Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke tilfreds med fjellskipakke, kjøpe nytt?


A4.236

Anbefalte innlegg

Kjøpte komplett fjellskipakke for 2 år siden. Åsnes gamme 54 (2meter) ski, crispi svartisen sko med BC binding. Sliter veldig med gnagsår i disse skoene, og virker ikke som det blir bedre selv om jeg har prøvd å brukt de jamt. Gruer meg hver gang jeg skal ut på skitur, og selv om det ikke er lange turen så merker jeg raskt at det begynner å svi med både gnagsår sokk og plaster på. Virker som de blir litt lange og smale for føttene mine, i tillegg burde det vært en snøring til øverst på skoen. Har og funnet ut at jeg vil ha litt breiere ski, synes de blir alt for lange og smale nedover, og detter raskt gjennom utenfor løypene. Kanskje Fischer E109 hadde vært noe? Hva med bindinger?

Noen andre som har erfaring med disse skiene/skoene og har anbefalinger og komme med?

Vil ha ski til å hovedsak gå utenfor løyper med, og som er stødige og behagelige nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor på foten får du gnagsårene?

Jeg har Svartisen både i 75 og BC.

75mm varianten er de mest komfortable skiskoene jeg kan tenke meg. Sitter som et skudd, og har jeg fått gnagsår av andre støvler, kan jeg ta på meg 75mm støvlene og labbe avgårde uten å kjenne en ting dagen etter.

Forskjellen ligger i sålen, 75mm får et naturlig bøyemønster, BC er i et plastmateriale og bøyer seg ikke like naturlig. Det er imidlertid en forskjell på innvendig høyde mellom 75mm og BC, mens 75mm kjennes perfekt til meg, glipper hælen på BC støvlen, sist tur fikk jeg gnagsår på størrelse med en femmer på begge hælene. Jeg har nå puttet et par Rottefella såler i de, har ikke fått prøvd de enda, men jeg syntes de manglet litt tykkelse til å være tight nok uten den hvite originalsålen, derfor prøver jeg begge først.

Så hvis du føler at de glipper opp på hælen, prøv med såler, kanskje det kan være redningen. Jeg bruker 45 i sko og mine Svartisen er samme størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du skrevet denne posten for en uke siden, hadde jeg kjøpt gamme-skien med binding hos deg hehe. Får denne tilsendt i posten til uka. Er spennt på hvor mye den synker i snøen utenfor løypa som du snakker om her:/

Har selv kjøpt crispi stetind i str 43, og tror jeg må legge inn en såle selv i disse skoene, må bare finne ut hva slags. Håper det holder med en ullsåle jeg har liggende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke denne skien, men det ser ut til at det er en bra ski, ut fra det jeg har funnet på nettet, men det betyr selvfølgelig ikke at den passer alle. det som er trenden nå er at det anbefales kortere ski til fjellbruk og Bc enn det som ble anbefalt for noen år siden. Sist jeg kjøpte nye ski, Åsnes Nansen, så ble de noe kortere enn mine gamle, Atomic Ulrikken utfor. 

Jeg bruker fremdeles mine gamle 75 mm "Crispi telemark sport" sko til fjellski og BC,

post-4220-0-71141800-1422060607.jpg

men for et par år siden kjøpte jeg et par nye ski til å bruke i oppkjørte løyper, fine turski med NNN binding og nye Alfa skisko. Med disse nye Alfa skoene opplevde jeg noe av det samme som deg. Kraftige gnagsår etter kun kort tid, og det ser ikke ut til at det blir noe bedre selv om skoene brukes både på ski og litt ellers også i et forsøk på å gå dem inn. Jeg har forstått at dette er et kjent fenomen for noen av Alfa sine skisko.

Jeg har en mistanke om at selv om det er lærsko så brukes det i dag en del plast og andre syntetiske materialer til oppbygging av skoene og disse materialene er ofte stive og forandrer seg lite ved bruk. I de gamle lærskoene ble det brukt andre materialer som formet seg mer etter foten og de var derfor lettere å gå inn. 

Jeg har valgt bort NNN bindingen på fjellski / BC ski av den enkle grunn at jeg har erfaring med at de kan ha en tendens til å fryse fast hvis du er på fjellet og temperaturen f.eks. faller fra ca. 0 grader og et stykke nedover. Fra min tid i Hjelpekorpset husker jeg at noen av dem som hadde NNN bindinger gikk med en lite flaske låsolje eller låsespray i lomma når vi var ute på tur. Dette ble brukt på bindingenes bevegelige deler for å hindre at de frøs fast.

