Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør jeg kjøpe footprint til Reinsfjell?


-Tine

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg telt! 😃 Tilbud i outlet butikken til helsport. Det ble et reinsfjell superlight 2. Nå står det oppslått i stua 🙌🏻 Hehe.. gleder meg til sommeren!! MEN... burde jeg ha kjøpt footprint? Bunnduken er jo innmari tynn da. Kan da ikke tåle all verden den ?? Footprinten veier jo over 400 g da men... teltet +stenger veier ca 2 kg... jeg liker at det er lettest mulig men.. noen som har reinsfjell og kan si noe om dette? Tåler bunnduken mer enn den ser ut til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med flott telt! Har hatt Reinsfjell SL siden det ble lansert og har brukt det helt ukritisk som jeg ville gjort med et hvilket som helst telt. Utover å passe litt på skarpe steiner har jeg ikke tatt spesielle hensyn. Har ikke hatt noen problemer med bunnduken eller andre deler av teltet for den saks skyld. Sikkert greit med footprint og den har jo andre fordeler også, som mindre kondens ved våt bakke for eksempel, men nødvendig er det ikke.

Jeg har ikke footprint, men har vurdert det, primært for å minske kondensen enda mer og få tørre fortelt.. er imidlertid usikker på om jeg vil bære på den ekstra vekta. Når jeg bruker SL vil jeg gjerne ha sekken så lett som mulig ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker noen ganger en liten og "lett" presenning jeg kjøpte på Clas Ohlson for 59 kr. Dekker både bunn og fortelt (har klipt og tilpasset den etter teltet). Jeg har også footprint som jeg bruker når vekt og volum er mer viktig. Har ikke veid presenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være litt obs på valg av teltplass og hvor man setter opp teltet, er min erfaring med dette teltet. Har opplevd barnåler gjennom bunnduken mer enn en gang på tur. Jeg har ofte med fjellduken som jeg bruker i forteltet mot kondens eller under bunnduken er jeg bekymret for underlaget under bunnduken, det kan være skarpe steiner, eller fuktighet. Jeg har allerede en fin rift i bunnduken etter en skarp stein. Jeg har 2015-modellen. Et fantastisk godt telt ellers synes jeg.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyvek - kanske?

Antingen köper du en färdig produkt som inte är helt rätt men ändå helt ok för ditt tält.

http://www.backpackinglight.co.uk/shelter-accessories/WB107.html

Eller så köper du material och gör ditt egna perfekta underlag.

http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics/Tyvek:::21_96.html

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Svaret er nei!

(med et par forbehold)

Telt er til for å brukes. De superlette brukes med litt mer omtanke. Turutstyr kan repareres. Patina og annen slitasje er fine minner. Litt tearaid i repsettet/medisinskrinet er ok sikkerhet mot at en rift ødelegger akkurat den turen. 

Jeg tror jeg ville tatt et ganske stort forbehold, er kanskje litt pinglete :)  Duken er en "40D Helsport Superlight® 1000". 40D er jo ganske greit og indikerer god styrke. Superlight® 1000 er nylonvev med silikon på begge sider, iht Helsport. Der man har silikonbelagt nylon, fester vanlig tape og lim som en post-it-lapp, altså kleber såvidt fast - det er dårlig egnet som reparasjon. For å reparere en sånn duk trenger man silikonbasert lim (feks McNett SilNet) som bruker en evighet (nåja, 12-24 timer) på å tørke - og er riften stor bør limet kombineres med en bot og nål og tråd i tillegg.

Dersom en (eller begge) av sidene på bunnduken var belagt med PU, ville jeg nok heller ha tatt med en remse god tape som ville festet ganske problemfritt - men i dette tilfellet tror jeg kanskje jeg heller ville hatt footprint for å slippe silnylon-reparasjoner i felt. Visste jeg at det var muligheter for gode teltplasser, ville jeg nok latt både footprint og andre remedier bli hjemme, uansett :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har alltid duct tape tilgjengelig, enten på drivstoffflasker eller i rep-settet. TearAid også - greit til bukser og jakker og annet om en skulle ha litt uflaks. Jeg har faktisk brukt duct tape som forebyggende også. Ved å legge 2 lag tape over et par skarpe steiner på eneste aktuelle teltplass i stor omkrets. Steinene lot seg ikke vippe opp eller fjerne, så da laget vi heller en kjapp beskyttelse på dem. 


Poenget er at man ikke skal være redd for utstyret på tur. Det er naturlig med litt slitasje. Om ikke så kan man jo begrense seg til å ha det oppslått i stua ;-) 

Jo mer jeg har vært på tur - desto mindre "i-tilfelle-utstyr" har jeg funnet ut at jeg trenger. Det har redusert vekt og økt turglede. Begge med skikkelig margin. 

