Gå til innhold
  • Bli medlem

Vilke Trangia panne/ kasserolle er best å lage mat i?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

lurer på om noen kan fortelle meg hvordan Trangia serie som eg "best" å lage mat i av UL og HA serien? Ultralett alu( ikke std som alt brenner seg i) eller HA som er med teflon/ non-stick belegg.. tenker da på varmefordeling og om det svir seg lett i den uten teflon(UL) 

Er glad i å spise skikkelig og god mat på tur men har sett meg lei på paseroller som nesten svir vann :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De beste grytene jeg har er Duossal gryter, de er alu utenpå og rustfritt innvendige. De må kjøpes rett fra Trangia. Holdbare og gode gryter. Skal du ha en god panne er Ikea panna til ca 40kr et kjempebra valg, mange her inne som har den kan også kjøpes som sett med en stor og en liten til 79kr. Da kan du ta med den som passer til antall personer som er med. Skal du ha panne fra Trangia, så velg nonstick (er etter det jeg vet bare en type) 

Svir det seg på tur er det som regel brenneren og eller kokken som er hovedårsaken. Husk at mange brennere er dobbelt så sterke som en vanlig kokeplate på maks, og hvor langt ned den kan reguleres er begrenset på de fleste. Jo mindre brennerhode feks Omnilite gjør ofte at det blir for mye varme i midten. Hjelper å legge et hermetikklokk mellom brenneren og panna/gryta. Coleman konstruksjon med bred flamme er bedre. Min beste er Coleman apex II 445a, bred flamme og kan justeres veldig langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trangia har jo alu, HA og non stick stekepanner og kasseroller. Skal selv kjøpe nytt trangia-sett nå, med gassbrenner. Undersøker litt hva man skal ha. Stekepanna skal jeg ha i non stick, men er veldig i tvil på kasserollene. Blir nok HA eller bare alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du slitestyrken på HA-kjelene er ? I de vanlige UL-kjelene, kan man jo bruke småstein for å vaske de:) 

 

Kunne tenkt meg HA vindskjermer og kjeler og nonstick stekepanne. Skullegjerne hatt HA kaffekjele også, men får nok ikke tak i det gitt.

Noen som vet om den plastikken på kaffekjele-hanken smelter hvis man setter disse kjelene på bål?:)

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ViktorS said:

Noen som vet om den plastikken på kaffekjele-hanken smelter hvis man setter disse kjelene på bål?:)

Den smelter, ja. I hvertfall hvis bålet er av en viss størrelse. Jeg snakker av erfaring :)
Men det skal gå fint på et typisk lite kaffebål, da trenger man ikke de voldsomme flammene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det er plastikk på den egentlig... gjør jo kaffekjelen litt mindre allsidig. Greit å kunne slenge kjelen på ett skikkelig bål, og ikke bare bruke dennpå brenneren:) Kanskje man kan klipe/skjære det av på en eller annen måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvordan synes du slitestyrken på HA-kjelene er ? I de vanlige UL-kjelene, kan man jo bruke småstein for å vaske de:) 

 

Kunne tenkt meg HA vindskjermer og kjeler og nonstick stekepanne. Skullegjerne hatt HA kaffekjele også, men får nok ikke tak i det gitt.

Noen som vet om den plastikken på kaffekjele-hanken smelter hvis man setter disse kjelene på bål?:)

Slitestyrken er bedre bra, tåler vanlig bruk over tid. Vasker dog med en skuresvamp (som er alltid er med sammen med en liten flaske zalo). Jeg hadde ikke brukt penger på HA vindskjerm, og ser ikke behovet for kaffekjele i HA. Ellers er det beste vekttrikset mitt å legge igjen kjele eller panner dersom jeg ikke planlegger å bruke dem.

Plasten smelter ja, og det gir deg til og med et annerkjennende nikk hos enkelte 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, ViktorS said:

Skjønner ikke hvorfor det er plastikk på den egentlig... gjør jo kaffekjelen litt mindre allsidig. Greit å kunne slenge kjelen på ett skikkelig bål, og ikke bare bruke dennpå brenneren:) Kanskje man kan klipe/skjære det av på en eller annen måte:)

Du trenger ikke å klippe eller skjære den av. Bare heng kjelen over et skikkelig bål, gjerne på St.Hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 21.1.2017 den 9.09, Radiosugge skrev:

De beste grytene jeg har er Duossal gryter, de er alu utenpå og rustfritt innvendige. De må kjøpes rett fra Trangia. Holdbare og gode gryter. .