Her er noen gamle tester og link til et annet forum hvis det kan være av interesse.

https://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

https://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-6-multiski

https://www.utemagasinet.no/Utstyr/Test-av-smoerefrie-fjellski

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1903474 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at enkelte har ei fotform som gjer gnagsår uansett skisko og binding, og eg er ein av dei. Har rottefella bindign og prøvd ulike skisko men får gnagsår uansett kor inngåtte skoa er. Min løysing er å alltid plastre helane godt og ikkje minst snør skoa på ein måte somgjer at dei sit betre på. Finnes sikker info på nett men krysser lissene rett over vrista slik at skoen sit ekstra godt her. Dette funker for meg og er no kvitt gnagsårproblemet. Har aldri problem i fjellsko eller liknande men i skisko så er det alltid. 

 

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Omnilite skrev:

Hvor på foten får du gnagsårene?

Jeg har Svartisen både i 75 og BC.

75mm varianten er de mest komfortable skiskoene jeg kan tenke meg. Sitter som et skudd, og har jeg fått gnagsår av andre støvler, kan jeg ta på meg 75mm støvlene og labbe avgårde uten å kjenne en ting dagen etter.

Forskjellen ligger i sålen, 75mm får et naturlig bøyemønster, BC er i et plastmateriale og bøyer seg ikke like naturlig. Det er imidlertid en forskjell på innvendig høyde mellom 75mm og BC, mens 75mm kjennes perfekt til meg, glipper hælen på BC støvlen, sist tur fikk jeg gnagsår på størrelse med en femmer på begge hælene. Jeg har nå puttet et par Rottefella såler i de, har ikke fått prøvd de enda, men jeg syntes de manglet litt tykkelse til å være tight nok uten den hvite originalsålen, derfor prøver jeg begge først.

Så hvis du føler at de glipper opp på hælen, prøv med såler, kanskje det kan være redningen. Jeg bruker 45 i sko og mine Svartisen er samme størrelse. 

Hovedsaklig bak på hælen og ytterside ved lilletå. Føler at samme hvor hardt jeg snører så glipper den bak på hælen, skal prøve med tykkere såler! Fint om du gir tilbakemelding på hvordan de ble med rottefella såler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

12 timer siden, ViktorS skrev:

Hadde du skrevet denne posten for en uke siden, hadde jeg kjøpt gamme-skien med binding hos deg hehe. Får denne tilsendt i posten til uka. Er spennt på hvor mye den synker i snøen utenfor løypa som du snakker om her:/

Har selv kjøpt crispi stetind i str 43, og tror jeg må legge inn en såle selv i disse skoene, må bare finne ut hva slags. Håper det holder med en ullsåle jeg har liggende:)

Hehe, det var litt dumt da. Gamme er utrolig fine til løype bruk og der det er hardt. Veldig bra gåspenn på hardt underlag og med sekk på ryggen. Men siden jeg går mer og mer der det ikke er opptrakket løyper så ønsker jeg meg litt bredere ski, sikler litt etter Fischer 109 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, josteink skrev:

Min erfaring er at enkelte har ei fotform som gjer gnagsår uansett skisko og binding, og eg er ein av dei. Har rottefella bindign og prøvd ulike skisko men får gnagsår uansett kor inngåtte skoa er. Min løysing er å alltid plastre helane godt og ikkje minst snør skoa på ein måte somgjer at dei sit betre på. Finnes sikker info på nett men krysser lissene rett over vrista slik at skoen sit ekstra godt her. Dette funker for meg og er no kvitt gnagsårproblemet. Har aldri problem i fjellsko eller liknande men i skisko så er det alltid. 

Hadde håpet jeg kunne finne sko som kan matche langrennskoene jeg har. Ca 3 år gamle madshus carbon sko for klassisk. Utrolig gode sko og sitter som støpt. Har gått mange mil med disse skoene og gjerne vært ute hele dagen uten tegn til gnagsår. Nå skal det sies at disse har et litt annet formål enn å stupe seg nedover fra fjelltopper da :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ergerlig at du er misfornøyd med skipakken! Gamme høres ut for mig som en ionteressant ski, som jeg gjerne skulle prøve. Dessverre er det ikke mulig å leie fjellski og prøve. 

