Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av underdyne/underquilt til hengekøye


Stamik

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg slutte å låne av mor og far, og kjøpe meg litt skikkelig turutstyr selv. Har fått på plass sekk og sovepose (Helsport Svadalen Black med komfort ned til +5) og liggeunderlag (therm-a-rest neoair trekker med komfort ned til ca 0 grader).

Da gjenstår det en ting, og det er skjerming for vær og vind. Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å gå til innkjøp av et 1-3 mannstelt, men ettersom at jeg i utgangspunktet vil dra alene har jeg nå begynt å vurdere hengekøye. Har aldri prøvd dette før, men ut fra det jeg leser så høres det veldig lovende ut. I tillegg er det gøy å prøve noe nytt.

Jeg kommer nok til å gå for et Hennessy Hammock Expediton Asym Zip, og her kommer problemstillingen:

Jeg leser mye om at liggeunderlag i hengekøye ikke er noe behagelig, og vurderer derfor å returnere det jeg har kjøpt og heller investere i en såkalt "underquilt". Er det mulig å få kjøpt underquilt i Norge som

-lar meg holde varmen ned mot 0-5 grader

- koster ca 2000kr eller mindre 

-ikke veier stort mer enn et kilo

-passer til hennessy expeditopn asym zip

Hvis noen har et fornuftig svar her, så ville jeg satt stor pris på dette. Om det ikke finnes noe som treffer alle kriteriene, så setter jeg også pris på andre forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan se hva jeg har liggende om du er interessert? Jeg har både AMOK hengekøyer og vanlig gatherend køyer liggende. Ikke alle blir brukt, så kan ta en vareopptelling vist du vil. Mulig jeg har underquilt også :)

Er dårlig med underquilts å få kjøpt i norge dessverre. Alle mine har jeg måttet kjøpt i utlandet eventuelt brukt her på forumet. I mine øyner så finnes det ikke noe bedre en en god hengekøye svøpt med dun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gemajohn skrev:

Sjekk ut amok hengekøye. Kombinert med et godt liggeunderlag er den knallgod. 

Underquilt må du nok bestille fra USA. Men godt mulig  noen på forumet som har noe til salgs? 

 

Den så jo fantastisk behagelig ut, men er samtidig et solid hopp i pris. 

 

9 timer siden, Even Ripnes skrev:

Jeg kan se hva jeg har liggende om du er interessert? Jeg har både AMOK hengekøyer og vanlig gatherend køyer liggende. Ikke alle blir brukt, så kan ta en vareopptelling vist du vil. Mulig jeg har underquilt også :)

Er dårlig med underquilts å få kjøpt i norge dessverre. Alle mine har jeg måttet kjøpt i utlandet eventuelt brukt her på forumet. I mine øyner så finnes det ikke noe bedre en en god hengekøye svøpt med dun :)

Takk for svar! I så fall er jeg mest nysgjerrig på om du har et underquilt liggende til overs. Kjæresten min jobber på XXL, så jeg får en veldig god pris på Hennessy'en. 

 

2 timer siden, Humbug skrev:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/hammock-gear

Cumulus er det rimeligste alternativet jeg kjenner til. De holder til i Polen, så leveringstiden er en del kortere enn fra USA også. Jeg har ikke prøvd dem selv, så jeg kan ikke gå god for passformen, men de får mye skryt.

Dette var ganske nøyaktig det jeg var på jakt etter. Om ikke Even har en løsning liggende, så regner jeg med at jeg går for denne! takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Stamik skrev:

Jeg kommer nok til å gå for et Hennessy Hammock Expediton Asym Zip, og her kommer problemstillingen:

Nå spurte du egentlig ikke, men jeg tar sjansen på å gi råd allikevel... Expedition er en kort og smal køye. Hvis du ikke er liten av vekst vil nok Explorer eller Safari passe deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Humbug skrev:

Nå spurte du egentlig ikke, men jeg tar sjansen på å gi råd allikevel... Expedition er en kort og smal køye. Hvis du ikke er liten av vekst vil nok Explorer eller Safari passe deg bedre.

Har egentlig ikke gjort så veldig mye research på selve hengekøyen, så tar gjerne imot tips der. Falt ned på Expedition, da det er eneste de selger på XXL (hvor kjæresten som nevnt jobber), det var en komplett pakke med tarp og myggnett, relativt lav vekt, og så kom den godt ut i tester. Har egentlig ikke sett så mye på alternativene.

