Gå til innhold
  • Bli medlem

Den optimale tur-verktøykassa


Sjogholsglupen

Anbefalte innlegg

Hva har dere med dere av reparasjonsutstyr og verktøy på tur? Tenker da mest på vanlige langhelg/kortuke-turer i norske fjell. Det er vel grunn til å skille mellom sommer- og vinterturer.

Blant annet må det sies at en velutstyrt Leatherman veier ganske mye hvis man er litt vekt-fiksert. Hva trenger man egentlig av alt dilldallet på en Leatherman? Saksa er jo også utrolig liten. På den annen side, hvis man skal ha med de viktigste Leatherman-funksjonene i form av enkeltverktøy, blir det fort enda tyngre: kniv, saks, tang, kanskje bitstrekker. Fil/baufil er heller ikke så dumt hvis uhellet er ute...

Det er også greit å ha med lim, tape, reparasjonstau (3mm mantlet nylontau?) og kanskje noen sysaker. En kamerat opplevde at "bunnplata" i pumperøret på Optimus-pumpa (Nova) løsnet. Den måtte limes på, ingen gjenger. Hvem har med lim på tur som tåler bensin??

Det kan også vurderes å ta med litt ekstra teltduk og egnet bomullstråd til å bøte på rifter i duken. Finnes vel også noe som kan limes på.

Om vinteren; er det noen som pleier å ha med bor/hånddrill eller noe for å kunne flytte bindingen hvis den faller av eller skia knekker?

Jeg er ikke så avansert selv. Pleier å ha med en leatherman (gode gamle PST II) og enkle sysaker (fått "til odel og eie" av Forsvaret - så snilt). Og noen sikkerhetsnåler. Det med skibindinger har jeg tenkt mye på, men aldri gjort noe med.

Håper noen har gode lettvekts-tips å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt umulig å ha med verktøy til å dekke alle mulige behov. Så da blir det å dekke de 80% som det mest sannsynlig blir behov for.

Novaen min har et eget verktøy som fulgte med, snedig liten sak. Det kombinert med leatherman holder til det meste. I tillegg har jeg oftest en sølvtape og noe hyssing liggende i tilfelle.

På sykkelturer omsommeren har jeg i tillegg et lite multiverktøy som jeg har sjekket passer til alle skruer og muttrer. Alle som har syklet over lengre strekninger med full oppakning vet at det sliter på sykkelen og at de før eller siden må finne frem verktøy. Det er 'ingen' erfarne syklister som drar på slike turer uten sykkelverktøy.

Disse tingene kombinert med ting jeg finner i naturen får holde lenge til mine turer mtp. verktøy.

PS! Jeg fikk en Gerber leatherman i gave som har fått mye juling. Den var jammen solid! Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

På fjellet har jeg alltid med en liten vanntett taske.

I den har jeg:

- Kompass.

- Kikkert.

- Fyrstikk/lighter.

- Comped

- Enkeltmannspakke

- Sportstape.

Jeg drar aldri på tur uten den.

Har reparert alt fra hagler, telt, fiskestenger, ryggsekk og klær med sportstape.

Er utrolig nyttig og ha med.

Enkeltmannspakken er og kjekk og ha, har hatt en i sekken i over 10 år. Måtte ta hull på den i sommer.

Ny er på plass.

Leatherman er også alltid med, i tillegg ligger det ofte i sekken en eller to poser med real turmat i reserve, veier lite og du berges en en ekstra dag eller tre.

Tau er lønnsomt, men blir ikke alltid med. Kunn på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
På sykkelturer omsommeren har jeg i tillegg et lite multiverktøy som jeg har sjekket passer til alle skruer og muttrer. Alle som har syklet over lengre strekninger med full oppakning vet at det sliter på sykkelen og at de før eller siden må finne frem verktøy. Det er 'ingen' erfarne syklister som drar på slike turer uten sykkelverktøy.

Kjøpte og ny scooter for ett par år siden. Der mangla verktøykasse. Har etterhvert gådd over hele skuteren, og nå har jeg nøkler som passer på absolutt alle skruer som finnes på den med meg.

Som tenåring fikk jeg havari på skuteren på fjellet, måtte gå ned 1 time, og to timer opp igjenn for å hente en 10 nøkkel.

Måtte senest før påsken returnere fordi en skrue på en eksosventil hadde skrudd seg ut. Hadde ikke med rette umbrakonøkkel, og måtte snu.

Nå er umbrakonøkkelen på plass. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere med dere av reparasjonsutstyr og verktøy på tur? Tenker da mest på vanlige langhelg/kortuke-turer i norske fjell. Det er vel grunn til å skille mellom sommer- og vinterturer.

Blant annet må det sies at en velutstyrt Leatherman veier ganske mye hvis man er litt vekt-fiksert.

Jeg har undret meg litt over at Leatherman blir trukket fram som "turverktøy" for den gjengse turgåer, og lurt på hva man egentlig skal bruke alle skrutrekkerne ++ til...

Er jeg på lengre skitur har jeg med litt spesifikk bindingsrep.utstyr, på telttur litt til å fikse primusen med. Ellers er det fint lite av mine turoppakning som man kan bruke verktøy på! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en gammel Leatherman Super-Tool. Den veier veldig mye, men har en veldig fin sag som jeg bruker, den har to knivblad, helt ok fil, og mange flate skrujern i forskjellige størrelser som jeg bruker som generelle bende-stikke-klemme-verktøy der hvor den vanlige kniven ikke kan brukes. Det eneste verktøyet jeg ikke har brukt i villmarka er et stjerneskrujern.