Carvingski kan man jo leie ved de fleste alpin anlegg i ulike typer innen man kjøper.

Jeg har en avart av Fischer 109 dvs Snowbound som vel må beskrives som en "short cut" variant av 109'en. Den har vel knap nok vært på markedet i Norge og kjøpt fra USA. Den er veldig behagelig å dabbe rundt på med pulk på slep. Men den går absolutt IKKE ned i oppkjørte spor på vei til fjellheimen. Og så har den ingen ordentlig smørelomme og et forholdvis mykt spenn, så den er treg å gå med i forhold til et par andre, smalere fjellski (Karhu) omtrent svarende til Åsnes Amundsen/Rago med godt spenn og smørelomme. Men 109'en har så pass innsving, at den fungerer som en carvingski! For mye fart og det er bare å lene sig inn mot fjellet, så skjærer den opp.

Støvler er jo meget individuelt hva som passer. Jeg kan ikke huske skavsår og blemmer i skisko, men til gjengeld i fjellstøvler. Innersålen som følger med både skistøvler og fjellstøvler er som regel heller dårlig. Jeg er ganske fornøyd med en rimelig innersåle fra Viking, som er litt høy i helen, så det blir bedre hel-grep uten at sålen fyller for masse. 

https://www.magasinet.no/fottoey/saaler/viking-comfort-saale

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet også med gnagsår i crispi sko. Tror mine het stetind. Har hatt dem i mange år og forsøkt å gå dem inn uten at det hjelper. Å skifte såler hjalp litt. Kjøpte senere alfa skarvet. En mykere sko men en sko som ikke har gitt meg gnagsår. Min konklusjon er at jeg har en fot som ikke passer crispi sko. En alfa fot rettere sagt.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å slippe gnagsår er å bruke to sett med sokker, gjerne et tynt par innerst og raggsokker eller noe annet ytterst. Det fungerer på fjellstøvler, tenkte at kanskje det kunne fungere på skistøvler også. Fjellstøvler i skinn var det også lurt og gå med gjennombløte den første turen slik at skinnet ble formet til foten din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.1.2017 at 23.35, A4.236 skrev:

Kjøpte komplett fjellskipakke for 2 år siden. Åsnes gamme 54 (2meter) ski, crispi svartisen sko med BC binding. Sliter veldig med gnagsår i disse skoene, og virker ikke som det blir bedre selv om jeg har prøvd å brukt de jamt. Gruer meg hver gang jeg skal ut på skitur, og selv om det ikke er lange turen så merker jeg raskt at det begynner å svi med både gnagsår sokk og plaster på. Virker som de blir litt lange og smale for føttene mine, i tillegg burde det vært en snøring til øverst på skoen. Har og funnet ut at jeg vil ha litt breiere ski, synes de blir alt for lange og smale nedover, og detter raskt gjennom utenfor løypene. Kanskje Fischer E109 hadde vært noe? Hva med bindinger?

Noen andre som har erfaring med disse skiene/skoene og har anbefalinger og komme med?

Vil ha ski til å hovedsak gå utenfor løyper med, og som er stødige og behagelige nedover.

Hovedgrunnen til gnagsårene er antagelig at støvelene er for stive, så de ikke bøyer seg sammen med foten. Stivheten i støvelen er lett å kontrollere i butikken. Generelt er mykere støvler rimeligere, og godt egnet til bortoverturer. Trekker man pulk eller går med tung sekk øker belastningen på hælene og det blir spesielt viktig å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, A4.236 skrev:

Hovedsaklig bak på hælen og ytterside ved lilletå. Føler at samme hvor hardt jeg snører så glipper den bak på hælen, skal prøve med tykkere såler! Fint om du gir tilbakemelding på hvordan de ble med rottefella såler :)

Siden vinteren er en riktig luring for tiden har jeg sett meg nødt til å finne noen substitutter for å gå på ski.

Har nå 2x2mil på turskøyter der jeg har brukt Svartisen BC støvlene, til det formålet har de fungert utmerket med sålene, men da har også den øverste plastspennen vært strammet. Den nederste er faktisk litt ubehagelig å ha helt stram til skøytebruk.