Tror du at mine beskjedne 170cm, 70kg vil ligge komfortabelt i den? Hvis det finnes bedre tilgjengelige alternativer i samme prissegment, så er jeg veldig åpen for det? :)

 

Dette er forøvrig mitt første innlegg her (og på forum generelt i grunn), og skjønner at dette er noe jeg må forsette med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Stamik skrev:

Har egentlig ikke gjort så veldig mye research på selve hengekøyen, så tar gjerne imot tips der. Falt ned på Expedition, da det er eneste de selger på XXL (hvor kjæresten som nevnt jobber), det var en komplett pakke med tarp og myggnett, relativt lav vekt, og så kom den godt ut i tester. Har egentlig ikke sett så mye på alternativene.

Tror du at mine beskjedne 170cm, 70kg vil ligge komfortabelt i den? Hvis det finnes bedre tilgjengelige alternativer i samme prissegment, så er jeg veldig åpen for det? :)

 

Dette er forøvrig mitt første innlegg her (og på forum generelt i grunn), og skjønner at dette er noe jeg må forsette med!

Har du mulighet til å returnere den hvis du ikke er fornøyd, så er det bare å kjøpe den og teste :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Even Ripnes said:

Jeg kan se hva jeg har liggende om du er interessert? Jeg har både AMOK hengekøyer og vanlig gatherend køyer liggende. Ikke alle blir brukt, så kan ta en vareopptelling vist du vil. 

Kaster meg på denne hvis det er greit, er på utkikk etter en hengekøye. Veldig usikker på hva, bare konkludert at jeg ikke kommer til å kjøpe telt på en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ser at min forede fjellduken original passer bra som underquilt til min Ticket To The Moon hengekøye når den er utslått. Ved test hjemme (innomhus) kan jeg kjenne hvordan den varmer i ryggen selv uten sovepose. Noen som har testet dette utomhus? Uansett har jeg planer om å teste ut på en nært forestående overnattingstur i nærområdet. Såpass nært at jeg kan tusle heimatt om det blir ille kaldt. Håpet er å kunne bruke denne løsningen vår sommer og høst.

Fungerer det som jeg håper og tror kan jeg slippe å dra på disse svære skumunderlagene som får meg til å se ut som ei enorm skilpadde på tur. Disse "nymotens" oppblåsbare greiene er både dyre og i mange tilfeller tyngre enn nødvendig. En fjellduk er jo ikke dumt å ha med uansett.

Og nei, det er ikke lurt å droppe liggeunderlag dersom man planlegger å sove på bakken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Hege P. skrev:

Jeg ser at min forede fjellduken original passer bra som underquilt til min Ticket To The Moon hengekøye når den er utslått. Ved test hjemme (innomhus) kan jeg kjenne hvordan den varmer i ryggen selv uten sovepose. Noen som har testet dette utomhus? Uansett har jeg planer om å teste ut på en nært forestående overnattingstur i nærområdet. Såpass nært at jeg kan tusle heimatt om det blir ille kaldt. Håpet er å kunne bruke denne løsningen vår sommer og høst.

Fungerer det som jeg håper og tror kan jeg slippe å dra på disse svære skumunderlagene som får meg til å se ut som ei enorm skilpadde på tur. Disse "nymotens" oppblåsbare greiene er både dyre og i mange tilfeller tyngre enn nødvendig. En fjellduk er jo ikke dumt å ha med uansett.

Og nei, det er ikke lurt å droppe liggeunderlag dersom man planlegger å sove på bakken. ;)

Jeg prøvde med en jerven extreme. Det hadde sikkert virket om jeg fikk spent den skikkelig opp i ryggen. Det ble et luftlag mellom hengekøyen og duken, og det ble ganske kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på dette, ja, men da jeg testet hjemme festet jeg den ene enden i et bagasjestrikk med kroker, slik at jeg ikke skulle ødelegge duken om jeg feilberegnet. Originalduken er såpass liten at det ikke blir hengende så mye under, og da jeg la meg i køya passet det slik at duken såvidt berørte bunnen av hengekøya. Siden duken ikke kan lukkes i endene med glidelås brukte jeg to-tre klesklyper for å lukke litt. Skal testes i natt ved åpent vindu (bruker hengekøye permanent hjemme). Går det bra blir neste test et sted inne på skogen.

