Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips sikre telt, male plugger og ikke miste repstang


Memento mori

Anbefalte innlegg

IMG_0224.JPGJeg har lakkert toppen av pluggene, slik at de synes bedre, satt på reflekssnor. Da er syns de bedre og er ikke så vanskelig å finne igjen. Setter de noen få cm over snøen, slik at de kan trås litt ned, og dra de opp med løkka.

IMG_0226.JPG

Har også litt tape på rephylsa, slik at jeg ikke mister den. Da har jeg både repstang og helsa, samt tape på et sted om uhellet er ute. 

IMG_0219.JPG

En vanlig reflex gjør det enklere å finne telte i mørke. Eller for letemannskaper. 

IMG_0222.JPG

Fester alltid teltet i pulken med en karabin. Da blåser det ikke avgårde og det blir riktig vei i forhold til vinden. Kjekt når du tørker teltet i stua også.

IMG_0218.JPG

Har et tynnere tau i andre enden, hvis det blåser og du ønsker å snu teltet i forhold til vindretningen ( eller blåser for jæv....) da er det lettere å sette opp alene. Hele stormmatter er digg😀

 

 

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett at bardunene til mitt Fjellheimen Superlight har "Innebygget" refleks. Kanskje noe å tenke på også for andre telt. Og dersom det går an å få tak i samme type i litt tykkere enn det som er til superlight så blir jeg nok å bytte ut på de teltene som brukes i litt røffere forhold også. 

Ellers har jeg brukt mye av dette tauet både til ekstra bardunering og annet nytte i camp på tur: http://www.ebay.com/itm/550-Reflective-Paracord-Parachute-Cord-Lanyard-8-Strand-Core-100ft-UK-SELLER-/192083771358?var=&hash=item2cb915bfde:m:mObOOmXEsFvMxVN4Kd_-dvQ

Det er riktignok ikke like mye refleks som bardunene på superlighten, men likevel nok til at du ikke snubler runt i forskjellige barduner og tørkesnorer osv så lenge man har hodelykta på.... 


 

2016-09-09 20.24.46.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Og dersom det går an å få tak i samme type i litt tykkere enn det som er til superlight så blir jeg nok å bytte ut på de teltene som brukes i litt røffere forhold også. 

Du trenger ikke tykkere liner for høy bruddstyrke, men kanskje tykkere lommebok - Dyneema er et dyrt materiale :P

Exped har noen reflekterende 2mm tykke til nesten 20 NOK/m, tåler 120 kg - det gjør nok ikke teltduken. Dette eBay-alternativet er heller ikke dumt, men vær oppmerksom på at den oppgitte 1,9mm tykkelse var 2,2mm hos meg, vekten hos meg var ikke 2,8gram pr meter, men litt over 3,5gram pr meter og jeg tror nok at 200 kg bruddstyrke gjerne kan reduseres litt (uten at jeg har testet). Uansett et litt rimeligere alternativ enn Exped (der alt er som oppgitt). Ellers får man Dyneema-liner uten refleks hos feks cleats.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...som et fjerde alternativ til @a_aa's forslag over: Lawson Glowire. 2mm Dyneema med refleks, til kr 7,50 pr meter. Superduperline med 120 kg bruddstyrke og made in muh USA og greier. Kjapp og billig frakt, masse fine farger. Har selv brukt det i noen år, og kommer sikkert aldri til å skifte til noe annet. 3,5 gram pr meter. Lawson har forresten masse andre fine liner av forskjellige dimensjoner og konstruksjoner, og regnes av mange entusiaster som gullstandarden for tau og bardunsnorer...

Edit: Gjetter forresten på at det er denne lina @Radiosugge har slengt på plugger og telt... Fornuftig person.

Endret av pahatlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@pahatlem Du gjette riktig.  Men bommet litt på styrken. Tåler 181 kg på 2 mm. Kjøpt  2 x 15 meter på massdrop.

Specs

  • Lawson Equipment
  • High-tenacity UV-resistant polyester jacket
  • 3 para-aramid (Kevlar/twaron) cable cord strands
  • Fire-resistant to 932º F (500º C)
  • Diameter: 2 mm (0.08 in)
  • Break strength, total: 400 lbs (181.4kg)
  • Break strength, jacket: 175 lbs (79.4 kg)
  • Break strength, core: 135lbs (61.2kg) x 3
  • Length, hank option: 50 ft (15.2 m)
  • Length, spool option: 600 ft (182.9 m)
  • Weight per 50 ft (15.2 m) of cord: 2 oz (57 g)
  • Made in the USA

Special Instructions

From Lawson Equipment: “The core will not melt into the jacket, so it’s best to cut the cord to length and then milk the jacket over the core before melting.”

