Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR xgk II shaker jet


ost

Anbefalte innlegg

En gang midt på 90-tallet fikk jeg kjøpt en slik bråkebøtte. Den fungerte utmerket frem til tidlig 2000-tall da pumpa knakk. Kombinert med en radikal endring av utelivet endte primusen i et evig flyttelass. Først i 2015 fikk jeg karret meg til å kjøpe en ny pumpe, som ble satt på nå i 2017... 

Når jeg nå ENDELIG skal prøve å få liv i den gamle rakkeren, ser jeg at den helt mangler primer pad (veken som lå på bunnen). I tillegg slår det meg at jeg jo bør ta en sjekk på det meste andre som sjekkes kan. Så: hva bør jeg se på og sjekke? Vet noen hvor jeg finner primer pad? Og kan bensin som har stått på flaske i 15 år fortsatt brukes? 

IMG_2118.JPGIMG_2119.JPGIMG_2120.JPG

Ny pumpe til venstre, gammel til høyre. Ble litt satt ut av den hvite plastdingsen på enden av plastrøret som erstatter det jeg antar er ett kobberfilter på den gamle. Skal dette tas av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Ville kastet den 15 år gamle bensinen. Hetten på enden av slangen skal sitte på. Jeg ville byttet alle pakninger, og satt på ny filt. Dyse og rensenål etter behov. Rens slangen godt. Den sitter nok godt fast. Bruk vanlig sprayolje for å løsne den, og kanskje en solid tang.

Endret av haugoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være produsenten går med på å sende deg et reservedelssett. Selve veken trenger dog ikke være original. Bensin forringes ved feil oppbevaring, hovedsaklig på grunn av fordamping. Den holder gjerne flere år, men til primusen ville jeg byttet ut denne. Den hvite plastkoppen på enden av slangen er et finfilter. Det skal være på, men er ikke nødvendig for funksjon (i nødstilfeller).

Jeg ville demontert, rengjort og testbrent. Rødsprit og en fille gjør susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen til primerpad er at den demper forvarming og du slipper bål. Men for å teste trengs den ikke, kan faktisk også brukes uten. Men anbefales til vanlig bruk, og særlig i teltet. Karbon filt koster ikke mange kronene. Brenneren du skal har være bra, den gamle pumpa har vel ord på seg for ikke å være verdens beste. Du er nok ikke førstemann som knakk den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brukt mye rart som erstatning for primer pad, f.eks glava isolasjon.  Gammel bensin? Det avhenger av så mye, men filtrer du den gjennom et kaffefilter, så skjer det ikke noe mer enn at den er et par hakk nærmere parafin i lettantennelighet.   Ta litt av den gamle bensinen i en grunn blikkboks, og dersom den fyrer tvert når du slipper en brennende fyrstikk oppi så funker det nok, på den annen side så koster jo ikke ei flaske på Biltema en formue.

Kjenner forresten en som aldri får somlet seg til å kjøpe ny pad til parafinprimussen, det går et halvt tørk dopapir til hver oppfyring med parafin som forvarming.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg synes det er kjekt når ganle ting kan få nytt liv, i stedet for å kjøpe nytt.

Jeg har aldri hatt bråkebrenner før, og jeg fikk mulighten til å kjøpe denne for en pris som tilsier «ingen garanti». Jeg kom vel @Memento mori i forkjøpet? ;) Noen brennere må jo havne på vedtlandet også.

Jeg tenker at denne kan være grei på vinteren, ferdig rigget på en plate med flaske og pumpe i kjøkkenkassen i pulken. Det stive røret framfor en slange liker jeg godt til den bruken. Svært robust, og enda mindre bevegelig. Denne brenneren er den som produserer minst CO av brennere som har vert testet av FFI, så den er vel ett greit valg til vinterbruk i teltet. Men takler jeg en bråkebrenner?..

Det første jeg gjorde var å testfyre den:

FDBF9793-B751-4EAA-B1BA-305786B75556.thumb.jpeg.01b3c2ec2af89f3211a59d6c73a24913.jpeg

På bildet ser man forvarmingsflammer. Slapp først ut litt bensin for å se om det kom noe ut, og fylte så skålen med rødsprit. Etter forvarming kom det kun en lighterflamme ut på siden av dysen, ingen bråk og lyd. Søren :( 

Jeg satt den i skrustikken, brukte en tang for å dra ut rensewire, den gikk overraskende greit ut med litt bestemt kraft. Jeg skrudde ut dysen, og den var full av steinhard sot innvendig, ikke mye dyseåpning igjen. Renset så røret med WD40 og rensewire, skylte gjennom med bensin. All bensinen havnet på garasjegulvet, jaja, det tørker vekk.

Deretter gikk turen inn på kjøkkenet, til min kones frustrasjon. Enda mer tull på kjøkkenbenken som hører til i garasjen...

