Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut Tyin 4 sesongs sovepose


Barild

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har erfaring med nevnte sovepose? Mammut Tyin 4-season Dry Grass.

Er på utkikk etter en sovepose til vinterbruk. Jeg er ikke altfor mye ute på vinteren, så denne posen med tanke på pris, vekt og temoeraturgrense kan jeg leve med. 

For meg virker det for godt til å være sant😝

Så derfor lurer jeg på noen har hørt om eller har erfaring med denne posen evt tilsvarende i samme prisklasse? Blir jo litt skeptisk 😂

Endret av Barild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo litt an på hvor i landet du planlegger å bruke den. Jeg har valgt en varmere pose fordi jeg kan finne på å dra på tur her i Finnmark og der jeg pleier å være på tur kan man med litt uflaks få ned i -35 og sånn. Så jeg har Mammut Denali-posen som har -32 som grenseverdi og den har jeg våknet i god og varm og det har vært -24 i teltet. 

Dersom du ikke drar på tur når det er meldt sprengkulde så mener jeg denne skal duge. 

Jeg har vært på tur med "kaldere" poser enn den jeg har nå på vinteren. Har hatt mange vinterovernattinger i en pose som egentlig har -8, men som pga 15 års bruk nok ikke er i nærheten av det nå. Da har jeg hatt med en fleecepose (ca sånn https://speider-sport.no/mammut-thermo-liner-cft.html ) i tillegg og også hatt en fjellduk i pulken (som jeg alltid har) så jeg har hatt mulighet til å dra den utenpå ved krise. 

Har da hatt ned til ca -10 i telte uten at det har vært krise. 

Så, eh altså, det kommer litt an på bruken du skal ha den til også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Bruken blir ikke altfor mye. Typ 4-5 vinterturer og da i hovedsak på østlandet. Og nei, ekstremtemperaturer fikk jeg nok av i militæret 😝 også har jeg et godt og varmt liggeunderlag fra exped i downmat 9. Jeg bruker sekk. Pulk er utelukket ihvertfall på noen år, så derfor synes jeg vekten var helt innenfor 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Barild skrev:

Takk for svar. 

Bruken blir ikke altfor mye. Typ 4-5 vinterturer og da i hovedsak på østlandet. Og nei, ekstremtemperaturer fikk jeg nok av i militæret 1f61d.png også har jeg et godt og varmt liggeunderlag fra exped i downmat 9. Jeg bruker sekk. Pulk er utelukket ihvertfall på noen år, så derfor synes jeg vekten var helt innenfor 1f600.png

 

Då skal du vere godt rusta med denne posen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst

Finner bare Mammut Tyin 4-season Dry Grass hos Fjellsport. Er usikker på om den er EN-Testet. De -18 som er oppgitt kjenner jeg igjen fra Tyin Winter, men ikke EN-testet. Uansett trolig en varm sovepose.

Hva med Mountain Hardwear Lamina Z, Torch? 

Mountain Hardwear Lamina Z Torch:  http://www.mountainhardwear.com/lamina-z-torch-5-sleeping-bag-regular-1568311.html?cgid=equipment-sleepingBags-5to20&dwvar_1568311_variationColor=434#start=7

Lamina Z Torch har følgende EN-rating:

  • EN Rating: T-LIMIT: 5 F / -15 C
  • EN Rating: T-COMFORT: 16 F / -9 C
  • Pakkvolum: 22cm x 46cm
  • Vekt: ca. 1790g  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Winter og er kjempefornøyd. Hvis jeg er redd for å fryse, tar jeg bare med den ultratynne sommerposen min - da blir det sydentemperaturer nedi der. Men foreløpig har jeg ikke frøset uten den heller, i 4-5 minus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Geir Ole Johansen skrev:

Mulig dette er litt seint å komme med, men denne posen tar mye plass om du skal bruke sekk. Har denne selv og den er super til det meste, men pakkvolumet et stort. 

Tenkte å kjøpe en STS kompresjonpakksekk. Tror det vil hjelpe noe? Tidligere har jeg erfart at man får komprimert vesentlig bedre med en slik kontra de som følger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka på den Lamina-posen også. Ser det er flere her som anbefaler den. Stod igrunn mellom de to. Men for å oppklare en ting. T-limit er komforttemperatur for menn og t-comfort et det samme for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ajungilak/Mammut posene er bra, men tunge og fyller mye! Vi har noen litt eldre modeller i huset, stort sett uslitelige. 

Hvis du ikke skal være så mye ute og ikke i ekstrem kulde kan du vurdere en ekstra lettere pose sammen med en 3-sesong pose, hvis du har dette i forveien. Så får du en ganske smidig løsning, som ikke veier og fyller mer, men hvor bruken kan bli mye større enn bare vinter.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
På 21.11.2018 den 21.17, ubernoob skrev:

Kjøpte du den? Fornøyd? Fjellsport har den på black week tilbud til 1149 kr, og det hørtes ut som mye sovepose for pengene?

Kjøpte og er fornøyd. Mye for pengene, men den tar opp masse plass og den er ikke akkurat lett. Glidelåser etc virker solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.