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud: Nye bardunstrammere, type Glow-in-the-dark ;) ? http://www.cleats.co.uk/cl266-mini-line-lokr-for-1-3mm-lines.html

(Et dusin av GITD-versjonen koster 5,96 £, men så trekkes UK VAT fra, så da er prisen 4,97 £ - og så må du vel legge på 4-5 £ i brevfrakt - de blir godt under en tier pr stk)

Men ellers tror jeg nok at du kan ha helt rett i at det uansett kan være kjekt å ha litt å slite på, og ikke minst at bardunstrammerne får nok overflate å bite seg fast i, hvis vi snakker om "dårlig-vær-telting" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tubbs skrev:

 Dyneema og andre tynne "supermaterialer" veldig ofte tåler lite slitasje i forhold til den imponerende bruddstyrken!

Ikke helt enig i det. Men uenighet er jo greit.  "Dyneema tåler slitasje bra" https://www.seilmagasinet.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=33039

Jeg har seilbåt og er vant til Dyneema i ulike konfigurasjoner. Holder meget bra. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen så står det: Dyneema tåler slitasje bra. Hvordan fabrikantene vil produsere vant for seilbåter er det fortidlig og si. Kanskje velger de å sette på en beskyttende strømpe, forteller Noud Steffens.

Dyneema fiber o.l har vært i bruk i multifilament fiskesener i mange år og fellesnevneren på alle har vært at de har tålt lite mekanisk slitasje i forhold til slitestyrken.

Men det skal sies at jeg ikke er oppdatert på tauverk o.l på seilbåt så kan godt være mulig at de har kommet med noe der
Som tåler slitasje mot skarpe kanter bedre nå.
(Har kun vært borti hampetau på Colin Archer )

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Artikkelen er fra 2012. Jeg kan da legge til at de ikke har sett behov for å sette på beskyttende strømpe. Enda mekanisk belastning og slitasje fra UV  mm er betydelig større på en stor seilbåt sammenliknet på et lite telt. :-)

Btw hva betyr "tålt lite mekanisk slitasje i forhold til slitestyrken."?

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, a_aa skrev:

@Espen Ørud: Nye bardunstrammere, type Glow-in-the-dark ;) ? http://www.cleats.co.uk/cl266-mini-line-lokr-for-1-3mm-lines.html

(Et dusin av GITD-versjonen koster 5,96 £, men så trekkes UK VAT fra, så da er prisen 4,97 £ - og så må du vel legge på 4-5 £ i brevfrakt - de blir godt under en tier pr stk)

Men ellers tror jeg nok at du kan ha helt rett i at det uansett kan være kjekt å ha litt å slite på, og ikke minst at bardunstrammerne får nok overflate å bite seg fast i, hvis vi snakker om "dårlig-vær-telting" :) 

Takker for tips ellers også.  Har teltet i slike forhold et par ganger og da er terskelen litt høy for å bytte ting jeg har testet godt.... 

Calm after the storm

(Bildet er selvsagt tatt etter at det verste var over....)

 

Og jeg får fort sånn vær i hagen så... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"tålt lite mekanisk slitasje i forhold til bruddstyrke" skulle det stå. (Beklager, håndball på tv samtidig som jeg skrev)
Slitasje mot objekter som stein, skarpe kanter på teltplugger o.l. 🙂
Slitasjestyrken mot slikt er såpass dårlig på multifilamet fiskesener at folk som fisker der det er sjanse for mekanisk slitasje benytter seg av vanlig
monofilamentsene de siste meterne. (Ikke pga slitasje mot teltplugger i det tilfelle 😁 )
Blir litt som kevlarhansker vi kjøpte til bruk i militærtjeneste. De tålte stikk,kutt fra kniv og spisse gjenstander men hanskene ble revet i stykker av
beltet til MG3n i løpet av kort tid. Mekanisk slitasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først skal male snøpluggene for å finne dem igjen, så er det greit å male hele? Jeg har i alle fall pluggene liggende vannrett i snøen like ofte som stående.. Om man graver dem ned litt og fester bardunen midt på, har man større flate for å holde igjen mot vinden.. 

Og btw, fint å se at andre fabrikanter har fått reflekser på bardunene, slik Fjellreven har hatt i 10 år.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 cm loddrett, 31 cm begge veier. Snøaker når det er løst.IMG_0066.JPG

31 cm er eloksert og meget bra kvalitet i forhold til Helsport sine. Ref ebay tråden. Dette er før jeg satte på tråd og klips.IMG_0065.JPG

snøanker.

Hadde med 6 stk snøanker, 8 stk 50 cm og 10 stk 31 cm på siste tur, burde hatt med en pakke store spiker🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.