Har også testet ut den største duken (King size) hjemme. Den hengte jeg opp i ei mønesnor/utstyrssnor med glidelåsen opp under tarpen. Dermed kunne jeg lukke den nesten helt i den ene enden, og øverst. Med glidelåsen opp gir det enkel tilgang til køya, og man kan lukke etter behov. Det ble likevel et mellomrom under køya, men det virket lunt og fint fordi jeg kunne lukke duken slik at jeg på en måte fikk et "sovekammer". Den kan sikkert også brettes dobbel før man henger den opp. Og jeg tror ikke man skal plages så mye med kald trekk under køya. Det er tross alt et nesten lukket rom. Denne løsningen er også noe jeg kommer til å teste utendørs på ett eller annet tidspunkt. Den store duken kan også fungere som levegg på dagtid om den henger ned til bakken, med køya ferdig til bruk inni. Ulempen med den store duken er at man på grunn av vekta like godt kan ha en egen underquilt, eller et godt, oppblåsbart liggeunderlag.

Men jeg klarer ikke å stole på slike oppblåsbare (liggeunderlag altså). De har en tendens til å lekke på tåpelige tidspunkt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ligget ute i denne i -10 til -15 grader. Fikk riktinok litt drahjelp av at soveposen tåler -40...
http://draut.no/dd-hammock-underteppe

Her kom det fovrig inn et aldri så lite polart lavtrykk mens jeg sov...og begravde leiren. Der jeg hadde bålet kvelden var dekket av 30-40 cm snø og det var storm i kastene. Merket ingeing i hengekøya før jeg våknet...snøen som raste ned fra tarpen, lagde vegger på begge sider....og skogen skjermet for vinden. Kom litt snøføtykl men den stoppa i nyggnettingen til hengekøya :-)




 

860937_318845048238860_1092706572_o.jpg

Endret av Humle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Humle skrev:

Skal tro om reinskinn kan funke i hengekøye?
 

Har prøvd reinskinn i min Hennessey Hammock Explorer Deluxe Asym Classic, og det fungerte utmerket. Reinskinnet er godt og varmt å ligge på så lenge det er stort nok så man ikke ligger direkte mot hammocken med noen kroppsdeler. Problemet var å drasse med seg reinskinnet, men det er luksus hvis man har mulighet til det:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, trebor0709 skrev:

Har prøvd reinskinn i min Hennessey Hammock Explorer Deluxe Asym Classic, og det fungerte utmerket. Reinskinnet er godt og varmt å ligge på så lenge det er stort nok så man ikke ligger direkte mot hammocken med noen kroppsdeler. Problemet var å drasse med seg reinskinnet, men det er luksus hvis man har mulighet til det:) 

Takk for svar på det. :-)

Bruker pulk og går bare korte turer i relativt flatt terreng, eller bilcamper og bruker leieren som base for turer ut i terrenget så vekt spiller ikke så stor rolle for meg :-)

Utsyret mitt er uansett litt ganmmeldags og tar mye plass, hehe.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Humle skrev:

Takk for svar på det. :-)

Bruker pulk og går bare korte turer i relativt flatt terreng, eller bilcamper og bruker leieren som base for turer ut i terrenget så vekt spiller ikke så stor rolle for meg :-)

Utsyret mitt er uansett litt ganmmeldags og tar mye plass, hehe.


 

Da er det bare å kjøre på :) men som sagt så burde reinskinnet være av grei størrelse, evt. så må du finne noe ekstra å isolere med i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut muligheten for å bruke Fjellduken Thermo som underquilt. Været var stille, med enkelte regnbyger, kjølig (natt til mandag).Sommerposen min er i tynneste laget nå på grunn av det vekslende været. Ene dagen stekende sol og sydentemperaturer, mens det dagen etter er full vinter. Derfor valgte jeg vinterposen.

Uansett, jeg er veldig fornøyd med løsningen! Ble til at jeg lå til sent på natt og hygget meg med en bok. Var så koselig atte. Og det føltes som jeg hadde varmekabler i "gulvet" og helt opp på sidene. Mulig at "testen" ble forstyrret litt ut på morrasia da en liten buhund ble løftet opp i køya og la seg til rette i armkroken og snorket som en traktor på tomgang. Ble så varmt at jeg regner med å la vinterposen ligge hjemme neste gang. Måtte åpne den for å lufte ut noe av varmen. Men det var koselig å ha hundekreket med i hengekøya.

