Gå til innhold
  • Bli medlem

"Tom's Wood Stove" vs "Piratebug"


a_aa

Anbefalte innlegg

Jeg nevnte i et innlegg i en annen tråd (litt malplassert der, egentlig) ...:

... at @Tom42 hadde gjort meg til den heldige eier av blant annet en Tom's Wood Stove, som han med stor kyndighet mekker sammen ved å ta utgangspunkt omtrent hva som helst av blikkbeholdere :) Jeg nevnte også at jeg gjerne ville ha en side-ved-side test sammen med den kinaproduserte Littlbug Jr-kopien min - og i dag ble det litt oppholdsvær gitt :thumbsup:

Utgangspunktet var altså to kvistbrennere ("piratebug" i krum grønn pose, "Tom's Wood Stove" i flat lysegrå pose), 2 poser med 230 gr Jula opptenningsved i hver + litt never/fliser/opptenningspute og en lighter på deling ;). Bildet er ikke helt rettferdig overfor "Tom's Wood Stove", siden jeg glemte å legge ved bunnplaten som jeg bruker til "Piratebug" - normalt tar altså det oppsettet noe mer plass en vist. Veden for "Piratebug" var hugd i to, slik at den var ca 10 cm lang og ble plassert stående. Veden for "Tom's Wood Stove" var ikke hugd til, og de ca 20 cm lange pinnene ble plassert liggende inn i ovnen i en trappeform, med noen tynne fliser på tvers for å få litt luft inn i mellom: 

Utgangspunkt (P1210958).JPGVed i boks (P1210959).JPG

Deretter plasserte jeg never, fliser og tennpute på toppen av ved i "Piratebug" og nær kortveggen i "Tom's Wood Stove" og tente på. Bildene nedenfor er tatt ved 1 min, 2 min og 4 min etter tenning. Ser at det allerede etter 2 min er fyr over hele tverrsnittet i "Piratebug", og ved 4 min er den nær sin maksytelse. "Tom's Wood Stove" brenner saktere men like rent, og ilden tar seg god tid med å spre seg.

1 min (P1210960).JPG2 min (P1210961).JPG4 min (P1210962).JPG

Bildene under er tatt ved 6 min og 8 min etter tenning. Nå brenner det meste av veden som er innenfor veggene på "Tom's Wood Stove", og man ser at ilden har kommet helt ned i bunnen på "Piratebug", først på vindsiden. Ved 8 min ser man ganske tydelig at "Piratebug" har begynt å slakke av.

6 min (P1210963).JPG8 min (P1210964).JPG

Bildene under er tatt ved 11 min, 13 min og 17 min etter tenning. Ved 11 min var "Piratebug" ferdig med å levere flammer, nå lå der kun hissige glør i bunnen som sakte ble hvit aske. "Tom's Wood Stove" brant derimot lystig videre i ennå 5-6 min, inntil det bare var glør igjen der også.

11 min (P1210965).JPG13 min (P1210966).JPG17 min (P1210967).JPG

Mye av forskjellen i brenntid (og maksytelse) kan nok forklares med at veden i "Piratebug" var blitt ekstra bearbeidet - den var mindre og dermed hadde større overflate som kunne antennes raskt. Når lengden ble halvert med øks, ble den også delvis splintret slik at den ble tynnere. Der er også litt bedre plass og mer "luftig" i "Piratebug" for 230 gram ved, det kan god tenkes at "Tom's Wood Stove" ville hatt høyere maksytelse med litt mindre ved i - med 230 gram ble det ganske trangt der. Noe av forskjellen kan nok også forklares med at luftehullene i "Tom's Wood Stove" ikke har like stort areal som i "Piratebug".

Hvem vant? :huh: Delt førsteplass :D 

De er forskjellige, og man trenger valgmuligheter. "Piratebug" har mulighet for svært høy effekt og kjappe vannoppkok dersom har tilgang på ved av rett dimensjon, mens "Tom's Wood Stove" er mye enklere når du ikke gidder å kutte til veden, og heller vil ta deg bedre tid ved varmen - den har mulighet for å bli nærmere et vanlig "kosebål" i liten skala. Og uansett kan man altså bringe disse nærmere hverandre, rette og slett ved å variere dimensjonen på veden og hvor mye man legger i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Toms ovn på noen turer. Det som fungerer best er kvist, som er brekt av. Da blir det ingen flater av betydning mot hverandre. En kvist er nok til en liten kaffekjele, og litt kos. Bruker du branntrekanten varme, luft og brennbart materiale og legger opp etter dette, med ikke for mye ved, med masse luft fungerer den best.  Virker også best med kaffekjele satt oppå. Men har ikke testet teknisk, bare praktisk bruk. Har bare med ovnen og en lighter. Finner ved der jeg er, trenger bare en kvist. Resten var test og kos. Har så langt fungert mye bedre enn jeg trodde, med veldig lite soting. Når du tømmer den blir den fort kald også. Liten og lett, men samtidig stabil. Blir nok med på mange turer fremover. Akkurat stor nok til å varme pølser på. Har rist fra en engangsgrill som jeg kan legge oppå. Det er vel tilleggsutstyr @Tom42 ?IMG_0112.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Jeg nevnte i et innlegg i en annen tråd (litt malplassert der, egentlig) ...:

... at @Tom42 hadde gjort meg til den heldige eier av blant annet en Tom's Wood Stove, som han med stor kyndighet mekker sammen ved å ta utgangspunkt omtrent hva som helst av blikkbeholdere :) Jeg nevnte også at jeg gjerne ville ha en side-ved-side test sammen med den kinaproduserte Littlbug Jr-kopien min - og i dag ble det litt oppholdsvær gitt :thumbsup:

Utgangspunktet var altså to kvistbrennere ("piratebug" i krum grønn pose, "Tom's Wood Stove" i flat lysegrå pose), 2 poser med 230 gr Jula opptenningsved i hver + litt never/fliser/opptenningspute og en lighter på deling ;). Bildet er ikke helt rettferdig overfor "Tom's Wood Stove", siden jeg glemte å legge ved bunnplaten som jeg bruker til "Piratebug" - normalt tar altså det oppsettet noe mer plass en vist. Veden for "Piratebug" var hugd i to, slik at den var ca 10 cm lang og ble plassert stående. Veden for "Tom's Wood Stove" var ikke hugd til, og de ca 20 cm lange pinnene ble plassert liggende inn i ovnen i en trappeform, med noen tynne fliser på tvers for å få litt luft inn i mellom: 

Utgangspunkt (P1210958).JPGVed i boks (P1210959).JPG

Deretter plasserte jeg never, fliser og tennpute på toppen av ved i "piratebug" og nær kortveggen i "Tom's Wood Stove" og tente på. Bildene nedenfor er tatt ved 1 min, 2 min og 4 min etter tenning. Ser at det allerede etter 2 min er fyr over hele tverrsnittet i "Piratebug", og ved 4 min er den nær sin maksytelse. "Tom's Wood Stove" brenner saktere men like rent, og ilden tar seg god tid med å spre seg.

1 min (P1210960).JPG2 min (P1210961).JPG4 min (P1210962).JPG

Bildende under er tatt ved 6 min og 8 min etter tenning. Nå brenner det meste av veden som er innenfor veggene på "Tom's Wood Stove", og man ser at ilden har kommet helt ned i bunnen på "Piratebug", først på vindsiden. Ved 8 min ser man ganske tydelig at "Piratebug" har begynt å slakke av.

6 min (P1210963).JPG8 min (P1210964).JPG

Bildende under er tatt ved 11 min, 13 min og 17 min etter tenning. Ved 11 min var "Piratebug" ferdig med å levere flammer, nå lå der kun hissige glør i bunnen som sakte ble hvit aske. "Tom's Wood Stove" brant derimot lystig videre i ennå 5-6 min, inntil det bare var glør igjen der også.

11 min (P1210965).JPG13 min (P1210966).JPG17 min (P1210967).JPG

Mye av forskjellen i brenntid (og maksytelse) kan nok forklares med at veden i "Piratebug" var blitt ekstra bearbeidet - den var mindre og dermed hadde større overflate som kunne antennes raskt. Når lengden ble halvert med øks, ble den også delvis splintret slik at den ble tynnere. Der er også litt bedre plass og mer "luftig" i "Piratebug" for 230 gram ved, det kan god tenkes at "Tom's Wood Stove" ville hatt høyere maksytelse med litt min dre ved i - med 230 gram ble det ganske trangt der. Noe av forskjellen kan nok også forklares med at luftehullene i "Tom's Wood Stove" ikke har like stort areal som i "Piratebug".

Hvem vant? :huh: Delt førsteplass :D 

De er forskjellige, og man trenger valgmuligheter. "Piratebug" har mulighet for svært høy effekt og kjappe vannoppkok dersom har tilgang på ved av rett dimensjon, mens "Tom's Wood Stove" er mye enklere når du ikke gidder å kutte til veden, og heller vil ta deg bedre tid ved varmen - den har mulighet for å bli nærmere et vanlig "kosebål" i liten skala. Og uansett kan man altså bringe disse nærmere hverandre, rette og slett ved å variere dimensjonen på veden og hvor mye man legger i.

 @a_aa"Noe av forskjellen kan nok også forklares med at luftehullene i "Tom's Wood Stove" ikke har like stort areal som i "Piratebug"".

@Tom42 Hensikten med luftehull på kun 6 mm* er for at veden ikke skal brenne for fort opp.  Om ønskelig kan ytterlige hull med større diameter bores.  Dette bør imidlertid ikke gjøres på platene med kun få luftehull.  Hensikten med dette er at disse sidene settes mot vinden, om de er sterk.. Jfr Tranga stormkjøkken. 

Ønsker man mer futt, f eks for å raskt koke opp en kaffekjele,  kutter man enkelt opp veden i mindre biter.