Siden jeg har kjørt bil til/fra vannet jeg har gått på skøyter på, har jeg gjort følgende observasjon fra førersetet:
Jeg la sålene oppå de originale sålene, det betyr at det er 2 par såler med "fasong" i skoene. Det jeg la merke til når jeg kjørte bil var at når jeg la hælen 45grader ned mot gummimatta og trykket til, så svikter sålene nedover.
Altså det er ikke nødvendigvis bare det at foten løftes oppover som man egentlig skulle tro som forårsaker gnagsår, men at hælen er for "grunn", eller at sagt på en annen måte: Er det ikke er tilstrekkelig med materiale og fasthet i det materialet som er under hælen inni skoen, og dette gjør at når foten presses ned, så gir materialet etter, og tillater en bevegelse av foten nedover i skoen, kan dette også forårsake gnagsår.
Så lenge denne bevegelsen er nedover, så hjelper det egentlig ikke uansett hvor kraftig en greier å snøre skoene.

Neste forsøk blir dermed med å ta ut originalsålen og erstatte den med en flat ullsåle og deretter legge Rottefella sålen oppå. Jeg har også noen "Sole" thermotilpassede såler som jeg bruker i fjellstøvlene, disse er noe tykkere materiale bakover mot hælen, kommer også til å forsøke med de til jeg finner en kombinasjon som ikke gir etter når jeg presser hælen nedover med skoen 45 grader mot underlaget.

Skal prøve å komme med videre oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama sliter masse med gnagsår, selv om hun synes skoene/støvlene hun bruker er behagelige å gå med. Hun har stort sett løst det med sportstape. Hadde en skitur ifjor hvor hun etter 5km begynte å få gnagsår. Heldigvis er det en liten bu (Solobua på Blefjell) hvor de selger brus/pølse/sjokolade som også hadde en rull med plaster. Han spurte hvor mye hun trengte og klippet av en bit. Kostet ikke noe. Snakk om service! Bra var det, for det ble en flott dag på fjellet, med totalt 34km på supert føre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok feil sko for din fot. Mange moderne produsenter av tekniske sko tar ikke hensyn til variasjoner i fotfasong. De bruker vanligvis en skolest som passer en stor andel av befolkningen for å spare penger på produksjon, og de virker lite interesserte i å tilby flere varianter. Et minimum burde være å tilby sko i forskjellige skobredder, selv om det hadde vært hyggelig med minst en håndfull forskjellige skolester.

Variasjoner i fotfasong er også en av grunnene til at man bør ta utstyrstester av sko med en klype salt, og være varsom med å kjøpe skipakker som har en bestemt skisko. Hvor god en sko er i bruk kan variere enormt fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fot og sko må passe sammen - enklere/vanskeligere blir det egentlig ikke. Med erfaring fra flere generasjoner med bindinger / sko så vil jeg tørre å påstå at BC sålen gjør utforming skoene mer utfordrende enn tilfellet var med 75mm NNN for typiske fjellskistøvler. Mistenker at en for å få en tilstrekkelig torosjonstiv BC - støvel må benytte stivere / tykkere lær. 

E-109 passer bra dersom du beveger deg utenfor løypene. Den nye lette versjonen er super i flatt og bratt (opp) terreng, men den mangler noe stivhet fremme i tuppen. Dette gjør at skien vingler litt når farten tiltar på vei nedover. For meg er det et kompromiss som det fint går å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da ble det helt nye ski og sko dette året med stor suksess! Åsnes Ingstad med voile 3 pin og alico marsje sko. Utrolig stabile og gode sko som fungerer optimalt! 😁 det jeg har lyst på nå er mere toppturpreget ski som går med 75mm sko. Da kan jeg også bruke plastsko, forslag til ski og bindinger som kan passe sammen med f. Eks scarpa T4 sko? 🙂 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, A4.236 skrev:

Da ble det helt nye ski og sko dette året med stor suksess! Åsnes Ingstad med voile 3 pin og alico marsje sko. Utrolig stabile og gode sko som fungerer optimalt! 😁 det jeg har lyst på nå er mere toppturpreget ski som går med 75mm sko. Da kan jeg også bruke plastsko, forslag til ski og bindinger som kan passe sammen med f. Eks scarpa T4 sko? 🙂 🙂 

Åsnes Falketind 68! Det er nesten de eneste skiene jeg bruker nå!

Jeg har voile 3-pin traverse bindingen, husk å klem ned tåjernet godt når du går med 3-pin og T4 skoen, ellers spiser den opp pinnene.

