Gå til innhold
  • Bli medlem

vfossh

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er på jakt etter eit helårstelt, som fungerer fint som vintertelt. Det kan ikkje bli for tungt. Har sett på hilleberg allak, exped oreon extreme og hilleberg nallo. Det største spm er om eg skal gå for kuppel eller tunnell... 

Nokon som har erfaring med kuppeltelt til vintersbruk? blir det for liten plass i yttertelta? Er det problematisk å få til kuldegrop her? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde allak med skiftet til kaitum 2gt for å få bedre plass i yttertelt til mat og kuldegrop. Det går helt fint å kokke i allak og sikkert også lage kuldegrop (selv om den blir liten), men jeg synes personlig at det er bedre å ha mer plass i ytterteltet  når man er ute vinterstid.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et bergans helium dome som jeg bruker vinterstid. Vil anbefale og se etter mest mulig  "takhøyde" i tillegg til størrelse på fortelt, og helst fortelt i begge endene av innertelt :) selv har jeg fiskerhull i ene enden av teltet, og primus og litt opppakning i andre enden.. Selv valgte jeg dette teltet fordi det er fantastisk å kan sitte på kne uten å sitte krokrygget, og så er det 60 cm stormklaffer som er supert vinterstid. Slo fra meg nallo pga. Takhøyden..  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunell telt kan vel oppleves som litt mer stabil under mye vind og tåler mer belasting når det kommer ned mye snø. Det er i mine erfaringer fra mange år med Helsport Svalbard. Bruker et Hilleberg Keron i dag om vinteren, det lager litt mer lyd når det er sterk vind. Men er stabilt! Har ikke opplevd store snømengder på teltet så der kan jeg ikke uttale meg foreløpig. Har også en Nallo3, det tåler utvilsomt bruk om vinteren. Men ville gått for en GT versjon hvis det skulle være mer bruk om vinteren, mye fortelt vinterstid er TOPP! Nallo har bare 1 ventil i høyden som kan gi litt lite ventilering om vinteren, kondens i telt er kjipe greier. Den lave ventilen i fotenden funger flott om sommeren men blir muligens litt fort utsatt for snøføyk om vinteren. Du må også ut av teltet for å stenge den. Ting som gjør telt bedre til vinterbruk gir ofte litt mer vekt, så du må mest sannsynlig finne noen kompromiss. Men hvis du holder deg nedenfor tregrensen om vinteren skal vel egentlig de fleste telt holde uansett
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sandstad Kunne du utdype litt det med at tunnelltelt er litt mere stabilt? 

Helsport skriver:KUPPELTELT:  Kuppelteltene er bygget opp rundt kryssende stenger. Dette gir en
lenger oppsettingstid og noe høyere vekt. Samtidig oppnår man en sterk konstruksjonen som både tåler mye snølast og vind.

TUNNELTELT: Helsport var først ute med tunneltelt i verden, og i dag er fortsatt dette
den mest benyttede kontruksjonen i vår teltkolleksjon. Tunnelutformingen blir benyttet i alt fra superlette telt for gramjegeren til ekstreme ekspedisjonstelt. Tunnelteltets store fordel er lav vekt i forhold til volum og raskt og enkelt oppsett. Dette gjør konstruksjonen perfekt for de som flytter leir ofte. 

Hilleberg skriver:Om du på dina turer byter tältplats och bär med dig all din utrustning varje dag så ger våra tunneltält mest utrymme i förhållande till vikten, och är perfekta för de som sätter upp och tar ner tältet dagligen. Om du däremot slår basläger och lämnar tältet obevakat kortare eller längre tid är våra kupoltält med deras höga stabilitet och styrka utmärkta val. Bland kupoltält skiljer vi på “självstagande” där absiderna måste spännas ut och fästas i marken och “fristående” som inte behöver några markpinnar för uppsättning. Fristående tält kommer verkligen till sin rätt på platser där det är svårt att förankra tältet, som klipphällar och andra hårda underlag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.1.2017 at 12.04, Sovjetunionen skrev:

Hadde allak med skiftet til kaitum 2gt for å få bedre plass i yttertelt til mat og kuldegrop. Det går helt fint å kokke i allak og sikkert også lage kuldegrop (selv om den blir liten), men jeg synes personlig at det er bedre å ha mer plass i ytterteltet  når man er ute vinterstid.  

Har samme erfaring som @Sovjetunionen med de to teltene på vinteren. Allak er stabilt og tåler at det kommer en del snø på teltet, men liten plass i forteltene. Kuldegropa/arbeidsgropa fungerer mest for å gjøre det enklere å få skoa om du er stiv i kroppen. Bruker nå stort sett kaitum om vinteren, for å ha godt med plass i forteltet, og romslig med plass i innerteltet. 