Slik jeg har hengt opp duken blir den hengende å berøre bunnen av hengekøya når jeg ligger oppi. En annen ting er at det er mulig å legge et skumunderlag mellom jervenduken og køya, i stedet for oppi. Da ligger den lettere på plass.

Som "backup" hadde jeg med et halvt Bamseunderlag. Ble bare brukt som dørmatte denne natta. Vet ikke helt om det er noe å satse på vinterstid, men vår, sommer og høst, kanskje. Fjellduken har jeg som regel med uansett.


20170515_113905b.thumb.jpg.50c05936d087b777c49eceb4dd14253a.jpg20170515_114034b.jpg.b62c7751f0fe135647161a91d0303536.jpg20170515_114252b.jpg.bb8e26ce79475a4a4ae950aeeea7d7ad.jpg

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med jegerduken duken min uansett. Fin å ha over seg om det blir litt kjølig i ryggen når man sitter og koser sge på bålet, og funker fint som forsterning til underteppet mitt fra DD Hammocks, som strengt tatt ikke er noe for de kaldeste dagene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig tilleggsinfo: Jeg har brukt liggeunderlag i køya i flere år. Da er den lettere å komme oppi også, fordi underlaget vider ut køya. Bare å sette seg oppi etter at man har kledd på seg soveposen.

Uten liggeunderlag, men med to duker som henger på samme måte i overkant, blir det litt fomling for å finne riktig duk å krabbe ned i. Dette avstedkom en noe pinlig situasjon da jeg av gammel vane bare satte meg ned i køya. Jeg bommet på køya og havnet i jervenduken, mistet balansen og tippet bakover og ble liggende "som pigerne i mai", med noe plunder med å komme seg på rett kjøl igjen. Men det verste var at jeg gjorde det samme to ganger til før jeg lærte..

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fjellduken åpen i kortendene ville jeg tro en løper risiko for å få trekk igjennom og dermed miste mye varme. 
Har sett for meg at å trekke sammen glidelåsen i kortenden må til. 
Noen tanker rundt det @Hege P. nå som du har testet ute i det fri?

Skal ut å teste noen nye køye investeringer til helgen og planlegger å teste litt på fjellduken som underteppe selv da, etter samme prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kikket under "riggen" mens jeg lå i køya så jeg at kortendene var samlet, mens duken under meg berørte køya nesten som en båt oppi en båt. Kortendene kan også lukkes provisorisk om man for eksempel har med seg noen kleskyper. Eller man kan samle kortendene og surre dem sammen i en knute. Nå var det vindstille hos oss i natt, så jeg aner ikke hvordan det oppfører seg i vind. Husk at det er den lille duken jeg bruker. "Original" med for. Kortendene kan ikke lukkes med glidelås når den henger slik som på bildene. Jeg ville nok brukt noe annet til vinterbruk, men jeg skal brude dette nå framover, i vekslende forhold. Det kan jo bli ganske så surt sommerstid også.

Et godt liggeunderlag av den oppblåsbare sorten veier vel omtrent det samme som en liten fjellduk, men jeg liker duken fordi den har flere bruksområder. Det er heller ikke dumt at den går helt opp på sidene av hengekøya. Blir lunere, og myggen får problemer med å stikke igjennom.

Som en liten ekstra sikkerhet har jeg valgt å ha med et halvt bamseunderlag. Kan brukes som "dørmatte" inn og ut av køya, ekstra polstring under overkroppen, eller som liggeplass for en sliten hund. Skumunderlag fungerer glimrende i hengekøyer, men jeg ble lei av at de ruver så mye på utsiden av sekken. (Jeg bruker regnponcho i dårlig vær, og ser helst at den dekker det meste av ryggsekken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du King Size -duken kan du henge den opp i mønesnora og la den dekke hele køya. Da kan den lukkes med glidelås på langsiden og på den ene kortsiden. Det blir jo romslig under køya på den måten, men det blir neppe mye trekk. Og bikkja får en lun soveplass under køya. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.