Skulle jeg valgt på nytt, så muligens jeg ville ha valgt Voile switchback, for da slipper man av/på med kabel, og det er bare å vippe den fram og tilbake til kjøre og gå-modus med staven. Men den bindingen veier mer og koster mer, og gir en litt annen gå følelse (bedre eller værre - jeg vet ikke, for jeg har ikke prøvd den). Muligens mindre kjangs for gnagsår med switchback?

Bruker disse skiene med T4 støvelen til bratte toppturer og fjellskiturer over flere dager i bratt terreng.

På dagene med terrorføre, da velger jeg kanskje rando-skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Åsnes Falketind 68! Det er nesten de eneste skiene jeg bruker nå!

Jeg har voile 3-pin traverse bindingen, husk å klem ned tåjernet godt når du går med 3-pin og T4 skoen, ellers spiser den opp pinnene.

Skulle jeg valgt på nytt, så muligens jeg ville ha valgt Voile switchback, for da slipper man av/på med kabel, og det er bare å vippe den fram og tilbake til kjøre og gå-modus med staven. Men den bindingen veier mer og koster mer, og gir en litt annen gå følelse (bedre eller værre - jeg vet ikke, for jeg har ikke prøvd den). Muligens mindre kjangs for gnagsår med switchback?

Bruker disse skiene med T4 støvelen til bratte toppturer og fjellskiturer over flere dager i bratt terreng.

På dagene med terrorføre, da velger jeg kanskje rando-skiene.

Jeg har prøvd å få fatt i denne kombinasjonen de siste ukene, men de fleste ser ut til å være tom. I følge Outdoor Bergen er Falketind utgått, kommer ny modell til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
19 minutter siden, Freebird skrev:

Jeg har prøvd å få fatt i denne kombinasjonen de siste ukene, men de fleste ser ut til å være tom. I følge Outdoor Bergen er Falketind utgått, kommer ny modell til høsten. 

Åja, det var der jeg kjøpte mine. De sa ingenting om det da. Men da er det muligheten å gjøre noen gode kjøp kanskje?

Til denne skien har jeg en lett og rask helfell i mohair, kortfeller i mohair, og kan til en viss grad brukes med litt smørning. Synes denne skien får ett stort bruksområde når du kan ha både helfell og kortfell med god glid og godt grep.

Smørning er faktisk greit å ha til det blir helt flatt og litt nedover. Gikk fra finse til Hallingskeid med en turleder fra østerrike som brukte storetind, tech binding og randostøvler. Hun smurte hele sålen på skien, og hadde godt grep og god glid hele veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2018 den 17.38, Mareng skrev:

Åsnes Falketind 68! Det er nesten de eneste skiene jeg bruker nå!

Jeg har voile 3-pin traverse bindingen, husk å klem ned tåjernet godt når du går med 3-pin og T4 skoen, ellers spiser den opp pinnene.

Skulle jeg valgt på nytt, så muligens jeg ville ha valgt Voile switchback, for da slipper man av/på med kabel, og det er bare å vippe den fram og tilbake til kjøre og gå-modus med staven. Men den bindingen veier mer og koster mer, og gir en litt annen gå følelse (bedre eller værre - jeg vet ikke, for jeg har ikke prøvd den). Muligens mindre kjangs for gnagsår med switchback?

Bruker disse skiene med T4 støvelen til bratte toppturer og fjellskiturer over flere dager i bratt terreng.

På dagene med terrorføre, da velger jeg kanskje rando-skiene.

Bruker du heveklosser på dem da?  Har selv sett på falketind 68, ser utrolig flotte ut, men hvordan er de på hardt føre når de er så brede i forhold til vekt? Hva med voile hardwire, like som traverse men med samme hælbøyle og klosser som på switchback? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, A4.236 skrev:

Bruker du heveklosser på dem da?  Har selv sett på falketind 68, ser utrolig flotte ut, men hvordan er de på hardt føre når de er så brede i forhold til vekt? Hva med voile hardwire, like som traverse men med samme hælbøyle og klosser som på switchback? 🙂

Voile 3-pin traverse og Voile switscback har medfølgende klosser og hælløftere. Klossene på traverse er nesten like høye som på switchback. Jeg har montert en krok på den ene trinsen for å betjene hælløfterne, fungerer svært bra!

Valgte traverse for lavest mulig vekt oppover. Med hardwire står den på hele tiden, men da er den ikke i veien for hælløfteren, og du slipper styret med å ta av/på.

Fordeler/ulemper med alle de bindingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.