Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av returrett i nettbutikk (utskilt fra warmpeace - dunposer)


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Den 18.1.2017 at 18.40, Prebb skrev:

Jeg er 178 og har 180-posen. Jeg har god plass og må ofte flytte meg opp eller ned i posen for å få utnyttet hetten. Husk at Hektapåtur har gratis retur, og at du har angrerett/åpent kjøp. Kjøp 170-posen og prøv. Har du råd kjøp begge og prøv lengden og returner den du ikke vil ha. Litt ekstra plass er ikke farlig, men altfor stor plass kan fort bli kaldt.

Med klarna faktura kan man faktisk bestille begge to, sende tilbake den som ikke passer, for så å kun betale for den man beholder. Smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig at jeg begynner å bli gammel, men syns det å aktiv bruke gratis returrett slik blir helt feil. Utnytter mange det blir dette borte, eller at det tilkommer ekstra gebyr. Du kan i prinsippet bestille hele butikken, se gjennom alt, for så og returnere absolut alt. Ny form for vindusshopping 🤣

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Radiosugge said:

Mulig at jeg begynner å bli gammel, men syns det å aktiv bruke gratis returrett slik blir helt feil. Utnytter mange det blir dette borte, eller at det tilkommer ekstra gebyr.

Å bestille 2 stk er unødvendig, men returretten er der nettopp for å kunne sende tilbake ting som ikke passer da du ikke har mulighet til å prøve før kjøp. Prøv deg på best guess og ikke ha dårlig samvittighet for å sende tilbake. Den ekstra kostnaden kan, bør og må nettbutikkene ta på seg da de har ganske store kostnadsfordeler sammenlignet med vanlige butikker.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
53 minutter siden, Radiosugge skrev:

Mulig at jeg begynner å bli gammel, men syns det å aktiv bruke gratis returrett slik blir helt feil. Utnytter mange det blir dette borte, eller at det tilkommer ekstra gebyr. Du kan i prinsippet bestille hele butikken, se gjennom alt, for så og returnere absolut alt. Ny form for vindusshopping 🤣

Enig med deg ☺

En stor nettbutikk oppfordret meg til det samme. Hvis jeg bare tenkte på meg selv og ikke den som ev. får en retursovepose, høres det jo bra ut. Det er fint å ha muligheten til retur. Mye bedre å gjøre grundig research, slik at man er mest mulig sikker før kjøp, så får man heller bruke returretten dersom det blir bom. Når nettbutikker oppfordrer til denne praksisen, er det lett for forbrukere å slå til. Returbehandling er jo tidkrevende og lite produktiv, men kanskje har den aktuelle nettbutikken funnet ut at det allikevel er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt greit, og at man sparer både seg selv og butikken tid hvis man er veldig usikker på str. Alternativet er jo å bestille en, prøve den, returnere og så bestille enda en. Sammenligner man feks en jakke bestilt på nettet som du ender opp med å returnere, og som en annen kjøper den etter deg, så er den nok veldig mye mindre brukt enn en jakke som henger på XXL. Der er det vel hundrevis av personer innom daglig... Da har jeg mer medfølelse med fysiske butikker som blir benyttet som prøverom, for at kunden så går hjem og kjøper varen litt billigere på nettet. Vi har mistet mange flotte butikker de siste årene pga dette! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
32 minutter siden, djing0 skrev:

Jeg tenker at det er helt greit, og at man sparer både seg selv og butikken tid hvis man er veldig usikker på str. 

Når det gjelder klær som turbukser og jakker kan jeg skjønne at denne praksisen kan være god. Vanskelig å finne rett størrelse på en turbukse eller skalljakke. Det blir på samme måte som om man prøver en jakke eller bukse i en fysisk butikk. Håper ikke denne praksisen brukes på ullundertøy etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
38 minutter siden, Nimrad skrev:

Jeg tipper den fortsatt er i bedre stand og mindre brukt, hygienisk og fysisk, enn de du får i vanlig butikk ;)

Det er den nok, men når det kommer til sovepose til mange tusen, ønsker jeg ikke å motta et returprodukt. I dagens nettbaserte handel er vel det utopisk. Jeg vet om en nettbutikk som er mer restriktive i forhold til retur 😎 Har i tillegg hentet sovepose hos dem da jeg bor kun få mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Radiosugge said:

Mulig at jeg begynner å bli gammel, men syns det å aktiv bruke gratis returrett slik blir helt feil. Utnytter mange det blir dette borte, eller at det tilkommer ekstra gebyr. Du kan i prinsippet bestille hele butikken, se gjennom alt, for så og returnere absolut alt. Ny form for vindusshopping 🤣

Tror det må være jeg som begynner å bli gammel, for jeg tenker nå;  hvem i all verden er det som orker å holde på slik da!? :) At noen gjør det tror jeg ikke utgjør noen stor fare. Tilbudet blir neppe borte av den grunn, konkurransen er for hard til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til hver enkelt butikk om de vil ha gratis retur.

14 dagers angrefrist har man uansett.