Som nevnt over så fungerer både kuppeltelt og tunneltelt til vinterbruk, avhengig av hva en prioriterer på tur. Kuppeltelt har en sterkere konstruksjon når det kommer til snø på toppen eller skiftende vindretning. Fordel for den som lar teltet stå mens en f.eks. går topptur. Tunnelteltene er mer avhengig av stabil vindretning for full styrke (selv om det tåler litt fra siden), men har gjerne bedre plass i forteltene (spes i GT/Camp versjon).

Ellers er det jo telt som blander litt, som Helsport Svalbard og Hilleberg Saitiris. Sterke telt som har godt med plass, og godt med vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion Extreme er vanskelig og få stramma opp så ytterduken ligger langt ned mot bakken. Før tenkte jeg det ikke var så viktig, at jeg kunne lage en kant med snø langs duken og det kan en jo, men i dårlig vær er det ikke sikkert det er tilstrekkelig...

Allak er da et bedre valg selv om dette heller ikke har stormmatter, men en får stramma det skikkelig opp så det sammen med en snøkant i adskillig større grad enn Orion holder stand mot snøinntrengning.

Jeg bruker nå Allak til vintertur hvor jeg sover alene, men ser at det blir lite og trangt om en skal være to. Har fungert greit med kuldegrop selvom den selvfølgelig ikke blir veldig stor og det går jo da også utover den resterende plassen i det forteltet. Jeg ville i dag valgt et noe større vintertelt, selv til aleneturer. Helsport har noen spennende modeller, det samme har Hilleberg. Jeg vurderer selv i disse dager om det trengs et nytt telt og kikker vel nå i retning Helsport, savner stormmatter på Hilleberg teltene...

Endret av Bård B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er storfornøyd TNF VE25. Bra takhøyde. To fortelt så du kan lagre utstyr og lage mat på forskjellige plasser. Beste bunnduken jeg har vært borti, spesielt når det kommer til vinterbruk. Eneste negative er vekta, men lever fint med det. Bruker det teltet hele året rundt, egentlig ett 3-manns telt, men god plass til to voksne og to små barn samt ei gigantisk bikkje i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunnel for meg pga stort fortelt (kan ta med pulken inn om jeg vil). Også pga høyde i forteltet. En del kuppeltelt skråner mye i forteltet, noe som gjør det litt mer risky å tenne bensinbrennere, som gjerne flammer litt når man tenner i kulda.

Den største ulempen er etter min mening at enden skråner litt mye på noen modeller. Det kan gjøre at det legger seg snø på fotenden, og effektiv lengde blir litt kortere. Det er allikevel ikke verre enn at det går helt fint for en mann på 199 i et tremanns fjellreventelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jonas1986 skrev:

Flotte telt men forstår ikke hvorfor det ikke er stormklaffer på hilleberg sine telt.. Da hadde det ikke vært noen tvil for min del i hvertfall.. 

Fordi man ikke trenger det?

Det er en veldig norsk ting dette med stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Jonas1986 said:

Flotte telt men forstår ikke hvorfor det ikke er stormklaffer på hilleberg sine telt.. Da hadde det ikke vært noen tvil for min del i hvertfall.. 

Hva er det egentlig som er viktig med stormmatter? Har hatt begge deler og ser ikke behovet. Man "må" skuffle snø langs kantene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nimrad skrev:

Hva er det egentlig som er viktig med stormmatter? Har hatt begge deler og ser ikke behovet. Man "må" skuffle snø langs kantene uansett.

Forskjellen i skikkelig snøvær kombinert med sterk vind kan nok være ganske stor, det vil være lettere og få duken til bli liggende om den har en "klaff" (stormmatte) som ligger godt innunder snøen. Selv om en legger godt med snø langs siden vil dette i større grad enn med stormmatter kunne taes av vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du alene på tur på fjellet, så styr unna kuppeltelt. Alt for knotete å sette opp alene i sterk vind. Det viktige er om du skal benytte teltet på snaufjellet eller ikke. De fleste telt klarer seg fint på vinteren hvis de har greit fortelt. På høyfjellet blir kravene noe høyere, og man velger da telt med god slitestyrke på duk og gjerne stormmatter. På høyfjellet sparer man vekt på andre steder enn på teltet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, fiskekongen said:

På høyfjellet blir kravene noe høyere, og man velger da telt med god slitestyrke på duk og gjerne stormmatter. På høyfjellet sparer man vekt på andre steder enn på teltet.