I tillegg har den mange bruksområder innen kategorien "just-in-case" eller "kjekt å ha" hvis noe uforutsett skulle skje ute på tur. Jo mer moderne hjelpemidler man har med på tur, jo mer nyttig er de spesielle verktøyene som tang og stjernejern. For eksempel kan man gjøre nytte av sykler eller snøscootere som har brutt sammen, ala Survivorman-tv-serien.

Jeg tror multi-tool er mer et verktøy for crafty folk med litt fantasi og evne til å se situasjoner hvor verktøy kan gjøre en jobb mulig, eller gjøre den lettere, enn at det er et verktøy som den gjengse turgåer må ha med på hver tur. Så kan jeg le av bekledningen til Bergans Isogaisa-gjengen mens de ler av verktøyet mitt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Når noe bryter sammen på tur, eller noe skal ordnes eller lages.

Så er min første tanke, hva har med meg, som kan brukes.

Har reparert det meste, med det meste.

Sportstape er min soleklare favoritt.

Leatherman e kjekk og ha.

I nødsfall har bruksområdet vært stort. Reparasjon av primus, briller, oter, fiskestenger, sløying av fisk.

Uttrekking og avkliping av fiskekroker er vanskelig uten tang.

Multiverktøy er ett utrolig hendig verktøy og ha med.

Og om den veier mye. Kas pingle e det som ikke makte å bære med sæ utstyr på tur.

Det e prioriteringssak ka man putte i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen meter lite blått tau. (kan brukes som tørkestativ, ekstra barduner, osv kjekt å ha enten en er utsatt for en ulykke eller ikke)

Multifunksjonstang, 9 verktøy (bruker tang, kniv, skrutekker, boksåpner. kan selvfølgelig ta med disse enkeltvis også, men da blir det fort tyngre og større volum)

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81082

"MacGyver teip" Kjekt å ha, bare se hvor mange ganger den har reddet livet til MacGyver. Viktig å ikke ta med en full rull ;-)

Forsvarets sysett. Kunne kanskje med fordel vært suplert med litt kraftigere trå og nåler?

Stor og god kniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undret meg litt over at Leatherman blir trukket fram som "turverktøy" for den gjengse turgåer, og lurt på hva man egentlig skal bruke alle skrutrekkerne ++ til...

Jeg har brukt skrutrekker til både skibinding og spade. Men på sommerturer blir den vel neppe brukt til annet enn å reparere reisetven ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanntråd!

Tanntråd kan erstatte mye hyssing, sytråd, sutur, beka-tråd, og har til og med blitt brukt som reparasjon på lekkasje rundt spindelen på en primus. Forøvrig kan det være greit om du setter fast noe mellom tennene.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hva har dere med dere av reparasjonsutstyr og verktøy på tur? Tenker da mest på vanlige langhelg/kortuke-turer i norske fjell. Det er vel grunn til å skille mellom sommer- og vinterturer.

Jeg har to - 2 ! - leatherman verktøy som jeg neppe kan gå en tur i fjellet foruten, anbefales på det sterkeste!

Leatherman Blast, 196 g

Den har jo den kjente "nebb"tanga og den sylkvasse kniven som er tilspisset og funker bra som syl. Videre ei sag som feller kvister med litt størrelse, ei real rasp, øl jekk (svært viktig for å få opp vørterølen ved aftenshvilen), 2 flatskruetrekker og stjerne, samt et urmakerflatskruetrekker - veldig kjekk for å skru sammen kameraet igjen! Alle verktøy låses godt og stødig fast ved bruk.

Saksa er imidlertid en "vits", så da har jeg skaffet meg en Leatherman til - like uunværlig:

Squirt S4, 57 g

Den har saks som det er mening i ! Den er like anvendelig og kvass til å fintrimme medisintape såvel som tåneglene!

Ellers er det jo fullt manikyrsett i squirten; pinsett, fil, neglepusser. I tillegg til en sylkvass liten kniv, noen små skrutrekkere.

Det jeg savner mest er "mc Gyver" - tape -- spesielt den typen litt bred og vanntett. Jeg klarer stadig å få vann i støvlene ved elvekryssing og en sånn tape hadde vært kjekk for å tette gamasjene.

Ellers har jeg i sekken verktøy til fikse meg selv:

Enkeltmannspakning

Medisinsk tape

Hansa Plast

Paracet Forte (den sterke på resept)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman er et godt verktøy å ha med på lengre turer der man har med utstyr som kan kreve reprasjoner og vedlikehold.

Forsvaret har Leatherman som utrustning til soldater hos enkelte avdelinger, kanskje hos alle avdelinger nå.

Selv har jeg en Gerber kniv, synes denne er bedre enn Leatherman.

Men har ikke med denne, med mindre jeg ser at behovet er der.

Var på en lengre biltur en gang, og fikk lekkasje på varmeapperatet inne i bilen. Hull i varmeregistret, dampbadstue inne i bilen ;-)

Hadde mot normalt lite utstyr med meg, men hadde leatherman og fant en fiskehåv i aluminium.

Ikke mulighet til å tette hullet, så måtte ta en "baypasskobling" av varmapperatet.

Brukte filen på Leatherman`en til å kutte en passe alu-rørbit av håven, og fikk koblet sammen slangene i motorrommet.

Fylte vann på radiatoren, og kjørte avgårde.

Hører med til historien at jeg kjørte over Dovrefjell med -6 inne i bilen noen timer senere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tar med er

- en helt enkel lommekniv.

- sportstape

- litt tynt tau eller kraftig hyssing

- gasbind og plaster

- Støttebandasje

Sikkerhetsnåler høres ut som en god idé. Sysett vil jeg gjerne ha med, mulig jeg må få kjøpt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.