Jeg har flere ganger blitt oppfordret å bestille plagg i flere størrelser for å returnere de som ikke passer. Butikkene har jo såklart dette innbakt i marginene sine og gjør det nok for å sikre seg salg. De får oftere også billigere frakt enn norgespakken, så det er ikke store summen å snakke om i frakt èn vei, de går ikke konken av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du helt bevist bestiller to stk med overlegg for å returnere den/de du ikke vil ha, må jo være forbrukssamfunnet på sitt værste! At det jobber hjernedøde på nettbutikker som oppfordrer deg til å bestille, kjøpe, kjøpe, kjøpe, og som ikke ser konsekvenser av hva de melder er en ting. Det må bør være et moralsk ansvar her også. Bevist unødvendig transport og fånyttes arbeid er ingen tjent med i det lange løp...... 

Vet at i noen bransjer går alt retur rett i søppel-konteineren. Blir ikke satt i omløp pga kostnader/risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, JanRH said:

Jeg vet om en nettbutikk som er mer restriktive i forhold til retur 1f60e.png Har i tillegg hentet sovepose hos dem da jeg bor kun få mil unna.

14 dagers angrerett er lovpålagt ved all salg som ikke skjer direkte i butikk, men jeg hadde nok foretrukket at disse returnerte klærne/soveposene osv. ble solgt som B-vare.

@JanRH undertøy er ikke mulig å returnere hvis det er prøvd/brukt. Tviler på at det gjelder ullundertøy, på samme måte som det heller ikke gjelder skinny jeans eller tights ;) Kanskje det er jeg som er rar, men jeg ser ikke det helt store problemet med å ha fått et produkt som har vært prøvd av andre. Jeg er dog mer skeptisk til dette i vanlige butikker enn i nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Radiosugge skrev:

Når du helt bevist bestiller to stk med overlegg for å returnere den/de du ikke vil ha, må jo være forbrukssamfunnet på sitt værste! At det jobber hjernedøde på nettbutikker som oppfordrer deg til å bestille, kjøpe, kjøpe, kjøpe, og som ikke ser konsekvenser av hva de melder er en ting. Det må bør være et moralsk ansvar her også. Bevist unødvendig transport og fånyttes arbeid er ingen tjent med i det lange løp...... 

Vet at i noen bransjer går alt retur rett i søppel-konteineren. Blir ikke satt i omløp pga kostnader/risiko.

Det er jo lov å bruke hodet. Når man vet hvilke størrelse man trenger, da kjøper man den, enkelt og greit.

Når man ikke vet hvilke størrelse man trenger (man faller ofte litt mellom to størrelser) risikerer man å ført kjøpe feil, sende den tilbake og så få tilsendt en ny, altså transport 3 veier. Da er det bedre å kjøpe to størrelser og returnere den som ikke passet, altså transport 2 veier. Så enkelt er det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Radiosugge skrev:

Mulig at jeg begynner å bli gammel, men syns det å aktiv bruke gratis returrett slik blir helt feil. Utnytter mange det blir dette borte, eller at det tilkommer ekstra gebyr. Du kan i prinsippet bestille hele butikken, se gjennom alt, for så og returnere absolut alt. Ny form for vindusshopping 🤣

Jeg er helt uenig med deg. Det at man har returrett gir meg muligheter til å prøve gjenstanden i ro og mak uten å ha en selger hengende over meg slik som det er i butikken. For at nettbutikker skal være konkurransedyktige så må de by på noe mer enn lav pris. Lav pris kan ofte matches av store butikker, men service, mulighet til å prøve gjenstanden og at man får den med en gang gjør fysiske butikker overlegne - foreløpig.
Noen ting skiller seg vesentlig ut for nettbutikker. De har lavere overheadkostnader og kan derfor tillate seg å tilby et større sortiment. Når jeg har råd og mulighet så vil jeg gjerne ha det produktet som er best for meg, og ikke det butikken har tilfeldigvis tatt inn. Selv om pris ikke er avgjørende så ville jeg ikke kjøpt et produkt usett dersom jeg ikke hadde muligheten til å levere det tilbake. At butikken tilbyr gratis retur gjør at jeg heller velger den butikken enn andre som ikke gjør det.
 

3 timer siden, Mareng skrev:

Det er jo lov å bruke hodet. Når man vet hvilke størrelse man trenger, da kjøper man den, enkelt og greit.

Når man ikke vet hvilke størrelse man trenger (man faller ofte litt mellom to størrelser) risikerer man å ført kjøpe feil, sende den tilbake og så få tilsendt en ny, altså transport 3 veier. Da er det bedre å kjøpe to størrelser og returnere den som ikke passet, altså transport 2 veier. Så enkelt er det 1f44d.png

Dette er akkurat det jeg mener er fornuftig bruk. Det er ikke slik at man ukritisk bestille alt mulig og så sende det tilbake, men noen ting er for usikkert og varen er for dyr til at man gidder å leve med et produkt i feil størrelse som bare havner innerst i skapet. Eventuelt på finn om et par uker (som gir vel så stor transportbyrde).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.