Enig, har et sett i 27 serien. Iflg denne siden www.trangia-central.com/trangia-materials.html sluttet de å lage Duossal (og Titan) gryter  i 2007. Var ikke klar over at Trangia selger disse fra eget lager enda. Er vel en fire fem år siden jeg sist så de i en butikk tror jeg. Vet ikke, men kanskje produksjonskostnad + litt høyere egenvekt enn alu settene var noe av forklaringen til at de gikk bort fra Duossal ... ... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 23.02, rbhelle skrev:

Hvorfor akkurat Trangia? Har du prøvd GSI Camper? Kan ikke få rost det nok...har prøvd veldig mye forskjellig inntil jeg kom over GSI sitt Camper sett før jeg ble fornøyd. Just a tip.

Fordi min Nova brenner passer til + at jeg syns det er en egen sjarm med rødspritbrennere generelt og disse settene spesielt. Er nok litt nostalgi også da. Har bl.a. et skikkelig bulkete sett som jeg har arvet. Tror det er fra slutten av 60-tallet, 

Ser det er flere modeller av GSI camper, se for eks: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=GSI camper, så hvilket har du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart det blir anledning, blir det handlet inn trangia 25 med ha kasseroller og nonstick stekepanne sammen med gassbrenner. Så blir det en optimus nova til neste vinter som jeg kan bruke i dette settet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-02-04 at 3:40 PM, ViktorS said:

Skjønner ikke hvorfor det er plastikk på den egentlig... gjør jo kaffekjelen litt mindre allsidig. Greit å kunne slenge kjelen på ett skikkelig bål, og ikke bare bruke dennpå brenneren:) Kanskje man kan klipe/skjære det av på en eller annen måte:)

Det går helt fint, även med plast, jag har provat. Plasten blir "lite märklig" efter några turer på bålet, men håller förvånande bra. Vill man ta bort plasten går det lätt med en kniv. Det är dock svårt att få tillbaka den igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 21.02, zimwalker skrev:

Fordi min Nova brenner passer til + at jeg syns det er en egen sjarm med rødspritbrennere generelt og disse settene spesielt. Er nok litt nostalgi også da. Har bl.a. et skikkelig bulkete sett som jeg har arvet. Tror det er fra slutten av 60-tallet, 

Ser det er flere modeller av GSI camper, se for eks: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=GSI camper, så hvilket har du?

 

Dette: https://www.fjellsport.no/gsi-outdoors-pinnacle-camper.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Trangia anbefaler jeg Trangia Gourmet stekepanne hvis du skal ha teflon. Ikke den letteste men veldig god panne som det følger med lokk til. Den har også litt høyere kanter enn vanlig. Med lokk er det enklere å steke litt tykkere kjøtt og fiskestykker gjennom, også fin til å lage pannebrød etc. Kan gi litt mindre guffe på brenner så du sparer drivstoff. Jeg har hatt min panne siden 2004 og den er fin enda. Ingen riper eller skader på teflon. Brukt mest på primus men også noe på bål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Björn
På 2017-02-21 den 23.44, zimwalker skrev:

Enig, har et sett i 27 serien. Iflg denne siden www.trangia-central.com/trangia-materials.html sluttet de å lage Duossal (og Titan) gryter  i 2007. Var ikke klar over at Trangia selger disse fra eget lager enda. Er vel en fire fem år siden jeg sist så de i en butikk tror jeg. Vet ikke, men kanskje produksjonskostnad + litt høyere egenvekt enn alu settene var noe av forklaringen til at de gikk bort fra Duossal ... ... .

Enligt denna tråden på utsidan så skall Trangia börja tillverka duossal igen.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85393#post776227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 19.3.2017 den 21.11, Björn skrev:

Enligt denna tråden på utsidan så skall Trangia börja tillverka duossal igen.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85393#post776227

www.friluftsvaror.se/trangia   Selger Trangia sine Duossal gryter "i løs vekt", for den som vil oppgradere sitt alu kjøkken. Men dessverre selger de bare til Sverige, Danmark, Finland og Tyskland , ikke til Norge. Sendte dem en mail og spurte om det for et par uker siden, men det kom ikke noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
22 timer siden, zimwalker skrev:

www.friluftsvaror.se/trangia   Selger Trangia sine Duossal gryter "i løs vekt", for den som vil oppgradere sitt alu kjøkken. Men dessverre selger de bare til Sverige, Danmark, Finland og Tyskland , ikke til Norge. Sendte dem en mail og spurte om det for et par uker siden, men det kom ikke noe svar.

Mitt förslag är att man kontaktar Trangia direkt. De har en kundservice som är högklassig!

Kan ju till och med vara så att de har kastruller i titan för den som gillar det. Tror dock inte att de är lättare än HA aluminium. Men mer stryktåliga.

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.