Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Finnmark vinter.


Siggy Stardust

Anbefalte innlegg

Hei!

Drar på tur til Finnmark med mulighet for også å få med seg Nord-Troms og Finland medio mars. Har en og en halv måned til rådighet før jeg gjør Tromsøværing av meg 1.mai. 

Planen er loffetur med ski, pulk og telt med ønske om å droppe innom ei gamme/koie en gang hver fjortende dag eller så. Trenger også en nærbutikk/bensinstasjon ca annenhver uke for mat og fuel. Isfiskeutstyret blir med og vil bli brukt når været og kona tillater det (Hun skal være med ja). Kun vært i Finnmark en gang da vi gikk Jergul-Alta i fjor. Fått mye gode tips gjennom bøkene til Randulf Valle og Jan Eilert Pedersen, men fortsatt usikker på hvor vi skal starte og hvilken retning vi skal gå osv. Tenkte derfor å lufte planen her i håp om kanskje å få noen tips angående steder jeg burde få med meg (les gammer, gode fiskevassdrag osv. Om noen har gjort noe lignende, eller har områdeerfaringer osv så fyr gjerne løs med deres erfaringer, tanker om rutevalg osv, osv. Jeg tar i mot alt av innspill med glede! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia.

Mulghetene i Finnmark er nesten uendelige med tanke på flotte skiturer, plenty av fiskevann, har vært på flere langturer der, blitt så glad i Finnmark at jeg tok steget å flyttet opp dit før jul :)

Åpne koier er jo ikke akkurat flust med, Pasvik har flere åpne koier(http://www.fefo.no/no/Friluftsliv/Documents/Ødestuer i Pasvik brosjyre PDF.pdf), og er jo et område alle burde få med seg en gang i løpet av livet, et fantastisk villmarks område.

Har hatt flere turer i Pasvik, en tur brukte vi 10 dager på loffen i Pasvik før vi gikk vestover inn i Finnland og ut på Enare, for så å følge enare nordover til Sevetejavri og ende opp i Netemao som ligger helt ved grensen til Norge,På Finsk side finnes det også flere Åpne koier som inneholder ved,gassbrenner, i Netemao er det butikker der du finner det du trenger, vi dro over grensa til Neiden fjelstue og slappet av noen dager der før vi fortsatte videre nord vest på norsk side, denne turen var på 40 dager,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill tberg4. Østre deler virker spennende, men etter mye kartstudier i helga tror jeg vi lander på en mer vestlig rute. Sugen på å avslutte turen på vårisen i Dividalen-området hvor jeg virkelig oppdaget potensialet i sommer, samt at vi på en måten går i retning nytt hjem (Tromsø). 

Foreløpig plan: 

Alta- Stabbursdalen NP- Skoganvarre- Kanskje en avstikker mot Gaisene/Laksfjordvidda før sørover til Karasjok (Proviantere)

Karasjok- Anarjohka NP- Kauto (Proviantere)

Kauto- Kilpis via Finnland (Proviantere)

Kilpis - Dividalen - Øverbygd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.