Først plukket jeg av flak med sot fra flammespreder og brenner. Deretter børstet jeg med messingbørste og la den en time i varmtvann og oppvaskmiddel uten wiren i røret. Fikk ikke løs så mye, det var ett lagt fastbrent tjære-sot på brenneren.

Etter en runde til med messingbørsten la jeg den i en sitronsyre og zaloblanding. Da så det slik ut:

C27DBAA4-34C1-4D55-A0EA-FF1C7E5E9640.thumb.jpeg.66cd5a9298817ef14d15295ba03e3e91.jpeg

20 minutter etterpå så det slik ut:

0A77768A-DE26-4A92-90B5-D80018CC77E0.thumb.jpeg.895c52cb6e11103c9466ff404e640c71.jpeg

Sitronsyre er effektivt! Men følg med, blir ting liggende for lenge kan det gå galt.

Så var det skrubbing med messingbørste og gryteskrubb. Innvendig i dyser renset jeg med en grillpinne av tre fra kjøkkenskuffen. Røret skylte jeg grundig gjennom i vasken med høyt trykk. 

Selve brenneren var meget vanskelig å løsne fra forvarmingsskålen, men når den først løsnet gikk den fint på plass igjen etter litt vask og skrubbing.

Jeg tok av noen grader på kanten av flammesprederen, ikke sikkert det har noen praktisk betydning. Forvarmingsskålen rettet jeg ut, og jeg filte vekk noen merker etter skrujern på dysen.

Resultatet ser man under 👍

A409EE51-1447-44EF-84A1-556841831658.thumb.jpeg.b5a6cc4087ba60bc8712357f7cf7e99e.jpeg

9D2080B9-2606-4E7A-A57E-77C605C02C64.thumb.jpeg.90fa543c84dad801dbc58ebbf4253a0b.jpeg1FA193CE-DF7C-4294-86D4-EB28960B582F.thumb.jpeg.6c8f86c54ef5c448e86384abede4ee72.jpegE499A39D-BC78-490C-A506-6E908514ADDE.thumb.jpeg.834e6105ab09e8966266d87f3d295322.jpegFBFD3A55-DE11-4BD1-9C5D-4656C92D1745.thumb.jpeg.2a2afc58a0a12d413073df4bf09597d2.jpeg

Testfyring på lav effekt:

B4E8ECB4-497D-4314-99C5-CDC49724C807.thumb.jpeg.340e34ba08c659f861b2f98ee2177f88.jpeg

Testfyring på høy effekt:

48688D22-5B15-44E1-BB34-AE713228A219.thumb.jpeg.16bd3e8da48e3ea61ed8171e6cc2c519.jpeg

God som ny? :) 

Hvem sa det ikke er mulig å ha flammekontroll på XGK? Det går helt ok å justere flammen litt ned, selv om det ikke er super-smooth. Småkoking skal nok gå greit om det er gryterett på menyen. Pannekakesteking gjøres på MSR Simmerlite,  111C eller 111T

Blir spennende å prøve den i praksis. Overlever jeg bråket, eller havner den på bruktmarkedet? Gleder meg :D 

Tidsbruk: 2 timer ca.

Pumpen får en overhaling/inspeksjon og oppsmøring, så er ser bare å dra seg på tur!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du fikk liv i den.

Vindskjermen er sort.

Den ene alufolien skal settes over forvarmingsskålen for å hindre varmespredning. Vi tok en soveposetopp en gang vi glemte det. Skjermen vil gi litt sidestoppeffekt også. Brenneren må uansett stå på plate dersom du bruker den i telt, undersiden blir bra varm og bunnduken vil ikke like den behandlingen. Den andre folien har jeg brukt som vindskjerm for diverse toppmonterte gassbrennere i lang tid. Må skaffe meg ny skjerm til det bruket nå ...

Må innrømme at jeg kjente et stikk av vemod da jeg sendte den fra meg. Brenneren ble handlet inn direkte fra USA av faren til en kompis av meg mens vi gikk på videregående. Må ha vært rundt 1995/96. Men hos meg hadde den bare fortsatt å samle støv og ta opp plass i utstyrsskapet. 

Det er tross alt viktig å kunne kvitte seg med ting en ikke bruker også, ikke bare samle og samle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ost skrev:

Må innrømme at jeg kjente et stikk av vemod da jeg sendte den fra meg.

Hehe, skjønner jeg godt. Men det haddde vert trist om den ikke skulle fått bli med på tur igjen. Satser på jeg takler bråket, så skal den få fast plass bakerst i pulken 👍

Lett å bli knyttet til gjenstander, men man får sjeldent noe igjen for det, annet enn mindre plass ;)

Ser ut som de er sluttet med den runde varmereflektorn på nye XGK brennere? Det virker jo som en svært effektiv reflektorløsning, og det er det også i følger det jeg har lest på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.