Jeg er enig, men jeg syns det er viktig å poengtere at det alltid er snakk om kompromiss uansett hva du velger. Kunne sikkert fått "bombesikre" telt på 10kg. Du kan få telt som holder bedre mot vær og vind til 2-3 kg enn andre på 6-7, men da kompromisser du nok på volum.

Ekstra aerodynamiske, små telt er mindre utsatt for vind enn store vindfangende telt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bård B skrev:

Forskjellen i skikkelig snøvær kombinert med sterk vind kan nok være ganske stor, det vil være lettere og få duken til bli liggende om den har en "klaff" (stormmatte) som ligger godt innunder snøen. Selv om en legger godt med snø langs siden vil dette i større grad enn med stormmatter kunne taes av vinden.

Da må man trimme duken så den ligger helt ned til bakken. Alle skikkelige telt har strammemulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nimrad skrev:

I "ekstrem" vind syns jeg tunneltelt er lettere å slå opp. Man setter i alle stenger, men har det liggende helt til alt er klart. Da slipper man og vinden hjelper med å slå opp:

 

Jeg gjør det normalt på Keron 3GT  teltet mitt

Men det er faktisk mulig på Hilleberg Tarra å ha teltduken liggende flatt mens en monterer stengene selv om det i prinsippet er et kuppeltelt. 

Tarra er et selvstående telt, men endene på forteltene trenger å strekkes ut med totalt 4 plugger. Det er korte stangkanaler som stengene tres inn i og skjelettet til teltet bygges dermed først med duken liggende på bakken. Deretter klipses duken på stengene enten ved å gå rundt og rundt teltet for å "bygge" det jevnt oppover, eller en kan "bygge" ferdig i den enden som er mot vinden og deretter gå i lengderetningen. Siden det er fortelt i begge ender er det rette endevegger, sideveggene er også temmelig bratte. Tarra er noe så skjeldent som et tomannstelt med nok plass til 2 også på vinteren.

Når det gjelder matter så er jeg enig med @Lompa at et telt med riktig designet strammemuligheter for duken mot endene på stengene behøver ikke stormmatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Da må man trimme duken så den ligger helt ned til bakken. Alle skikkelige telt har strammemulighet.

Ja, du kan stramme den så den ligger helt flukt med bakken, eneste jeg sier er at med en stormmatte så minimerer du risikoen for at sterk vind kan ta tak og "åpne" opp mellom ytter og innerduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lompa skrev:

Fordi man ikke trenger det?

Det er en veldig norsk ting dette med stormmatter.

Hvorfor trenger man da en borg rundt teltet hvis man ikke trenger det? Har vært med på flere turer på vinteren i forskjellige telt uten stormklaffer der det noen ganger har føket snø som har lagt seg opp ettter innerteltet og noen ganger har man lagt snø oppetter uttertelt for å unngå blaffring i frykt for at telt skulle revne i vinden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonas1986 skrev:

Hvorfor trenger man da en borg rundt teltet hvis man ikke trenger det? Har vært med på flere turer på vinteren i forskjellige telt uten stormklaffer der det noen ganger har føket snø som har lagt seg opp ettter innerteltet og noen ganger har man lagt snø oppetter uttertelt for å unngå blaffring i frykt for at telt skulle revne i vinden.. 

Har ytterduken da ligget helt ned til bakken? Er teltet satt opp med en glipe på noen cm skjønner jeg at man kan bli bekymret, men da har man ikke satt opp godt nok. Ikke noe galt i å legge snø langs veggene. Jeg pleier alltid å gjøre det. De fleste jeg har sett som har stormmatter pleier å gjøre det samme.  I tillegg bygger jeg en levegg et stykke fra teltet. 

På mitt vintertelt har jeg kappet stengene et par cm, slik at duken ligger litt lavere. Det er det mange som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det har rett å slett ikke vært nok lang duk på yttertelt på expeedteltet til det.. ellers har det vært det.. Man kan vel vende å vri så mye man vil på det, men jeg mener i hvertfall at det er greit med stormmatter på vinterstid.. Er dessuten ikke noe for å må legge snø oppover yttertelt mtp. at det fort kan komme i kontant med innertelt og lage kondens.. Heldigvis selges det telt i alle varianter så de aller fleste får det de vil ha :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lompa skrev:

  I tillegg bygger jeg en levegg et stykke fra teltet. 

 

Er det noen tommelfingerregel for hva som er passe avstand fra teltet? Jeg har skjønt at helt inntil ikke er bra mtp at snøføyken legger seg på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.