varmeflaske blir det ikke tilstrekkelig varmt.

Kan legge til at posen alltid oppbevares tørt og ikke i kompresjonstrekket.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å bedømme om du ikke har mange netter ute med andre sovesystemer/poser - Altså du har muligens ikke nok erfaring til å bedømme hvorviidt du er frysen eller en varm sover.? Om du har mulighet ville jeg fått lånt en annen pose og sammenligne.  Som flere sier så burde generelt en slik pose du har holde fint ned i omlag 0 grader så fremt du har god isolering ned mot bakken. 

Underlaget ditt har R verdi på 6.0 så det skal jo hold i massevis og burde poteniselt øke nedre grensen på sovesystemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Takk for svar.

Jada, sover i telt med innetelt i hel duk, og i fint vindstille vær. Har kun sovet i hagen med sammen med min datter,  med denne posen foreløbig. Hun er varm, men det er en barnepose fra Mountain Hardwear.

Lukker såklart så godt det går. Nakkekraven, og kun nese og munn ut hetten.

Underlaget er varmt nok i massevis ja. Blir dessverre vanskelig å låne en annen pose. Så da er vel salg kanskje den eneste muligheten...

Eventuelt så kan du kjøpe en annen pose feks en vår/sommerpose og bruke de utenpå hverandre ved kuldegrader. Da har du større fleksibilitet og kan velge i stedenfor å kun ha en veldig varm sovepose feks. Jeg bruker en tresesong syntetpose (-6) med en lett dunpose(-0) inni som et vinteralternativ. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RoyN

Som en vinterløsning er det helt klart noe jeg kan gjøre, og sannsynligvis kommer til å gjøre.

jeg har en pose som er 15 år gammel, t-lim -1grader, 195 lengde. Denne passer bra utenpå sphere posen, og det er varmt. Men to poser i sekken på til sammen 2,25 kg vil jeg helst unngå når det strengt tatt skulle holdt med en 3-sesongs pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her funnet ut at dersom en pose skal fungere som 3-sesongs for meg så må  T-comfort ligge ned mot -8. Da kan jeg fint bruke den uten ekstra påkledning, fleecepose eller annet selv med lett underlag om det skulle bli litt rimfrost og sånn under høstens senere turer. Da blir det fort noen kuldegrader. Den blir selvsagt i varmeste lage midt på sommeren, men da bruker jeg den stort sett bare som dyne. 

Jeg har brukt den varianten på noen vinterturer uten ekstremkulde med tillegg på fleecepose inni. (Og har hatt isolertfjellduk i backup sånn tilfelle )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.