Men samtidig har jeg akseptert at man både må improvisere litt og slakke litt krav når uhell og/eller uforutsette hendelser skjer. For min del har jeg valgt å hovedsaklig lære av egne erfaringer og tips fra folk jeg har stor tillit til. OG det har jeg STOR respekt for at andre også må få gjøre. Likevel deler jeg ut MINE tips. Tips kan selvsagt sprike mye, og her må folk nesten selv velge hvilke tips de føler passer til egen turerfaring og utstyrsbruk. Jeg f.eks endt opp med å gjøre nødrep av teltstang med kjelehåndtak fordi jeg har kuttet ut ekstra teltstenger i turutstyret, men det var da også vurdert på forhånd at jeg hadde mer enn nok greier til en teltstangknekk i utstyret ellers før jeg plukket det ut... 

Jeg er helt enig med @a_aa for øvrig og ønsker ikke å inspirere til noen diskusjon eller uenighet med deg (bare spesifiserer da jeg så at ordlyden i svaret kan tolkes anderledes)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ducktape (og litt sporttape) brukt til å tette hull på ytterduk i Ringstind superlight.  P1000600.JPG

Kan skrive under på at det ikke festet seg særlig godt, men med litt improvisering funka det som nødløsning. Og holdt en ukes tid. 

Vi har aldri brukt footprint til noen av superlight teltene til Helsport. 

Et footprint kan selvsagt minske slitasjen og øke levetiden, men du MÅ ikke ha det. Ta hensyn ved valg av leirplass og vær forsiktig med kniver etc inne. 

Jeg har også lyst til å nevne, at er du uheldig, er Helsport både hjelpsomme og billige mtp reparasjoner.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frilufta skrev:

Her er ducktape (og litt sporttape) brukt til å tette hull på ytterduk i Ringstind superlight.  P1000600.JPG

Kan skrive under på at det ikke festet seg særlig godt, men med litt improvisering funka det som nødløsning. Og holdt en ukes tid. 

Vi har aldri brukt footprint til noen av superlight teltene til Helsport. 

Et footprint kan selvsagt minske slitasjen og øke levetiden, men du MÅ ikke ha det. Ta hensyn ved valg av leirplass og vær forsiktig med kniver etc inne. 

Jeg har også lyst til å nevne, at er du uheldig, er Helsport både hjelpsomme og billige mtp reparasjoner.  

Dette bildet viser vel et av de stedene hvor det er vanskeligst å reparere uten å sy. Ute i felt er det ofte langt til nærmeste symaskin og det er vel kanskje ikke så lurt av en amatør å begynne å sy slike skader i så tynne stoffer på egenhånd.

Et greit alternativ kan da være spinnakertape. Legg en tape, som er klippet rund i endene, over revnen i stoffet og hvis du trenger mer styrke så kan du legg en på hver side. Enda mer styrke oppnår du med å legge dobbelt lag med tape på hver side.  Den øverste bør da være noe større enn den underste.

jeg har et telt med et T-formet hull etter at en Telemark ski kom inn gjennom taket. Dette hullet har jeg tapet og det holdt i flere år før jeg måtte skifte tapen. Helt unødvendig å sy.

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken på Helsport sine ultralette matrialer er overraskende slitesterkt. Har selv brukt et Ringstind superlight i omlag to år uten at noe har gått galt. Dette har jeg satt opp i lynghauger og jeg er ikke spesielt nøye sånn generelt. Noen få bittesmå hull fra barnåler og spiss lyng har det blitt men det er ikke noe som påvirker spesielt, hulla blir ikke større og i tillegg er det ripstop. Dette med bunnduk er sikkert individuelt og etter behov og type tur men jeg har aldrig sett noe nytte av det kontra den ekstra vekten og volumet det bidrar med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips om man tar med seg tape for å reparere rifter i bunn- eller teltduk, er at man rett og slett finner fram teltet og tester om tapen man har tenkt å ta med seg faktisk fester seg godt nok til at man kan stole på en reparasjon. Gjør dine egne erfaringer - før du trenger det! :) 

De fleste nyere telt, spesielt de lette, sterke og dyre, har silnylon teltduk. De aller letteste (ser bort fra Cuben) har som regel silnylon bunnduk også, mens de litt tyngre i stedet har PU (polyuretan) på èn eller begge sider. Tape faster ganske uproblematisk på PU. Dersom duken er silikonbelagt der man ønsker å sette på tape, tror jeg som sagt at det er lurt å ha gjort sine egne erfaringer med akkurat det... 

