Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger for lettere ski uten stålpinner?


horisont

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet om det noen plasser i verden finnes bindinger for lettere ski (typisk markasi) uten stålpinner i fronten?

Begynner å bli rimelig lei av å banke sko og bindinger fri for snø hver gang det stoppes, men har aldri sett andre typer bindinger noen plasser (vet det finnes 75 mm til tykkere ski).

Eventuelt om det finnes noen som selger tåkapper til slike skisko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! Den X-trace så jo interessant ut, man kan bruke alle typer sko til den. Så er det selvsagt et spørsmål hvor god den er til å gå på ski med oppover og bortover, og ikke bare nedover :-)

Endret av horisont
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig verdt et forsøk å bytte til et bindingssystem som du risikerer har dårligere gåegenskaper etter at du har fått på deg skia, fordi det pakker seg snø innimellom pinnen på skoa?

Jeg ville prøvd en liten dæsj med silikonspray på tuppen av skoa først :-)

Har du automatiske bindinger, skrot de og sett på en manuell. 

Har du skøytebinding av gammel type, dvs flexen er dobbel (gummitrekkspill foran og gummiklump under skoen). Fjern gummiklumpen eller bytt til klassisk flex (Xelerator har komplett flex). En skøytebinding er værre å få på enn en klassisk.

Som regel hjelper det med kun å sparke litt midt på bindingsplata for å fjerne snøen på skoen, før du prøver å sette den i bindingen. Eller ha en liten lommekniv i lomma til å pirke med.

Går mye på ski av alle varianter, men snø på skoen har aldri irritert vettet av meg såpass at jeg har vurdert drastiske tiltak :-)

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første BC sko var fra Alpina, de hadde en plastlignende såle som snø og is lett festet seg til.

Jeg hadde mange plundrestunder med skistavpigg og annet verktøy for å få på meg skiene på mine isfisketurer, skoene var også håpløst glatte.

Med mine Crispi Stetind er problemene ubetydelig, har også manuelle bindinger som renses og lukkes når jeg har tatt dem av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør våge påstanden at det ikke fins bindinger til lette ski uten "stålpinne". Den der Haganbindingen er kun for å labbe med på brede ski som ikke går i ei løype. Vanlig fraspark vil ikke være mulig. Sett de på et par vanlige ski, og skoen vil skrape i kanten på løypa.. 

Gode råd her om silikon osv. Det er ikke så stort problem. Ha evt en lite skrutrekker i lomma til å pirke ut med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Tør våge påstanden at det ikke fins bindinger til lette ski uten "stålpinne". Den der Haganbindingen er kun for å labbe med på brede ski som ikke går i ei løype. Vanlig fraspark vil ikke være mulig. Sett de på et par vanlige ski, og skoen vil skrape i kanten på løypa.. 

Gode råd her om silikon osv. Det er ikke så stort problem. Ha evt en lite skrutrekker i lomma til å pirke ut med..

I "gamle dager" starta unger skikarrieren sin med sk. balatabindinger, noe lignende Haganbindingene.. Sjelden har noe vært like drepende for skigleden.

Jeg er helt klart fan av stålpinne-bindinger. Vil faktisk påstå at de kan konkurrere med 75mm bindinger under de fleste forhold, det er skiferdigheten til den som står på skia som avgjør hvor vanskelige bakker / føreforhold  en behersker.

Skotuppen fram og opp, et par raske slag med skistaven gjør som regel susen for å få på seg skia med NNN / Salomon bindinger.. Kan bli farlig dyrt med karbonstaver, men har du stålstaver går det helt greit.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.