Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose til dame


2ne

Anbefalte innlegg

Ser etter en meget varm vinter sovepose da jeg er en frysepinne som ikke tåler blå grader eller har erfaring med å såve ute vinterstid. Er 165cm, og vekt på posen er litt viktig det også. Har sett på helsport kvitbreen lady, noen som har erfaring med denne? Eller har et bedre forslag?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut: http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_traveller#_spiwory

Har bare gode ting å si om de. Det du må passe på som er 165 høy er at du ikke må varme opp mange cm ekstra og derfor både må bare på unødvendig stor sovepose og vil bli kaldere fordi du må varme opp en alt for stor pose. Roberts gir deg en pose som er skreddersydd. Send dem en mail og gi dem dine kroppsmål så får du et godt tilbud tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en frossenpinn av dimensjoner og brukte veldig lag tid på å finne vinterpose. Jeg ente etter hvert på en Mont Bell down hugger 800 exp, en pose med høy kvalitet på dunet og lavt vekt (1,5 kil0) og volum (13 liter) ift hvor varm den er (Mont Bell har satt den til -26, venninna mi har sovet i -25 og det gikk greit). I tillegg er det stretch i posen hvilket gjør at man kan bevege seg rundt ganske mye uten å få klaus.

Etter å ha kjøpt den bruker jeg den året rundt, de eneste gangene jeg bytter den ut er ved turer i lavlandet om sommeren. Det har gjort mitt turlivet for en forssenpinn mye bedre. Vil selvfølgelig anbefale denne, den ligger på 7500 kroner etter frakt og toll, men sånn generelt er det et par ting jeg har funnet ut at funker som frossenpinn:  

Uansett hvilken pose du velger vil jeg anbefale deg å kjøpe noe med god dunkvalitet og mye dun, jeg synes posen min regulerer varme veldig godt og det gjør at den heller ikke blri for varm, selv om gradestokken ligger mellom 0 og 10 plussgrader. Videre har det funket for meg å kjøre fullstendig overkil på temperaturen, kjøp en skikkelig varm pose heller enn å tenke at EN tempen skal ligge der du bruker den mest. Dersom roberts er så bra som de sier så kan du sikkert kjøpe en varm og god pose med god dunkvalitet derfra også. 

Ellers er alt det andre viktig også, men dette kan du sikkert: Varmt liggeunderlag (jeg sover på down mat + reinsskinn oppå, DET er digg), ikke for mye klær så man kler varmen ute, spise godt før man legger seg og løpe en liten runde så man er varm og god når man går ned i posen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bære posen anbefaler jeg en vinterpose med comfort på rundt 10-12 minus, pluss en tre-sesongspose. to poser er mye lettere å pakke enn en gigantisk, du får mye større bruksområde, og du dør ikke av varme hvis du plutselig finner en hytte å sove i. Men pass på at vinterposen har ordentlig nakkekrage og lukking rundt hodet.

Jeg begynner å mistenke at jeg kanskje ikke er like frossen som en del andre damer, men jeg har det helt utmerket i to tre-sesongsposer ned til 30 blå. Vinterposen (som forsåvidt skal ha en comfort på -12 for damer) er sjelden med på tur - den er for stor å dra på :P 

Men husk at liggeunderlaget har alt å si - verdens beste pose hjelper ikke i det hele tatt hvis ikke liggeunderlaget holder mål. støtter forsåvidt @Sovjetunionen i alle gode tips, og slenger med at du må huske å gå på do før du legger deg, ellers blir det ugreit. (og kaldt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anti skrev:

Hvis du skal bære posen anbefaler jeg en vinterpose med comfort på rundt 10-12 minus, pluss en tre-sesongspose. to poser er mye lettere å pakke enn en gigantisk, du får mye større bruksområde, og du dør ikke av varme hvis du plutselig finner en hytte å sove i. Men pass på at vinterposen har ordentlig nakkekrage og lukking rundt hodet..)

Sikker veldig bra tips det her, men en vinterpose trenger ikke nødvendigvis være større i volum enn en tresesongers pluss en sommerpose. Min vinterpose er vel 2 liter større i volum enn tresesongersen (som jeg kun bruker sommerstid i lavlandet) så det kommer helt ann på materialevalg og dunkvalitet. To poser ville tatt mer volum enn vinterposen min alene. 

... men nå koster jo den posen like mye som en fullt funksjonell bruktbil da, så det er vel helt klart en løsning som er mer økonomisk 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anti said:

Hvis du skal bære posen anbefaler jeg en vinterpose med comfort på rundt 10-12 minus, pluss en tre-sesongspose. to poser er mye lettere å pakke enn en gigantisk, du får mye større bruksområde, og du dør ikke av varme hvis du plutselig finner en hytte å sove i. Men pass på at vinterposen har ordentlig nakkekrage og lukking rundt hodet.

To poser som gir samme dunmengde vil ta større plass totalt sett så jeg ser ikke helt logikken i at det skal være lettere å pakke. 

Ellers er det en grei tanke å kunne kombinere posene. Jeg angrer på hvordan jeg gjorde det. Jeg har en pose som holder meg varm ned under -20. Når jeg skulle spe på med ny sommerpose valgte jeg da en pose som ikke overlappet. Jeg overlever uten å bli for varm opp til rundt 5 varmegrader i vinterposen, så da brukte jeg det som utgangspunkt for å få en lett sommerpose. Det fungerer greit, men neste gang jeg kjøper ny "sommerpose" blir det nok en quilt som klarer seg ned til noen blå grader. Har funnet ut at 3-sesongspose for meg helst bør være uten "hood" og litt varmere pga vekt og allsidighet/bredere bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.