Selv har jeg en bunnduk i et innertelt (og en alternativ standalone bunnduk for samme yttertelt) som begge har silikon på utside og tapebar PU på innsiden. Og så har jeg to bivyer, der den ene har bunnduk med silikon på begge sider, og den andre har en ganske nyutviklet hybridmiks av silikon/PU ("silpoly") på begge sider av polyesterfibervev, sistnevnte er som silikon når det gjelder feste. Jeg gjør som de fleste her, og har null eller èn bunnduk mellom liggeunderlaget og moder jord. På min småturer gir det en risk jeg synes er akseptabel (kommer meg jo aldri på langtur ;)). Samtidig har jeg i bakhodet når jeg bruker bivyene at om det skulle bli hull i bunnen, er det temmelig begrenset hjelp i en tape for reparasjon - følgelig er det forebygging som gjelder. Forebygging kan man altså gjøre med å lete fram de beste plassene, rydde dem godt, tape over steiner/kanter, legge ut footprint - og så langt har jeg greid meg helt fint med de to førstnevnte. Men det gjør i mitt hode ikke de to sistnevnte til dårlige ideer - de kan faktisk være riktig gode om du skal gå i ugreit terreng. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang, rep av bunnduk og andre ting vil jeg tro denne teipen duger: http://nortett.no/tilbehor/dafa--byggtape

min erfaring er at om du klistrer den til en stenderd, vil den rive med seg deler av treverket om du klarer å få den av igjen.

mange titalls ganger bedre og sterkere enn gaffa. Den er armert, og limer som fy. Den tåler frost og kan brukes ned til -10 minst.

jeg er nesten sikker på at om du får ett hull på ett oppblåsbart liggeunderlag vil det bli permantent tett om du klistrer på en bit av dette.

den har folie på seg, så det er lett å klippe av en bit og ha i sekken og i rep kittet til liggeunderlaget og teltet 👍

Dog, jeg har aldri prøvd på silikonbaserte overflater, men våte flater limer den ikke så bra på. Men om den ene siden er behandlet med silikonsaker, kan man vel bare teipe på den andre siden om det ikke funket?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Ang, rep av bunnduk og andre ting vil jeg tro denne teipen duger: http://nortett.no/tilbehor/dafa--byggtape

min erfaring er at om du klistrer den til en stenderd, vil den rive med seg deler av treverket om du klarer å få den av igjen.

mange titalls ganger bedre og sterkere enn gaffa. Den er armert, og limer som fy. Den tåler frost og kan brukes ned til -10 minst.

jeg er nesten sikker på at om du får ett hull på ett oppblåsbart liggeunderlag vil det bli permantent tett om du klistrer på en bit av dette.

den har folie på seg, så det er lett å klippe av en bit og ha i sekken og i rep kittet til liggeunderlaget og teltet 1f44d.png

Dog, jeg har aldri prøvd på silikonbaserte overflater, men våte flater limer den ikke så bra på. Men om den ene siden er behandlet med silikonsaker, kan man vel bare teipe på den andre siden om det ikke funket?

Og her er et annet "superprodukt".

http://www.segelservice.com/OMK-Super-Repair-Tape.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med meg to liggeunderlag på tur, et tynt skumunderlag som jeg bruker ute foran bålet osv., og et oppblåsbart for komfort inni teltet på natta. Bruker jeg da et telt med tynn bunnduk legger jeg gjerne skumunderlaget under teltbunnen - da føler jeg ikke noe behov for ekstra bunnduk. 

Vil du ha bunnduk ser jeg noen nevne Tyvek tidligere i tråden. Det tror jeg er et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Litt gammel tråd, men hva hvis man ser bort fra slitasje og heller tenker på kondens? Jeg lå på mosebunn i skogen i helgen. Den var selvfølgelig fuktig og jeg opplevde betydelig kondens i teltet. Bunnduken ville i teorien forhindret fukt fra bakken å skape kondens. Hvor stor forskjell er det i praksis? 400 gram for høyere komfort kan jeg akseptere. Spesielt med tanke på fukten jeg drasset med meg videre sannsynligvis veide omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ubernoob skrev:

Litt gammel tråd, men hva hvis man ser bort fra slitasje og heller tenker på kondens? Jeg lå på mosebunn i skogen i helgen. Den var selvfølgelig fuktig og jeg opplevde betydelig kondens i teltet. Bunnduken ville i teorien forhindret fukt fra bakken å skape kondens. Hvor stor forskjell er det i praksis? 400 gram for høyere komfort kan jeg akseptere. Spesielt med tanke på fukten jeg drasset med meg videre sannsynligvis veide omtrent det samme.

Det vil ha ganske stor betydning. Du stopper i praksis det mest av avdamping fra bakken. Jeg har vurdert footprint av denne årsak selv, men når jeg ser tilbake er det veldig få ganger jeg har slått leir på såpass våt bakke at det har noen betydning. Stort sett slår jeg leir på fjell / lyng med lite fuktighet i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske mange netter i telt på barmark gjennom mange år uten å lage hull i teltbunnen (ikke SL-telt), og med tanke på det er footprint unødvendig. Gjelder å bruke litt tid på å finne en god teltplass, samt scanne bakken for skarpe gjenstander, kvister etc.

Jeg bruker nå footprint med tanke på mindre kondens i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.