* senere utgaver har kun 4 mm luftehull.  De som har mottatt disse kan om nødvendig bore dem opp til en større diameter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Radiosugge skrev:

Jeg har brukt Toms ovn på noen turer. Det som fungerer best er kvist, som er brekt av. Da blir det ingen flater av betydning mot hverandre. En kvist er nok til en liten kaffekjele, og litt kos. Bruker du branntrekanten varme, luft og brennbart materiale og legger opp etter dette, med ikke for mye ved, med masse luft fungerer den best.  Virker også best med kaffekjele satt oppå. Men har ikke testet teknisk, bare praktisk bruk. Har bare med ovnen og en lighter. Finner ved der jeg er, trenger bare en kvist. Resten var test og kos. Har så langt fungert mye bedre enn jeg trodde, med veldig lite soting. Når du tømmer den blir den fort kald også. Liten og lett, men samtidig stabil. Blir nok med på mange turer fremover. Akkurat stor nok til å varme pølser på. Har rist fra en engangsgrill som jeg kan legge oppå. Det eDet er vel tilleggsutstyr @Tom42?

IMG_0112.JPG

Tilleggsutstyr?  Alt er relativt, men jeg har laget grillrist også.  Klippet til en bit av en engangsgrill, og brukte litt ståltråd for å holde den på plass.  Mulig @Rayun har prøvd ovnen med grillrist?  Skal sende en PM til ham.  Bøyer bare inn ståltråden, slik at også grillristen kan legges sammen med sideplatene.  Er du i skogsterreng fungerer kongler utrolig godt som grillkull. 

040 (640x360).jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra test! Det som kunne vore interesant i ein utvida test er effekten av å ha ein kaffikjele på. Ha ein sjølvlaga woodstove etter omtrent piratebugversjonen. Denne brenn veldig bra men når det kjem kjele oppa så går effekten ned og det vert ein del soting.Korleis er piratebug når det kjem kjele på.

Vil i tillegg tru at tomstove er betre når det er vind siden kjelen står heil nedpå medan piratebug er open og flammene dermed vil bil "blåst" vekk frå kjelen....?

Endret av josteink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tom42 skrev:

Tilleggsutstyr?  Alt er relativt, men jeg har laget grillrist også.  Klippet til en bit av en engangsgrill, og brukte litt ståltråd for å holde den på plass.  Mulig @Rayun har prøvd ovnen med grillrist?  Skal sende en PM til ham. 

Ja grillristen har vært i bruk når det er tid for grillet pølse, fisk etc. Fungerer helt fint under grilling og som @Tom42 sier pakkes den flatt sammen med ovnen og bygger ikke mange millimeter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, josteink skrev:

Veldig bra test! Det som kunne vore interesant i ein utvida test er effekten av å ha ein kaffikjele på.

Takk for det, og enig med deg om utvidelsen ;) Akkurat nå har jeg kun en kjele jeg bruker på bål, så det får bli senere en gang.

2 timer siden, josteink skrev:

Korleis er piratebug når det kjem kjele på.

Gjennomstrømningen fra luftehullene helt nederst, gjennom brannsonen og opp i friluft blir nok litt redusert når det settes en kjele i veien, men siden kjelestøttene er såpass høye er det egentlig ikke så stor forskjell. Med unntak av det første minuttet eller to etter at det er tent på, brenner den ganske rent og med lite røyk enten det er kjele på eller ikke. Men litt soting blir det, det er nok ikke til å unngå - vanligvis er det litt soting nederst på kjelen, og øverst på kjelestøtter og øverst på innsiden av sideveggene.

2 timer siden, josteink skrev:

Vil i tillegg tru at tomstove er betre når det er vind siden kjelen står heil nedpå medan piratebug er open og flammene dermed vil bil "blåst" vekk frå kjelen....?

Fikk jo ikke testet det - det kan godt hende du har rett. Nå har jeg brukt "Piratebug" også når det har vært vind, og da er jo det greieste å unngå hele problemet ved finne seg litt ly for den vinden. Enten fra terrenget eller ved å plassere noen steiner elns på fornuftig vis. Her er en nytent vindskjermet "Piratebug":

5713be291cba7_Viltgrytetesting(P4170564)

Ellers kan faktisk kjelestøttene snus opp-ned, slik at toppen nesten flukter med den øvre kanten av sideveggene - de blir dype i stedet for høye ;) Du kan muligens se det av "11"- og "13 min-bildet" i startinnlegget. Men i motsetning til "Toms Wood Stove" har ikke "Piratebug" hull i sideveggene nær toppen for å slippe ut røyk, så den løsningen er bare tenkt brukt når det er en spritbrenner som er varmekilden, og kjelen ikke er veldig stor. Eller kanskje når man skal legge en grillrist på :D ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, rayun skrev:

Ja grillristen har vært i bruk når det er tid for grillet pølse, fisk etc. Fungerer helt fint under grilling og som @Tom42 sier pakkes den flatt sammen med ovnen og bygger ikke mange millimeter. 

denne video ved ca. 6:55 ser dere at jeg legger på grillrista. Jeg har bøyd litt på ståltrådene på ene siden (ståltråden syns på bilde til @Tom42 ovenfor) slik at de går inn i luftehullene og dermed ligger litt stødigere under "pølsesnuing". Siden jeg stort sett alltid mater på fra toppen i startfasen må jeg bruke leatherman når rista skal på pga varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.